Bente-

Aangekomen?

Hallo,
Ik heb een vraag over eten/aankomen.. Afgelopen week at ik best wel weinig, ongeveer rond de 400/500 kcal per dag, maar deze week heb ik een super slechte week, en eet ik tussen de 500 en 1000 kcal per dag. En nu is dit niet op mijn weegschaal te zien, ik blijf stabiel, maar kan het zo zijn dat dit pas later te zien is ofzo? Dus dat ik over een paar dagen giga veel ben aangekomen. Ik ben er echt zo bang voor, maar mijn motivatie is weg, en ik ben echt bang dat ik toch echt ben aangekomen.
Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden.
Liefs Bente,
Leeuwtjuh

Re: Aangekomen?

Bwah, alles beneden de 1200 kcal maakt geen verschil. Je lichaam krijgt nu kans om even bij te stellen en ook daadwerkelijk energie te verbranden. Dit zul je merken aan je haar, je nagels en je energievoorraad. Niet aan het gewicht. :)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Aangekomen?

Hoi Bente,

schrik niet..... zolang je minder dan 2500 calorieen eet, is er van aankomen geen sprake.

Dus maak jezelf geen verwijten, als je in een slechte week tegen de 1000 calorieen per dag eet!

En het is vooral niet nodig, bang te zijn, dat je er van aankomt.

(Wat mij betreft zou het fijner zijn, als je je lekker kon voelen terwijl je die 2500 calorieen at... Maar dat duurt helaas vaak een hele poos.)
IMaaike

Re: Aangekomen?

Ja zolang je onder je minimale kcal per dag blijft maakt het idd niets uit
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Aangekomen?

IMaaike schreef:Ja zolang je onder je minimale kcal per dag blijft maakt het idd niets uit
Alleen als je er te lang en te ver onder blijft wordt je minimale kcal per dag je nieuwe standaard en moet je als je ooit wilt/moet afvallen weer daaronder gaan zitten. Maw vrouw wat zal het zijn 2000kcal gemiddeld benodigd per dag en je gaat op 500 a 1000 zitten per dag. Ook wel crashen genoemd dan is na een tijdje 1500 je nieuwe standaard en daarna 1000, etc. Je lichaam gaat in een superzuinige stand.
Als je dan een keer normaal wilt gaan eten, ontbijt met boterhammen en beleg ipv 1 appel, idem middag eten over de dag 4 tot 6 boterhammen met magarine en beleg, nodig voor vitamines, mineralen, vet, koolhydraten, eiwitten (ook heel erg hard nodig) avond bordje eten met vlees aardappels en groente. Dan kom je ineens aan terwijl je normaal eet.

Zo heeft een dieetist met 30 jaar ervaring het mij uitgelegd.

Ik weet echter niet of je ook weer uit een eenmaal ingevoerde spaarstand kunt komen.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Bente-

Re: Aangekomen?

GeenPijn schreef:
IMaaike schreef:Ja zolang je onder je minimale kcal per dag blijft maakt het idd niets uit
Alleen als je er te lang en te ver onder blijft wordt je minimale kcal per dag je nieuwe standaard en moet je als je ooit wilt/moet afvallen weer daaronder gaan zitten. Maw vrouw wat zal het zijn 2000kcal gemiddeld benodigd per dag en je gaat op 500 a 1000 zitten per dag. Ook wel crashen genoemd dan is na een tijdje 1500 je nieuwe standaard en daarna 1000, etc. Je lichaam gaat in een superzuinige stand.
Als je dan een keer normaal wilt gaan eten, ontbijt met boterhammen en beleg ipv 1 appel, idem middag eten over de dag 4 tot 6 boterhammen met magarine en beleg, nodig voor vitamines, mineralen, vet, koolhydraten, eiwitten (ook heel erg hard nodig) avond bordje eten met vlees aardappels en groente. Dan kom je ineens aan terwijl je normaal eet.

Zo heeft een dieetist met 30 jaar ervaring het mij uitgelegd.

Ik weet echter niet of je ook weer uit een eenmaal ingevoerde spaarstand kunt komen.
Ja je kan uit een spaarstand komen, als je een langere periode weer 'normaal' eet, dus voor een vrouw is dat ong. 2000 kcal per dag.
Ik at rond de 700/800 kcal per dag, maar hier viel ik niet echt meer vanaf. En nu eet ik rond de 400, en val ik weer af. Maar dit zal ook wel niet zo heel lang duren gok ik zo.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Aangekomen?

je kan dan naar helemaal niks gaan,dan gaat het lekker hard [045]

ps lees je wel eens waar je mee bezig bent of is het de bedoeling want dan kunnen we stoppen met hier tijd en energie in te steken?
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Aangekomen?

Bente- schreef:Ja je kan uit een spaarstand komen, als je een langere periode weer 'normaal' eet, dus voor een vrouw is dat ong. 2000 kcal per dag.
Ik at rond de 700/800 kcal per dag, maar hier viel ik niet echt meer vanaf. En nu eet ik rond de 400, en val ik weer af. Maar dit zal ook wel niet zo heel lang duren gok ik zo.
Ik vermoed dat jij die hoeveelheden zelf hebt bepaald? Kan me niet voorstellen dat een dietist zo'n advies zou geven. Ken je niet maar ben wel benieuwd wat je BMI is.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Aangekomen?

Hoi Bente,

Het lijkt mij behoorlijk ongezond hoe jij bezig bent. Op deze manier put jij je lichaam helemaal uit. Je lichaam heeft bouwstoffen en voorraden nodig om genoeg energie op te bouwen. Nu zit je lichaam al in de reserves. Dat houdt het niet lang uit zo. Op een gegeven moment raak je erg moe en uitgeput. Het word dan steeds moeilijker om je te concentreren. Wat jij eet op een dag zit ruim onder een normale norm. Eigenlijk zo laag telkens dat het tot extremen toe is. Je lichaam verzet zich en gaat in de verdediging. Het heeft veel meer nodig dan dat het nu binnenkrijgt. Het heeft een te grote hoeveelheid aan tekorten.

Ik vraag mij af of jij in de gaten hebt wat je aan het doen bent. Wat je uiteindelijk wil bereiken. Je hongert jezelf uit. Dat trekt je lichaam niet. Dat gaat dan helemaal mis. Het lichaam schreeuwt om eten en je dient het veel te weinig toe. Uiteindelijk kan dat tot een ziekenhuisopname leiden. Zelfs tot de dood. Dat klinkt misschien extreem maar helaas is dat wel een waarheid. Ik geloof niet dat jij het zover wil laten komen, wel?
Pas goed op jezelf. Het gaat gerkeerd zo. Je bent naar mijn mening veel te extreem aan het lijnen en je lichaam kan dat niet aan. Een baby heeft volgens mij zelf meer nodig uiteindelijk dan de 400 kcal wat jij neemt. En dat dat niet een baby, dan is dat wel een groter kindje. Laat staan wat jij nodig hebt, meid. Daar zit je enorm onder.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Aangekomen?

Kilocalorieën, wat zijn dat? Oh ja, iets waar vrouwen soms ontzettend op letten. Is het nodig dat je moet afvallen? Hoeveel weeg je momenteel? Hoe oud ben je? Hoe groot ben je? Is er een speciale reden waarom je wilt/moet afvallen?
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Aangekomen?

Het is geen wonder dat je op een gegeven moment niet meer afvalt. Je metabolisme neemt namelijk na verloop van tijd zo sterk af dat je nog weinig calorieën verbrand. Dit is te wijten aan de afbraak van vitale organen en spierweefsel, die als brandstof gebruikt worden. Je verteert dus eigenlijk jezelf, wat ervoor zorgt dat je energieverbruik minder wordt, en tegelijkertijd de energie voor de nog werkende cellen levert.

Je leeft volgens een levensgevaarlijk patroon. Als je op den duur al geen last krijgt van hartklachten en beschadigingen aan je zenuwstelsel dan komen er als je wat ouder bent zeker andere problemen met je gezondheid. Om nog maar te zwijgen over je verzwakte spieren en broze botten waar je op dit moment zeer waarschijnlijk al last van hebt. Je zou jezelf en je omgeving een groot plezier doen als je beter voor jezelf zou zorgen.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Bente-

Re: Aangekomen?

Ik weet heel goed hoe ik bezig ben, en dat dit niet goed is weet ik ook. Maar de motivatie om te vechten, om weer 'gezond' te worden ben ik gewoon kwijt, ik zie niet in waarvoor ik zou eten. Er gaat niks goed in mijn leven, en ik heb het echt al kansen gegeven, maar ik ben gewoon te mislukt. Het (niet) eten is op het moment het enige waar ik controle over heb, wat goed gaat. En dat het niet slim is weet ik ook wel, maar ik heb geen idee hoe ik weer motivatie krijg, hoe ik het nut in ga zien van eten.. Deze hoeveelheden heb ik zelf bepaald ja, niet van een dietist. En van mij hoeven jullie geen energie in mij te steken het heeft toch geen zin.
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Aangekomen?

Bente- schreef:Ik weet heel goed hoe ik bezig ben, en dat dit niet goed is weet ik ook.
Das tenminste al iets om aan vast te houden :nod:
Bente- schreef:Maar de motivatie om te vechten, om weer 'gezond' te worden ben ik gewoon kwijt, ik zie niet in waarvoor ik zou eten.
Om in leven te blijven en een gezond leven te onderhouden wat betreft voeding?
Bente- schreef:Er gaat niks goed in mijn leven, en ik heb het echt al kansen gegeven, maar ik ben gewoon te mislukt.
Pure onzin, niemand is mislukt in het leven. Het is een state of mind en die moet je veranderen.
Bente- schreef:Het (niet) eten is op het moment het enige waar ik controle over heb, wat goed gaat. En dat het niet slim is weet ik ook wel, maar ik heb geen idee hoe ik weer motivatie krijg, hoe ik het nut in ga zien van eten.. Deze hoeveelheden heb ik zelf bepaald ja, niet van een dietist.
Motivatie kun je zelf creëren. Je alleen maar richten op je eten en de hoeveelheid schept geen motivatie.
Bente- schreef:En van mij hoeven jullie geen energie in mij te steken het heeft toch geen zin.
Je maakt het bespreekbaar op een forum, dus je vraagt dan eigenlijk of mensen energie erin willen steken.
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Aangekomen?

Hoi Bente,

Als je ergens aan gewend bent geraakt, is het moeilijk om daar weer vanaf te stappen en andere wegen te bnemen om je te (laten) helpen.
Op deze manier help jij jezelf wel, maar niet op een positieve, goede manier. Je helpt jezelf met dit gedrag enkel verder de put in.
Het is lastig om op andere mensen te vertrouwen -ook op een forum- als je het niet echt gewend bent dat mensen heus wel willen luisteren.
Het vergt moed om je daartoe te zetten en het feit dat je dat nu aan het doen bent, zegt mij dat je eigenlijk helemaal niet tevreden bent over de situatie.
Dat vind ik niet zo gek, het is een rotsituatie en je houdt je vast aan een methode die jou dan wel controle geeft, maar geen goede houvast naar een positieve richting. Het geeft je enkel houvast wat er voor kan zorgen dat het minder zal gaan. (En laten we eerlijk zijn, nog minder dan de gevoelens die je hebt, lijkt mij niet de bedoeling. ;) ) Wat er kan gebeuren als je te min blijft eten, is dat je eigen gevoelens en gedachten zullen afvlakken. Emoties zijn er dan niet zo meer. Dat lijkt in eerste instantie prettig, want de kans dat je boosheid en verdriet voelt kan dan ook minder zijn, maar het zrgt er gelijk voor dat de goede momenten die je heel soms wel hebt, en de leuke momenten met anderen bijvoorbeeld, ook niet meer positief gevoeld worden. Je raakt helemaal buiten alles wat er gaande is. Dat is iets wat je moet voorkomen. Want anders ben je weer een stukje verder van huis.
Het feit dat jij dingen meemaakt die niet leuk zijn, en jezelf (waarschijnlijk) helemaal geen leuk persoon vindt, waarvan je zelf al schreef dat het geen zin heeft om te helpen, betekent dan nog niet dat anderen je niet mogen, dat anderen je niet willen helpen. Dat is wat mensen heus wel willen. Je moet jezelf alleen meer leren openstellen ervoor. Dat is moeilijk als je vast zit, maar het kan wel lukken. Door met jezelf aan de slag te gaan.

Sterkte. :knuffel: - Er is meer dan alleen maar ellende, zelfs als dat nu voor jou niet zo voelt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Aangekomen?

Zoals het op mij overkomt hebt je voortdurend last van een gevoel van onmacht. Het kan erg frustrerend zijn om je leven niet onder controle te hebben. Je kan deze controle terugwinnen. Ga iets met je tijd doen, iets dat je leuk vind, of iets waarvan je denkt dat je er (op korte of langere termijn) de wereld wat aangenamer mee kan maken. Als je zoiets doet zal je zien dat je er na een poos een voldaan gevoel aan overhoudt.

Óm zoiets te doen en vol te kunnen houden moet je lichaam wel eerst op krachten komen. Als je eenmaal structureel bezig bent met iets plezierigs of nuttigs en je ziet de resultaten daarvan dan zal dat gevoel van onmacht vanzelf verdwijnen. Uiteindelijk zijn we allemaal slaven van de maatschappij, niemand is zelfvoorzienend en we zijn afhankelijk van wat anderen ons aanbieden. Laat het een schrale troost zijn te weten dat je niet de enige bent die zich zo voelt.

Sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Aangekomen?

Hoi Bente,
ken je het woord "overlevingsstrategie"...? Een overlevingsmechanisme is iets, wat je ten tijde van de ellende hebt moeten ontwikkelen om het nog een beetje leefbaar voor jezelf te houden. Omdat die mechanismen soms letterlijk je leven hebben gered, zijn de diep ingeslepen - maar als je eenmaal onder de laars van de ellende uit bent in de feitelijke wereld, heeft het zin om je overlevingsmechanismen achter je te laten - wat moeilijk is.
Maar waar het mij om gaat, is dat het niet een kwestie is van "er zijn 2 opties, goed (= eten) en slecht (= niet eten)."

Wat je zegt: het niet eten is momenteel het enig waar je controle over hebt in je leven.
Brrr - dat klinkt niet, om vrolijk van te worden... Dat klinkt, naar dat er bakken andere problemen zijn - en dat de enige manier, om het nog een beetje leefbaar voor jezelf te houden is, niet eten. :knuffel:
(Uiteraard: het is heel triest, als dat werkelijk het enige is, wat nog controleerbaar is, maar zo gaan dingen helaas soms in een leven!!! :knuffel: )
Bente- schreef:Ik weet heel goed hoe ik bezig ben, en dat dit niet goed is weet ik ook.
...en dit is dus wat mij betreft maar de halve waarheid.
Ja, voor je lijf is het niet best, zo weinig eten - dat klopt.
Maar als mens ben jij niet alleen dat lijf: kennelijk heb je het voor je psyche nodig, om nu zo weinig te eten.
Daar hoort OOK aandacht voor te zijn - en niet alleen de aandacht van die zwaaiende wijsvinger.
Sterker nog: misschien is de erkenning, dat dit momenteel helaas nodig is, veel en veel krachtiger dan alle standjes bij elkaar.
Bente- schreef:Maar de motivatie om te vechten, om weer 'gezond' te worden ben ik gewoon kwijt, ik zie niet in waarvoor ik zou eten.
...en ik lees dit als: mijn psyche heeft het nodig, dat er tenminste nog 1 ding goed gaat - want al dat andere, dat ligt in puin... :knuffel:
(En jou vragen om dat op te geven IS dan nogal wreed tegenover je psyche.)
Bente- schreef: ik ben gewoon te mislukt.
:knuffel: :knuffel: :knuffel: :knuffel: :knuffel:
Bente- schreef:En dat het niet eten niet slim is weet ik ook wel
Tuurlijk - het gaat compleet niet over je ratio, met je gezonde verstand is (gelukkig maar) niets mis.
Je psyche heeft bepaalde dingen keihard nodig (en dat gaat momenteel ten koste van jouw lichaam, een paradox die ik heel erg naar voor je vind).

En grosso modo: een overlevingsmechanise kun je wel achter je laten, dat gaat in een aantal stappen. NIET overhaasten!!!
Begin met het erkennen van "dat dit zo werkt". Bedank het mechanisme (dat klinkt sommigen idioot in de oren, maar dat moet dan maar) het mechanisme heeft jou overeind gehouden, dat is in zichzelf erg goed!!!
Daarna ga je nadenken en voelen: op welke manier heeft dit mechanisme mij nou beschermd..? Me overeind gehouden...? Wat is de functie...? (Bijv: "Dit is iets, waar ik controle over voel"' Of: ik voel me sterk, of mooi, of goed, of hoe het voor jou maar voelt...)
Daarna is het creatief worden geblazen....
...zouden er andere manieren te bedenken zijn, die jou een gevoel geven van bijv. sterk zijn...? Of mooi zijn...? Of wat je dus maar eerder gevonden had - kun je dat op andere manieren bereiken...?
Ga daar uitgebreid mee experimenteren, vraag mensen om met jou te brainstormen, etc.etc. - net zo lang, tot je tenminste bij 3 andere manieren voelt, dat ze echt werken. (Dus niet: ''Ik pers me ergens in en dan zou ik me nu beter moeten voelen'' - als experiment kan dat zin hebben, maar blijft het voelen van ""ze zeggen, dat dit goed voor me is"" - gooi het met een ruime bocht over je schouder!!!!)

En tegen de tijd, dat je idd 3 andere manieren hebt gevonden om diezelfde functie (die het niet eten NU voor JOU heeft) uit te voeren, dan ga je nog eens echt denken aan he je gezond kunt eten - en dan kan het ook, zonder dat je er je psyche geweld mee aandoet.
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Aangekomen?

Janneke schreef:Hoi Bente,

schrik niet..... zolang je minder dan 2500 calorieen eet, is er van aankomen geen sprake.
Ehmm.... weet je hoeveel verschrikkelijk te dikke mensen ver onder die 2500Kcal eten? Die 2500Kcal is eigenlijk een onzin getal. De ene heeft veel meer nodig dan de andere, om vele redenen. Als men een goede richtlijn wil hebben over hoeveel ze mogen/moeten eten is het verstandig je BMR uit te rekenen. Daar zijn formules voor te vinden op het internet. Daar staan ook schalen bij wat je bij op je BMR moet eten bij welke dagelijkse inspanning. Je BMR is je dagelijkse lichamelijke behoeft wanneer je niets doet. Dus alleen wat je lichaam al nodig heeft om te functioneren wanneer je je niet zou bewegen.

Terug naar “Eetproblemen”