Roos20

Wil graag mijn verhaal even doen

12 apr 2012 15:18

Hallo,

Ik ben na een beetje rondzoeken op het net, terechtgekomen bij deze site. Eigenlijk hoop ik via dit forum te kunnen praten met lotgenoten en zo een aantal tips te vinden.

Mijn partner heeft bijna 3 maanden geleden haar vader verloren na een ziekte van 6 maanden. De kanker kwam heel onverwacht en ontwrichtte het hele gezin. Nu heb ik de indruk dat mijn partner in een depressie wegzinkt... Uiteraard is er in onze relatie heel veel ruimte voor haar gevoelens en ik weet dat rouwen een lang proces is. Het moeilijke aan de situatie is dat ik haar met niets kan helpen, want alles wat ik zeg of doe, lijkt verkeerd... Dit is zo energievretend, het put me zo verschrikkelijk uit.... We waren nog niet zo lang samen (2 maanden, maar kenden elkaar al wel langer) voor hij kanker kreeg en ik heb een beetje het gevoel dat we nog nooit echt aan onze relatie konden beginnen... Dat maakt het allemaal nog eens zo moeilijk.
Tijdens haar depressieve momenten, kan ik er met haar echt niet over praten want dan kan ze dingen niet meer 'nuchter' bekijken: dan is alles fout wat ik zeg en ook al heb ik gelijk, dan reageert ze zo onredelijk... Ze is hard en cru voor me en dan haalt ze aan dat onze relatie niets voorstelt en dat ze vooruit wilt in haar leven... Op de 'goede' dagen, lijkt ze dan wel een beetje te beseffen dat ze soms fout reageert, maar echt veel wil ik er dan ook niet over praten (uit schrik dat een leuke moment zo weer omslaat) en dan probeer ik echt nog eens te genieten van een moment dat het aangenaam gaat tussen ons.
Ik heb haar al voorgesteld om deskundige hulp in te roepen, maar dat weigert ze...
Ik wil zo graag dat onze relatie dit overwint, maar ik heb het soms zo zwaar...
Herkennen jullie zich in mijn verhaal of heb je tips want ik wil echt alles doen om ons te redden!
groetjes

Debby

Re: Wil graag mijn verhaal even doen

12 apr 2012 18:18

Hallo Roos,

Allereerst welkom op het forum.

Heftig om op zo'n manier je relatie te beginnen, alles stond in het teken van haar vader en echt genieten van de verliefdheid is er dan niet bij. Vervolgens is haar vader overleden en kun je nog niet genieten, want dan begint het rouwproces.
Tijdens haar depressieve momenten, kan ik er met haar echt niet over praten want dan kan ze dingen niet meer 'nuchter' bekijken, en, op de 'goede' dagen, lijkt ze dan wel een beetje te beseffen dat ze soms fout reageert, maar echt veel wil ik er dan ook niet over praten (uit schrik dat een leuke moment zo weer omslaat) en dan probeer ik echt nog eens te genieten van een moment dat het aangenaam gaat tussen ons.

Waar wil je het dan precies met haar over hebben? Het overlijden van haar vader, haar verdriet, haar gedrag, mogelijke depressie?

3 maanden is nog niet zo heel lang geleden en ze zal vast intens verdrietig zijn en regelmatig nog niet goed in haar vel zitten. Ze reageert het dan vaak op jou af begrijp ik, klinkt raar, maar degene die je het meest na staat is vaak het bokje (dus je mag het als compliment zien, ook al voelt het niet goed) Maar let wel: je hoeft het uiteraard niet te accepteren!

Of ze daadwerkelijk in een depressie aan het raken is kan ik niet beoordelen, uiteraard is ze wel heel verdrietig wat het zo kan doen lijken. Ze wil geen hulp, je kunt haar ook niet dwingen.

Wonen jullie samen?

Groetjes Debby

Roos20

12 apr 2012 20:05

hey,

Bedankt voor je reactie!
Ik kan met mijn verhaal niet echt ergens naartoe!
We wonen nog niet samen (zijn allebei gescheiden en hebben allebei een tweeling van 4 en 5 jaar) Redenen genoeg om alles rustig aan te pakken en eerst een sterke relatie op te bouwen, zodat we al de rest (het grote huishouden) samen konden dragen... Zo zagen we het allemaal in het begin... helaas kwam er toen iets onverwachts dat het allemaal op 'pauze' gezet heeft... Ik heb echt ongelofelijk veel begrip voor haar verdriet, echt waar, ik heb 3 jaar geleden ook afscheid moeten nemen van iemand en ik weet hoe moeilijk dit kan zijn. Maar ze maakt het me soms zo zwaar en hard! Ik weet inderdaad dat partners vaak het zondebokje zijn, maar vaak doen haar opmerkingen me zoveel pijn!! Alles is dan slecht, ook onze relatie en die onzekerheid kan ik soms niet meer aan. Ik probeer me al een heel jaar op de zijlijn te zetten (ook tijdens het ziekteproces van haar papa), vrije tijd hebben we zelden gehad (en nu haar papa overleden is, gaat alle vrije tijd naar haar mama - wat op zich ook normaal is dat ze haar niet in de steek laat) maar we verliezen elkaar.
Ik probeer echt te luisteren (maar ze is heel gesloten), ik kan me niet voorstellen hoe ze zich voelt, maar ik doe wel mijn best op haar te begrijpen en te helpen .... Maar dat ziet ze niet en dat doet pijn. Alleen maar negatieve dingen die ik te horen krijg...

Ik zit met zo'n dubbel gevoel, want wil haar niet kwijt, wil haar niet opgeven, wil vechten, maar het vraagt soms zoveel energie dat ik er moedeloos van word...

groetjes

Minerva
Contacteer: Website Google+ Twitter

12 apr 2012 20:29

Ze is hard en cru voor me en dan haalt ze aan dat onze relatie niets voorstelt en dat ze vooruit wilt in haar leven...
Wat bedoelt ze met dat ze vooruit wilt in haar leven ?

Als ik je verhaal lees dan lijd je er enorm onder haar gedrag. Je wilt vechten en energie er in steken maar uiteindelijk kan je haar niet veranderen. Je kan alleen jezelf veranderen. De manier waarop jij er in zit, er mee om gaat. Ik denk dat je best wat meer om jezelf zou mogen geven en jezelf zou mogen beschermen. Tevens lees ik niet wat jouw behoeften zijn en hoe hieraan voldaan wordt door haar of is het enkel eenrichtingsverkeer ?
Inzicht als Uitweg..

Roos20

12 apr 2012 20:36

Ze wilt vooruit in haar leven en wilt daarmee zeggen dat ze wilt samenwonen, een huis wilt kopen enzovoort, terwijl ik vind dat onze relatie helemaal daar nog niet aan toe is!! Ik denk dat zelfs een kind kan zien dat dit een onwijselijke stap zou zijn om te gaan samenwonen want zoals je kon lezen hebben we zelfs de tijd nog niet gehad om van onze verliefdheid te genieten...

Ik ben altijd iemand geweest die me dingen heel fel kon aantrekken en ben zelf heel gevoelig... De dingen die ze me dan ook naar het hoofd smijt, komen superhard aan...
Hoe kan ik mezelf dan veranderen?

Minerva

12 apr 2012 20:48

Wat zou je graag willen ? Kijk eens naar je behoeften ? Wat heb jij nodig om je goed te voelen binnen deze relatie ?
Inzicht als Uitweg..

Roos20

12 apr 2012 20:52

Ik stel geen grote verwachtingen, ik wil niet dat onze relatie even zorgeloos kan zijn als voordien - want rouwen duurt lang en dat gun ik haar ook! Ik hoopte alleen dat ze al de negatieve gevoelens dat ze ervaart, niet afspiegelt op mij want op deze manier ga ik er ook aan kapot... Ik hoop dat ze het inziet hoeveel pijn ze me doet.

Minerva

12 apr 2012 21:03

Dat was mijn vraag niet eigenlijk.. ik vroeg wat jouw behoeften waren (in deze relatie). Vind je het moeilijk om die helder te krijgen, om die te uiten ?

Het valt me op dat je focus telkens bij haar ligt en niet bij jezelf. Wat jij wilt, nodig hebt. Wie komt er voor jou op als je het zelf niet doet ?
Inzicht als Uitweg..

Roos20

12 apr 2012 21:07

Ik begrijp je vraag niet helemaal :)

Minerva

12 apr 2012 21:57

Mystica schreef:Wat zou je graag willen ? Kijk eens naar je behoeften ? Wat heb jij nodig om je goed te voelen binnen deze relatie ?
Geef eens antwoord op wat jij wilt. Zonder elke keer het over haar te hebben.
Inzicht als Uitweg..

Roos20

13 apr 2012 10:23

Ik wil graag het respect van haar krijgen dat ik verdien, dat ze ziet dat ik alles doe om te helpen en dat ik af en toe een beetje aandacht terug van haar krijg, weer lieve dingen zegt en vooral niet altijd al die kwetsende woorden...

Janneke

13 apr 2012 12:44

Hoi Roos,
dat lijkt me idd een hele redelijke eis. En of je partner nu rouwt, depresief is, overstuur dat de dood opeens zo kan toeslaan of hoe t verder allemaal mag heten:
dat kan zeer zeker een reden zijn, dat ze zich op jou afreageert -
maar het is GEEN excuus.
Ook al voel je je als mens nog zo belabberd, je bent als volwassene verantwoordelijk voor je gedrag.

En als ik grof ben: als zij weer eens stelt, "dat ze vooruit wil met haar leven" (wat logischerwijze betekent, dat ze nu stilstaat, of dat dus zo voelt...) en dus met jou wil samenwonen,
dat lijkt me een prima moment om te zeggen dat je daar toh wel voorwaarden aan verbind. Niet afregaeren, geen onredelijke verwijten etc. - en als het toch een keertje onverhoopt mis gaat: ruimhartige excuses en (om de oude formulering te gebruiken) een vernieuwde verklaring, waaruit haar ernstige verlangen blijkt het voortaan anders te doen. Jou voortaan weer te respecteren, te waarderen voor wie je bent, je gedrag welwillend te bekijken (en je eventueel aan te spreken om minder ideaal gedrag).
(Niet je af te kraken om wie je bent. Of dingen die jij zegt en doet prompt te bekritiseren.)

Roos20

13 apr 2012 13:37

Ik zeg haar inderdaad dat ze verdrietig en boosheid mag voelen om het onrecht dat haar is aangedaan, maar dit mag inderdaad geen excuus zijn om zo tegen mij te doen.... Maar jammer genoeg gaat dat bij haar het ene oor in en het andere weer uit... Ik dring met niets door...want als ik 'eisen' stel, dan zegt ze maar dat ik iemand anders moet nemen.... :(

Janneke

13 apr 2012 14:41

....en dan zu je terug kunne zeggen:"Doe niet zo raar - ik wil jou. Maar ik wil ook respect."

(En persoonlijk kan ik weinig met het woordje 'onrecht' in deze. Het IS vreselijk, om een geliefd iemand te verliezen, maar het is wel de realiteit. Al leven we in de 21ste eeuw op een continent waar we 1001 dingen onder controle proberen te brengen: "shit happens". Vroeger stierven mensen aan infectieziekten (nu hebben we antibiotica) nu sterven mensen aan welvaartsziekten. Het is afschuwelijk, maar een deel van het leven. Je hebt er al mens helaas geen recht op, dat je leven gladjes en zonder strubbelingen verloopt, al gun ik dat een ieder...)

Roos20

13 apr 2012 15:13

Momenteel is het zelfs zo ver gekomen dat ze rust nodig heeft omdat ze twijfelt aan ons....
Hier zitten wachten, maakt me zo onzeker en gek.... :( Ik ben stilaan kapot aan het gaan, maar wil haar niet kwijt!!!

Janneke

13 apr 2012 15:59

Vreselijk hoor!!

Wat haar betreft: een depresief mens kan aan alles twijfelen, want niets voelt meer goed, fijn, etc.

En wat jou betreft: zorg heel erg goed voor jezelf!! Een partner hebben die depressief is, IS gewoon heel zwaar. (Mijn lief heeft me dat nooit verweten, maar wel een paar keer gezegd.)
Dus kijk ook los van haar heel goed, naar wat jij nodig hebt aan steun, aan erkenning, aan plezier, aan ontspaning. Dingen die iedere mens nodig heeft. En jij op dit moment nog een beetje harder dan anders. (En harder dan andere mensen.)

Roos20

13 apr 2012 17:49

Ik wil voor haar best wel onze relatie nu wat trekken zodat zij meer energie kan steken in actiever rouwen, maar het is echt wel heel zwaar...
En ik sta in haar schaduw want niemand ziet hoe gebogen ik ook onder deze situatie loop...
Het frustrerende is gewoon dat ze het allemaal niet ziet, hoeveel inspanningen ik ook voor haar doe (van steun tot huishouden, kids, ...) - elke keer komt de wederreactie van: "je bent er niet voor mij, ik sta alleen..." Gewoon keipijnlijk en een slag in je gezicht... 006

prettig weekend in ieder geval!!

Roos20

13 apr 2012 17:52

oh ja, ik ben al 8 kg vermagerd... Maar dat is mijn fout, volgens haar; doe ik gewoon mezelf aan!.... Ach....

Minerva

13 apr 2012 19:07

Het klinkt allemaal niet zo prettig en respectvol. Het is niet in overeenstemming met hoe jij graag behandeld wilt worden. Wat ga je doen om het voor jezelf beter te maken ?
Inzicht als Uitweg..

Roos20

16 apr 2012 07:31

Ik weet niet wat ik kan doen! Ik hoop geen drastische dingen te moeten ondernemen (zoals apart verder gaan...) maar wat kan ik doen? Ik weet niet hoe ik er nog mee moet omgaan... Vanmorgen vertrok ze naar het werk, wéér met dezelfde woorden en ruzie.... Net krijg ik nog een smsje: 'Ik denk dat we beter onze relatie in liefde beëindigen.... Ik hou van je, maar je familie denkt toch slecht over mij, depri ben ik niet en nu kan je weer 8 kg bijkomen!.....'

Ik denk dat ik er niet op ga reageren.....

Janneke

16 apr 2012 12:54

Hoi Roos,
negeren werkt niet, zo is mijn ervaring.
(Negeren is iets ingewikkelds, je ziet niets, maar het kan intens gemeen voelen.)

Trouwens, dat jouw familie slecht over haar denkt, enig idee, waar ze dat vandaan haalt...?

Je zou kunnen reageren met zoiets als "Liefde is het allerbelangrijkste" (en voor een sms.je lijkt dat ook wel voldoende).

Vanavond in (idealiter) rustig vaarwater zouden jullie een en ander kunnen bespreken - dat hoe het "nu' gaat, de afgelopen weken, dat dat het niet is. Maar dat zij niet voor jou hoeft te beslissen "we stoppen er mee, dan kan jij weer bijkomen."
Zaak is, dat jullie in gezamelijk overleg dingen beslissen. Thema's: "dit is het zo niet" en "wat gaan wij er aan doen (samen en ieder voor zich)."
(Maakt zij het eenzijdig uit, dan is dat helaas zo - zeg, dat je het er niet mee eens bent, maar "dat jij haar beslissing respecteert, met pijn in het hart". Maar dat is iets anders dan "ik vind, dat wij maar beter...")

Roos20

16 apr 2012 17:06

hey janneke,

Het gaat van kwaad naar erger vandaag... En het ziet er niet meer goed uit, denk dat haar besluit vaststaat... Ze blijft me wel voor de stomste dingen ("ik ben aan het koken, enz) smsen nu dus als ze echt wilt dat het gedaan is, waarom laat ze me dan niet met rust? Het maakt me zo verdrietig, en zelfs wat gefrustreerd, dat ze niet inziet wat ze doet... Het jaar voor we samen waren, heeft ze er een jaar zo onder geleden dat ik met iemand anders was...ze zat toen ook heel diep in de put en nu heeft ze dan eindelijk wat ze altijd wilde en dan verpest ze het gewoon... Waarom ziet ze alles niet meer nuchter? Pffff :( wat een heftige dagen.....

Minerva

16 apr 2012 19:49

Het lijkt wel alsof zij constant de regie heeft in jullie relatie. Jij gedraagt je enkel als een speelbal van de situatie. Je laat met je spelen, met je sollen. Je laat je psychisch beurs slaan en nog blijf je constant gefocused op haar en hoe zij doet, wat zij zegt, wat zij vindt.

Wat wil je nou zelf ? Waar heb je behoeften aan ? Wil je zo behandeld worden ? Is dit hoe jij je relatie had voorgesteld ? Is dit wat je wilt voor de toekomst ? Hoe lang ga je dit nog volhouden (ja het is volhouden want dit noem ik geen liefdevolle relatie meer, eerder jezelf opofferen aan de nukken van een ander).

Een depressie kan instrumenteel worden zoals ze dat noemen. Dat wil zeggen dat iemand zijn frustraties en depressieve gevoelens omzet in agressief gedrag naar zijn of haar omgeving toe. Dat doen ze als een soort van manipulatie middel. Om dat ze voelen dat de depressie een middel is geworden om anderen mee te manipuleren. Om anderen mee te kunnen beinvloeden. De pijn en frustraties die iemand dan heeft wordt gekanaliseerd door agressief gedrag naar partner of omgeving toe. Een soort van afreageren wat alleen kans krijgt als de partner het maar toe laat, constant over grenzen laat gaan, voortdurend zich opoffert voor de ander en zichzelf niet beschermt tegen dit soort manipulatie gedrag. Het ongewenste manipulatieve gedrag wordt beloond met aandacht, nog meer inzet, nog meer zorg, nog meer .. (vul hier maar in wat je allemaal doet).

Ik vind haar opmerkingen erg hatelijk, gemeen en manipulatief. Ik weet niet waardoor het komt dat je zo met je laat sollen maar dat is wel het onderzoeken waard want je hebt jezelf ergens verloren onderweg in deze relatie en bent enkel nog bezig om haar tevreden te stellen wat zo'n beetje gelijk staat aan mission impossible.
Inzicht als Uitweg..

Roos20

16 apr 2012 20:06

Je hebt gelijk... Zo'n relatie wil ik niet, maar iets blijft me aan haar binden... Misschien omdat ik haar voor het overlijden van haar papa anders gekend heb? En dat ik hoop dat ze weer verandert?
Ik wil haar eigenlijk gewoon niet kwijt... (al is dat ondertussen wel gebeurd denk ik...)

Minerva

16 apr 2012 20:16

When you love someone, set them free. For they will come back to you if it was meant to be.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”