eleanor

Toegeven in discussie uit angst voor zelfmoord(handeling)

Hallo, ik ben nieuw, dus ik ga even proberen het goed uit te leggen:

Ik heb ongeveer twee maanden een nieuwe vriend die heel erg vrolijk is. Maar af en toe kan hij erg boos worden zonder reden, of met een reden maar die dan eigenlijk veel te klein is. Als we ruzie hebben over het ene, dan escaleert het altijd zo erg dat er we uiteindelijk niet eens meer weten waar het over gaat. Hij kan zich dan erg opjagen, terwijl ik altijd rustig blijf. Daar kan hij dan nog minder tegen. Goed, die ruzies duren nooit lang, maar zijn wel veel te groot voor de miniredes.

Ten tweede, wil hij me ook steeds 'controleren'. Bijvoorbeeld, hij kan boos worden als ik twee uurtjes niet sms. Of als ik niet laat weten dat ik een half uurtje later thuis ben (hij woont al bij mij bij gebrek aan een huis. Veel te snel, ik weet het)

Afgelopen week heb ik hem verteld dat ik het niet leuk vind dat ik steeds moet zeggen waar ik heen ga, of hoelaat ik thuis ben. En dat ik ook niet wil dat hij zo afhankelijk is van mij. Nou, grootste ruzie natuurlijk. Na geschreeuw op straat is er iets heel ergs gebeurd. We stonden dicht bij een station, hij spurtte er heen en wou zich voor de trein gooien. De treinbegeleider heeft hem gelukkig op tijd van het spoor gehaald. In shock zijn we samen naar huis gewandeld. Ik heb zijn beste vriend gebeld omdat ik niet wist wat te doen, en een uurtje later zaten ze weer met zn tweetjes te lachen en te gieren. De dag erna hebben we het er wel even over gehad, maar niet echt. Wou hem ook niet pushen.

Daarna liep de rest van de week heel gewoon en vrolijk en goed.

Maar nu zit ik met het probleem, dat telkens wanneer we een discussie hebben ik steeds toegeef (ook al heb ik gelijk, of vind ik dat tenminste), uit angst dat hij dat weer doet. En dat is ook niet goed natuurlijk...

Ik zit met m'n handen in het haar... Iemand advies?
Leeuwtjuh

Re: Toegeven in discussie uit angst voor zelfmoord(handeling

Schop zo'n manipulatieve paranoïde rotzak eens even gauw je huis uit! Been there, done that!
Dat loopt uit in huiselijk geweld... Trust me.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Toegeven in discussie uit angst voor zelfmoord(handeling

emotionele chantage, geestelijke mishandeling.

Volgende keer gewoon zeggen ok dude, of nu al weggaan.
Never been there, won't go there.


Sorry meid, maar er zijn enkel harde oplossingen voor dit. Hij moet inzien wat hij doet en dat het niet werkt(tot nu dus wel) of jij moet inzien dat het zo helemaal niet werkt voor jou.

same deal, just go and keep going :nod:


ps gelieve je verhaal niet verschillende keren te posten, dankje.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Toegeven in discussie uit angst voor zelfmoord(handeling

Ik sluit me bij de bovenstaande 2 antwoorden aan :nod:

Voordeur open, hij erdoorheen met al zijn spullen, voordeur dicht. En dicht houden!
If we don't get lost, we'll never find a new route.
eleanor

Re: Toegeven in discussie uit angst voor zelfmoord(handeling

Probleem is dat die discussies of ruzies er helemaal niet vaak zijn, en hij dus de rest van de tijd wél heel lief enzo is. Heb er ook al aan gedacht, dat manipulatieve gedrag dat misschien wel gaat escaleren tot huiselijk geweld. Hij heeft heel erg weinig vertrouwen door zijn verleden, en dat begrijp ik ook... Het is ook niet zo dat ik niks mag van hem hoor. Hij is meer een gebroken ziel, ik geloof echt niet dat ie zich gewoon zo voordoet. Hij heeft gewoon vervelende uitspattingen en frustraties... Snap je?

Hij is geen slecht mens, absoluut niet. En ziet ook altijd zijn fout in (zoals die avond dat ie op het spoor ging, heeft hij gehuild en sorry gezegd, duizend keer... ) Ik wil hem eerder helpen...

ps: zijn vader heeft ook meerdere keren zelfmoord proberen plegen. Kan misschien nuttig zijn om te weten.
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Toegeven in discussie uit angst voor zelfmoord(handeling

Het kan ook een zeer onzeker iemand zijn die door controle uit te oefenen op jou hierdoor rustiger wordt zolang je je neerlegt bij alles wat hij vraagt.
Misschien was de poging geen chantage maar een impulsieve daad van iemand die sowieso niet goed in z'n vel zit.

Ofwel ga je er zo verder mee om en lijkt de kans me groot dat dit enkel zal verergeren.
Als je toch zou beslissen om deze relatie verder te zetten dan moet je duidelijk je grenzen stellen : dwalen de ruzies te ver af van het onderwerp of worden ze te hevig, zeg je dat je het enkel wil uitpraten als hij terug rustiger is en je laat hem alleen.
Nu wel vervelend in jouw situatie aangezien hij bij jou inwoont [zucht]
Als hij echt om jou geeft dan leert hij wel op een andere manier communiceren en jouw grenzen te respecteren.
Ik vrees wel dat je zo'n persoon niet op kort termijn kan veranderen.
Stel jezelf dus eerst de vraag of je de energie die je erin zal steken wel de moeite waard is.

Ik lees nu wat je ondertussen postte en het siert jou dat je hem wilt helpen.
Probeer toch te beseffen dat dit niet evident zal zijn.
Het zou ook niet fair zijn moest alles op jouw schouders vallen : als zijn gedrag voorkomt uit zijn verleden, als hij spijt heeft van zijn uitspattingen dan zou hij logischer wijze ook moeten openstaan voor hulp van professionele mensen.
Dit kan je eventueel eens met hem bespreken ;)

Sterkte [045]
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Toegeven in discussie uit angst voor zelfmoord(handeling

Als je in 2 maanden tijd al verschillende malen zo een ruzie hebt gehad, krijg ik het idee dat dit geen kans van slagen heeft.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
oan

Re: Toegeven in discussie uit angst voor zelfmoord(handeling

Als hij je nu al zo controleert, na twee maanden, dan zal het nog wel erger worden.
Blijkbaar kan hij er absoluut niet tegen dat je je grenzen stelt. En hij reageert heftig en manipulatief.
Je kunt echt beter stoppen nu je nog maar net bent begonnen een emotionele band met hem te krijgen.
Je kunt hem nu wel afhankelijk noemen, maar het zal niet lang duren voordat jij zelf afhankelijk wordt doordat je steeds meer op eieren gaat lopen uit angst voor zijn uitbarstingen.

Wegwezen. En laat je niet misleiden doordat het allemaal eerst zo geweldig was
(daar kun je later nog lang naar terug verlangen - logisch). Maar dat was toen hij zich nog inhield. Nu komt het andere deel van zijn persoon te voorschijn.
Wat je nu beleeft, zul je altijd met hem hebben en dat zal alleen maar erger worden als hij leert hoe hij je knopjes moet bespelen.

Maak niet de fout om het lieve deel als de werkelijkheid te zien, en het controlerende, manipulatieve als een probleem waar je alleen nog mee om moet zien te gaan.... Het is allemaal onlosmakelijk deel van zijn persoonlijkheid. Dus dit is wat het zal zijn.

Terug naar “Eenzaamheid, relaties en seksualiteit”