Rob246

Wisselen van studie?

Hallo allemaal,

Na een reeks bezoeken aan de psycholoog, is vastgesteld dat ik een depressie heb.
Deze zou kunnen voortkomen uit een burn out, maar dit is nog niet zeker.

Mijn huidige probleem is dat ik wil wisselen van studie.
Welke studie ik graag zou willen gaan doen, weet ik nog niet.
Een aantal concrete opties heb ik wel al.

Nou wordt vaak gezegd dat je geen belangrijke beslissingen moet nemen als je een depressie hebt.
Wisselen van studie zou dus niet echt een verstandige keuze zijn.

Echter, veel zin om morgen weer naar school te gaan, heb ik ook niet.

Wat te doen?
Graag jullie advies.
Leeuwtjuh

Re: Wisselen van studie?

Wie zegt dat het niet verstandig is om belangrijke keuzes te maken tijdens een depressie?

Je bent depressief met een reden. Niemand wordt zomaar op een dag wakker met de gedachte: kom, laat ik eens depressief zijn. Er is een achterliggende reden waarom je depressief bent. Soms is het voor-de-hand-liggend, en soms zul je iets dieper moeten graven waar het vandaan komt, maar er is iets dat jou depressief maakt. Als je gaat onderzoeken waar dat vandaan komt, kun je MIJN INZIENS een frisse wind hebben waarbij je nieuwe ervaringen op doet en kijkt of daar je hart ligt. Juist omdat je depressief bent, is het volgens mij verstandig om je leven anders aan te pakken. Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Als je lusteloos en futloos naar je opleiding gaat, helpt dat niets aan je depressie. Als je vol goede moed aan een opleiding begint waar je interesse in hebt en waar je een goed gevoel over hebt of krijgt, dan werk je het genezingsproces in de hand.

Het hielp voor mij om een opleiding te beginnen gedurende mijn depressie en ik heb hier geen seconde spijt van gehad.
Superwoman

Re: Wisselen van studie?

Zet goed alle voor- en nadelen op een rijtje. Houd bijv rekening met de langstudeerboete.
Hoe lang ben je al met deze opleiding bezig?
Tot wanneer kun je uitschrijven met teruggaaf van het collegegeld?
Hoe ga je het aanpakken om erachter te komen welke studie je wel wilt?
Wat isde reden dat je nietverder wilt met deze studie?

Zet alles goed op een rijtje en bespreek dit met een onafhankelijk iemand. Diegene zou jou kunnen helpen om een keuze te kunnen maken waar je ook echt achter staat.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”