Stuck

Ex die manisch depressief is

Hoi forummers,

Ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen d.m.v. ervaringen, informatie of advies. Ik heb een jaar lang een "knipperlichtrelatie" gehad met een man die wegens manische depressiviteit begeleid woont en medicatie gebruikt.

Ik heb in die tijd dingen met hem meegemaakt die ik heel moeilijk een plekje kan geven en ik zou graag willen vragen of iemand hier iets over kan zeggen.. of het echt door zijn ziekte komt, of dat het gewoon zijn karakter is of dat andere dingen een rol spelen.

Hij kon vaak heel enthousiast en overdreven lief zijn, ervoor gaan en dan verwachten dat ik AL mijn tijd en aandacht aan hem besteedde. Maar als hij dan thuis zat en onzeker werd en ik smste niet snel genoeg of ik reageerde niet zoals hij wou, dan kon hij het *ineens* uitmaken, heel bot gaan doen en me vervolgens in alle talen negeren voor een paar weken.
Met dit laatste is het nu weer geëindigd, nadat het juist een hele tijd lang goed ging. Hij hield het eerder nooit vol om langer dan ongeveer 1,5 week normaal tegen mij te doen en ineens lukte het hem ongeveer 2 maanden lang. Ik dacht dat hij het meende en dat ik een toekomst met hem had en nu weer dit.. En met normaal doen bedoel ik: gewoon bereikbaar zijn als je contact zoekt.. erover praten als er iets is.

Op momenten dat hij zo raar doet is hij totaal niet voor rede vatbaar, het maakt niks uit wat er gebeurt of wat ik zeg, ik kan net zo goed tegen een muur praten. Hij lijkt dan wel gevoelloos te zijn, het is eng. Terwijl hij op andere momenten juist heel lief kan overkomen en begripvol is en daarbij dan ineens WEL zelfkennis heeft en zegt dat hij mij niet goed behandeld heeft.

Ook leek het er vaak op alsof hij een spelletje met mij speelde. Als ik het even niet meer zag zitten tussen ons wilde hij mij JUIST, maar wanneer ik dan eens aanhankelijk werd naar hem toe dan voelde hij zogenaamd in 1 keer minder. Om er dan later weer op terug te komen.

Ik ben er kapot van dat het op zo'n rotmanier geëindigd is. Ik weet wel dat hij een paar keer op een dag blowt, misschien heeft dat er ook wel mee te maken en reageer je dan anders. Ik vind het zo vreemd dat iemand zich niet schuldig voelt naar de ander toe. Ik zou hem nooit zo kunnen negeren, misschien zit daar ergens ook de kern van het probleem. Nou ja, het kan dat ik dit alles een beetje raar verwoord heb, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en zo nodig geef ik nog wat meer informatie.

Groetjes, een verdrietige vrouw.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Ex die manisch depressief is

De manie in manisch depressief zegt het eigenlijk al. Manisch wil zeggen dat de persoon de ene keer super vrolijk of optimistisch kan zijn en het volgende moment heel depressief, somber en bozig kan zijn. De manie is the up en the down die op en neer gaan qua stemming. Het is een extreme stemmingswisseling stoornis. Depressie is extreme somberheid. Mensen die depressief zijn hebben vaak irrationele gedachten als:

Ik ben het niet waard.
Niemand vindt mij aardig of geeft om mij.
Ik doe altijd alles fout of ik faal altijd.
Het is nooit goed.
Iedereen is tegen mij.

De irrationele gedachten zijn vaak eenvoudig te herkennen aan de woorden: nooit, altijd, alles, niets, niemand, iedereen. Het gaat om denken in extremen en in een negatieve manier.

Als je zegt dat je ex zo extreem kon doen dan hoort dat zeker bij het ziektebeeld. Ook het gedrag met de ene keer aardig en de andere keer bot en ongeintresseerd, hoort er ook bij. Zo iemand is intern vaak in een negatieve dialoog tegen zichzelf bezig. Die negatieve cirkel redenaties houden zichzelf vaak in stand en zijn moeilijk te doorbreken.
Inzicht als Uitweg..
wolkje84

Re: Ex die manisch depressief is

hallo,

Ik voel met je me, mijn ex is dan niet manisch depressief maar gebruikte stiekum snuif en zat al niet lekker in z'n vel, kan heel je verhaal goed voorstellen..... ene keer lief en heel aanhankelijk, kwaad worden als ik niet op tijd thuis was, rare vragen stellen, z'n eigen complottheorieen... de bom is vaker gebarsten maar in september afgelopen jaar was het op! Hij is helemaal doorgedraaid en heeft wat dingen vernield..... opgepakt en een paar dagen mogen afkoelen.... Ik heb daarna zijn spullen ingepakt en die heeft ie opgehaald onder politie begeleiding.... dit is geen einde waar je vrolijk van wordt.... het maakt je gek, je denkt wat doe IK verkeerd, herleefd alles 1000 x maar er komt een moment dat je beseft dat die persoon je NOOIT echt gelukkig zou kunnen maken.... Ik ben bijna bij dat moment, ook ik ben naar een psycholoog gegaan gewoon om het een plaats te kunnen geven....
Hij daarin tegen gaat gewoon door, nieuwe vriendin, woont weer samen en heeft weer een berg schulden... en dan denk je! waarom hij wel en ik niet! Maar weet je wat..... hun kunnen niet anders!
Mijn 'broer' zei me: je moet op handen worden gedragen, niet op je tenen lopen!. En dat is wat ik nu zoek in een man.... iemand die altijd zichzelf is en die mij neemt zoals ik ben en niet wanneer het hem uitkomt of als hij goed in z'n vel zit.....
Ook ik heb nog een lange weg te gaan om alles een plaats te geven, maar met familie, vrienden en super collega's kom ik er wel.... Wij zijn sterke vrouwen!

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”