Jan5

Woede na stoppen Antidepressiva

Hallo,

Ik ben een jongen van 20 jaar en heb zo'n 1.5 jaar antidepressiva geslikt.

Ik ben er anderhalve maand terug mee gestopt omdat ik me maar een "zombie" voelde door dit spul.. Totaal geen gevoel en emoties meer.. Oké, het hielp wel tegen de depressive gevoelens, maar dit ging me tever.

Nu vroeg ik mij af of ik weer dezelfde persoon wordt als voordat ik AD slikte.. Weet iemand hier wat over?

Ook voel ik sinds ik ben gestopt een steeds grotere woede opkomen. Ik kan het niet plaatsen en ben nogal bang dat ga ontploffen.. heb dit nooit eerder gehad..

Groeten,

Jan
Betty

Re: woede na stoppen Antidepressiva

Een depressie is vaak onderdrukte woede of boosheid.
waarschijnlijk mocht je niet boos zijn of durfde je niet.
uiteindelijk kom je dan niet voor jezelf op en na zo een poosje geleefd te hebben,wordt er aan jouw behoefte niets gedaan.
In ieder geval is woede wel een eerlijke emotie.

Om uit jouw depressie te komen heb je eerlijke emoties nodig,zoals woede verdriet en aan de andere kant van die lijn ligt vreugde en plezier,zonder die woede en verdriet kan je die andere gevoelens ook niet meer voelen.

dat is depressie,in feite angst om jezelf te kunnen of mogen zijn.

En nu weer,je bent bang voor die woede en ergens moet je die woede ook niet willen beheersen maar maak er gebruik van.
Het is een kracht die puur uit jouw zelf komt,je zou kunnen gaan sporten,of andere dingen gaan doen waar je die kracht bij kunt gebruiken.


Het zal er toch uit moeten en als je het weer naar boven voelt komen pak een kussen en sla de woede er in,laat het op het kussen terecht komen en voel wat er achter zit.
je bent waarschijnlijk flink gekwetst of je hebt je in de steek gelaten gevoeld,hoe dan ook de woede zit er niet voor niets.

vaak volgt na woede verdriet,er komen tranen vrij durf ze dan ook te laten gaan,het moet er toch uit.

Ik zou zeggen gebruik jouw woede positief,het is een kracht die vrij komt.
ga sporten,ga op een bokstraining of krachtsport,durf het los te laten.

Er uit praten wil ook nog wel eens helpen,als je weet waar de pijn zit.Die pijn weer durft te voelen en wat het met je doet,dat je er verdriet om mag hebben,boos om mag worden.

Niet weer je boosheid beheersen maar het in goede banen leiden,sla desnoods op een kussen.
Betty

Re: woede na stoppen Antidepressiva

Is altijd moeilijk hè Juud,gevoelens.
-Judith-

Re: woede na stoppen Antidepressiva

Ja, maar jij kan het wel goed verwoorden vind ik, aan dat stukje over kwaadheid had ik ook heel veel, dank je love3
Pokemonk

Re: woede na stoppen Antidepressiva

Zijn het niet ontwenning verschijnselen ? Hoe ben je gekomen tot stoppen , in overleg met je psychiater/psycholoog ?
Vaak moet je medicatie afbouwen als je stopt .
Jan5

Re: woede na stoppen Antidepressiva

Bedankt voor je antwoord.
Betty schreef:Een depressie is vaak onderdrukte woede of boosheid.
Sinds ik AD slikte werd de woede helemáál onderdrukt.. Wat is dan de zin van AD, want die woede moet toch geuit worden op een of andere manier? Bij mij werd de woede alleen nog maar meer weggestopt dus door de antidepressiva.

En ik voel me nogal raar/dom als ik bv zomaar op een kussen ga meppen, zelfs ergens een beetje bang hehe..
Monk schreef:Zijn het niet ontwenning verschijnselen ? Hoe ben je gekomen tot stoppen , in overleg met je psychiater/psycholoog ?
Vaak moet je medicatie afbouwen als je stopt .
Ik heb niet echt afgebouwd.. Ik nam een week om de dag een tablet, en daarna stopte ik gewoon.. Ik had hierbij ook weinig aan m'n psych. Ik stopte nl. met de AD omdat het alleen maar slechter met mij ging toen ik AD slikte, maar hij dat niet wou geloven.. :confused:
Betty

Re: woede na stoppen Antidepressiva

De bedoeling van AD is ook om de depressieve gevoelens te onderdrukken.

Als bij jou al woede was in jouw depressie,waarom is daar dan niets mee gedaan?

Want aan de grondslag van die woede ligt angst,dat is eigenlijk puur de kern van al die depressieve gevoelens.
De meeste mensen die depressief zijn raken geblokkeerd,zien tegen alles op,kunnen het leven niet meer aan.
Hebben de woede die ze al hadden vaak op zichzelf gericht in de trant van 'ik ben een niets,ik kan niets,ik ben niets waard'

had jij al woede voordat jij aan de AD ging?
En ik voel me nogal raar/dom als ik bv zomaar op een kussen ga meppen, zelfs ergens een beetje bang hehe..
Ik snap dat je hier een beetje bang van wordt,want wat kan er los komen.

Dus jij zegt als je helemaal alleen bent voel jij je raar of dom als je zomaar op een kussen gaat meppen.
Je doet het toch ook niet zomaar hè,je bent woedend en het moet er toch uit,waarom is dat zo raar of dom dan?
Als je toevallig een boksbal in de kamer hebt hangen,dan is het raar dat je je kussen gebruikt maar zo lang dat niet het geval is.

Of komen die woede gevoelens juist als je met mensen bent en waarom dan,is dat de reden dat je zomaar op een kussen gaat slaan raar?

wat maakt het dat andere mensen jou dan zo woedend kunnen maken?

Heel vaak is het zo dat AD niet doet wat er van verwacht wordt.
Bij de één werkt het goed en bij de ander niet.
Als je ineens stopt ga je je heel onrustig voelen,moet je bewegen,kun je niet slapen,dat wil je niet mee maken,moeten ze je met valium platspuiten.

AD is ook geen geneesmiddel maar onderdrukt de depressieve gevoelens,meestal wordt het uiterlijk een 9 maanden geslikt,in de hoop dat de patient zo veel werk heeft verricht dat hij of zij het leven weer aan kan zonder de AD.

Er zijn echter mennsen die het preventief gebruiken omdat ze al snel weer depressief zijn.

Persoonlijk vind ik jou anderhalf jaar AD laten gebruiken voor de eerste keer erg lang.

Maar had je al die woede voor dat je AD gebruikte?
Carolien

Re: woede na stoppen Antidepressiva

Wat Betty schrijft, is helemaal waar.
Zelf ook ervaring ermee, je woede uiten is alleen maar goed.
Ook al een tijdje, niet meer depressief geweest, en nu gooi ik mijn woede eruit, hoe dan ook.
B.Nikolik

Re: woede na stoppen Antidepressiva

De antidepressiva horen afgebouwd te worden. Dit zegt men niet voor niks. De bijwerkingen worden vermindert bij voorzichtig afbouwen. Maar zo`n probleem is het niet, het is alleen een kwestie van tijd voor je lichaam er mee leert om te gaan.
Succes

Terug naar “Medicatie”