elutargaks

Eenzijdig

Al enkele jaren heb ik een eetprobleem in afwisselend vormen (teveel, teweinig, altijd teveel sporten,..)
Nu ben ik een jaar als vrijwilliger aan het werk en vanwege wat voedselallergieen heb ik heel weiinig variatie in bijvoorbeeld broodbeleg, dus zin in brood heb ik niet meer. ik had een tijd eetbuien (chocolade, koekjes,..) maar nu heb ik een afkeer van alles waar naar mijn beleving te veel vet in zit. Ik kan niet meer uit eten, ik gun mezelf nooit een dessert enz. Ik eet bijna alleen nog maar havermoutvlokken en appelmoes met sojamelk aangelengd met water. Ontbijt, Lunch, avondeten. In niets anders heb ik nog zin omdat ik niet weet wat er in zit, en als andere mensen koken krijg ik al helemaal geen hap door mijn keel. Ik voel me rustig bij dit eetpatroon, maar ik weet dat het allesbehalve gezond is. Hoe krijg ik dit weer op het juiste spoor?

Groetjes
frauke

Re: Eenzijdig

hoi
een vraagje
waar ben je echt allergisch voor?

er zijn veel mogelijkheden waardoor je net zo eenzijdig eet als nu.

griesmeelpap met bosbessen
biogarde met een lepel jam en een beschuit daarbij
een boterham met kipfilet, komkommer en kiemscheuten alfalfa of waterkers
van kip getrokken bouillon met tauge, wortel en een handje rijst
sardientjes op brood
appelstroop op een cracker
vers fruit
....
misschien staan er een paar dingen bij die je aanspreken
elutargaks

Re: Eenzijdig

melkproducten kan ik in ieder geval niet tegen
daarbij eet ik vegetarisch. Dank je voor je ideeen, daardoor besef ik dat het probleem waarschijnlijk niet zozeer gevormd wordt door het niet eten van melkproducten, maar het feit dat ik op een boerderij woon (in een baltische staat) en daar vooral geleefd wordt van de melkproducten, aardappelen en wortelen. Dat wat hier gekookt wordt is dus meestal ook vrij vet. Het doel is zelfvoorzienend te zijn en wat er daarbuiten gekocht wordt is van de laagste kwaliteit en het meest noodzakelijke. Fruit bijvoorbeeld hebben we hier niet... (Ik moet zeggen dat ik spontaan zin krijg in de dingen die je voorstelt, en het geeft me toch hoop dat het allemaal wel goed kom eens ik weer naar de appie om de hoek kan en mn eigen voedselvoorkeur kan volgen (ik had namelijk voor ik naar het buitenland ging wel het idee dat het de goede kant opging))

Groetjes
frauke

Re: Eenzijdig

hoi
het is ook de manier van koken of bakken of het vetarm is

ik gebruik vooral het eigen vet van de produckten om ze in te garen
en de boosdoeners zijn vaak ook de sausjes over het eten.
en de tussendoortjes die je snoept.

als je zin hebt in een tussendoortje kan je ook
een beschuit of cracker met jam of appelstroop of zo eten.

melkproducten hoeven niet vet te zijn hoor (ik denk aan karnemelk bv)
maar waarschijnlijk word het eten op een andere manier bereid daar waar jij woont.
(of woon je nu in Nederland? )

hier word ook veel rauwkost gegeten,
heel gezond; sla, tomaat, komkommer, paprika,tuinkruiden
..
maar ook rijst met stoofgroentes, daar kan je van alles mee combineren
en is ook nog erg lekker

bij het eten is het belangrijk om de schijf van 5 in gedachten te houden.
Je mag er geen onderdeel van overslaan als je gezond wilt eten
dus ook een beetje vet, wat olijfolie of een beetje boter om iets aan te braden
Dit is belangrijk voor je gezondheid

Terug naar “Eetproblemen”