ioer

is dit een vorm van depressie.

Hallo.

Ik ben een jongedame van 19 jaar oud.
Sinds ongeveer een jaar geleden ben ik me anders gaan voelen. Niet ongelukkig maar voelde me echt niet fijn. Doordeweeks kwam ik de deur niet uit behalve om naar t werk te gaan en naar school. Als ik dan wel weg ging dronk ik alcohol
In het weekend ging ik samen met mijn vriend of samen met vrienden weg. Ik dronk dan ook altijd alcohol had namelijk ook het idee dat ik het zonder alcohol niet gezellig kon hebben.
Ik voelde me alleen fijn als ik samen was met mijn vriend.

Wegend bepaalde omstandigheden heb ik nu weinig contact met mijn vriend na meer dan 4 jaar. Het is niet uit nee het gaat juist goed tussen ons, alleen de omstandigheden waar hij zich nu bevind spelen een hele grote rol.
Helaas zijn die niet fijne gevoelens nu echt omgeschakeld tot ongelukkigheid, maak momenteel een hele moeilijke periode door die waarschijnlijk naar verwachting nog een hele tijd kan duren. Ik drink nu 6 van de 7 avonden alcohol ongeveer 4 tot 5 glazen wijn, in het weekend zijn er dat wat meer. Het maakt me bang, bang dat ik straks echt verslaafd zal raken!

De vrienden die ik had, die mij gezegd hadden mij te steunen in deze moeilijke tijd hebben mij laten vallen. Als ik contact met hun zoek wijzen ze dat af helaas. Ik heb verder nog wel andere 'vrienden' maar ik heb het idee dat hun denken dat ik overdrijf kan ze ook niet vertellen hoe ik me nou echt voel.

Om een lang verhaal kort te maken. Ik denk dat er depressie in het spel is, herkent iemand dit misschien? Ik durf alleen geen hulp te zoeken. ( bijv. met een psychiater )
Ik weet verder wel hoe het komt dat ik me zo ongelukkig voel helaas kan er niets aan de oorzaak veranderd worden.
Voor mijn ouders en broer zet ik een masker op, ik doe alsof alles goed gaat en dat ik ondertussen aan de veranderingen in mijn leven begin te wennen. Dat is helaas niet zo.

Weet iemand misschien of het zo kan zijn dat er depressie in het spel zit, en hoe ik dit aan kan pakken? En ook voorral hoe ik het mijn ouders kan vertellen, ik wil ze echt geen verdriet doen.
Ik hoor het graag van iemand!

Groetjes,
Drake

Re: is dit een vorm van depressie.

Hallo ioer,

het zou een depressie kunnen zijn, maar om heel eerlijk te zijn;
alcohol is geen goede oplossing.
Het is belangrijk om erover te blijven praten.
Zelf denk ik dat je ouders ook wel begrip voor je hebben.
Je bent immers hun dochter.
Zelf ben ik jaren geleden ook erg depressief geweest.
Uit ervaring weet ik dat het heel belangrijk is dat je bezigheden (hobbies) blijft houden, steun blijft houden van familie en vrienden en niet blijft hangen in negatieve gedachtes, handelingen, een negatieve cirkel zeg maar.
En zelfs als het een depressie is, dat ook zeer zeker te overwinnen is.
Weet dat je er nooit alleen voor staat! :knuffel:
Je bent sterker dan je denkt! [AAI]
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15139
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: is dit een vorm van depressie.

Depressie is een groot woord. Er spelen dingen die je duidelijk als onprettig hebt ervaren, maar ik zou het geen 'depressie' willen noemen, dat is een veel te groot woord. Ik zou inderdaad een beetje voorzichtig zijn met acohol.
Drinken kan een gewoonte worden. Je kunt op verschillende manieren verslaafd raken, fysiek maar ook geestelijk. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je probeert jezelf te verdoven. Drinken lost niets op, je schuift dingen voor je uit. Daar moet jij je vooralvan bewust durven worden om uit deze 'dip' te kunnen komen.

Ik wens je veel succes en sterkte.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24454
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: is dit een vorm van depressie.

Hee meis,

Alcohol is natuurlijk een "dooddoener" omdat het je op den duur enkel ellende geeft. Het is voor jou een manier om gevoelens die je ervaart kwijt te raken. Om gevoelens te onderdrukken en je even beter te voelen dan voorheen. Alcohol heeft een verslavingsgehalte. Er is een grote mogelijkheid dat je op den duur steeds meer moet gebruiken om je gedachten te verzetten en je "positief" te kunnen voelen. Op den duur kan je niet meer zonder en grijp je enkel en alleen maar naar drank om dingen te kunnen vergeten. Met een heel groot risico dat jij er nog verdrietiger uitkomt. Zoals ik het een beetje zo lees merk ik dat je al steeds meer aan het gebruiken bent. Maar je ervaart gelukkig toch nog wel een beetje dat het niet juist is en dat je door drankgebruik (of misbruik) alleen maar meer in de sores raakt.

Als je het idee gaat krijgen dat je het zonder alcoholische dranken niet gezellig kan of kon hebben, dan moet je eens gaan kijken naar waar dat vandaan kan komen en waarom jij je eigenlijk niet zo prettig voelt zonder drank. Je gebruikt het als middel om gevoelens en gedachten te voorkomen. Om ze te verdoven en er zo veel minder mee bezig te hoeven zijn. Uiteindelijk en vooral als de stoffen zijn uitgewerkt merk je dat het nare gevoel meestal alleen maar is verergert of gebleven. Het is enkel onderdrukt en het gaf je alleen maar wat verdoezeling. Uiteindelijk ben jij dus eigenlijk niets ermee opgeschoten. Dus zijn de mogelijkheden tot teveel drank geen oplossing en je zou je andere manieren moeten vinden om met boosheid, verdriet en eenzaamheid om te gaan. Dan is het dus belangrijk dat jij afleiding gaat zoeken in dingen waar je iets mee kan en plezier in hebt.

Je schrijft dat er niets kan veranderen aan waar je mee zit en wat de oorzaak is van het probleem. Maar ik ben van mening dat je er dan in ieder geval een beetje mee om kan leren gaan en dat praten geen slecht idee is. Net als Drake denk ik dat er ergens wel begrip is van je ouders en dat je enkel angst hebt voor een schrikreactie van hen. Maar zoals hij zegt zijn het hoe dan ook je ouders en ben jij hun dochter. (En enigszins er even positief vanuit gaande dat er ouders zijn die heus wel willen luisteren, zou je toch kunnen proberen erover te beginnen, desnoods met een brief of een wat langere aanloop.) Je kan ook altijd hier de problemen van je afschrijven. Wat er speelt, waar je mee zit, welke onderwerpen er zijn die je in dingen belemmeringen. Dat mag je gerust schrijven. (Dat mag je ook later doen als je hier wat meer gewend bent, want ik kan mij zo voorstellen dat het ook moeilijk en eng kan zijn.)

Je kan niet wennen aan dingen die jij eigenlijk niet wilt en waar je problemen door ervaart. Daar wordt je enkel onzeker, onrustig en angstig van. Ergens begrijp ik wel dat je er aan zou willen wennen omdat een bang gevoel je misschien tegenhoudt om erover te praten, maar er aan wennen is heel moeilijk en een masker is er enkel voor bescherming. Alleen je ouders beschermen in de situatie waar jij in zit lijkt mij net nodig. Daar moet jij niet mee blijven zitten. Daar krijg je alleen maar meer stress van en je zit al behoorlijk diep. Bedenk dat je ouders je bij kunnen staan in je moeilijkheden. Dat kunnen ze nu niet. Professionele hulp is een hele stap en daarom is het denk ik ook eerst beter om het te bespreken met mensen waar je dichterbij staat. Voor jezelf kun je altijd dingen gaan doen zoals tekenen, schrijven, boeken lezen waar jij je in herkent, gaan fietsen, schilderen, om je wat te uitten. Om bezig te zijn en de tijd door te komen. Een stabiele dag invulling.

Heel veel sterkte en succes. Schrijf gerust van je af.

3some love3 3some
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: is dit een vorm van depressie.

Het lange tijd wat down voelen kan inderdaad een zeer milde vorm van depressie zijn.

Zoals eerder gezegd in dit topic, de alcohol helpt ook niet ;)

ga naar de huisarts en laat je doorverwijzen.

Als je weet wat de oorzaak is, ben je al bijna op de helft :)

Het lijkt me wel zaak om om te leren gaan met de gevolgen ervan
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: is dit een vorm van depressie.

Alcohol en depressie zijn dikwijls nauw met elkaar verweven. Hierbij is niet altijd op het eerste zicht uit te maken wat oorzaak en gevolg is.

Depressie kan omschreven worden als een langdurige sombere stemming die het dagdagelijks functioneren verstoort. Je hebt geen interesses meer, geen zin om iets te doen, alles lijkt kleurloos. Dikwijls heb je een sterke neiging tot piekeren en zijn er ook schuld- en angstgevoelens aanwezig.

Alcoholgebruik kan dikwijls depressieve gevoelens op korte termijn milderen of wegnemen. Je maakt je minder zorgen, alles wordt sneller gerelativeerd en de stemming klaart op. Alcohol werkt verdovend en het kan ook geestelijke pijn en verdriet verminderen. Vandaar dat mensen die depressief zijn gemakkelijk alcohol zullen gebruiken, want het wérkt. Tenminste op korte termijn, want als de alcohol uitgewerkt is komt al het voorgaande weer terug.

Wanneer je alcohol af en toe en op matige wijze gebruikt wordt om even te ontsnappen aan een sombere stemming, hoeft dit niet problematisch te zijn. Wanneer je het echter dikwijls en in steeds grotere hoeveelheden gaat gebruiken, dan KAN er een vicieuze cirkel ontstaan. Bij een depressieve stemming zal alcohol dan in eerste instantie verlichting brengen, maar in tweede instantie de depressie nog erger maken. Waarna weer meer moet gedronken worden, enzovoort.

Sinds enige tijd is bekend dat overmatig alcoholgebruik depressie kan uitlokken. Deze situatie blijkt dikwijls voor te komen bij mensen met alcoholproblemen. Door het veelvuldige drinken zelf begint men zich lusteloos en 'down' te voelen. Als er zich dan extra problemen voordoen omwille van het drinken (spanningen binnen een relatie of op het werk), dan nemen de depressieve gevoelens toe. Gedurende de weken na het stoppen of minderen met drinken verdwijnen de depressieve klachten meestal geleidelijk.

Indien de depressieve stemming ook voordien reeds aanwezig was dan zal overmatig alcoholgebruik de klachten doen toenemen.

Slecht een klein aantal mensen blijft depressieve klachten vertonen na enkele weken gestopt te zijn met overmatig alcoholgebruik. Deze depressieve klachten kunnen eventueel met medicatie opgevangen worden, bij voorkeur in combinatie met een psycho-sociale begeleiding.

Als iemand overmatig drinkt én depressieve klachten heeft, is een belangrijke doelstelling het drinken minstens te verminderen.
http://www.alcoholhulp.be/alcohol-depressie
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”