schippersmeisje

continu somber

Mijn eerste bericht hier op het forum en ik vind het best eng.
Ik wil eerst even een klein stukje verleden vertellen. Vorig jaar lente,zomer heb ik een acute depressie gekregen. Ambulant loste het niet op. Tijdens een opname van 6 weken is de medicatie aangepast en begon het gelukkig weer beter te gaan. Het nare was echter dat de Risperdal te zwaar was ingezet en ik helemaal niets meer voelde en verschrikkelijk veel sliep. Langzaam ben ik, in overleg met de arts, de risperdal gaan afbouwen. Nu is het zover dat ik de laatste tijd weer gevoelens heb. Zowel angst gevoelens in de vorm van een knoop in de maag en hyperventilatie maar overheersend een somber gevoel. Ik word 's ochtends wakker met de vraag wat ik nou toch met de dag aan moet en hoe krijg ik 'm om. Ik ben altijd weer opgelucht als de avond valt want dan gaat de tv aan en hoef ik minder moeite te doen om mezelf bezig te houden.
Ik heb verschillende hobby's waar ik me mee bezig hou naast de kleine huishouding waar ik overigens veel te weinig aan doe omdat ik me te lamlendig voel. Deze periode duurt nu alweer een maand of drie en ik ben het behoorlijk zat. Ik zou wel weer een beetje lol willen hebben in mijn leven.
Heeft iemand van jullie nog tips hoe hier doorheen te komen behalve wachten op de lente.

Groeten, Schippersmeisje
Hawk L.

Re: continu somber

Dag schippermeisje, welkom. Je naam doet me trouwens denken aan dat meisje wie de wereld heeft rondgereisd. ;)
schippersmeisje schreef:Mijn eerste bericht hier op het forum en ik vind het best eng.
Maak je maar geen zorgen. Je bent anoniem, dus de kans is erg klein dat iemand je herkent. ;)

Het lijkt me een vervelende, moeilijke situatie. Hopelijk kan iemand je hier wat verder helpen! [045]

:knuffel:
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: continu somber

schippersmeisje schreef:Mijn eerste bericht hier op het forum en ik vind het best eng.
Ik wil eerst even een klein stukje verleden vertellen. Vorig jaar lente,zomer heb ik een acute depressie gekregen. Ambulant loste het niet op. Tijdens een opname van 6 weken is de medicatie aangepast en begon het gelukkig weer beter te gaan. Het nare was echter dat de Risperdal te zwaar was ingezet en ik helemaal niets meer voelde en verschrikkelijk veel sliep. Langzaam ben ik, in overleg met de arts, de risperdal gaan afbouwen. Nu is het zover dat ik de laatste tijd weer gevoelens heb. Zowel angst gevoelens in de vorm van een knoop in de maag en hyperventilatie maar overheersend een somber gevoel. Ik word 's ochtends wakker met de vraag wat ik nou toch met de dag aan moet en hoe krijg ik 'm om. Ik ben altijd weer opgelucht als de avond valt want dan gaat de tv aan en hoef ik minder moeite te doen om mezelf bezig te houden.
Ik heb verschillende hobby's waar ik me mee bezig hou naast de kleine huishouding waar ik overigens veel te weinig aan doe omdat ik me te lamlendig voel. Deze periode duurt nu alweer een maand of drie en ik ben het behoorlijk zat. Ik zou wel weer een beetje lol willen hebben in mijn leven.
Heeft iemand van jullie nog tips hoe hier doorheen te komen behalve wachten op de lente.

Groeten, Schippersmeisje
Ik lees dat je verschillende hobbys hebt. Dat is goed te noemen want ik lees ook dat je bij leegte in je bestaan juist extra moeite hebt. Je hebt niet al te veel om handen en ziet er dan tegen op om de dag door te komen. Een van de oorzaken van depressie is een leeg bestaan. Weinig om handen hebben, te weinig positieve ervaringen halen uit activiteiten, geen nieuwe ervaringen op doen waarin je uitgedaagd wordt om dingen te onderzoeken, ontdekken. Als je bestaan erg leeg voelt dan geeft dat een gevoel van zinloosheid en dat werkt een depressie enkel in de hand. Ik vroeg me af wat voor hobbys je hebt en wat je zoal doet op een dag ? Beweeg je ook regelmatig middels sporten of iets dergelijks ?
Inzicht als Uitweg..
schippersmeisje

Re: continu somber

Hoi Mystica

Ik borduur veel, dat is zowel hobby als vrijwilligerswerk, daarnaast dan de dagelijkse dingen wat betreft huishouding. En ik ben bezig met een taalcursus frans. Ik probeer ukulele te spelen, elke dag een kwartiertje oefenen. Eens in de 14 dagen ga ik naar de psycholoog.
Dat is het wel in de winter. Zomers komt daar onderhoud van de boot bij en het onderweg zijn natuurlijk.

Groeten, Schippersmeisje
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: continu somber

Met borduren en een taalcursus ben je wel bezig maar het geeft fysiek weinig beweging.. Het zijn wel leuke activiteiten waar je positieve gevoelens uit kan halen. Ben benieuwd wat je zoal gemaakt hebt.

Een boot onderhouden geeft veel beweging. Ook het (actief) buiten zijn en veel in het (zon)licht bezig zijn zal waarschijnlijk een gunstige uitwerking hebben op je gemoedstoestand ?
Inzicht als Uitweg..
Hawk L.

Re: continu somber

Wandelen en fietsen zijn ook altijd aanraders! [045]

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”