inge

kind met asperger / kerststress

hoi

Ik kwam vanmorgen dit forum tegen, en ben benieuwd of er lotgenoten zijn, die met hetzelfde probleem worstelen.

Ik heb een zoon van 6 jaar, sinds een maand of twee weten we dat hij asperger ( of as) en adhd heeft. Dat was erg slikken, tot vorige jaar merkte ik thuis helemaal geen dingen op waarin hij anders was dan zijn tweelingzus, maar hadden ze op school grote problemen met hem.
Daar had hij geen last van, want hij ging met plezier naar school, en kwam vrolijk thuis, en speelde regelmatig met andere kinderen. Nu zit hij in groep 3 en moet er opeens van alles. Hij speelt niet meer met anderen en duikt steeds dieper weg in zijn fantasie wereld. Thuis is hij eerder boos, en af en toe slaat of schopt hij, dat deed hij vorig jaar nooit.

Hij heeft weinig contact met andere kinderen, en nu in deze week voor kerst, gaan ze allemaal vrolijk kerstkaarten uitdelen. De hele klas is vol kinderen die kaarten uitdelen aan hun vriendjes........... En niet verbazend mijn zoon krijgt ze natuurlijk niet....... Ik geloof niet dat hij er mee zit, maar ik kom na zón tien minuten in de klas doorgebracht te hebben zwaar overstuur thuis 006 . Ik wil zo graag dat hij ook vriendjes heeft, al was het er maar 1.
En nu merkt hij dit nog niet, maar hoe moet dat volgend jaar, of het jaar erop.

Verder wordt er natuurlijk hard gewerkt aan zijn sociale vaardigheden. Er wordt extra begeleiding aangevraagd voor hem op school, hij krijgt psychomotorische therapie, en sinds 1,5 week medicijnen om het stukje adhd weg te nemen. Dus ik kan stiekum blijven hopen dat er over een poosje wel een of twee vriendjes heeft. Over zijn cognitieve vaardigheden hoef ik me geen zorgen te maken, dat zit wel goed. Was hij maar wat minder slim, dan hadden we hem een jaar langer kunnen laten kleuteren.....

Ik heb ondertussen ook begrepen dat speciaal onderwijs voor dit type jongetjes ( zeer hoge intelligentie, as en adhd) eigenlijk niet bestaat. Dus dat is voorlopig ook geen optie.

loslaten dus maar, ......
TheEmperor85

Re: kind met asperger / kerststress

'

Hoi Inge, en welkom op dit forum :)

Zit hier al een poosje naar je post te staren, bedenkend wat ik moet zeggen. Het treft me nogal.
Daar had hij geen last van, want hij ging met plezier naar school, en kwam vrolijk thuis, en speelde regelmatig met andere kinderen. Nu zit hij in groep 3 en moet er opeens van alles. Hij speelt niet meer met anderen en duikt steeds dieper weg in zijn fantasie wereld. Thuis is hij eerder boos, en af en toe slaat of schopt hij, dat deed hij vorig jaar nooit.
Denk maar zo: veranderingen zijn voor een asperger extra lastig, en het zal ook best nog een tijdje op deze manier doorgaan, maar als hij misschien over een jaar of over twee jaar doorkrijgt hoe hij zijn intelligentie op educatief gebied kan gebruiken, dan zal hij niets liever willen dan naar school gaan. Mag je'm op zaterdag-en zondagmorgen tegenhouden :tongue: . In deze leeftijd ontwikkelen aspergerklantjes meestal hun 'fieps', en aangezien dit vaak iets met cijfers of met taal te maken heeft zit hij op school dan heel prima op z'n plaats.
De hele klas is vol kinderen die kaarten uitdelen aan hun vriendjes........... En niet verbazend mijn zoon krijgt ze natuurlijk niet....... Ik geloof niet dat hij er mee zit, maar ik kom na zón tien minuten in de klas doorgebracht te hebben zwaar overstuur thuis 006 . Ik wil zo graag dat hij ook vriendjes heeft, al was het er maar 1.
Dat is ook akelig. Heb zelf (nog) geen kinderen maar begrijp ontzettend goed dat dat pijn doet. Toch, hoe moeilijk dat voor mensen zonder asperger misschien ook te begrijpen is: ik heb inderdaad sterk het vermoeden dat het hem echt niets kan schelen. Als ik naar mezelf kijk op die leeftijd; I could not care less. Andere kinderen leven nou eenmaal in een totaal ander wereldje, hebben andere interesses..wat moet je er mee :tongue: Kost alleen maar inspanning en moeite en inlevingsvermogen en dan is de lol er bijzonder snel vanaf.
Verder wordt er natuurlijk hard gewerkt aan zijn sociale vaardigheden. Er wordt extra begeleiding aangevraagd voor hem op school, hij krijgt psychomotorische therapie, en sinds 1,5 week medicijnen om het stukje adhd weg te nemen. Dus ik kan stiekum blijven hopen dat er over een poosje wel een of twee vriendjes heeft.
Tja, enerzijds kunnen kinderen keihard zijn tegen elkaar, anderzijds kijken kids niet naar achtergrond of labeltjes, gaan elkaar niet lopen kwalificeren en beoordelen zoals volwassenen dat zo graag doen. Natuurlijk, ik ken je zoontje niet, ik kan alleen maar voor mezelf praten; ik heb op die leeftijd, tot ongeveer m'n 18e altijd wel 1 of 2 vrienden gehad. Soms zonder dat ik het zelf wilde :lol: (Je kent ze wel, die kids die tegen alles en iedereen aanpraten, en op den duur ben je daar dan zelfs als aspi slachtoffer van :D )
En zeker als zijn sociale vaardigheden al op zo'n jonge leeftijd worden aangepakt (..ben jaloers..) dan zal het echt wel goed komen :)
Ik heb ondertussen ook begrepen dat speciaal onderwijs voor dit type jongetjes ( zeer hoge intelligentie, as en adhd) eigenlijk niet bestaat. Dus dat is voorlopig ook geen optie.
Anders dan wat de media soms doet vermoeden is asperger niet veel voorkomend. Er even vanuitgaand dat je Nederlands bent (dit forum opereert in de hele Lage Landen): 4% van de Nederlandse kids worden geschat een vorm van autisme te hebben, en een kwart daarvan zijn hoogfunctionerend-autistisch/asperger. Het is dan ook voor geen enkele school erg rendabel om zich alleen op deze groep te focussen.
Wél zijn er sinds een paar jaar scholen, maar dan hebben we het al over het voortgezet onderwijs, die speciale klassen inrichten voor bovengemiddeld intelligente kids. In het basisonderwijs veranderd men nou eenmaal niet zo graag, gaan niet lopen expirimenteren. Zijn net autisten wat dat betreft.. :D
loslaten dus maar, ......
Alles wat ik kan zeggen: blijf z'n intelligentie stimuleren, het duurt niet erg lang meer voordat hij je zo'n 200 vragen per dag gaat stellen, en als ik eventjes voor 'my own kind' op mag komen: beantwoord ze ook..alsjeblieft.. :tongue:
Z'n basisschool tijd zal hij wel doorkomen, hij heeft z'n tweelingzus, hij krijgt begeleiding, en hij heeft duidelijk een lieve, begrijpende moeder. Komt wel goed ;)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: kind met asperger / kerststress

Hoi Inge,
jouw verhaal doet me denken aan mijn neef Peter. Peter was op de groep hij stil, lief en braaf - maar thuis 'niet meer te houden' zo boos en ongelukkig. Het was Petertje niet meer....
Een van de verklaringen die later is gevonden, is dat hij slecht prikkels kon filteren (dat valt te ''leren'') en dus overweldigd werd door alle geluiden, geuren en noem maar op.

Kennelijk zit de bottleneck niet in het lezen, schrijven en rekenen zelf (je schrijft over hoge interlligentie en dat komt idd vaker voor bij asperger) - maar in het "moeten"?
Voor veel kinderen (en volwassenen) die sleht kunnen filteren geldt, dat ze al constant van alles moeten: iedere beweging die ze zien moet even aandacht krijgen, ieder geluid, daar moeten ze even nar kijken - enzovoorst (en ze worden daar dus zelf al doodmoe van - dat er dan weinig andere verplichtingen bij kunnen, is begrijpelijk).

Vreselijk, dat er kennelijk nog steeds geen goede school is, waar "zulk soort kinderen" terecht kunnen: ene school, met lekker weinig prikkels en veel structuur, zodat je als mens, die slecht kan filteren (...zolang je dat nog nodig hebt, want er is wel degelijk veel tegen te doen...) tenminste niet geleefd wordt door alle drukte en lawaai en chaos die tegenwoordig de maat is in de verschillende scholen.
(= Toen ik 40 jaar terug, oma vertelt, op school zat, was het schoolbord van 4x 1 vierkante meter leeg. Bij feestelijkheden 1 tekening van 1 vierkante meter - en bij taalles schreef de juf of meester soms dingen op - di ewerden dan aan het einde van de les uitgeveegd, etc. Nu hangen er standaard 10 dingen aan het bord: dat het vandaag dinsdag is, welke juf lesgeeft, het rooster van vandaag en nog een x aantal dingen die misschien gezellig staan, maar enorm kunnen storen.)


En als het nodig is, is het helaas nodig, maar een kind van 6 pillen geven omdat hij niet bestand is tegen zijn omgeving - ik vind het heftig!
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: kind met asperger / kerststress

Voor hoogbegaafden is tegenwoordig speciaal onderwijs, omdat zij vaak in het regulier onderwijs niet op hun plaats zijn. In deze leeromgeving is het vaak rustiger, wat voor mensen met concentratieproblemen gunstig is. Veel hoogbegaafden hebben ook moeite met sociale contacten. Als je zoontje binnen deze groep valt (IQ ligt boven een bepaalde norm) zou het misschien een goed idee zijn naar de mogelijkheden te informeren. Sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
TheEmperor85

Re: kind met asperger / kerststress

'

Nee Radius dat is er niet. Voortgezet onderwijs wel maar basis onderwijs niet. Er was er 1 om precies te zijn, en die is november dichtgegaan
(ontuchtzaak..) Particulier initiatief, dus dat is ook nog eens prijzig.

Maar zoals TS al aangaf: begeleiding is wel mogelijk op de reguliere basisschool.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: kind met asperger / kerststress

Een vader van een hoogbegaafd zoontje vertelde me dat zijn kroost naar een school speciaal voor hoogbegaafde kinderen gaat. Maar het zou misschien kunnen dat de school zowel regulier als aangepast onderwijs aanbiedt. Hoe dan ook zit de jongen in een klas met alleen hoogbegaafden, en dat schijnt voor zijn humeur en prestaties erg goed te zijn.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Reliesje

Re: kind met asperger / kerststress

Mijn zoon heeft veel symptonen die horen bij asperger. Hij is 5 jaar en zit in groep 2. We zijn het aan het onderzoeken. Hij heeft ook geen vriendjes in de klas en kan niet op een normale manier met andere kinderen spelen. Hij krijgt van andere kinderen (en helaas ook ouders) het stempel "stout" op gedrukt. Dit vind ik echt heel erg. Ze twijfelen nu of hij wel naar groep 3 kan. Maar hij kan al een beetje lezen en hij kan beter rekenen als zijn zus van 8. Die snapt soms niks van zijn sommen. Er is bij ons wel een school voor hoogbegaafde kinderen in de buurt maar al die kinderen hebben ook een andere 'stoornis'. Dus ik weet niet of het goed is voor mijn zoon om daar tussen te zitten, maar misschien ook weer wel omdat ze misschien hetzelfde redeneren als hij. Ik vind het heel moeilijk. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groetjes Lisa

Terug naar “Autisme spectrum stoornissen”