Forever666

Onzeker en vreselijk jaloers...

Hallo, ben hier een tijdje niet meer geweest. Maar ik heb het gevoel dat ik echt iets van tips nodig heb ofzo!

Ik ben al meer dan een jaar samen met mijn superlieve vriend. Hij heeft in dat jaar twee keer tegen me gelogen. Niet over heel ernstige dingen (nou, voor mij was het best een shock) maar hij vertelde het daarna altijd. En dan had hij ook vreselijke spijt. Ik weet ook dat hij de spijt oprecht meent en hij had ook een (logische) verklaring voor wat hij deed. Ik heb hem beide keren (oprecht) vergeven.

Dit is dan ook niet echt het punt. Ik weet namelijk dat ik hem kan vertrouwen met andere vrouwen. Hij heeft een vreselijke hekel aan vreemdgaan, en heeft dat, in tegenstelling tot ik zelf (in een vorige relatie) ook nog nooit gedaan.

Maar toch ben ik altijd vreselijk jaloers. Als ik een berichtje zie van een meisje die ik niet ken, naar hem toe, of op een site als facebook of hyves, tussen zijn vrienden een meisje zie staan die ik niet ken, wordt ik meteen al achterdochtig. Ik ga dan vragen wie het is, en probeer het zo ver te krijgen dat hij negatieve dingen zegt, zodat ik niet het gevoel hoef te hebben dat hij geïnteresseert is. Ik weet dat hij echt veel van me houdt, en ook alleen van mij. Waarom ben ik dan altijd zo vreselijk jaloers?

Mijn vorige vriend fantaseerde wel over andere meiden. Dat weet ik, want hij heeft zichzelf weleens versproken. En door zijn vele leugens ging ik hem controleren, en kwam toen een aantal schokkerende dingen tegen. Ik denk dat ik daar nog steeds mee zit. En daarom kan ik het soms niet laten om even de smsjes van mijn vriend na te gaan als hij even weg is... Ik vind het vreselijk! Ook omdat ik nog nooit iets heb gevonden, en dus geen rede heb voor dit gedrag.

Ik snap echt niet waar het vandaan komt. In het begin dacht ik dat ik eraan moest wennen, maar het gaat nu al meer dan een jaar zo! Hij is zelf ook zo jaloers en achterdochtig als het om mij gaat, maar dat is omdat hij weet dat ik in mijn vorige relatie een affaire had... Ik weet ook dat mijn vriend voor dat hij mij leerde kennen echt een vrouwen verslindster / player was, en ook een heleboel meiden heeft gehad. Als ik met hem door de stad kom, en we komen een meid tegen die hij kent, is het 9 van de 10 keer wel zijn 'ex'.

Misschien is het daarom dat ik zo bang ben.. of zo jaloers. Ik weet het niet. Maar ik wil er echt van af! Ik heb zelfs een keer met hem gechat op een ander mailadres, en me voorgedaan als een geïnteresseerde vrouw. Hij reageerde er absoluut niet op. En ik was weer opgelucht; hij chat dus ook niet met andere onbekende vrouwen. Ik weet het echt niet meer. Ik ben nog nooit iets tegen gekomen maar blijf achterdochtig en jaloers. Heeft iemand tips hoe ik de jaloezie kan laten verminderen? Want hij is echt een super lieve vriend, en ik weet zeker dat hij alleen van mij houdt. Maar hoe laat ik dit doordringen tot mijn onderbewustzijn?
Gebruikersavatar
JulianC
Berichten: 2225
Lid geworden op: 24 sep 2009 17:16

Re: Onzeker en vreselijk jaloers...

Tja... je geeft het antwoord eigenlijk al in het onderwerp. Omdat je onzeker (over jezelf) bent, ben je heel snel achterdochtig of jaloers. Als je eigen zelfvertrouwen omhoog gaat, dan wordt dat minder, en dan ga je hem ook vertrouwen. Je moet je vooral bewust worden dat hij niet je vorige vriend is, die stelselmatig tegen je loog.

Dat controleren, daar moet je sowieso vanaf, want daar wordt het nooit beter van, alleen maar slechter. Zorg dat je jezelf bedwingt, blijf tegen jezelf zeggen dat er niks aan de hand is. Er is ook niks aan de hand namelijk, je weet dat hij alleen van jou houdt. Als jij van iemand houdt, dan ga je toch ook alleen vriendschappelijk met anderen om? En dan nog erbij dat hij twee keer gelogen, maar het daarna wel verteld heeft, en nog spijt heeft ook. Nou, geloof me, als er iets is wat je echt moet weten, dan zal hij dat ook vertellen. Maar ga niet zitten graven, want je gaat dingen zelf lopen invullen en van onschuldige muggetjes grote olifanten maken. En nou en, dat hij zoveel ex'en heeft? Hij is nu toch met jou? Daar moet hij trots op zijn! ;)

sterkte ermee!
You'll get over it. One day.

"Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.."
Gebruikersavatar
survivor
Berichten: 635
Lid geworden op: 18 sep 2010 20:06

Re: Onzeker en vreselijk jaloers...

Eens met Julian. En gezien wat je in een vorige relatie hebt meegemaakt vind ik het ook wel logisch dat je daar nu nog last van ondervindt. In combinatie met een minderwaardigheidsgevoel ten opzichte van andere meiden zorgt dat voor jaloerse gevoelens. Je relativeert het gelukkig al wel met je verstand. Weten dat je gevoelens niet realistisch zijn. Misschien helpt het je ook om te bedenken dat je hem misschien kunt controleren, maar dat betekent niet dat je controle over hem hebt. Het is volstrekt zinloos om hem te controleren. Als hij vreemd wilt gaan doet hij dat toch wel. Daar heb je geen controle over. Hoogst waarschijnlijk vertelt hij het toch wel als hij vreemd gegaan is. Maar ook daar heb je geen controle over. De conclusie is dus eigenlijk dat jouw relatie, en iedere relatie in het algemeen, een risico is wat onzekerheid met zich meebrengt. Als je controle en zekerheid wilt, moet je zelf uit de relatie stappen en dus geen relatie hebben. Ik neem aan dat je dat niet wilt, dus zul je de onzekerheid en gebrek aan controle moeten verdragen en accepteren. Het enige waar je wel controle over hebt is jezelf. Dus begin eens met stoppen hem te controleren, zelfs al gaat dat tegen je gevoel in. Vaak moet je eerst in gedrag veranderen voor je je gevoel kunt overtuigen. Zolang je hem blijft controleren, hou je je jaloezie in stand.
Kogeltje

Re: Onzeker en vreselijk jaloers...

Ik heb je bericht gelezen en was geintresseerd omdat ik hetzelfde probleem heb gehad in mijn eigen relatie.

Wat ik je wil meegeven is dat je zult moeten accepteren dat er zaken zijn in het leven waar je geen controle over zult hebben. Je vriendje is niet jou bezit, hij mag gaan en staan waar hij wil, en je zult hem niet kunnen tegenhouden. Zoals de vorige posts al zeggen, is de reden voor ongezonde jaloezie vaak te wijtten aan een negatief en onzeker zelfbeeld. Het kan zijn dat dit is ontstaan in je huidige relatie of dat je dit altijd al had. Bij mij is geleidelijk gekomen naarmate ik meer van mijn vriendin ging houden, en dus banger werd om haar kwijt te raken. Noem het verlatingsangst... (mede door nare ervaring uit vorige relatie).

Veel relaties zijn gedoemd te mislukken doordat een van beide partners ziekelijke jaloezie heeft of ontwikkeld. Zorg dus dat je eraan werkt, net als je vriend. Wat betreft het contrleergedrag, dit verergert alleen maar de jaloezie en zal leiden tot meer controle. Op den duur zal alles dat lichtelijk wantrouwend / overspelig (is dat een woord?) overkomt je gedrag verergeren. Je gaat zelfs meer en meer op zoek naar tekens, totdat je in de email van je partner ligt te wroetten. Niet doen!!

Pluk de dag en geniet van de momenten die je samen hebt zonder te denken over wat er allemaal zou kunnen gebeuren. Als het gebeurd, doe je er niks aan. Alles in het leven is onzeker, zo ook je relatie, accepteer dit. Mijn relatie is uiteindelijk na een jaar hierop mede stukgelopen. Mijn advies, werk eraan als je relatie je lief is! Loop desnoods samen bij een psycholoog als het niet gaat, aanrader!

Terug naar “Eenzaamheid, relaties en seksualiteit”