Female1985

Hoe kom ik van mijn eetprobleem af

Hoi

Ik loop al een aantal jaren met een eetprobleem!
De ene keer lijkt t heel sterk en de andere keer lijk ik t wel de baas.

Niemand weet van mijn probleem af en dat wil ik graag zo houden, ik moet de gelukkige huisvrouw voorstellen!
Inheb alles wat ik wil, maar waarom kom ik niet van mijn vreed buien af!!
T kan dagen goed gaan, lekker gezonde dingetjes in huis gehaald en geniet er ook van 3 à 4 x per week sporten, en dan kijk je in de spiegel en denk je waarom wordt mijn buikje niet minder?
Of is hij al platter? Ik zie t niet en wordt ongelukkig en ga eten!
Waarna ik me schuldig voel en weer 2 uur ga knallen in de sportschool.
Zo ben ik nu al bijna 2 jaar bezig!!

Wat moet ik doen?

Liefs female1985
johan799

Re: Hoe kom ik van mijn eetprobleem af

hoii,

ik ben geen eetproblemendeskundige.. maar hoe ik er (als buitenstaander) tegen aankijk:

- je hebt de vicieuze cirkel door en je wilt er wat aan doen. Dat is al heel wat.

- Om de één of meerdere redenen zoek je troost in eten.

Weet je waarom je 'troost' in eten zoekt? Wat voor gedachten en gevoelens heb je voordat je extra gaat 'eten/vreten' ?? Ik denk datje eerst goed bewust moet zijn van het waarom, etc.

Je vraagt: "Wat moet ik doen?"

Een heel simpel antwoord is: niet die extra dingen gaan eten. op gezette tijden eten. Balans in eten en sporten/bewegen. de juiste voeding.

Maar om de één of meerdere redenen werkt dat niet voor je. Want deze vicieuze cirkel duurt al 2 jaar zeg je.. Het lijkt mij zaak datje gaat uitvinden wat wel werkt voor je. Afvallen is meestal ook een kwestie van gedragspatronen doorbreken. Dat is vaak niet zo makkelijk, is niet een kwestie van de knop om draaien. Gaandeweg anders gaan doen qua denken en handelen. Andere keuzes maken in voeding. Trouw blijven aan je waarden mbt voeding. Wellicht ander voedsel als fruit nemen ipv dikmakers.. Zodat de honger gestild wordt en het nare gevoel weggaat. enof iets geestelijks doen. met je gedachten bezig ten goede.
Een dieetje met veel beweging heeft vaak maar een tijdelijk effect.

Je zou ook proffesionele hulp kunnen inschakelen.

sorry,is wat een warrig verhaal geworden
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Hoe kom ik van mijn eetprobleem af

Hoi Female 1985,
mijn oog viel vooral op: "ik moet de gelukkige huisvrouw voorstellen!"
Nou gun ik het iedereen, om gelukkig te zijn, dat voorop. En helaas ben jij dat om een of andere reden niet.
Maar dat je "verplicht gelukkig zou moeten zijn" - niet zelden is dat een zware last.

Verder gaat een eetprobleem, eerlijk gezegd, zelden over eten.
Female1985 schreef: T kan dagen goed gaan, lekker gezonde dingetjes in huis gehaald en geniet er ook van 3 à 4 x per week sporten, en dan kijk je in de spiegel en denk je waarom wordt mijn buikje niet minder?
Die frustratie kan ik me voorstellen:"Ik heb me uitgesloofd - en de beloning komt niet - NIET eerlijk!!!

Vaak werkt het het beste, om uitgebreid te kijken naar allerlei frustraties, die je mogelijk her en der hebt opgelopen, en hoe je daar mee omgaat - en wat je allemaal kunt doen om in jargon "je frustratieoleratie te verhogen".
Uiteraard net niet alleen met eten, maar: hoe kun jij jezelf laten genieten...? Hoe kun je jezelf verwennen...? Waar word je blij van...? Wat geeft jou energie...? Wat is voor jou belangrijk om te doen...? Waarmee gaat jouw creativiteit stromen...?

In het kader dat je de gelukkige huisvrouw moet voorstellen: in de 1960er jaren werden huisvrouwen uiterst vaak door de huisarts op valium gezet, "want ze waren zo neurotisch, de muren kwamen op haar af". Het huisvrouwenbestaan KAN heel zwaar zijn. Die muren ZIJN vaak een beklemming.
Als je bijv. met je man bent meeverhuisd naar een woonplaats, waar jij niemand kent en hij zijn werk heeft, en jij dag in dag uit vooral het huishouden doet.
Als je niet werkelijk al je creativiteit in koken of naaien kwijt kunt, heb je het zwaar als huisvrouw. (En anno 1960 was dat dan 'normaal', nu kan je als vrowu nog naar je hoofd krijgen, dat je een verwend prinsesje zou zijn...)
robby0123
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jan 2013 20:46

Re: Hoe kom ik van mijn eetprobleem af

Hello,

Eerst en vooral zou ik je willen zeggen dat ik je volledig begrijp.
Het is niet makkelijk en zeker niet als je een verkeerd eetpatroon hebt opgebouwd.
Vreetbuien komen voor omdat je het eigen lichaam teveel ontzegt.
De bedoeling van gezond eten is niet dat je achteraf je gaat volproppen met snacks en koeken.
Het feit dat je niet afvalt is dat je ofwel teveel eet, ofwel te weinig sport. Welke sport doe je trouwens?
Als je balans tussen calorieopname en verbruik verstoord is zal je nooit kunnen afslanken. Ik heb een paar weken geleden nog een serie afvallen gratis op mijn blog gegooid. Hier bespreek ik stap voor stap hoe je terug je ideale gewicht kan bereiken en vooral behouden.
Het is niet onmogelijk, je moet het gewoon graag genoeg willen.
Dit klinkt misschien hard, maar kan het uit eigen ondervinding alleen maar beamen.
Veel succes, ik ben er zeker van dat het jou ook zal lukken.
Met vriendelijke groeten,
Robby De Letter
http://www.relatieforum.net
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Hoe kom ik van mijn eetprobleem af

Ten eerst zou ik zeggen zoek advies bij een expert, een diëtist die zijn ervoor opgeleid, wten wat ze doen en kunnen een stappenplan maken met je.
Dat werkt beter dan zelf wat aanrommelen.

Ten tweede sport is goed, maar zie het als ondersteuning niet als middel om te compenseren voor chips koek en snoep daarvoor moet je zoveel verbranden dat staat niet in verhouding.

Ten derde ga nooit crash diëten ELKE keer dat je dat doet en weer je stopt zal je lichaam zuiniger gaan werken waardoor op gewicht blijven weer moeilijk wordt.

Ten vierde wees blij met jezelf, je vergelijken met fotomodellen heeft geen zin, 18 jaar eten amper en alles met computer bewerkt en slanker gemaakt.
Mannen vinden een stevige vrouw best leuk als ze maar spannend is om mee om te gaan, een glimlach, uitstraling en spannende kleding doet wonderen ;-) en de aandacht die je dan krijgt is weer goed voor je zelfvertrouwen.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Hoe kom ik van mijn eetprobleem af

Female1985 schreef:Hoi

Ik loop al een aantal jaren met een eetprobleem!
De ene keer lijkt t heel sterk en de andere keer lijk ik t wel de baas.

Niemand weet van mijn probleem af en dat wil ik graag zo houden, ik moet de gelukkige huisvrouw voorstellen!
Inheb alles wat ik wil, maar waarom kom ik niet van mijn vreed buien af!!
T kan dagen goed gaan, lekker gezonde dingetjes in huis gehaald en geniet er ook van 3 à 4 x per week sporten, en dan kijk je in de spiegel en denk je waarom wordt mijn buikje niet minder?
Of is hij al platter? Ik zie t niet en wordt ongelukkig en ga eten!
Waarna ik me schuldig voel en weer 2 uur ga knallen in de sportschool.
Zo ben ik nu al bijna 2 jaar bezig!!

Wat moet ik doen?

Liefs female1985
Een woord. KENNIS. Jij heb geen waarschijnlijk geen idee wat je in de sportschool PRECIES aan het doen bent. Niet om je af te kraken hoor! ;-) Je hebt wel behoorlijke doelen merk ik. Ik heb hierboven niemand echt zien ingaan op jou sportgebeuren. Laat ik nou instructeur zijn :-P Niet dat ik alles weet hoor! Wat ik wel weet dat het een zeer complex verhaal kan worden! Bijna elke vrouw in de sportschool komt voor "afvallen" (erg gevaarlijk woord! ..hierom gaat het altijd mis) maar bijna niemand snapt er iets van. Gaan beetje kracht doen, of erger, helemaal niet, en vooral cardio. Perfect recept voor geen gewenst resultaat. Niemand weet bijvoorbeeld hoeveel Kcal ie moet binnenkrijgen, en ook niemand weet hoeveel ze daadwerkelijk binnenkrijgen. Weet jij dat??
Je moet echt wel wat moet weten over je lichaam, voeding en beweging/inspanning. Het kan zomaar zijn dat je onnodige dingen doet, dingen die niet erg effectief zijn, of erger nog, je energie en tijd verspild aan niet werkende trainingen. En wanneer je dan ook nog (vaak) de verkeerde dingen eet, en misschien ook wel op de verkeerde tijdstippen? ...jah, dan gaat dat buikje echt niet weg. En zie daar... frustratie en eetbuien. Als jij wél weet hoe het werkt kun je je ook beter motiveren, en ook betere keuzes maken qua voeding.
Ik las ook dingen als een diëtiste.. goed plan als je niet echt wat over voeding weet. Maar kijk wel uit! Wat ik al zei, het is compexer dan je denkt, ook voor een diëtiste. Meesten weten niet genoeg wanneer jij aan bepaalde trainingen doet, hoe dit goed in te begeleiden omtrent het sporten.

Zou je 's kunnen vertellen wat je allemaal doet qua werk, beweging en sport? En natuurlijk wat je zoal eet??
Female1985

Re: Hoe kom ik van mijn eetprobleem af

Het probleem waar ik mee loop is niet t dik zijn, want dat ben ik helemaal niet!!
Ik wil graag een strak lichaam hebben of iedergeval slank blijven.
Als ik ga vertellen hoe lang ik ben en wat mijn gewicht is, lachen jullie mij uit, maar ik zie mij zelf graag als paar jaar geleden strak in mijn vel.
Maar door dat ik de laatste 2 jaar met een eet probleem loop lukt t me niet om mijn strakke figuur terug te krijgen.

Ik sport zo n 3 à 4 x per week cardio, kracht en groepslessen ( pump, body combat en tai bo)
Mijn dieet wat ik dus iedere dag probeer te volgen is een atkis reep, lunch crackers, tussen door fruit, avond eten is groente vlees of vis salades geen aardappelen.
Je zou zeggen niet verkeerd, maar dan komt t, savonds als ik alleen ben of als ik een rot dag heb gehad snack ik alles wat maar kan!!

Soms denk ik wel aan diëtisten, maar hun vinden altijd iets van je wat helemaal t probleem niet is!!
Ik herken mijn probleem, maar ik moet ff flink aangepakt worden!!
Misschien worden die vreed buien dan stukke minder!
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Hoe kom ik van mijn eetprobleem af

Maar wat is het probleem wél dan?? Frustratie van het niet strakker worden?

Als het je gaat om strakker worden moet je je echt minder focussen op cardio, en veel meer op kracht. Kracht-circuittraining is een erg goede trainingsmethode! Wel zonder toestellen!
Waar bestaat jij krachttraining nu uit dan? Hoe doe je dit, en hoe intensief voer je dit uit?
elgebak

Re: Hoe kom ik van mijn eetprobleem af

Als ik zie wat je overdag eet vind ik het helemaal niet vreemd als je 's avonds last krijgt van eetbuien. Je eet heel weinig, zeker voor iemand die veel sport. Als je je maaltijden wat groter maakt en ook wat gezonde tussendoortjes neemt (niet alleen 1x per dag fruit, maar ook bijv. noten, een extra boterham, krentenbol etc) dan geef je je lichaam wat het nodig heeft en dat maakt de kans op eetbuien veel kleiner. Wat veel mensen trouwens denken is dat ze suiker moeten vermijden, maar als je het gevoel hebt een suikerdipje te krijgen (wat je sneller krijgt bij veel beweging) is de kans ook groter dat je je vergrijpt aan allerlei snoep/snacks. Bovendien is mijn persoonlijke ervaring dat wat meer suikers en vetten juist mijn stofwisseling versnellen.

Als je wilt dat jouw krachttraining effectief is zul je je voeding daar ook op moeten afstemmen. Voor de opbouw van spieren zijn eiwitten nodig. Ik kan me niet voorstellen dat je voldoende eiwitten haalt uit een reep en 1x daags vlees of vis. Ik weet ook niet wa tje op je brood en crackers doet aan beleg? Verstandig is om zuivel toe te voegen (veel mensen denken onterecht dat dat ongezond is, maar het bevat veel eiwitten en calcium wat erg belangrijk is!!) zoals magere kwark, yoghurt, (karne)melk. Wanneer je je spieren de juiste bouwstoffen geeft zullen deze groeien (waardoor je wel wat zwaarder wordt) en vervolgens zullen deze spieren in rust een snellere verbranding hebben, en zo de vetgebieden aanpakken. En hoe gek het ook klinkt, ook voor je buik schijnt het effectiever te zijn om je armspieren te trainen, dan om je buikspieren te trainen. En deze dus vooral goed voeden.
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Hoe kom ik van mijn eetprobleem af

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat je te helpen bent. Je hebt je mening allang gevormd, experts heb je niet nodig want jij weet het toch allemaal beter, zonde van het geld toch? Dus wen maar aan je nieuwe figuur en gewoonten en open een topic hier om te klagen over je zoveelste vreetbui.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Hoe kom ik van mijn eetprobleem af

Female1985 schreef: Mijn dieet wat ik dus iedere dag probeer te volgen is een atkis reep, lunch crackers, tussen door fruit, avond eten is groente vlees of vis salades geen aardappelen.
Je zou zeggen niet verkeerd, maar dan komt t, savonds als ik alleen ben of als ik een rot dag heb gehad snack ik alles wat maar kan!!
...eetproblemen zijn zelden eetproblemen.
Je dieet is wat koolhydraatrijken eiwitarm (daarin zou je wat kunne schuiven nar meer eiwitten ivm,. spieropbouw)
maar de kern is, dat je net als ik een troosteter bent. Daar kun ej erg oud en erg gelukkig mee worden, maar de voorwaarde is wel, dat je je rotdagen dus grondig weet te beperken.
En dat is: emotionele kwesties aanpakken.
Female1985 schreef: Ik herken mijn probleem, maar ik moet ff flink aangepakt worden!!
Misschien worden die vreed buien dan stukke minder!
Eh....
voor mijn geestesoog zie ik nu een soort prins (in dieetgoeroe of therapeutenvorm) op het witte paard.
Die jou he-le-maal begrijpt,
je alle problemen uit handen neemt,
zegt van "zo moet je leven"
and happy ever after...

(Maar de meeste prinsen op dat witte paard zijn al jaren met pensioen, dus reken er niet al te hard op.)
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... :104001562
Female1985

Re: Hoe kom ik van mijn eetprobleem af

Bedankt voor alle reacties en tips!!
Misschien denk ik er nog eens aan en zal t mij helpen.

Xx Female1985

Terug naar “Eetproblemen”