angel12

in rust moeilijke dingen bespreken

Hallo,

Zéér moeilijke dingen bespreken en de reactie van mijn echtgenoot daarop zorgen er, gelukkig maar 1 keer op het jaar of zo, voor dat ik hetgeen ik wil zeggen niet rustig kan zeggen.
Ik kan mij dan niet beheersen, ik vind het al spijtig op de moment zelf maar het helpt niet om rustig mijn ding te zeggen.

Groetjes,

Angel
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Wat voor zeer moeilijke dingen zijn dat dan, waar jij moeite mee hebt om het rustig te bespreken ?
Inzicht als Uitweg..
angel12

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Wanneer ik voor mezelf, voor hetgeen ik belangrijk vind opkom, dan heeft mijn echtgenoot het daar moeilijk mee. Hij vindt dat hij diplomatischer is. En ja, ik ben iemand die de dingen rechtuit zeg.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Voelt hij zich misschien snel aangevallen door directheid en noemt hij rond de pot draaien diplomatischer?
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Wat maakt dat als je voor jezelf op komt, dat het dan zo heftig wordt ?
Inzicht als Uitweg..
angel12

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Ja, hij voelt zich zeer snel aangevallen.
Maar zelfs als hij erbij is en ik voor mezelf opkom naar anderen toe, dan zegt ie bv. als je niet dit of dat doet dan ga ik weg.
angel12

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Hij zegt dus indien ik dit of dat doe dat hij dan weggaat en ik vind het maar meer dan normaal dat ik voor mezelf opkom.

In een ander moeilijk geval, tracht ie me onder druk te zetten (terwijl ie dat zelf niet vindt) en dan zeg ik dat ik dit of dat niet zal doen om die of die reden.
angel12

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Zijn manier van diplomatisch zijn, lijkt voor mij meer mouwvegerij, over zich heen laten gaan...
angel12

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Ik vind dat hij moeilijk voor zichzelf opkomt, en ik ben te hevig als het voor zeer belangrijke zaken is.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

angel12 schreef:Ja, hij voelt zich zeer snel aangevallen.
Maar zelfs als hij erbij is en ik voor mezelf opkom naar anderen toe, dan zegt ie bv. als je niet dit of dat doet dan ga ik weg.
dat is niet diplomatisch, dat is emotionele chantage en ALTIJD voor te passen.Heb je groot gelijk in;

Probeer het antwoord 'ok, dan doe je dat maar' eens of 'nou doei dan'en kijk wat ie dan doet.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Dus omdat jij vrij rechtuit dingen uitspreekt, met name als je voor jezelf op komt, en hij diplomatieker is, voelt hij zich snel aangevallen door jouw manier van spreken ? Jouw manier van praten of woordkeus ? En jij vindt zijn manier van praten/woordkeus dus te diplomatiek ? Je noemt het mouwvegerij... wat bedoel je daar precies mee ?

Hij zet jou onder druk door te dreigen met weggaan als jij voor jezelf opkomt ? En dat maakt jou dus heel fel in je reactie ? Is het daarom dat je niet rustig kan blijven ? Voel je je dan gemanipuleerd ?
Inzicht als Uitweg..
angel12

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Ja, dat doe ik ook, ik laat mij niet door hem manipuleren of doe geen dingen wanneer ik onder druk wordt gezet.
Ik ben niet bang dat hij zou weggaan, integendeel, in het verleden heb ik al gezegd dat ie dan maar gaat,...natuurlijk leuk is het niet maar ik laat mij niet doen.
angel12

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Ik denk dat ik beter even een voorbeeld geef van vandaag. Nu, vaak komt dat gelukkig niet voor maar hij heeft me tot voor kort wel onder druk gezet.

Vandaag zijn wij een huis gaan bekijken, ik voelde het huis wel als ok aan maar ik voelde de makelaar niet als ok aan (bleek achteraf).
We hebben het huis nog eens bekeken. Toen gingen we naar het kantoor om de administratieve kant af te handelen. In het contract stond iets waarmee ik niet akkoord ging en ging daar iedere keer voor staan zelfs terwijl de makelaar bij zijn gelijk bleef. Ik ken echter mijn rechten en ga daar ook voor staan. Ik heb ook niets te verliezen.
Toen zei mijn echtgenoot, als je niet dit of dat...dan ga ik weg. Ik ben daar niet op ingegaan en hij is blijven zitten.
Het contract werd niet aangepast maar het werd wel min of meer verduidelijkt.
Toen vroeg de makelaar of we nog vragen hadden en dat had ik. Toen reageerde ie nog eens gepikeerd omdat ik nog een vraag stelde.
Het contract werd uiteindelijk getekend.
De rest van de avond heb ik mijn echtgenoot trachten duidelijk te maken dat ik het recht heb om voor mezelf op te komen. En hij antwoordde dat ik dat op een andere manier had kunnen doen.
Nu, ik heb niets verkeerd gezegd. Ik ben alleen heel duidelijk.
Mijn echtgenoot is iemand die bijna op zijn buik gaat liggen voor anderen, voor de lieve vrede dingen doet, geen herrie wil. Ik ga niet op mijn buik liggen voor anderen, doe geen dingen voor de lieve vrede.
Wij hebben nooit woorden maar als het over zulke dingen gaat, dus voor mezelf opkomen dan wordt het wél heftig.
Mijn echtgenoot was voordien wel gehuwd met een vrouw die nooit voor zichzelf opkwam en hij had een topjob, was directeur enz...maar je zou toch denken dat na zoveel jaar dat wij samen zijn dat hij het ondertussen wel doorheeft dat ik mij niet laat doen.
Ik zal zo meteen verder schrijven...
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Okee ik begrijp uit je beschrijving dat je dus het belangrijk vindt om voor jezelf op te komen. Je had de ervaring dat je geen recht werd aan gedaan en daarom kwam je voor jezelf op. De manier waarop je voor jezelf op kwam wekt ergenis en irritatie op bij zowel je echtgenoot als de makelaar, begrijp ik dan uit je verhaal. Jij noemt het direct zijn.

Jij benoemt het ook als heftig of niet in rust moeilijke dingen kunnen bespreken. Voor jou gaat eerlijkheid en in je recht staan hoe dan ook voor maar het lijkt er op dat het gelijk staat aan heftig en direct (en niet zo diplomatiek) reageren ?
Inzicht als Uitweg..
angel12

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Ik ben iemand die vanuit mijn hart leeft. Ik laat mij niet manipuleren opdat anderen tevreden zouden zijn. Mijn echtgenoot moet daar zelf voor oppassen. Zijn kinderen trachten hem altijd te manipuleren om dingen gedaan te krijgen en dan willen ze hem wel zien.

Zoals ik daarnet schreef, ik zeg echt niets verkeerd, ik heb tegen de makelaar gezegd dat ik mijn rechten ken, weet voor wie de kosten zijn maar ik heb dat verschillende keren moeten herhalen omdat hij dat betwist.
Nu, als het erop aankomt, krijg ik gelijk van de rechter (mocht het zover komen), dus heb ik toch niets te verliezen.

Het ondertekenen van het contract was geen heuglijke gebeurtenis maar ondanks dat feit wou ik er toch een gezellige avond van maken door het samen te vieren door te gaan eten. Mijn echtgenoot zag dat niet zitten. En toen is alles naar boven gekomen, hoe ik mij behandeld voelde in het kantoor, dat ik er nog een gezellige avond van wou maken, dat ik het recht heb om voor mezelf op te komen, dat hij geen herrie wil (maar herrie maken is niet hetzelfde als voor jezelf opkomen, hij kent dat verschil precies niet).
Trouwens, mijn moeder vindt voor mezelf opkomen ook al agressief.
Gelukkig heb ik mij door die visie nooit laten beïnvloeden.

Ik vind dus niet dat ik het op een andere manier naar die makelaar had moeten doen. Ik vind dat ik dat goed heb gedaan.
Het is alleen het verloop van de avond tussen mezelf en mijn echtgenoot dat de mist is ingegaan. Ik moest zo voor mezelf vechten dat het maar meer dan normaal is dat ik voor mezelf opkom. Mijn echtgenoot gaat ook in slachtoffergedrag zitten wanneer ik voor mezelf opkom.
Maar ik laat me daar niet aan vangen.
Het is zelfs zo dat hij mij dan negeert, me ontwijkt, een dag of 2 niets zegt. Ik ben zelf veel sneller weer bereikbaar, alhoewel ik altijd bereikbaar ben, ik vlucht nooit voor communicatie, voor het goed te maken. Hij wil dan gerust gelaten worden. Hij komt dan zelf wel af.
angel12

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Juist, maar het is zo dat mijn echtgenoot vindt dat ik het anders had moeten brengen, ik vind dat niet.
Ik ga ook niet superrustig spreken, maar duidelijk, verstaanbaar en hoorbaar.
Is dat dan gelijk aan heftig zijn ?
angel12

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Er is echter wel een andere moeilijkheid tussen ons waarbij ik echt niet rustig kan blijven. En dat is wanneer mijn mening, mijn wil niet wordt gerespecteerd. Wanneer ik onder druk wordt gezet.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Wij hebben nooit woorden maar als het over zulke dingen gaat, dus voor mezelf opkomen dan wordt het wél heftig.
Trouwens, mijn moeder vindt voor mezelf opkomen ook al agressief.
Hoe komt 't dat zowel de makelaar als je echtgenoot en je moeder vinden dat de manier waarop je voor jezelf opkomt, nogal heftig of agressief ervaren wordt of over komt ?

Ik merk uit je verhaal dat deze mensen alledrie ergenis of irritatie erbij ervaren als jij voor jezelf op komt.
Inzicht als Uitweg..
angel12

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Toen mijn echtgenoot het met zijn ex-vrouw vroeger wou goed maken dan wou zij niet.
Als ik het goed wil maken met hem wil hij niet. Ik zeg dan dat hij net als zijn ex is, dat hij haar dingen verwijt die hij zelf ook doet.

Als kind was ik stout (voor zover ik me dat herinner) en mijn moeder dreigde dan altijd met mij in de steek te laten, mijn zus mee te nemen en mij ds achter te laten of in een gesticht te steken - dat was toen mijn vader niet thuis was (mijn vader was getrouwd met iemand anders en was dus ook regelmatig bij zijn vrouw).
Ik kan mij niet herinneren wat voor vreselijke dingen ik gedaan zou hebben maar ik herinner me wel dat ik dan heel vaak tegen mijn moeder ging zeggen dat ze niet moest weggaan, dat ik het niet meer zou doen.
Ondanks het feit dat me dat als kind is overkomen, ben ik nu niet bang dat mijn echtgenoot me in de "steek" zou laten. Ik heb lang alleen gewoond en heb heel wat "watertjes" doorzwommen, tot inzichten gekomen, patronen doorbroken waardoor ik toch iets of wat in mijn kracht sta en mij niet emotioneel zou laten chanteren.
Op weg naar huis, zoals ik al schreef, ben ik niet meer rustig gebleven want ik heb alles gezegd van wat er in het kantoor was gebeurd,...en ik heb dan wel spijt dat ik niet rustig kan blijven ten aanzien van mijn echtgenoot en ik verontschuldig me daar dan wel voor, dus niet voor hetgeen ik te zeggen heb en maak hem dat ook duidelijk.
Maar dus naar de makelaar was ik wel rustig maar kordaat.
angel12

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Wel, mijn moeder is nooit voor zichzelf opgekomen, mijn echtgenoot is daar ook geen held in en wat de makelaar betreft, daar kan ik niet over oordelen.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Als kind was ik stout (voor zover ik me dat herinner) en mijn moeder dreigde dan altijd met mij in de steek te laten, mijn zus mee te nemen en mij ds achter te laten of in een gesticht te steken - dat was toen mijn vader niet thuis was (mijn vader was getrouwd met iemand anders en was dus ook regelmatig bij zijn vrouw).
Ik kan mij niet herinneren wat voor vreselijke dingen ik gedaan zou hebben maar ik herinner me wel dat ik dan heel vaak tegen mijn moeder ging zeggen dat ze niet moest weggaan, dat ik het niet meer zou doen.
Dus eigenlijk word je telkens ermee geconfronteerd dat als je voor jezelf op komt dat mensen die van je houden, "dreigen" met je in de steek te laten ? Je vader was immers al weg en je moeder dreigde ermee om weg te gaan en nu doet je echtgenoot dat dus ook. En dat maakt dan weer dat jij door die ervaringen in het verleden (ondanks dat je nu niet bang bent dat je echtgenoot daadwerkelijk zal gaan), nu dus eigenlijk heel heftig gaat reageren. Dat je dan dingen zegt waar je later spijt van krijgt ten opzichte van je echtgenoot ?
Inzicht als Uitweg..
angel12

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Alleen ben ik nu niet bang dat hij me in de steek zou laten
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Ja daar ben je niet bang voor toch reageer je dan wel heftig ondanks dat je beweert die angst nu niet meer te hebben.
Inzicht als Uitweg..
angel12

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Ik heb geen spijt van de dingen die ik zeg, want ik zeg ze heel bewust en doordacht zoals dat hij net als zijn ex reageert, dat ik het recht heb om voor mezelf op te komen, maar ik kan dat dan niet op een rustige manier zeggen tegen hem.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: in rust moeilijke dingen bespreken

Waardoor komt het dat je het niet rustig kon zeggen ?

Wat wilde je er mee bereiken ?

Je avondje uit ging helaas niet door, door dit alles. Dat is wel jammer want dat gooide roet in het eten van wat jij graag wou. Het gedrag is daarmee disfunctioneel zoals ze dat noemen. Het werkt tegen je...
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Eenzaamheid, relaties en seksualiteit”