MickeyD

aanpassing routine

Hoipiepeloi,

Ik heb een vraag over het structureel aanpassen van je routine om somberheid en depressiviteit te voorkomen.
En aangezien het mijn eerste post is, hierbij mijn verhaal.

Rond mijn 18de kreeg ik mijn eerste kennismaking met depressiviteit. Ik denk dat het een “normale jeugddepressie” was. Alleen ben ik altijd een gesloten persoon geweest, vooral als kind. Waardoor ik mij erg slecht emotioneel kon uitten. Hierdoor duurde het, naar mijn idee, wat langer voordat het echt weg ebde.
Op een gegeven moment voelde ik mij niet depri (zwart) meer maar wel somber, grijs en vlak. Vanaf dat moment heerste de somberheid.

Afgelopen paar jaar ben ik wat gaan soulsearchen naar aanleiding van de somberheid. Ik was toen mid 20 en sprak voor het eerst over mijn emoties. Wat bleek, het hielp enorm.
De somberheid nam geleidelijk af.

Maar nadat het een flinke tijd goed ging, gaat het nu toch weer een stuk minder. Ik heb een paar tegenvallers gehad op relationele vlak en qua werk/studie. Waardoor ik toch weer een lichte depressie heb gehad. Het is mij opgevallen dat ik de tegenvallers erg slecht opving. Als ik terugdenk dan zie ik dat de kenmerken van de somberheid zich veel eerder manifesteerden. Zoals sociaal en emotioneel terugtrekken. Ik was ook al lang gestopt met het praten over mijn gevoelens. Ik had immers geen “donkere emoties” meer….

Door de somberheid is de stap naar depressieve gevoelens behoorlijk klein. Ik zou mijzelf niet als een depressief of somber persoon omschrijven maar het heeft wel veel impact gehad op mijn leven. Ik denk dat ik de somberheid moet bestrijden om de kans op depressiviteit te voorkomen/verlagen.

Ik denk dat ik dit kan door mijzelf:
• meer emotioneel te openen;
• meer vlakke sociale contacten (kennissen);
• meer onder de mensen zijn.
Ik weet wat mijn valkuilen zijn. En toch vind ik het moeilijk om mijn routine/gedrag structureel hierop aan te passen. Ik ben begonnen met sport en vrijwilligerswerk om zodoende meer onder de mensen te zijn.

Nu is eigenlijk mijn vraag..Als je weet wat jouw valkuilen zijn, hoe zorg je ervoor dat je die valkuilen voorkomt. En hoe pas je structureel je routine aan. Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit gedaan hebben of willen doen.

Groeten,

MickeyD
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: aanpassing routine

Hoi Mickey,
voor mij draaien heel veel zaken rond de vraag "stress of geen stress". Nou kan het woord stress nog 1001 ding betekenen, maar als ik ook maar 1 stresssignaal opmerk in mijn lijf (hogere hartslag, misselijk, aangespannen spieren) of als ik psychisch merk, dat ik me ergens druk over begin te maken (plannen maken, alvast emoties hebben over een situatie) dan heb ik een hele bende techieken en wat al niet om mijn stresslevels naar beneden te brengen.

En nou weet ik van mezelf, dat sommige dinge (zoals tandartsbezoek of verre reizen) giga stress kunnen opleveren - soms steekt het de kop op bij gewone dingen.
Dat is geen reden, om niet naar de tandarts te gaan of geen vakantie te houden - maar wel om alles uit de kast te halen mbt. stressreductie.
(Zo heb ik van de verschillende yogadocenten veel geleerd, een cursus ''touch for health'' zette zoden aan de dijk, ik heb CD's met een binaural effect, die je hersengolven kunnen beinvloeden, etc.)
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: aanpassing routine

De grootste stap heb je al gezet. Het volgende is het aan durven gaan van binding met je collega's en ploeggenoten. Vervolgens kan je jezelf naar mensen die je vertrouwt open opstellen.

Een goed dag- en nachtritme, dagelijkse bezigheid en sport helpen overigens ook al goed tegen neerslachtigheid. Dus door je nieuwe activiteiten werk je op zowel sociaal als op niveau van gezondheid tegen je depressie. Je bent op de goede weg. Veel sterkte en succes!
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
MickeyD

Re: aanpassing routine

Hoi,

Janneke en Radius bedankt voor jullie reacties!

Nu heb ik een volgende vraag voor jullie allen :P

Mijn uitstelgedrag wakkert doem scenario`s (onrealistische gedachten) aan en dat leidt weer tot uitstel en een laag zelfbeeld met het gevoel dat ik niks kan en zwak ben.
Ik moest dit weekend wat schoolwerk doen maar uiteindelijk heb ik niks gedaan..Ik heb de hele tijd naar een leeg worddocument gekeken of naar de tv ..Maar heb wel constant tegen mijzelf gezegd dat ik “wat” moest doen. Dit weekend is dus best frustrerend voor mij geweest..

Herkennen jullie dat? En hebben jullie enige tips om die gedachtecirkel te doorbreken? Zodat ik mijzelf niet veroordeel dat ik gister niks heb gedaan zodat ik mij vandaag goed voel. En daardoor productiever kan zijn.
Ik heb het gevoel dat ik niet effectief kan ontspannen.. 

Groeten,

MickeyD
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: aanpassing routine

MickeyD schreef: Ik moest dit weekend wat schoolwerk doen maar uiteindelijk heb ik niks gedaan..Ik heb de hele tijd naar een leeg worddocument gekeken of naar de tv ..Maar heb wel constant tegen mijzelf gezegd dat ik “wat” moest doen. Dit weekend is dus best frustrerend voor mij geweest..
Rot hoor...!

Ik heb dit weekend een knettergek boek van Terry Pratchett gelezen, dus wat mij nu direct te binnen schiet: "je gebruikte de verkeerde spreuk".
Terry Pratchett gebruikt een hele typische britse humor, waarin 'goed formuleren' en 'correct spellen' regelmatig terugkomen.

Het werkt cognitief beter, als je vaststelt "dit gehang achter een leeg scherm is het niet, ik kan beter zus of zo gaan doen". Hetzij jezlef iets leuks gunnen - hetzij benoemen, ik ga nu dat ene vak doen.)
(En vaak is het probleem niet cognitief, maar speelt bijv. angst een rol. En maakt dat de drempel hoog, om uberhaupt aan iets te beginnen.)

Met luiheid heeft het doorgaans niets van doen!!
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: aanpassing routine

Dat soort gedrag frustreert mij ook. Wat mij weleens helpt is mezelf inprenten. 'Dát moet morgen af zijn. IK ben degene die dat morgen gepresteerd heeft.' Als je gedachten afdwalen, sleep jezelf dan weer bij elkaar, herhaal je 'commando' stort je op hetgeen je gedaan wil hebben. Storende factoren waar je zelf controle over hebt, zoals televisie, de ruimte waarin je werkt of lawaai door open ramen kan je tot een minimum beperken. De stof waar je je op richt kan je op verschillende manieren benaderen. Als verplichting, als uitdaging, of als bouwsteen voor een beter morgen. Als je gedesinteresseerd bent kan je interesse maken. Mij helpt het soms me voor te stellen hoe de stof die ik voor mijn kiezen krijg ooit tot stand is gekomen. Hopelijk helpt dit je iets. Veel sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”