zeeuwtje

autisme en gezin

Hoi allemaal,

Het gaat best goed met me. Ik heb nu een vast contract van mijn sociale werkplaats gekregen. :) Het is nog niet mijn droombaan, maar daar zoek ik samen met mijn jobcoach naar. Die ligt niet voor het oprapen. Maar toch ben ik blij dat ik op mijn huidige werkplek kan blijven.

Waar ik nu vaak over pieker is of ik later wel een gezin wil. Dit komt vooral omdat steeds meer leeftijdsgenoten kinderen krijgen. Met mijn autisme lijkt me dat toch lastig. Ook ben ik bang om het door te geven. Ik zou niet willen dat mijn kind hetzelfde mee moet maken als ik, vooral het onbegrip. Om het nog eens te beleven. En als het wel gezond zou zijn, kan ik dat dan wel aan? Ik ben bang van niet. Het hoeft natuurlijk niet fout te gaan, maar ik vind het toch een groot risico. Want stel dat het niet bevalt of ik het niet aan kan. Een kind kies je voor de rest leven. Je kan nooit meer terug. Ik doe al jaren vrijwillerswerk met kinderen en vind dat echt leuk. Maar dat zijn alleen de leuke dingen. Die hele verantwoordelijkheid en opvoeden denk ik dat te veel gaat zijn voor me. Ik zou het moeilijk vinden om veel tijd en rust te moeten inleveren. Ik weet niet of ik dat wel kan en wil. Het is toch iets anders dan een huisdier. Ik heb 2 hondjes, maar die hoeven alleen maar gezellig te zijn. Wel een klein beetje opgevoed natuurlijk. Een kind is toch wat anders. Die moet je opvoeden tot een goed mens en een toekomst kunnen geven. Je gaat er wel vanuit dat je dat samen met een partner doet, maar wat als die van je vandaan gaat? Dan moet je het zelf kunnen. En ik denk dat ik daar psychisch niet sterk genoeg voor ben. Ik weet dat ik negatief denk, want ik zie altijd problemen. Denk altijd: Stel nou dat, of Als dat... Wat ook komt door negatieve ervaringen in het leven. Heb ook weinig vertrouwen in mensen, zeker als het om zoiets groots gaat.