WitteSneeuwUil

Tijd tot de behandeling

Hallo iedereen,

ik heb me voorgesteld in het voorstellen gedeelte van het forum,
dus ik zal om spam te vermijden hier niet het gehele verhaal vertellen.
Maar kort gezegd heb ik het idee dat ik al een tijdje last van depressie heb.
Heb mij om die reden aangemeld bij de GGZ heb over een tijdje een intake.
Maar zo'n intake daar gaat een aantal weken over heen en dan duurt het nog
een tijdje voordat de behandeling begint, al ze daar heil in zien.

maar ik kan nauwelijks concentreren op school en heb weinig zin in andere dingen,
ik wil hier zo snel mogelijk van af, dus ik probeer D en B vitaminen aan te vullen.
Gebruik sinds een korte tijd sint jans kruid en ik probeer lichamelijk actief te blijven
door te hardlopen, alhoewel dat de laatste tijd ook iets is wat ik bijna met tegenzin doe.

ik weet niet zo goed wat ik moet doen, ik heb het idee dat ik tijd verspil, lui ben, niet genoeg doe, mezelf aanstel. Het idee dat ik meer zo moeten doen.

Herkent iemand dit? En zo ja, hoe gaan jullie om met de tijd voor de behandeling?
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Tijd tot de behandeling

Je klachten herken ik wel al ben ik zelf momenteel niet in behandeling. Het schijnt dat 'rust, reinheid en regelmaat' wonderen kunnen doen. Gezond eten, op tijd naar bed gaan, voldoende frisse lucht en zonlicht, deze dingen kunnen al veel doen voor je gevoel van welbevinden. Ook helpt het als je een activiteit vind waar je voldoening uit kan halen, zoals tekenen of vrijwilligerswerk.

Hardlopen of andere vormen van sport hebben een bewezen positieve invloed op je welzijn, al kost het moeite om er een gewoonte van te maken. Als het eenmaal in je leefpatroon is ingebakken zal je merken dat je je vele malen beter voelt, en dat is niet overdreven. Succes en sterkte!
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Tijd tot de behandeling

De werking van Sint-Janskruid begint normaal gezien pas na een 2 à 3-tal weken.
Denk eraan dat het de werking van de pil vermindert, het niet mag ingenomen worden met bepaalde medicatie voor het hart (via google of bij de apotheker kan je daar meer over vinden).
Veel vitamine D opdoen is zeker al een goed idee : vooral met de zon die nu schijnt probeer er je deel uit te halen ;)
Als je sint-janskruid neemt denk er ook aan dat je huid gevoeliger kan worden voor zonlicht, gebruik dus misschien een bescherming als je in de zon vertoeft.
Je schrijft dat je momenteel niet zo geniet van hardlopen. Zijn er eventueel geen andere sporten die je ondertussen kan uitoefenen en meer van kan genieten?
Hebben ze jou gezegd hoelang de wachttijd duurt voor je intakegesprek?
Kan je huisarts hier eventueel geen lichte druk achter zetten.
Verder heb je al goeie tips gekregen ivm voeding en voldoende slaap.

Voor de rest is het denk ik verschillend van persoon tot persoon hoe je die tijd het best kan invullen.
Dat kan even goed een dagboek bijhouden zijn (om iets van je af te schrijven), op het forum komen, gaan wandelen, tuinieren, enz...
Ik noem maar op zonder jouw interesse's te kennen weliswaar ;) , en besef wel dat het moeilijk al dan niet bijna niet mogelijk is om van iets te genieten als je depressief bent.

Ik wens je alvast veel sterkte en hoop dat je een manier vindt om deze periode te overbruggen :knuffel:
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Tijd tot de behandeling

Oeps, ik heb je voorstelling net gelezen en lees dat je een jongen bent.
Dus over de verminderde werking van de pil hoef je je geen zorgen te maken ;)
WitteSneeuwUil

Re: Tijd tot de behandeling

Hey,

Dank jullie voor de berichten,
Ik begrijp de geslachtsverwarring, WitteSneeuwUil komt wellicht wat vrouwelijk over ;)

Het is inderdaad lastig om mijn dag een beetje redelijk in de vullen als alles mij tegen staat,
de laatste tijd zelfs douchen en scheren, het enige wat ik nog wel graag doe is eten.
Ik merk ook dat ik de laatste tijd dingen doe, niet zozeer omdat ik ze leuk vind, maar om te ontsnappen.

Ontsnappen, wegrennen en verstoppen dat is echt het enige waar ik de laatste tijd aan denk. Het klinkt allemaal zo suf, en laf en ik wil dat het ophoud.
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Tijd tot de behandeling

Ik begrijp dat je moeilijk kan genieten momenteel, maar je mag jezelf niet gaan beoordelen met woorden zoals "laf".
Het is zo al spijtig dat je overvallen wordt door een depressie, haal er voor jezelf geen zelfverwijten bij, zo maak je het jezelf nog moeilijker.

Probeer het andersom : Je hebt de depressie al herkend en je hebt al eerste stappen gezet om hulp te zoeken, dit is een stap die vele mensen niet (durven) zetten.
Wanneer je toch naar buiten gaat, complimenteer jezelf dat je het gedaan hebt.
Voor iemand zonder angsten of depressie is dit een doodnormale zaak, maar je beseft heel goed dat het nu in jouw situatie niet zo éénvoudig is, en je moet de situatie beoordelen in het geval waarin jij nu verkeert. Niet gaan vergelijken met wat in andere situatie's doodnormaal is.

Verder dacht ik er ook aan, aangezien je sportief bent, of je het hardlopen buiten niet kan vervangen door een binnensport thuis als het niet lukt om buiten te gaan.
Heb je geen fitnesstoestel in huis, of anders gewoon buikspieroefeningen ofzo?

Zo komen er -zonder de stress op te zoeken die je buitenhuis ervaart- toch wat stoffen vrij in je hersenen die gezond zijn voor je brein : alle kleine beetjes kunnen helpen...

Sterkte!

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”