WE

Ervaringen met Sertraline /Zoloft / Serlain

Hoi, k ga komende donderdag beginnen met Sertraline oftewel Zoloft een antidepressiva voor mijn sombere gevoelens, prikkelbaarheid die mede voortkomen uit traumatische ervaringen en heb OCD (dwanghandelingen) heeft iemand ervaringen ermee?
yucca

Een jaar geleden slikte ik Zoloft en ik was er heel tevreden over.
Het medicijn werkt ook goed bij een gegeneraliseerde angststoornis.

Maar toch, niets zo verschillend als de mens!
Wat voor de één een goed medicijn blijkt
kan voor een ander weer wat minder doen

Dus als Zoloft niet zou aanslaan bij jou,
weet dan dat er nog meer medicatie is

Soms is het even zoeken

Succes!
B.Nikolik

WE toch maar weer aan de SSRI`s? even wat advies.. Als je zoloft een kans wilt geven moet je deze minstens een paar maanden slikken, vooral bij OCD. En wil je iets bereiken dan moet je eerst geloven dat het kan. Wanneer je bij voorbaat denkt dat de medicijnen toch niet zullen werken dan zal je je lichaam nooit de kans geven om zichzelf te helpen. Nou moet je ook niet denken dat een pil per dag je zowiezo uit je zorgen helpt, het is alleen een hulpmiddel om de overgang naar een andere denkwijze makkelijker te maken. Al het echte werk zul je nog steeds zelf moeten doen.
saz26

hoi WE, ik slik ook sertraline. bij mij hielp in het begin heel even maar daarna zakte ik weer terug. hopelijk heb jij er wat meer aan, want het kan echt goed werken. ik had er trouwens ook niet teveel bijwerkingen van.
groetjes saskia
miek

Hallo WE,

Ik heb serlain genomen. Ik vond dit het minst werkende AD. Na een paar maanden hielp het al niet meer. Hoop dat het bij jou beter werkt.

Groetjes
Miek
Schwein005

Ik heb Zoloft gebruikt. Alleen was ik toen 14/15 jaar en dus was ik me veel minder bewust van wat ik voel en wat er verandert dus ik zou niet durven zeggen of het echt hielp... Bijwerkingen had ik in elk geval niet. Volgens mij hielp het ergens ook wel hoor... Weet niet of dat een placebo-effect was, volgens mij niet want anders zou het niet zo lang duren voordat er wat effect was.
inactieve gebruiker

B.Nikolik schreef:WE toch maar weer aan de SSRI`s? even wat advies.. Als je zoloft een kans wilt geven moet je deze minstens een paar maanden slikken, vooral bij OCD. En wil je iets bereiken dan moet je eerst geloven dat het kan. Wanneer je bij voorbaat denkt dat de medicijnen toch niet zullen werken dan zal je je lichaam nooit de kans geven om zichzelf te helpen. Nou moet je ook niet denken dat een pil per dag je zowiezo uit je zorgen helpt, het is alleen een hulpmiddel om de overgang naar een andere denkwijze makkelijker te maken. Al het echte werk zul je nog steeds zelf moeten doen.
Precies. het kan je ruimte geven in je hoofd om je problemen beter te leren bekijken en daarmede misschien beter te leren hanteren, maar een ssri lost geen enkel probleem voor je op. Ga je ook tegelijk in therapie WE? Dat zou ik doen... Praten én pillen. Dat is de ideale combinatie, en dan nog geen garantie ergens voor, want ook in een therapie zul je zelf het eigenlijke werk moeten doen. De therapeut is hooguit een soort van 'vroedvrouw'.
WE

Ik slik nou dik 6 weken Zoloft, en ik merk er nog steeds niets positiefs van :(, alleen vorige week had ik wel ineens 3 dagen dat ik me wel heel goed voelde dat ik veel zelfvertrouwen uitstraalde en zelfverzekerde was, maar toen kreeg ik de griep viel me gemoed weer weg en nou is de griep over en ik voel me nog steeds kut en een wrak :( , terwijl ik vorige week ook nog eens me Zoloft dosering heb verhoogd onder advies van psychiater van 100 naar 150 mg (200 mg is hoogste dosering).
Is dit normaal na 6 weken hoor je toch al wat van te merken?, en kan het zijn dat je paar dagen even de effect merkt en dat het later weer weggaat, tis toch de bedoeling dat de werking blijft?.
-Judith-

Zou het niet kunnen dat het door die griep komt dat je je nu nog zo slecht voelt...ik heb er ook een paar weken mee rondgelopen, en het heeft een tijdje geduurd vooraleer ik me terug wat fitter voelde... misschien is het toch een combinatie van die faktor erbij en zou ik nog even afwachten, ondertussen goed rusten, en eventueel wat vitamine C erbij nemen ?
WE

Nee ik denk het niet, lichamelijk ben ik nu aardig hersteld griep is nou over, alleen ik voel me heel raar in me hoofd soort druk in me hoofd vaak licht dizzy heel irritant, en een gevoel dat alles onwerkelijk is soort verdoofd afgestompt gevoelsleven niets raak je meer.

Wel raar vorige week had ik 3 dagen dat ik me heel goed voelde en het ook uitstraalde veel zelfverzekerder en minder prikkelbaar voor me omgeving.

Jammer dat het nu weg is :?, heb vorig jaar ook Prozac geslikt maar na 6 weken merkte ik toen sneller van de werking dan Zoloft, had toen ook minder last van dwang (OCD) daar heb ik nu met Zoloft na 6 weken slikken nog steeds last van, en ook de depressie en spanningen zijn nog aanwezig.
xlostinside

je kan pas echt zien of sertaline werkt als je minstens 6 weken op de maximale dosis die voor jou toegeschreven is zit. ik weet net hoeveel gram je per dag neemt? maar pas na 6 weken die dosis, dan kan je kyken of het helpt. ik ben 16 en ik slik het nu al een half jaar ofzo. de bywerkingen waren by nogal heftig.
sterkte.

kus x
WE

Re: Iemand ervaring met Sertraline (Zoloft)?

Ik ben er 4 december mee gestopt na 9 weken slikken omdat ik toch de indruk had dat het niet werkte terwijl na 6 weken moest werken, zit nu maand weer zonder medicatie maar ga morgen naar de huisarts om nieuwe antidepressiva aantevragen, denk aan Efexor of mss Lexapro.
twoglory

Re: Iemand ervaring met Sertraline (Zoloft)?

Mijn ervaring met Zoloft.

Het werkt slecht gebruik het nu 5 dagen en heb alle bijwerkingen. misselijk, koorts, zweten, slapeloosheid en geen eetlust. TROEP

de arts gaat nu kijken voor andere .. soms denk ik wel eens dat er geen juist medicijn bestaat..
Maargoed we houden vol...

:knuffel:
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Iemand ervaring met Sertraline (Zoloft)?

Hoi Twoglory,

Ten eerste: als je je rot voelt bij het slikken van een SSRI: slik er vitamine B complex bij. Jammer dat veel artsne het niet vertellen, het scheelt veel ellende.
Verder is helaas niet iedere arts is even zorgvuldig in het kiezen van een middel. Vaka is het "u bent dpressief, u zult wel gebrek hebben aan serotonine - nou, dan krijgt u zoloft." (En som sis het zo, dat iemand een prima serotonine gehalte heeft, maar dpressief is vanwege te veel of te weinig dopamine en een te lage cortisolspiegel. Geen van beide moeilijkheden wordne opgelost door zoloft - terwijl die middelen wel bestaan.)
Leeuwtjuh

Re: Iemand ervaring met Sertraline (Zoloft)?

Ik gebruik sinds Februari Sertraline, en ik vind het een positief effect op mezelf hebben. Er zijn wel bijwerkingen waar ik last van heb, maar dat is bij iedereen anders. Het geeft bij mij nét even dat extra zetje om er iets van te maken, iedere dag.
delta12

Ervaringen met Zoloft

dag mensen een vraag. Heb sinds lange tijd zoloft een pil het laagste nu komen de klachten terug in samenspraak met arts de dosis verhoogd maar is het normaal dat ik bijwerking krijg oa zweten buikpijn en slapeloosheid. Mijn vrgagen a wie herkent dit b wat merk je als het beter gaat hoe uit zich dit
Betty

Re: juiste dosis en meer info

Ik denk dat het normaal is dat de bijwerkingen weer terug komen als je je medicatie verhoogt hebt,jouw lichaam zal daar weer aan moeten wennen.

http://www.efarma.nl/pages/winap.asp?ID ... =infotekst
delta12

Re: juiste dosis en meer info

Bedankt voor je reactie. Ik doe naats medicatie ook andere dingen om gezond te blijven cq worden. Zo ga ik naar fitnisse 4 keer per week, eet veel bananen en noten. bezoek mensen, of hun bezoek mij, volgh cognetieve therapie en doe veel over mijn gevoel praten, wat kan ik nog meer doen?
Nibor

Ervaringen met Sertraline

Hallo,
Ik heb 9 maanden Sertraline geslikt en ben er nu al +- 4 maanden vanaf. De eerste paar weken heb ik nog veel bijwerkingen ervan gehad,maar daarna was het over. Maar ik zit met een probleem. Compleet bijna iedere dag word ik rond etenstijds(17 a 18 uur) duizelig/misselijk/hoofdpijn en zie ik zo'n zwarte vlek in mijn ogen. Ik heb dat ooit weleens sporadisch gehad,maar toen was het even wat eten,en was het over. Maar het voelt raar aan. Het lijkt alsof mijn hersenen nog steeds snakken naar die Sertraline die ik destijds iedere dag rond etenstijd innam. Zo voelt het aan tenminste. Kan niet eens meer 1 uurtje achter de computer zitten zonder dit te krijgen :-s

Ook heb ik sinds ik gestopt ermee ben dat ik moeilijk uit bed kom, slaap dan om 2 uur snachts in bijv. en word dan om 13 uur wakker maar ga dan weer slapen,wakker worden,slapen,en dat tot 14 uur bijv. Zet ik mij wekker zodat ik aan +- 9 uur slaap kom,slaap ik er gewoon doorheen of duw ik hem uit zonder dat ik het besef. (Tijdens schooldagen niet,maar ik heb maar 2 schooldagen in de week)

Ook heb ik last van afwezigheid. Is iemand iets aan het vertellen tegen mij,ben ik er gewoon niet bij met mijn gedachten. Dan ben aan iets anders aan het denken bijv.

Heb ook last van sociale fobie,maar hiervoor ben ik ik behandeling bij een psycholoog.
Nibor

Setraline Rathiopharm en Ranbaxy

Hallo,

Ik heb 4 maanden terug, 9 maanden Sertraline Rathiopharm geslikt. Doordat het goed ging ben ik ermee gestopt. Nu is het eigenlijk weer hetzelfde als eerst. In overleg met mijn psycholoog heb ik besloten om helaas weer aan de pillen te gaan. Maar nu heb ik dus Sertraline Ranbaxy gekregen ipv Sertraline Rathiopharm.
Maakt het uit wel merk dit is? Niet dat ik dalijk een minder merk heb gekregen om de kosten te besparen,maar wel meer bijwerkingen?

alvast bedankt voor een reactie! :)
Arcadia

Re: Setraline Rathiopharm en Ranbaxy

volgens mij is sertraline de werkzame stof en die is altijd hetzelfde bij dezelfde dosering(zal ook wel wettelijk vastgelegd zijn); dit is echt een vraag voor de apotheker...
Nibor

Re: Setraline Rathiopharm en Ranbaxy

Inmiddels dus al 6 dagen bezig.

Ik weet niet wat ik meemaak,dit had ik bij mijn vorige sertraline kuur niet.
Tot een orgasme komen is bijna/zoniet onmogelijk. En sinds een paar uur vanavond heb ik contstant de neiging een paniekaanval te krijgen. Moet mij zelf flink concentreren en gedachtes onder controle houden. Ben bang voor derealisatie. En dat allemaal zo ineens.

Bij mijn vorige kuur had ik daar geen last van. Kan dit aan het merk liggen,of reageer ik er nu gewoon anders op? (wat mij raar lijkt eigenlijk,want sertraline = sertraline)
Zoeza

Re: Setraline Rathiopharm en Ranbaxy

Het duurt misschien even voordat je eraan gewend bent. Heb je gekeken wat de bijwerkingen zijn? Ik heb gehoord dat als je veel last hebt van de bijwerkingen, de kans ook groter is dat het middel na een tijdje beter werkt. Anders even je huisarts vragen hoe en wat.
delta12222

Sertraline en werking

Ik gebruik nu ongeveer drie weken sertraline, echter merk k nog niet zo veel van de goede werking, wel merk dat ik bepaalde sympthom,eerst sterker worden, en dan pas afnemen volgens mijn psy. iemand die dit herkent of ervering er mee heeft?

Terug naar “Medicatie”