Goudvosje

Tips gevraagd over jongeren met ASS

Wie kan me wat tips geven bij het volgende:

Ik help af en toe mee bij een huiswerkinstituut. Wij vragen de scholieren om het huiswerk aan ons door te geven, vooruit te kijken naar de toetsen die eraan zitten te komen en te denken aan opdrachten zoals boeken lezen, practicumverslagen en werkstukken schrijven. Onze ervaring is dat jongeren die een stoornis binnen het autistische spectrum hebben het vaak moeilijk vinden om daar al ‘vroeg’ aan te beginnen. Bovendien lijken ze vaak veel te snel tevreden. Op het moment dat wij ze dus willen gaan motiveren om toch al te gaan plannen en werken aan deze zaken, dan moeten we ze uit hun eigen vaste patronen zien te krijgen en ze proberen te overreden onze manier aan te nemen. Dit is vaak een lastig proces!

Onze structuur brengt vaak wel rust maar dan moet het eerst door hen ‘geaccepteerd’ worden. Hoe je dat zo goed en zo snel mogelijk voor elkaar krijgt is wat ons bezig houdt!

Heb je tips voor mij/ons om deze jongeren beter te bereiken?
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Tips gevraagd over jongeren met ASS

Allereerst ze in laten zien wat de consequenties van hun gedrag zijn. Desnoods voorbeelden geven van mensen die slecht terecht zijn gekomen doordat ze hun opleiding aan hun laars lapten. Regelmatig zelfreflectie laten toepassen en daarbij helpen. Als ze overtuigd zijn dat ze iets goed hebben gedaan is dat vaak omdat ze allerlei zaken over het hoofd zien. Als ze zich bewust worden van de grondige aanpak die vereist is voor succes zal dat hun resultaten ten goede komen.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
TheEmperor85

Re: Tips gevraagd over jongeren met ASS

Hoi Goudvosje!

Allereerst welkom op dit forum. Nu kan ik niet voor alle ASS'ers spreken,aangezien 'wij' ook gewoon een geheel eigen karakter hebben (dat verbaasd mensen nog wel eens..) maar ik herken mezelf zeker in je verhaal, tot m'n schaamte : als iemand me gaat vertellen hoe ik iets moet aanpakken waar ik zelf al een systeem voor heb bedacht, dan lig ik direct op ramkoers.
Huiswerk is voor weinig kinderen leuk, en voor autistische kinderen vaak zelfs problematisch.

Het grote verschil tussen neurotypische kinderen en (veel) autistische kids is dat de eerste groep iets aanneemt omdat het zo is, terwijl de tweede genoemde groep pas iets aanneemt als het logisch is, als ze het kunnen begrijpen. Daarom ben ik het op dit punt ook eens met Radius :
probeer ze eerst te laten inzien waaróm dat huiswerk nodig is, wat het nut is, en wat het nut van jullie gestelde regels en structuur is.
Als dat tussen hun oortjes zit (en dat kan even duren..) dan heeft het eigenlijk pas zin verder te praten over het huiswerk zelf.
Dat zou mij vroeger althans erg geholpen hebben :) Had een hoop ellende gescheeld,ook.
Furqaan

Re: Tips gevraagd over jongeren met ASS

Aansluitend op de vorige reacties, heeft het niet alleen te maken met het weten wat het nut er van is..

Maar ook hebben autistische kinderen/mensen problemen met plannen/ordenen en weten ze niet zo goed waar ze moeten beginnen of wat de bedoeling is.

Daarom is het heel erg belangrijk om expliciet aan te geven wat zij moeten doen, maar ook alles stap voor stap uit te leggen en met ze te plannen. Het zal veel tijd kosten voordat ze het zelf kunnen, maar als je aan het begin iedere keer op dezelfde werkwijze stap voor stap met ze samen plant, dan weten zij wat de bedoeling precies is en zullen ze dit eerder doen. Daarnaast moet de bedoeling van het huiswerk maken ook zelf duidelijk zijn.

Als zij een gestructureerde manier aanleren, die zelf ook gestructureerd en stap voor stap wordt uitgelegd, zullen zij dit na een tijd ook zelf kunnen toepassen. Als ze eenmaal structuur te pakken hebben, moet je het ook op dezelfde manier laten doen, want bij verandering raken ze vaak in de war.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Terug naar “Autisme spectrum stoornissen”