kimmeke

Relatie stopzetten voor een ander

Geen idee of het hier hoort maar ik moet gewoon even mijn verhaal kwijt omdat ik niet weet waar ik er anders mee terecht kan...
Ik ben bijna 8 jaar samen met mijn vriend, woon er zo'n 4 jaar mee samen en hebben sinds vorig jaar ook een huis gekocht. Er waren altijd wel problemen, ruzie's enz maar als we erover gingen praten dan had hij altijd de uitleg dat het door de problemen met ons huurappartement kwam. Ondertussen hebben we dus een huis gekocht en zijn de problemen nog steeds aanwezig. Erger nog, ik voel me eigelijk steeds gekleineerd en hoor zelfs van andere mensen dat hij zich gedraagt alsof hij mijn vader zou zijn :confused:
Nu heb ik dus een tijd geleden iemand leren kennen waarbij ik me echt gelukkig voel en daar wil ik dus ook mee verder. Maar dan komt het probleem he... Hoe zit het dan met het huis en andere dingen? Hoe en waar moet dat geregeld worden? Pff, er zijn zoveel plaatsen voor info maar het komt altijd zowat op hetzelfde neer: dat hangt van je situatie af. Tja, daar weet ik dus ook niks mee he.
Ondertussen voelt het dus aan alsof ik vreemd ga als ik gewoon thuis ben... Niemand is op de hoogte van de relatieplannen met die andere man en dat maakt het er ook niet gemakkelijker op.
Dus moest er iemand tips hebben om het mij iets gemakkelijker te maken of waar ik duidelijke info kan vinden, dan hoor ik het graag! Maar gewoon een luisterend oor zou hier al énorm veel doen...
Azaroth

Re: Relatie stopzetten voor een ander

Lastig Kimmeke,

Maar ik zou de knoop wel doorhakken denk ik als je verder wilt met een ander.
De zakelijke afhandelingen kan ik je niet mee helpen want daar ben ik totaal niet in thuis, maar wellicht is een tussenpersoon of agent (of hoe ze die gasten ook noemen) wel wat.

Gr,
A
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Relatie stopzetten voor een ander

"Een uis kopen" kan van alles betekenen.

Het kan zijn, dat jij in zijn huis woont.
Het kan zijn, dat jij "voor de ongedeelde helft" mede-eigenaar bent - en waarschijnlijk ben je dan ook voor de ongedeelde helft mededrager van de hypotheekschuld.

Woon je in zijn huis, dan maak je het uit en vertrekt.
Woon je in een huis, dat voor de helft jouw eigendom is, dan wordt het ingewikkelder. Je kunt de helft aan hem verkopen - maar heeft hij het geld daarvoor...? (Op zich is dat zijn probleem en niet het jouwe - maar als hij dat geld niet heeft, wordt het lastig. Doorgaans wil dat zeggen: het huis verkopen. De woningmarkt is niet erg gunstig, maar dat wist je waarschijnlijk al. Hopelijk hebben jullie geen constructie, waarbij de hypotheek 130% van de waarde van het huis bedraagt, want als dingen tegenzitten, verkoop je moomenteel voor 95% van de waarde waarvoor je het ding destijds kocht en op een restschuld van 35% zit je niet te wachten.)
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Relatie stopzetten voor een ander

Hey Kim

Als jullie nog niet zo lang een huis hebben zoals je schrijft is er eigenlijk enkel de helft van de hypotheek die je eigendom is.

Hij kan bij de notaris de eigendomsakte laten wijzigen zodat hij de volledige schuld en ook eigendom krijgt?
Gesteld dat zijn loon hoog genoeg is om de lening af te betalen. (1/3 max loon voor hypotheek)
Zo 'kocht' ik mijn huis ooit terug van mijn ex.(ik was wel getrouwd)
Dat moet je bij de bank navragen.

Probeer eerst de knoop van de relatie door te hakken zodat het emotionele gedeelte uit de baan is voor de zakelijke dingen afgehandeld worden.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
kimmeke

Re: Relatie stopzetten voor een ander

Eigelijk is er al beslist dat ik de relatie wil stopzetten, ik wil alleen eerst alles op een rijtje hebben voor ik dat aan hem laat weten.
Het huis staat op beide namen en had dus al zo'n vermoeden dat het gedeeltelijk overkopen zou worden. Moet alleen nog eens bekijken hoe ik dat met hem ga aanpakken want liefst zou ik zelf het huis houden. De man die me zo gelukkig maakt heeft ook al laten weten dat hij wel mee wil betalen voor het huis, maar ben dan weer bang om te snel te gaan hoewel ik weet dat dat niet nodig is...
Ik ben in elk geval al blij dat ik mijn verhaal al kwijt kan
TheEmperor85

Re: Relatie stopzetten voor een ander

Inderdaad een erg lastige situatie. Zou in ieder geval, hoe dan ook, eerst even langsgaan bij de notaris/contact opnemen voor je opties.
Jij wilt het huis houden, maar stel je voor dat je vriend dat straks niet wil, en dwars gaat liggen. Zoals Janneke al zei: als je hypotheek hoger is dan de waarde van het huis, zit je straks zwaar in de schulden. (en als een potentieele koper het zelf ook nog laat taxeren, komt dat altijd lager uit, zo werken makelaars nou eenmaal).
Plus dat ik aanneem dat je je huidige vriend ook niet diep in de schulden wil steken..
Het zal emotioneel een zware beslissing zijn, maar financieel gezien moet je idd echt je hoofd er even bijhouden. Proberen er samen uit te komen. Je zult anders niet de eerste zijn..
kimmeke

Re: Relatie stopzetten voor een ander

ik wil zowieso eerst weten hoe en wat ik financieel het beste doe. Ik wil het niet moeilijker maken dan het al is, voor geen van beide... Maar ook daar loop ik weer een beetje vast op een probleem. Alle rekeningen zijn gedeeld dus financieel kan ik niks privé doen. Aangezien de notaris ook met een rekening gaat komen moet ik dat dus eerst zien op te lossen
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Relatie stopzetten voor een ander

Voordat je je in de volgende relatie stort wil ik graag weten waarom je dacht dat een huis kopen de oplossing was voor je relatie problemen ? Kennelijk ben je met dat idee mee gegaan als je toch ondanks relatieproblemen een zo grote financiele verplichting aan ging als een huis kopen.
Er waren altijd wel problemen, ruzie's enz maar als we erover gingen praten dan had hij altijd de uitleg dat het door de problemen met ons huurappartement kwam. Ondertussen hebben we dus een huis gekocht en zijn de problemen nog steeds aanwezig.
Hoe weet je zo zeker dat je met die ander door wilt ? Misschien is die ander alleen maar interessant zolang je maar van je huidige partner af kan en niet alleen hoeft te zijn of financieel geen problemen over houdt aan het huis ? Je weet helemaal niet hoe het is om werkelijk ongebonden met die ander verder te gaan.

Je gedrag is destructief als het om relaties gaat en ik vrees dat jij om de verkeerde redenen bij een (potentiele) partner blijft.
Inzicht als Uitweg..
vlam

Re: Relatie stopzetten voor een ander

Ik heb dit ook meegemaakt in het verleden.
Ik ben voordat ik weg ben gegaan op zoek gegaan naar een logeeradres.
Toen ik dat gevonden had, heb ik de stap genomen.
Na een tijdje tot rust gekomen te zijn, ben ik een gesprek aangegaan met mijn vader erbij.
We hebben via hem alle zaken kunnen regelen.
Ik had me ook van te voren bedacht, dat ik mijn huis niet alleen kon betalen en hij wel.
Dus hij is daar ook gebleven.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Relatie stopzetten voor een ander

kimmeke schreef:Maar ook daar loop ik weer een beetje vast op een probleem. Alle rekeningen zijn gedeeld dus financieel kan ik niks privé doen. Aangezien de notaris ook met een rekening gaat komen moet ik dat dus eerst zien op te lossen
Hoi Kimmeke,
Dit probleem is makkelijk op te lossen: stap naar een fatsoenlijke bank, met medeneming van je paspoort - en open ene eigne rekening. Leg ter plekke tien euri in ofzo.
Al sinds 1954 mogen ook getrouwde nederlandse vrouwen dit, zonder dat eerst aan hun man te hoeven vragen... (Daarvoor moest je dat als ej in gemeenschap van goederen was getrouwd, alstijd vragen.)

Maar gosh - zou je idd niet eerst eens een stevige pas op de plaats maken...?

Je eigen situtie grondig doordenken. Wat is er mis met deze relatie..? Hoezo dacht je, dat een eigen huis/ weg uit die flat alles zou oplossen...?
Wat maakt die andere persoon nu zo aantrekkelijk...? (Oma vindt doorgaans, dat me beter niet relatie nummer 1 kunt stopzetten, puur omdat er een andere vrijer voor je neus staat.)

Zou je niet eens een stevige cursus 'hoe word ik financieel zelfstandig' volgen...?
Molecule

Re: Relatie stopzetten voor een ander

Hi Kim,

Ik zit in een gelijkaardige situatie enkel dat ik EN een huis heb, EN twee kindjes :confused:. Ook ik voel me gekleineerd, men zegt ook dat ze zich als een moeder gedraagt. Mijn "andere" vrouw beweert dat ik ook de man van haar leven ben, enkel kan ze het niet aan om met me een relatie te beginnen wegens de kids en wat de anderen er wel niet van zouden denken.

Ik ga bloedeerlijk zijn ... dat laatste weerhoudt me ervan om een eind te maken aan mijn "slechte" relatie. Moest die ander er volledig voor willen gaan dan zou mijn beslissing denk ik al lang gevallen zijn in het voordeel van de ander. Het is inderdaad zo verleidelijk om uit een veiligheidsgevoel enkel maar aan iets een eind te maken wanneer je een andere zekerheid hebt. Dat zegt iets over onze persoonlijkheid. Daar zou je (en ik) eens over moeten nadenken. Ik heb geleerd dat ik teveel op emoties teer in een relatie en veel te weinig mijn verstand gebruik als het gaat om partnerkeuze. Is je nieuwe vlam ECHT wel veel beter? Je staat op het punt opnieuw een financieel engagement aan te gaan met die ander. (Hij help huis mee te betalen).

Mijn advies: Probeer de beslissing om je huidige relatie te beëindigen los te koppelen van de aanwezigheid van die ander. Zet alles op een rijtje en beslis daarna of je met die ander verder wil.

Wees blij dat er nog geen kindjes waren, al het financiële regelen zal even moeilijk zijn, emotioneel heel zwaar zijn maar het valt in het niets wanneer er kinderen mee gemoeid zijn, geloof me.
kimmeke

Re: Relatie stopzetten voor een ander

Even voor de duidelijkheid, het huis is niet gekocht om problemen op te lossen. Huren was altijd maar een tijdelijke oplossing geweest omdat het geld er gewoon niet was. Voor het appartement heeft hij 2 jaar mee bij mijn ouders gewoond zonder problemen. Die problemen zijn er gekomen na een tijdje in het appartement. Maar ik probeerde de problemen op te lossen of er door te kijken met het idee dat ze niet blijvend zijn. Ondertussen zijn de jaren voorbij gegaan en konden we het financieel wel aan om een huis te kopen, bijkomend voordeel was dan dat volgens hem alle problemen opgelost zouden zijn. Niet dus...
Vandaag ook een eigen rekening gaan openen, nu alleen nog geld bij elkaar sprokkelen om erop te zetten... Aangezien ik bij elke € uitleg moet geven dus ook weer niet vanzelfsprekend. Maar die stap is dus ook al weer gezet.
Het is ook niet de bedoeling om direct bij de nieuwe in te gaan trekken. Daarom wil ik ook eerst zorgen dat ik een andere verblijfplaats heb voor mezelf én mijn dieren voordat ik het hierover met hem ga hebben. Dan kan ik van daaruit de rest nog regelen en bekijken voordat ik echt met de ander verder ga
kimmeke

Re: Relatie stopzetten voor een ander

Molecule schreef:Hi Kim,

Ik zit in een gelijkaardige situatie enkel dat ik EN een huis heb, EN twee kindjes :confused:. Ook ik voel me gekleineerd, men zegt ook dat ze zich als een moeder gedraagt. Mijn "andere" vrouw beweert dat ik ook de man van haar leven ben, enkel kan ze het niet aan om met me een relatie te beginnen wegens de kids en wat de anderen er wel niet van zouden denken.

Ik ga bloedeerlijk zijn ... dat laatste weerhoudt me ervan om een eind te maken aan mijn "slechte" relatie. Moest die ander er volledig voor willen gaan dan zou mijn beslissing denk ik al lang gevallen zijn in het voordeel van de ander. Het is inderdaad zo verleidelijk om uit een veiligheidsgevoel enkel maar aan iets een eind te maken wanneer je een andere zekerheid hebt. Dat zegt iets over onze persoonlijkheid. Daar zou je (en ik) eens over moeten nadenken. Ik heb geleerd dat ik teveel op emoties teer in een relatie en veel te weinig mijn verstand gebruik als het gaat om partnerkeuze. Is je nieuwe vlam ECHT wel veel beter? Je staat op het punt opnieuw een financieel engagement aan te gaan met die ander. (Hij help huis mee te betalen).

Mijn advies: Probeer de beslissing om je huidige relatie te beëindigen los te koppelen van de aanwezigheid van die ander. Zet alles op een rijtje en beslis daarna of je met die ander verder wil.

Wees blij dat er nog geen kindjes waren, al het financiële regelen zal even moeilijk zijn, emotioneel heel zwaar zijn maar het valt in het niets wanneer er kinderen mee gemoeid zijn, geloof me.
Ik geef je gelijk hoor met je beslissing. Als haar imago voor haar meer betekend dan jou en je kids... Ik neem zijn dochtertje er wel bij, ze hoort gewoon bij hem en is eigelijk ook wel een leuk kind.
De relaties loskoppelen van elkaar is zeker geen slechte tip. Hoewel ik me bij hem zéér regelmatig heb afgevraagd wat ik hier in godsnaam nog deed, wil ik zeker niets overhaast doen. Dus dat ga ik zeker ook nog een keer doen, een keer te veel kan zeker geen kwaad. Misschien gebruik ik ook wel te weinig mijn verstand, maar of dat echt zo slecht is dat weet ik zo nog niet hoor.

Ik wens jou in elk geval ook veel sterkte met jouw situatie...

Terug naar “Eenzaamheid, relaties en seksualiteit”