asjemenou

geen contacten

Hallo,

Ik wil graag even wat kwijt over mijn gevoelens van eenzaamheid.
Doordat ik chronisch ziek ben heb ik al heel wat jaren amper contacten. Mijn beperkingen zijn dermate groot dat ik erg moeilijk iets kan ondernemen. Zit eigenlijk hele dagen thuis. Met mijn 2 katten. En s avonds komt mijn man wel thuis en dat is fijn. Maar vaak gaat hij dan ook fietsen, hetzij buiten, hetzij binnen op de trainer voor de pc. Ik gun hem deze hobby van harte verder. Maar al met al ben ik ontzettend veel alleen. Ik snak naar contact en het maakt me steeds zo onrustig.
Ik weet niet hoe ik het voor elkaar kan krijgen met mijn beperkingen. Het is vooral de chronische vermoeidheid die mij hierin het meeste parten speelt, maar ook spier-en gewrichtsproblemen. Ik ben het zo gruwelijk zat die vermoeidheid. Als kind was ik heel erg sportief en het is ideaal om contacten mee op te doen, maar dat is nu onmogelijk. Al ruim 23 jaar. Het is eigenlijk mijn passie en erg moeilijk om dit dan helemaal niet te kunnen. Alles in mij wil bewegen, maar ik moet stil zitten.
Ik zou graag vriendinnen willen, al is het er maar 1. Ik heb er eentje, maar die woont compleet aan de andere kant van nederland. En ik heb haar al lang niet meer gezien. En ik spreek haar ook niet zoveel meer. Maar ons contact is verder wel solide zal ik maar zeggen.
Ik zou ook graag iets nuttigs willen doen waarbij ik contact heb met mensen. Maar het is er gewoon niet en ik heb nog steeds die mogelijkheid niet. Ik geniet wel van schilderen waarin ik mij aan het ontwikkelen ben. Maar het is een bezigheid die ik alleen doe. Naar les gaan gaat ook vaak niet. Over een maand heb ik een tentoonstelling en ik kijk er erg naar uit. Mijn eerste echte tentoonstelling! Heb al eerder iets tentoongesteld, maar nog niet een hele ruimte voor mij alleen.

O ik verlang vreselijk naar de lente, dan kan ik tenminste nog buiten in de zon gaan zitten. Even het huis uit! Heb ik enorm veel behoefte aan.
Chopra

Re: geen contacten

Doe je niks samen met je man...?Ik lees dat hij alleen dingen voor zichzelf doet...
asjemenou

Re: geen contacten

weinig, het gaat bijna niet door mijn beperkingen. Ik droom ervan om samen te kunnen fietsen en wandelen.
In het weekend gaan we soms ergens lunchen of een tentoonstelling bekijken. Maar dat kan maar kort, want ik zit in een mum door mijn energie heen en dan moet ik weer naar huis en op bed gaan liggen.
Afgelopen 2 weken was hij zelf ziek waardoor we niks hebben kunnen doen in het weekend.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: geen contacten

Samen fiesten zou toch niet zo moeilijk moeten zijn...
(http://www.vanraam.nl/rolstoelfiets-+-r ... er/grp/151)

Uiteraard: het kost wat en ik snap ook wel, dat je liever zelf fietst, maar samen de buitenlucht in, dat kan heel goed.
asjemenou

Re: geen contacten

Nee gaat echt nog niet. Naast de spierproblemen, duizeligheid en vermoeidheid heb ik een groot probleem met mijn weerstand. Ik verdraag geen zuchtje wind. Word meteen ziek. Is niet overdreven. Als ik buiten kom loop ik altijd met een doek voor mijn gezicht tot over mijn neus. Zelfs in de zomer loop ik vaak zo. Word flink nagekeken dan, maar dat kan mij nu gelukkig niet zoveel meer schelen. Als ik een opmerking krijg zeg ik soms dat ik een bank ga overvallen. :) Jammer dat weinig mensen een opmerking maken trouwens, alleen maar staren.
Maar als het straks weer warmer word buiten ga ik wel af en toe even naar buiten hoor. Anders word ik gek.
En ik ga zeker ook proberen toch te fietsen, als er weinig wind is en ik me goed genoeg voel om die pedalen rond te krijgen. Al is het maar hier de straat uit en weer terug. Ergens moet ik beginnen he. En als ik een blokje rond kan fietsen zonder daarna op bed te ploffen dan haal ik een groot stuk taart. Helemaal voor mezelf. Nou ja, mijn man mag ook een stukje
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: geen contacten

Wat voor ziekte heb je ? Is het gediagnosticeerd ? Hoe/wanneer is het ontstaan ?

Ik lees veel beperkingen maar wat zijn je mogelijkheden ?

Ik zou ook graag iets nuttigs willen doen waarbij ik contact heb met mensen. Maar het is er gewoon niet en ik heb nog steeds die mogelijkheid niet
.
Je zit nu achter internet, wat zou je vol zinvols hier kunnen doen ? De mogelijkheden zijn groots volgens mij...

En als het over je vriendin gaat, wel eens van Skype gehoord ?
Inzicht als Uitweg..
asjemenou

Re: geen contacten

Je leest veel onmogelijkheden omdat dat mijn realiteit is wat mij zo hindert in mijn sociale leven, wat ik probeerde uit te leggen dat dat mij zo frustreert en waarin ik zo weinig mogelijkheden zie om een sociaal leven op te bouwen. Wat ik eigenlijk ook nog nooit heb gehad. Ben ziek vanaf mijn zestiende (ben nu 40) Ik zoek steeds naar die mogelijkheden. De dingen die ik wel kan zijn dingen die ik vooral alleen doe; Schilderen en tekenen, heb ik genoemd. Beetje lezen, af en toe voor de pc zitten, kaarten maken van mijn schilderijen, boodschappen doen (dan kan ik de rest van de dag nog maar heel weinig.), heb een leuk pc spel ontdekt maar dat kan dit niet lang achter elkaar. Maar moet zeggen dat dat me een beetje een nutteloos gevoel geeft. En als ik schilder niet, dat geeft veel voldoening vooral als het klaar is.
Ik ga af en toe (zeg helaas regelmatig ook af) naar een tekenclubje en een schilderclub, ben in ieder geval blij dat ik dat heb, maar dat is ook het enige.

Skypen hebben we inderdaad geprobeerd. Maar ging niet zo goed, steeds verbinding die wegviel. Maar vriendin had het ook vaak te druk om te skypen. En toen vonden we gewoon bellen toch maar beter. Maar vaak is het zo dat we dan te lang bellen en ik er te moe van word. We willen dan nogal bijpraten omdat er zo lang tussen zit en dan word het me teveel eigenlijk. Dus vaker en korter contact is beter, maar dat lukt niet echt. Ik weet dat ze het erg druk heeft de laatste tijd met van alles en nog wat. En zelf ga ik dan ook niet meer zo gauw bellen omdat ik dan weer bang ben dat ik er te moe van word. Dat is niet zo handig. Kan beter toch bellen en het dan kort houden.

Mogelijkheden van internet ben ik aan het onderzoeken, (als iemand nog een idee heeft hoor ik het erg graag) maar moet ook niet te lang achter elkaar aan de pc zitten. Heb ook moeite met lange stukken tekst. Ik heb een facebook pagina, wat eigenlijk wel een mop is voor iemand met weinig contacten. Maar ik vind het wel leuk soms. Heb ook een website met mijn kunst.

Samenvattend moet ik alles wat ik doe kort achter elkaar doen. En tussendoor steeds rustmomenten inlassen. (deze reactie bv heb ik in delen geschreven).
Maar ik kan mijn huishouden niet bolwerken. Die klusjes moeten toch ook gedaan worden, maar kost veel energie. En dan kies ik liever voor schilderen. De dingen die ik niet kan doen zoals stofzuigen daar komt een werkster voor. Maar ja, het is hier wel een rommel. Kan niet opruimen. Ik vind het moeilijk om te moeten kiezen elke dag wat ik het beste kan doen. 1 of 2 dingen en de rest wegstrepen.

Ik zie de meeste mogelijkheden in mijn kunst. Want ik ga soms ook naar een tentoonstelling of een opening van een expositie en vorig jaar heb ik daar bv iemand ontmoet waar ik nu soms mee mail. Maar ik mis het directe contact met mensen heel erg, dat maakt me onrustig.
Voorlopig is het enige wat ik kan doen, dit toch te accepteren vrees ik en heel erg hopen dat mijn gezondheid zodanig verbeterd dat ik meer kan gaan ondernemen. En vooral in mijn kunst. Maar ik wil zo graag veel meer. Pfff…..Rustig aan, alles klein houden en gestaag vooruit…hopelijk.

O ja, ik heb zwaar cvs, ernstige vorm van fibromyalgie met polyneuropathie en ptss.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: geen contacten

Ik herken heel veel in je verhaal. Kamp met dezelfde problemen sinds 8 jaar.
Als ik denk aan wat ik allemaal heb moeten opgeven zit ik de rest van de dag in een hoek, dus probeer ik dat niet te doen .Af en toe dringt het naturlijk wel door vooral als je de rest van de wereld ziet lekker verderdraaien terwijl de jouwe bijna stilstaat.

Ik probeer ook alles te doseren, op te breken in minieme stukken en zo krijg ik toch nog een groot deel werk en huishouden op de pootjes.Verder heb ik afleiding in de pc. Je moet een goeie houding vinden en dan elk halfuur even iets anders gaan doen, wat bewegen of eens goed strekken.
Mijn vriend en mijn dieren zijn mijn enige sociale contacten ,en tweemaal per maand zie ik mijn ouders. Op dat gebied heb ik niet zoveel moeite omdat ik nogal een einzelganger ben en niet graag buiten of in gezelschap. Dat kost mij meer energie dan wat dan ook, het volgen en aanpassen aan sociale situaties,maar dat ligt aan andere dingen (vermoeden van asperger).

Ik lees veel, ook met pauzes en vooral s nachts als de slaap weer eens niet wil komen. Heb een start gemaakt met boeken over fibromyalgie en alternatieve therapieeen. Er zijn veel mogelijkheden, zij het in het buitenland waar ze verder staan dan hier (ik woon in Belgie)

Probeer elke dag er even uit te gaan met de honden, hun enthousiasme en uitgelatenheid in het bos geeft me veel kracht en plezier. Verder kan ik gewoon genieten van een film of gezellig op de bank. Playstation is leuk, maar zoals je zegt kan dat ook maar voor korte tijd.Ik heb ook baat bij mijn infraroodcabine voor een halfuurtje verlichting in de sombere dagen van de winter.Een heet bad doet ook wonderen.

De grootste tip die ik je kan geven,vanuit mijn ervaring is je boosheid loslaten. Het is niet eerlijk. Maar het is zo.Probeer de dingen te zien die je wel hebt en van alles wat kan echt bewust te genieten.Niet makkelijk als je elke dag moet doorworstelen maar wel de moeite om te proberen.En hopen natuurlijk, op goeie dagen en zomer.

Je bent niet nutteloos, je voelt je enkel soms zo en dat begrijp ik maar al te best.

Je kunst kan ook een prachtige uitlaatklep zijn ,ga daar op verder en bedenk dat voor alles wat je kwijtraakt, je iets terugkrijgt. Je ziet het misschien niet dadelijk, het kan enkel een inzicht zijn of een talent dat nog niet is uitgepakt, maar het is er wel.Het is een nooit aflatende zoektocht maar daarom niet hopeloos.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, al is het enkel het gevoel van begrepen worden,dan ben ik vandaag al niet nutteloos geweest ;)

xxx
:knuffel:
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
asjemenou

Re: geen contacten

k hoop dat je er wat aan hebt, al is het enkel het gevoel van begrepen worden,dan ben ik vandaag al niet nutteloos geweest
Haha, goeie.
Bedankt voor je reactie.
De grootste tip die ik je kan geven,vanuit mijn ervaring is je boosheid loslaten. Het is niet eerlijk. Maar het is zo.Probeer de dingen te zien die je wel hebt en van alles wat kan echt bewust te genieten.Niet makkelijk als je elke dag moet doorworstelen maar wel de moeite om te proberen.En hopen natuurlijk, op goeie dagen en zomer.
Helemaal mee eens, ik weet dat dit zo werkt. Zo ben ik over het algemeen veel bezig. Maar ik zit inderdaad even in een periode dat ik veel boos ben. En met mijn koppie weet ik dat het handiger is niet zo veel te zitten vechten. Maar ja, dat lukt me de laatste tijd even niet zo goed. Nou ga ik ook naar een psychotherapeut voor mijn ptss. Ik ga straks trouwens, is drie kwartier contact :) Maar niet luchthartig, soms zou ik dat wel willen eigenlijk. Maar ja, het is nou eenmaal een professionele relatie natuurlijk. Ik zit er niet voor niets. Maar ik dwaal af, ik wou zeggen dat door de gesprekken er ook nogal wat boosheid boven water komt wat ik veel heb onderdrukt. Dat is dan andere boosheid die te maken heeft met mijn jeugd. Maar ik merk dat ik daardoor in het algemeen vlugger boos ben de laatste tijd. Het beste is om hier toch maar lucht aan te geven. Ik ben gewoon schijt kwaad dat ik door mijn jeugd (mishandeling en misbruik) nooit een normaal sociaal leven heb kunnen opbouwen. Ik denk dat de ziekte die ik heb ook hiermee te maken heeft namelijk. Er spelen ook nog wel andere factoren, maar ik weet zeker dat dit de feitelijke oorzaak is.
Ik ben ook wel een beetje een einzelganger, haha, beetje veel. Maar ik denk niet dat ik dat van nature ben. En jij misschien ook niet, want ik lees dat je je niet graag in gezelschap beweegt omdat het je veel energie kost. Zeer herkenbaar en is van meet af aan bij mij er de oorzaak van geweest dat ik me terugtrok. En het ziek zijn kwam er toen op een gegeven moment bovenop.
Fijn dat jij een vriend hebt en leuke dieren. Ik ben getrouwd cheerqd5 en heb 2 erg leuke katten. Een hond zou ik ook graag willen, maar dat gaat nog niet. Ik heb ooit een dobermann gehad en zou heeeeel graag een duitse herder willen. Wat voor honden heb jij? Maar ik geniet erg van mijn katten. Hee verdraaid zeg, ik krijg opeens een leuk idee. Hier in de buurt is een hondenschool. Als er weer cursussen zijn, kan ik daar best eens gaan kijken.

Ik heb ook wat dingen gelezen op internet over bepaalde therapieën voor fibro.( de relatie met de amygdala en de hypothalamus die in een overdrive zijn geraakt) Inderdaad zijn ze in het buitenland hier verder in. Maar dat geld voor heel wat meer dingen. Ook voor wat betreft neurologische problemen ten gevolge van een vitB12 tekort. Ik ben zelf in behandeling bij een helderziende homeopaat en dit wil ik ook nog verder proberen. Ik heb een verbetering gehad door zijn behandeling, maar door onvoorziene stress viel ik terug. Dus ik hoop dat de behandeling toch verder zal kunnen aanslaan nu. Over het algemeen ben ik van mening dat heel veel ziektes feitelijk te genezen zijn.
Ik heb geen playstation, maar misschien toch wel goed om eens aan te schaffen. Wat voor een versie heb jij?
Goh, heb jij een infraroodcabine. Is het de warmte die je helpt? Bij mij werkt warmte eigenlijk niet. Maar ik heb ook geen bad. Een douche natuurlijk wel. Maar het maakt niks uit voor mijn klachten heb ik gemerkt. Maar ik heb een M-line matras gekocht, kost wat, maar ligt wel heel lekker. Slapen kan nogal een punt zijn he. En dit is in ieder geval al beter voor mijn rug. Maar ik word veel wakker van de zenuwpijn. Ik heb dit op de een of andere manier vooral s nachts. Het ging een periode beter en nu weer terug. Ik vind dit psychisch erg slopend. Maar als het eerder wat beter was, dan kan dat weer he. Ik heb vandaag net nieuwe medicatie gehad van de homeopaat hiervoor. O, dat doet me eraan denken dat ik het nu ga innemen. Ben erg benieuwd of het me helpt. Tjonge is zit nogal op de praatstoel. Heb al veel achter de pc gezeten vandaag. Nu wat anders doen. Toedeloe
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: geen contacten

:D blij dat je er blij mee bent.

Ik heb een Berner sennenhond en een labrador.Eigenlijk is dat een geweldige therapie , ze geven je liefde en aandacht als het niet goed gaat, houden je gezelschap als je alleen zit en zorgen dat je blijft bewegen want ze gaan graag wandelen. Echt eens goed over nadenken, als het je zou lukken is het onbetaalbaar wat je
terugkrijgt.

Playstation 3 (twee en 1 heb ik ook, ben een echte gamer en niet slecht voor een meiske dft003 )Je kan je heerlijk verliezen in leuke werelden op die manier, zonder uit je stoel te komen.

Warmte brengt voor mij tijdelijke verlichting. In de zomer als het niet vochtig is ben ik ook veel beter.
En matrassen tjah, ik heb er tig geprobeerd , nu slaap ik gewoon op de grond en dat werkt redelijk (met de matras wel he :badgrin: )Kwam er toevallig achter toen mijn bed stuk ging en ben blijven liggen :D

Fijn weekend :knuffel:
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
asjemenou

Re: geen contacten

Ik heb een Berner sennenhond en een labrador.Eigenlijk is dat een geweldige therapie , ze geven je liefde en aandacht als het niet goed gaat, houden je gezelschap als je alleen zit en zorgen dat je blijft bewegen want ze gaan graag wandelen. Echt eens goed over nadenken, als het je zou lukken is het onbetaalbaar wat je
terugkrijgt.
I know. Ze zijn geweldig! Mijn man wil geen hond. Maar als de tijd daar is laat ik me daar niet door tegenhouden hoor. Voor nu gaat het nog niet omdat ik de hond moet uitlaten en dat gaat me nog niet lukken. We hebben in oktober een kat uit het asiel erbij gehaald. We hadden er dus eentje. Een soort beertje. En deze nieuwe is jong, levendig, super lief, een praterd, helemaal gefocust op eten maar een verschrikkelijk grappig poesje. Maar ons beertje werd een brombeertje. Hihi. Was gewend het Koninkrijk alleen te hebben. Maar hij begint nu bij te draaien. Gelukkig. Soms zit hij nog achter de nieuwe poes aan, moet zijn macht even tonen denk ik. Tja, mannen he. ;)
Berner sennenhond vind ik ook mooie honden trouwens.

Ja ik was ook heel moeilijk met matrassen, maar nu heb ik het gevonden met die M-line. Grappig dat je op de grond ligt. Ik zou niet overeind kunnen komen dan. Heb je daar geen last van? Of komen je honden je overeind trekken. :) Of zijn het van die honden die uit enthousiasme je eerder weer terug op bed doen belanden :) ik heb een dobermann gehad en die was vaak niet te houden van enthousiasme.

O ja, wat zou je me aanraden om mee te beginnen? Een playstation 2?
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: geen contacten

Je wil me ook niet zien rechtkrabbelen s morgens, maar ik ben iets minder stijf als ik zo slaap?
Ik heb iets met grond, lag als kind al graag op de grond voor tv, onder mijn bed als alle prikkels teveel werden, dan kon ik denken ( :roll: i know)

Ik zou eerst een rondkijken en proberen wat je graag doet en of het je wel ligt; Er zijn zoveel mogelijkheden (ps, x box, nintendo ds, ps visa, wii ...)De laatste versie is altijd beter want er worden geen nieuwe spellen gemaakt voor de ps2 bijvoorbeeld en die van de twee kan je niet op de drie versie spelen, tenzij je hem laat ombouwen (puur commercieel ja ;) )

Maar ik zou het eerst eens proberen, kijken of je er wat aan vind en dan pas de investering aangaan.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
asjemenou

Re: geen contacten

euh, hoe moet ik dat proberen dan als ik er nog geen heb gekocht?

Lig jij maar lekker op de grond hoor, helemaal zo gek nog niet. Goeie aarding :)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: geen contacten

Op Marktplaats kan je vaak voor een klein bedrag een PS2 kopen met wat leuke spellen erbij. Scheelt je een hoop geld als je iets wilt uit proberen ;)
Inzicht als Uitweg..
asjemenou

Re: geen contacten

ja dat is waar. Okidokie

Terug naar “Eenzaamheid, relaties en seksualiteit”