Gebruikersavatar
reneemulder
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:21

boos

Ik ben boos.

In juni ben ik op 20 mg diazepam gezet. Daar ben ik van geflipt, eerder teruggekomen van vakantie. Moest de diazepam zsm afbouwen en ben toen op 10 mg lexapro gezet....

Ziek, ziek was ik daarvan. 10 mg lxapro, 2 weken lang alleen maar overgeven, uiteindelijk naar 5 mg zelf gegaan en iom psychotherapeut naar 7 mg.Diazepam had ik inmiddels afgebouwd naar 4 mg. Veels te snel gedaan zeiden ze achteraf.

Toen werd ik vrijwillig opgenomen op de Paaz. Lexapro ging ineens naar 15 mg en de diazepam ook. Sinds 5 weken ben ik stik ziek. Weer misselijk etc. Oke, 2 weken geleden mocht er in een keer 5 mg diazepam vanaf en mocht ik domperidon erbij slikken. 8 tabletjes tegen de misselijkheid.

En inderdaad dat hielp een beetje.

Maar ik werd steeds vermoeider. Afgelopen maandag bij de psychiater vh ziekenhuis: tja, u bent moe van de combinatie van alledrie de medicijnen....stopt u maar weer met 5 mg diazepam. U slikt teveel domperidon. Daar wordt u suffig van. Hallo, wie geeft mij dat advies? Het ziekenhuis toch? Maar de afgelopen dagen werd ik steeds misselijker....

Vandaag bij de psychotherapeut geweest en die vertelt mij dat ik misselijk ben van de lexapro waarschijnlijk. Van de afbouw van de diazepam kan het niet zijn. Ik ben al 2 dagen ah overgeven.
En hij spreekt er schande van en thuis moet ik onmiddelijk het ziekenhuis bellen.

Ik bel het ziekenhuis 3x vandaag en uiteindelijk om half drie krijg ik de psychiater aan de telefoon en mag morgen overgaan op 2 x 5 mg lexapro per dag....Oja en ik moest de 5 mg diazepam sávonds innemen, zou ik lekker slapen. Advies vd psychotherapeut: absoluut niet doen, wordt je afhankelijk van. 2 x 2,5 mg pakken en zeker niet voordat je naar bed gaat.
En nu wordt opeens in drie weken tijd 10 mg diazepam eraf gegooit. Hoezo snel, nu kan het opeens wel.
Zucht, het allerergste is dat ik vandaag weer niet met mijn therapie kon beginnen. Mijn stemming en angstaanvallen zijn wel weg. Nu ben ik wel bang dat door de vermindering vd medicijnen, dit weer terug gaat komen.

Maar hallo, ben weer 2 kilo kwijt.

Als dit niet lukt met ik in februari overstappen op een ander medicijn. Hoe blijf je in de mallemolen.....Ik wil alleen maar therapie. Hoezo heeft een psychiater verstand van medicijnen. Bah

Wat een gejojo. Ik ben nu op 5 mg diazepam en ik ga niet en nooit meer terug omhoog.

Hopelijk ga ik me as 2 dagen beter voelen en kunnen we as vrijdag eindelijk met de therapie beginnen.
Leeuwtjuh

Re: boos

Waarom stop je niet geheel met de medicatie (in overleg met alle artsen!!!) en leg je de focus ook daadwerkelijk op therapie?
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: boos

lieve renee ,
tja , AD is nu eenmaal niet zo simpel als een medicijntje tegen een keelontsteking of zo. soms is het een hele weg van uitzoeken welke medicatie en in welke dosis werkzaam is voor jou.
en ja , dat is inderdaad rot dat je zoveel last hebt van bijwerkingen en heel frustrerend dat alle artsen elkaar zo tegenspreken. want tja , wat moet je dan? welke raad moet je opvolgen?
maar hoewel ik zelf met alle medicatie in een keer ben gestopt , zou ik je dat toch niet aanraden. de juiste medicatie kan een ondersteuning zijn bij de gespreks- of andere therapie.
welke raad zou ik je dan wel geven? ik weet het niet meid. toch proberen vol te houden en zeker niet op eigen houtje (zoals ik) dingen gaan doen.
:knuffel:
Gebruikersavatar
reneemulder
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:21

Re: boos

Hoi,

Stoppen met de medicatie is voor mij uit den boze. Ik heb 2 postnatale depressies gehad, en nu zonder medicatie? Durf ik niet. maar dat gerommel wordt ik gek van. Diazepam is troep en je dent dat je artsen kunt vertrouwen nou echt niet. En als ik zou stoppen denk ik dat ik enorm ruzie krijg met mijn ouders en mijn man en dat zijn nou net de mensen die ik nodig heb en mij steunen. En waarschijnlijk moet ik de AD de rest v mijn leven blijven slikken, wel in onderhoudsdosis ivm mijn andere 2 depressies, dan heb je blijkbaar kans op later nog eentje.....Ik heb dan toch geen keus?

Maar ja ik hoop maar dat deze verlaging gaat werken en ik weet ook wel dat ik het tijdelijk nodig heb. Ik weet hoe ik was zonder...

Die lexapro reageerde ik goed op toen ik nog 7 mg slikte, dus 10 mg zal ook wel verbetering geven en inderdaad heb ik met de psychotherapeut afgesproken om het voorlopig zo te laten en met therapie te starten. Dat was vandaag dus de bedoeling, maar omdat ik nog net niet aan het overgeven was, was ik na een half uur weer thuis. Hopelijk vrijdag nieuwe kans.

Dank je voor je reacties
theeleutje
Berichten: 182
Lid geworden op: 07 nov 2012 21:00

Re: boos

Hoi,
fijn dat ze elkaar allemaal zo tegenspreken. Ik zou de bijsluiter checken misschien geeft dat wat duidelijkheid.
Hopen dat deze dosis goed is en je je vrijdag beter voelt en therapie kan beginnen.
:knuffel:
I fly with the stars in the sky.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: boos

reneemulder schreef:Hoi,

Stoppen met de medicatie is voor mij uit den boze. Ik heb 2 postnatale depressies gehad, en nu zonder medicatie? Durf ik niet. maar dat gerommel wordt ik gek van. Diazepam is troep en je dent dat je artsen kunt vertrouwen nou echt niet. En als ik zou stoppen denk ik dat ik enorm ruzie krijg met mijn ouders en mijn man en dat zijn nou net de mensen die ik nodig heb en mij steunen. En waarschijnlijk moet ik de AD de rest v mijn leven blijven slikken, wel in onderhoudsdosis ivm mijn andere 2 depressies, dan heb je blijkbaar kans op later nog eentje.....Ik heb dan toch geen keus?
Hoi Renee,
ten eerste: ik snap dat je woedend bent over al dit gerotzooi.
En dat het wellicht voorlopig aan de orde is, om *een* AD te blijven slikken, kan ook nog zin hebben.
Voor valium en al haar zusjes zijn genoeg middelen op de markt die minder schadelijk zijn (en dus is het vaak nergens voor nodig). (Te denken valt aan salvia, gaba en l-glutamine, geen van deze 3 verslaaft, versuft of geeft een reboundeffect.)

Op zich is het waar, dat wie 1x, of zoals jij, heaas 2x een depressie heeft doorgeaakt, een grotere kans heeft op depressie - maar dat is statistiek, verder niet.
Wat voor jou als persoon belangrijk is, is weten, wat zoal de omstandigheden waren. Denkbaar was dat hormonaal (al hebben de gynaecologen er geen sluitend verhaal over) en je kunt als mens ook van uitputting depressief worden en ook dat kan gebeuren, na zwangerschap, geboorte en wekenlang uit je ritme zijn en maanden niet kunnen doorslapen laat staan uitslapen. (Onbehandelde uitputting kan ook sporen nalaten - maar AD helpt daar niet bij.)(Een andere mogelijkheid is trauma en er kunnen meer "uitlokkende factoren" zijn. Zo zijn sommige mensen opgevoed met boodschappen "waar je letterlijk niet vrolijk van wordt", etc.)

reneemulder schreef:Die lexapro reageerde ik goed op toen ik nog 7 mg slikte, dus 10 mg zal ook wel verbetering geven en inderdaad heb ik met de psychotherapeut afgesproken om het voorlopig zo te laten en met therapie te starten. Dat was vandaag dus de bedoeling, maar omdat ik nog net niet aan het overgeven was, was ik na een half uur weer thuis. Hopelijk vrijdag nieuwe kans.
Hopelijjk gewoon "morgen beter", dat je je kunt concentreren op je therapie!

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”