Forever666

Help aub, mijn vriend is depressief/suicidaal

Ik heb dringend hulp nodig want ik weet totaal niet meer wat ik moet doen... [crying]

Mijn vriend en ik zijn nog niet zolang bij elkaar (ongeveer aan halfjaar) maar we kennen elkaar al een paar jaar. We zijn altijd hele goede vrienden geweest en ik wist dus al dat er wat aan de hand was, maar de laatste paar (2/3) maanden is het veel ernstiger geworden.

Mijn vriend is al ruim 5 jaar ernstig depressief. 5 jaar geleden is hij gestopt met zijn opleiding, sindsdien zit hij thuis zonder werk. Hij is al die tijd verslaafd geweest aan verschillende soorten drugs (met name speed), dit heeft voor hem alles kapot gemaakt. We wilden samen een nieuwe start maken en aanvankelijk was hij hier nog erg positief over. We hadden goede moed voor de toekomst, zouden stoppen met de drugs (dit is hem al heel goed gelukt tot nu toe), ik zou volgend jaar een nieuwe studie starten en dan zouden we samen gaan wonen en hij zou zijn leven weer op de baan proberen te krijgen en werk zoeken. Ik had er dus erg goede hoop voor, maar opeens is dit bij hem totaal omgeslagen.

De laatste maand had hij vaak depressieve terugvallen waarin hij het totaal niet meer zag zitten en hij praat ook erg veel over zelfmoord. In het begin dacht ik dat dit vooral te maken had met het afkicken, maar inmiddels zijn dit geen terugvallen meer, maar gebeurd dit elke dag. Hij kan alleen nog maar negatief denken, hij wil niets en het enige waar hij over praat is zelfmoord.

Ik wil hem zo graag helpen maar ik heb niet de financiële middelen om nu al met hem samen te gaan wonen en hij zelf dus ook niet. Hij wil absoluut niet naar een psychiater of psycholoog, hoe vaak ik hem dat ook aanraadt. Hij is enorm koppig en psychologen hebben hem (volgens zijn zeggen) in het verleden ook niets goeds gebracht. Ik weet totaal niet wat ik moet doen, ik kan niets bedenken. Ik vertel hem steeds dat we nog even vol moeten houden (hij wil heel graag weg waar hij nu woont) zodat we na de zomer een nieuwe start kunnen maken, maar hij zegt steeds dat hij het zo lang niet meer vol gaat houden en dat hij deze zomer niet eens meer mee wil maken [crying]

Ik heb geen idee meer wat ik moet doen! Ik hou zielsveel van hem en ik wil niets liever dan gelukkig met hem zijn maar niets wat ik zeg lijkt te helpen. Ik ben enorm bang dat ik op een dag wakker wordt en hij er niet meer is. Soms zegt hij nog weleens dat hij graag hulp wil, maar als ik dan hulp wil geven zegt hij dat het al te laat is.

Help? [crying]
Gebruikersavatar
Reinaart
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 mar 2013 04:40

Re: Help aub, mijn vriend is depressief/suicidaal

Het lijkt er niet op dat hij uit zichzelf naar therapie zal gaan. Misschien kan je samen met hem gaan? Dat je aangeeft dat je er samen heen wilt en dat je daarvoor een afspraak gaat maken.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Help aub, mijn vriend is depressief/suicidaal

Ik wil hem zo graag helpen maar ik heb niet de financiële middelen om nu al met hem samen te gaan wonen en hij zelf dus ook niet. Hij wil absoluut niet naar een psychiater of psycholoog, hoe vaak ik hem dat ook aanraadt. Hij is enorm koppig en psychologen hebben hem (volgens zijn zeggen) in het verleden ook niets goeds gebracht. Ik weet totaal niet wat ik moet doen, ik kan niets bedenken. Ik vertel hem steeds dat we nog even vol moeten houden (hij wil heel graag weg waar hij nu woont) zodat we na de zomer een nieuwe start kunnen maken, maar hij zegt steeds dat hij het zo lang niet meer vol gaat houden en dat hij deze zomer niet eens meer mee wil maken

Ik heb geen idee meer wat ik moet doen! Ik hou zielsveel van hem en ik wil niets liever dan gelukkig met hem zijn maar niets wat ik zeg lijkt te helpen. Ik ben enorm bang dat ik op een dag wakker wordt en hij er niet meer is. Soms zegt hij nog weleens dat hij graag hulp wil, maar als ik dan hulp wil geven zegt hij dat het al te laat is.
Je wilt hem graag helpen door met hem samen te gaan wonen? Hij wilt niet naar een psychiater of psycholoog voor zijn depressieve suicidale gedachten. Hoe gaat samenwonen hem dan helpen als hij hulp weigert? Wat zal samenwonen met iemand die zwaar depressief en suicidaal is met jou gaan doen?
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”