nienke022

Depressief door het syndroom van asperger?

Eindelijk denk ik te weten waarom ik zo depri ben dank zij deze site!! Het syndroom van asperger bij toeval klikte ik hier op en mijn symtomen komen aardig in de buurt nog nooit eerder gehoord van dit syndroom maar nu begrijp ik dat ik zeker niet de enige ben met dit probleem.

Voornamelijk heb ik last van angstgevoelens, doe ik mijn werk wel goed? Wat vinden mijn collega's van mijn gedrag? Daarnaast vermijd ik feestjes en lang oogcontact en hierdoor voel ik mij alleen en depri. Logisch maar ik ben zo bezig met die waanideeen op feestjes en met uitgaan dat ik helemaal gek word in mijn hoofd en na 5 minuten al dood moe word en dus liever alleen thuis zit op de bank. Maar dan word ik weer depri van eenzaamheid. Wie deelt deze gevoelens met mij?

Wat helpt is 1 a 2 vrienden uitnodigen bij mij thuis zodat het niet te druk is en ik mij niet te veel vragen in mijn hoofd kan stellen maar dan ben ik al snel weer bang voor ongemakkelijke stiltes...


Wat denken jullie tijd voor een bezoekje aan de huisarts??

Gr Nienke
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Depressief door het syndroom van asperger?

Hoi Nienke,
Hartstikke goed, dat je weet, hoe je elke keer weer vastloopt. Kennis is zogezged macht - maar bij jou is het om een of andere manier niet genoeg. Professionele hulp zoeken kan zo te lezen geen kwaad ;). Denkbaar heb je een of andere vorm van "extra zetje" nodig.
Dat kan in de vorm van gedragstherapie mbt. asperger (al dan niet nadat eerst is vastgesteld, dat je die aandoening hebt) of een ontwikkelingsonderzoek. (Veel menen met "stoornissenin het autisme spectrum" zoals dat dan heet, hebben stappen in hun ontwikkeling overgeslagen. Vaak zijn dat ontwikkelingstaken mbt. evenwicht. Kun jij 30 seconden op 1 been staan...? Zo nee, dan werken je hersenen mogelijk overuren, om te voorkomen dat je omkukelt. En die overuren "kunnen zich wreken" in asperger gedrag.)

Ook zou je angst kunnen nemen als insteek van begeleiding. Angst maakt, dat je lichaam in de vecht/ vlucht modus gaat, wat heel vermoeiend is. Niet zelden belandt iemand in een depressie door die vermoeiheid. (E met een depressie valt niet te spotten, dus alles wat je kunt doen om te voorkomen dat je je vaker en langer depri gaat voelen, is alleen maar heel erg goed.)
nienke022

Re: Depressief door het syndroom van asperger?

Hoi Janneke,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga hier zeker wat aan doen. Bedankt voor de tips.

Wat je zei over depressiviteit iedereen die hier last van heeft moet naar zijn/haar huisarts gaan ik denk zeker dat dit helpt. Misschien door medicijnen of gesprekken. Ik voel me al een hele lange tijd down zoals ze dat zeggen maar ik heb gelukkig geen huilbuien ofzo.. Waarom ik toch langs wil gaan bij iemand omdat het nu echt effect heeft op mijn werk prestaties.

Heel irritant..

Gr Nienke
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Depressief door het syndroom van asperger?

Hoi Nienke,
groot gelijk: spaar jezelf de neergaande spiraal! Als gezegd: met depressie valt niet te spotten, beter nu op een of ander manier aanpakken, dan afwachten tot ook je werk er onder lijdt (...want van gedoe op je werk word je ook niet vrolijker etc. etc.)

En welke invalshoek - dat is een vraag. Zo te lezen is depresie een gevolg, pak dus niet te eenzijdig daar op aan. (Er zijn pillen die een depressie wat kunnen verlichten en dat is een zegen - maar ook 'slechts' symptoombestrijding.) En oorzaken zitten meer in de hoek van eenzaamheid, asperger, angst en daar is met hetzij gesprekken, hetzij vaardigheidstraining, evenwichtstraining, etc. veel tegen te doen.
nienke022

Re: Depressief door het syndroom van asperger?

Hey janneke,

Je hebt helemaal gelijk.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn plan van aanpak haha..

Gr Nienke
Adagio

Re: Depressief door het syndroom van asperger?

Janneke,
Als Asperger kan ik je reactie niet helemaal plaatsen. Bedoel je dat Asperger het gevolg kan zijn van het overslaan van verschillende ontwikkelingen of dat juist doordat je Asperger hebt je bepaalde vaardigheden niet ontwikkeld hebt? En hoe zit het met het erfelijke aspect?

Vriendelijke groet, Ad Agio
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Depressief door het syndroom van asperger?

Zelfdiagnose kan je beter mee oppassen. Je kan jezelf op die manier onbewust naar je zelftoegeschreven labeltje gaan gedragen en dat komt je niet ten goede. Beter is het inderdaad eens professionele hulp te zoeken. Een arts zou een diagnose kunnen stellen, waardoor veel van je problemen verklaard kunnen worden. Maar til asjeblieft niet te zwaar aan je diagnose. Het is slechts een handvat, aan de hand daarvan kan de arts gemakkelijker een behandelplan kiezen.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Depressief door het syndroom van asperger?

Adagio schreef:Janneke,
Als Asperger kan ik je reactie niet helemaal plaatsen. Bedoel je dat Asperger het gevolg kan zijn van het overslaan van verschillende ontwikkelingen of dat juist doordat je Asperger hebt je bepaalde vaardigheden niet ontwikkeld hebt? En hoe zit het met het erfelijke aspect?

Vriendelijke groet, Ad Agio
Hoi Ad Agio,
je stelt goede vragen - en of ik de antwoorden weet, dat is een vraag...

Het kan zin hebben, om bijv te googlen op "primitieve reflexen". Dat zijn de reflexen, die ieder mens heeft, in de schoot van moeder. Ze helpen je als mens om in de baarmoeder al te ontwikkelen, en ze helpen bij de geboorte - en in het eerste levenssjaar van de nieuwe wereldburger.
Daarna horen ze verdwenen te zijn - maar helaas geldt dat net niet voor ieder mens.
Dat is een wat concretere invulling van 'mogelijk heb je stappen overgeslagen in je ontwikkeling' (=denkbaar zijn er nog primitieve reflexen). En die dingen helpen je dus als je jonger dan 1 jaar oud bent, om toe te gaan naar het kruipen, om te kruipen - maar als je gaat staan en lopen zitten ze in de weg en gaan "storen," je ontwikkeling negatief beinvloeden. (Met name doordat je evenwicht niet soepel en automatisch gaat. Dwz.: je kunt uiteindelijk wel alles, maar het kost jou 'van binnen' meer energie, moeite, frustratie dan een ander.)

Vrij veel mensen bij wie Asperger is vastgesteld, blijken een of meer storende primitieve reflexen te hebben.
Wat kip is, wat ei is - zit het in de genen..... Goede vragen, i wish i knew.

Feit is wel, dat bij diegenen bij wie is vastgesteld, dat bijv. het evenwicht buitengewoon veel aandacht opeiste (omdat datgene wat automatisch hoorde te gaan, iet echt automatisch ging en dus "bakken energie vrat") door bijv. strorende primitieve reflexen,
erg zijn opgeknapt door het alsnog laten verdwijnen van die primitieve reflexen.
Dat kan namelijk.
Soms verandert het gedrag dan zodanig dat het hele etiket "Asperger" in de prullebak kan, soms wordt de Asperger "alleen maar" lichter en beter te hanteren.
Tineke

Re: Depressief door het syndroom van asperger?

Het is voor mij heel herkenbaar wat je beschrijft Nienke.
Ik krijg binnenkort een onderzoek, om te kijken of ik een vorm van autisme heb.
Weet je al wat meer?
Furqaan

Re: Depressief door het syndroom van asperger?

Je gaf aan dat je 'denkt' dat je het hebt vanwege de symptomen. Daarbij wil ik wel zeggen dat ook in Asperger veel symptomen zijn die bij andere vormen van Autisme zouden kunnen voorkomen of in andere stoornissen, of symptomen heeft die bij ieder persoon zou komen. Je kunt niet zomaar zeggen dat je Asperger hebt. Dit zou wel gediagnosticeerd moeten worden.

Is dit nooit via de school of ouders opgemerkt? Mag ik vragen hoe oud je bent?

P.S toevallig heb ik aankomende dinsdag onder andere tentamen over verschillende autisme spectrumstoornissen. Ik zou je het een en ander over kunnen vertellen.
Cees

Re: Depressief door het syndroom van asperger?

Ik kan alleen maar zeggen : leef mijn verhaal. Ja, ik denk dat er wel degelijk een verband is, maar nu nog leren om er mee om te gaan..
An.oniem

Re: Depressief door het syndroom van asperger?

Leef met je mee, heb precies hetzelfde, ook Asperger en last van depressie.
Je kunt inderdaad even bij de huisarts langsgaan, helpt echt hoor!
:knuffel:
Hawk L.

Re: Depressief door het syndroom van asperger?

Hoe komt het dan dat je door Asperger depressief kan worden? Omdat je er niet goed mee om kunt?
Ik merk toch niet snel als iemand AS heeft. Als mijn vriend het mij niet had verteld, had ik het toch niet snel geweten denk ik.
Of gewoon door de ziekte zelf?
TheEmperor85

Re: Depressief door het syndroom van asperger?

Hawk L. schreef:Hoe komt het dan dat je door Asperger depressief kan worden? Omdat je er niet goed mee om kunt?
Ik merk toch niet snel als iemand AS heeft. Als mijn vriend het mij niet had verteld, had ik het toch niet snel geweten denk ik.
Of gewoon door de ziekte zelf?
Ten eerste: Asperger is geen ziekte. En er is idd een verhoogde kans op klinische depressie (door fysieke redenen, maar ook door het constant onbegrepen voelen etc. Dat kan je nogal opbreken op den duur).
Hawk L.

Re: Depressief door het syndroom van asperger?

TheEmperor85 schreef: Ten eerste: Asperger is geen ziekte. En er is idd een verhoogde kans op klinische depressie (door fysieke redenen, maar ook door het constant onbegrepen voelen etc. Dat kan je nogal opbreken op den duur).
Ja sorry, ik weet wel dat het geen ziekte is, maar blijkbaar heb ik het toch zo genoemd... :confused:
Aspergirl

Re: Depressief door het syndroom van asperger?

Ik heb ook het syndroom van asperger en ben al depressief sinds mijn 12de maar ben pas gediagnostiseerd op mijn 19de. Ervoor was ik gewoon depressief omdat ik me lichamelijk niet goed voelde en ik het gevoel had niet begrepen te worden. Elke keer als ik iets deed of zei kreeg ik een zetje omdat ik niet te brutaal moest zijn of niet zo de aandacht moest trekken. Ik merkte ook keer op keer weer dat wat voor anderen als normaal zijn werd beschouwd vr mij een enorme inspanning vergde. Dit kan zwaar door gaan wegen, zeker aangezien iedereen denkt dat je volwassen bent omdat je intelligent praat maar emotioneel zit ik nog steeds op het niveau van een 5 jarige. Ik heb nog steeds moeite om mijn gevoelens uit te drukken, hierdoor stapelen deze zich op en zonder mijn medicatie zou ik gewoon nog depressiever worden.

Terug naar “Autisme spectrum stoornissen”