Gebruikersavatar
HelloKitty
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:51

Weet niet meer wat te doen ..

Goedemorgen lieve medeforummers

Mijn hele verhaal is te lang om te schrijven uiteraard, maar het komt er op neer dat ik inmiddels al ruim 10 jaar met vermoeidheidsklachten en somberheid/depressiviteit loop. 022
Ik ben een jonge vrouw van 29 jaar. Sinds mijn puberteit al een hele zoektocht gehad naar waar de klachten vandaan konden komen, maar na zo'n 3 a 4 jaar maar mee gestopt en geaccepteerd.. eventjes leek alles ook beter te gaan, maar helaas heb ik te veel hooi op mn vork genomen door t ontkennen va mijn klachten en ben ik eind vorig jaar totaal ingestort, ook mede door een scheiding en nog wat prive ellende wat erbij kwam,en loop ik al een half jaar in de ziektewet.
Ik ben op t moment aan t reïntegreren en krijg vanuit het bedrijf hulp van een verzuimcoach en ook is mij yoga-mindfulness aangeboden. Allemaal leuk hoor en iedereen (vooral verzuimcoach) denkt wel te weten hoe ik in elkaar zit [blink] en die mindfullness is wel relaxed, al had ik een paar dagen napijn van de oefeningen. Dat vond mn coach maar raar want met mn conditie isniks mis zegt zij confused5 Volgens haar komt alles door mn verstoorde zelfbeeld en kan ik niet omgaan mer kritiek (wie wel) Sorry maar ik ben totaal niet onzeker, wel heb ik vaak het idee anders te zijn. En dan in de zin van dat ik niet snap hoe anderen zoveel energie overal voor hebben 022 en de levenslust is totaal uit mij. Hierdoor heb ik nooit echt ergens zin in en ben snel geïrriteerd. En ja ik kan niet tegen onrecht. Als ik dan boos word als iemand mij onrecht aan doet dan wijs ik volgens haar naar anderen.
Heb sowieso t idee dat ze me uit mn functie wil praten zodat t bedrijf me straks lekker kwijt is. Uiteindelijk werkt ze voor mn werkgever hè.
In januari heb ik hulp gezocht via de huisarts en kwam ik bij de GGZ. Is wel fijn even je verhaal te doen maar ik had niet t idee dat ik er wat mee op schoot. Psygoloog en psychiater wordt niet vergoed en ik heb niet veel geld....
Verder ben ik zelf sint janskruid gaan gebruiken, merk nog niet veel verschili (nu 3 weken ongeveer)
Verder ben ik dus aan t reïntegreren. Ik had in korte tijd wel alweer veel uren opgebouwd maar dit ging vorige week mis dus nu doe ik het rustiger aan.. was volgens coach ook onzin, er zal wel iets voorgevallen zijn waardoor het mis ging.. uhm nou nee. Ik heb enorm veel moeten bij slapen [zucht] en nu pas voel ik me een beetje uitgerust genoeg om hier op t forum te typen.
Ik probeer een ritme te krijgen dat ik smorgens mn bed uit kom op acceptabele tijd, pak zo'n 9 uur slaap per nacht (ik slaap als een os, dat was maanden terug echt anders toen sliep ik vrijwel niet), eet gezond en zorg dus goed voor mezelf..

Ik heb nu niet de hulp die ik nodig heb en heb t idee dat iedereen t beter denkt te weten. Ik vraag me af wat jullie voor hulp krijgen?

:knuffel:
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Weet niet meer wat te doen ..

HelloKitty schreef: 05 jun 2017 10:02 Ik heb nu niet de hulp die ik nodig heb en heb t idee dat iedereen t beter denkt te weten.
Je hebt nu niet de hulp die je nodig hebt, maar kun je omschrijven wat voor hulp je wel nodig denkt te hebben?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Weet niet meer wat te doen ..

Warm welkom. :)

Waarom zou je verhaal te lang zijn om te delen? Geen enkel verhaal is te lang om te delen en je kan het ook in stukjes schrijven.
Dus schroom niet, en deel wat je wilt delen.
Ik ben op t moment aan t reïntegreren en krijg vanuit het bedrijf hulp van een verzuimcoach en ook is mij yoga-mindfulness aangeboden. Allemaal leuk hoor en iedereen (vooral verzuimcoach) denkt wel te weten hoe ik in elkaar zit [blink] en die mindfullness is wel relaxed, al had ik een paar dagen napijn van de oefeningen. Dat vond mn coach maar raar want met mn conditie isniks mis zegt zij confused5
Als je iets nieuws probeert is het vrij logisch dat de mogelijkheid er is dat je spierpijn hebt. Het is van belang het rustig aan op te bouwen. Je kan niet zomaar pats boem alles erin gooien en dan verwachten geen spierpijn te ervaren. Dat heeft in eerste instantie niet zo heel veel met conditie te maken, wat wel zo is, is dat de spierpijn regelmatig wat sneller kan wegtrekken bij een prima conditie, maar ook iemand met conditie kan spierpijn hebben.
Volgens haar komt alles door mn verstoorde zelfbeeld en kan ik niet omgaan mer kritiek (wie wel)
Ik wel. Maar dat heeft ook tijd gekost en heb ik moeten leren. Maar ik weet dat je in je leven altijd mensen hebt die kritiek op je zullen hebben. Daar kom je niet vanaf. En weet je wat het grappige is, mensen hebben kritiek op jou, ze hebben kritiek op mij, maar iedereen heeft ook weer kritiek op elkaar. Dus dat betekent, dat hoe erg je ook je best doet, ook ik en ook jij, weleens kritiek hebben op een ander.
Misschien een goed idee om te kijken, waar het niet tegen kritiek kunnen vandaan komt, waar de oorzaak ligt?
Als ik dan boos word als iemand mij onrecht aan doet dan wijs ik volgens haar naar anderen.
Zou je een voorbeeld kunnen geven? Wat voor kritiek van een ander kreeg je wanneer en waarover? En wat is de reden geweest dat de coach naar jou wees?

Je lijkt niet blij te zijn met je coach, hoe lang hebben jullie al contact? Soms heeft het tijd nodig om aan elkaar te wennen en aan te voelen wat er echt nodig is, soms werkt het echt niet.

Je hebt trajecten gehad in het psychische, ben je ook al eens door de medische molen gegaan?
(En voor jezelf en voor ons: Wat heb je wel nodig, waar heb je behoefte aan?)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
HelloKitty
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:51

Re: Weet niet meer wat te doen ..

Bedankt voor je snelle reactie [AAI]

Hmm en een heel goeie maar lastige vraag.
Ik denk ervaringen van anderen met soortgelijke klachten, die inmiddels wel vooruitgang hebben geboekt ?
Dus mensen die me begrijpen en inmiddels genezen zijn ?
Dan voel je je in ieder geval niet meer eenzaam.
En verder kunnen zij mij misschien de gouden tip geven..
Ik wil zeker alles proberen, als t maar helpt [crying]
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Weet niet meer wat te doen ..

Welkom hellokitty op het forum cheerqd5
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
HelloKitty
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:51

Re: Weet niet meer wat te doen ..

Ik heb deze coach al een half jaar ..
In het begin was ik wel positief omdat ik überhaupt gewoon even me verhaal kwijt en ik alle hulp gewoon wil aangrijpen ..

Maar zij begrijpt mij niet. Ze wil bv dat ik nu nadenk over of mijn werk me wel gelukkig maakt , terwijl ik überhaupt nergens blij van wordt nu. Ik wil eerst überhaupt weer kunnen voelen, ik wee niet wat ik wil en wie ik nu ben. Alleen wie ik ooit was.
Ze zegt dingen als "met je conditie is niks mis" en " je moet echt actie ondernemen want je doet nu niks" sorry maar ik PROBEER.. opnieuw en opnieuw. Maar ik voel niks, word nergens blij van. Ik ben weer aan t werk, ik doe mn best, ik pak alle hulp aan. Hopeloos dat ik beter wil worden.
Probeer echt positief te denken en te doen. Sterker nog ik was altijd een heel positief en sportief persoon. Ik ken mezelf niet meer sinds ik deze klachten heb en sinds ze alleen maar verergert zijn sinds me instortmoment een half jaar geleden . Juist doordat ik mezelf helemaal overwerkt heb en elke dag een pokerface op heb gehad ben ik ingestort.
En ik voel me nu net een klein kind hoe ze me behandeld.
De dingen waaruit zij opmaakt dat ik niet tegen kritiek kan? Nou dat is alleen omdat anderen (vooral werkgever) me niet begrijpt en ik dit uit naar haar. Maar dan wijs ik naar anderen ... Uhm nee het is onterecht en frustrerend als ik in de ziektewet loop en aan het reïntegreren ben en het een dag niet trek om te komen dat ik meteen te horen krijg "ja je laat nu t team in de steek" en als ik een mindere dag heb maar mezelf uit bed sleep en 5 min te laat ben dat ook te horen krijg ??!!
Ik doe mn best te komen, nu blijkt dus dat t teveel is geweest dus ik rustiger aan had moeten doen met mn opbouw. Wat voor mij moeilijk is, ik was namelijk een workaholic (runde eigen vestiging, ik werkte 70 u per week, altijd met me werk bezig ook op me vrije dagen.....)

Nee ik kan tegen kritiek ik kan alleen niet tegen onbegrip en onrecht.

Maar buiten dat om zij neemt mn klachten niet serieus.

Vraag me gewoon af welke hulp wel zou helpen want ik ben echt radeloos na 10 jaar klachten en nu dus sinds half jaar extreem...
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Weet niet meer wat te doen ..

Misschien kan je erover nadenken om een andere (job)coach te nemen, in de eerste plaats? Niemand kan dat voor je beslissen alleen jijzelf, maar wellicht is dat een kleine eerste stap?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
HelloKitty
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:51

Re: Weet niet meer wat te doen ..

Dit is een verzuimcoach. Dus iemand die mij hoort te begeleiden tijden mn verzuim, en t bedrijf hierover adviseert hoe ermee om te gaan.. Maar ze is dus ook vooral gericht op mij aan t werk houden ipv dat ze echt verstand ervan heeft zoals een arts.
Ik weet niet of ik daar keus in heb.
Ik heb in ieder geval een nieuwe afspraak staan bij de huisarts en dan ga ik weer contact opnemen met mn leidinggevende hierover...
Gebruikersavatar
Wandelaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2017 22:43

Re: Weet niet meer wat te doen ..

Hoi, je schrijft dat psycholoog en psychiater niet worden vergoedt, daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.
Bedoel je binnen een GGZ instelling? Of een vrijgevestigd iemand?
Ik herken alles wel wat je schrijft, ik kan alleen maar aangeven wat bij mij het beste werkt, en dat is de natuur ingaan, en de schoonheid van dingen te zien, als je dat niet meer ziet, of niet inziet, dan kom je denk ik niet veel verder, wandelen in een echt mooie rustige omgeving is een goed medicijn, maar je moet het volhouden, anders werkt het vaak maar voor een korte periode.
Ik heb zelf vaak terugvallen, en vermoeidheid, geen energie, angsten, depressies etc, dan zoek ik de natuur op, het gaat niet altijd vanzelf, maar toch hou ik er iedere keer weer voor een tijd een beter gevoel aan over.
Je moet wel waken dat je niet eenzaam wordt, de klachten die jij beschrijft hebben mij tot een eenzaam iemand gemaakt.
Sterkte! Je bent nog jong, het komt wel goed...
Ik heb trouwens ook datzelfde gedoe met bedrijfsarts en coach op het werk, maar ik heb nu besloten dat ik mijzelf niet tegen de muur aan laat zetten door anderen
Gebruikersavatar
HelloKitty
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:51

Re: Weet niet meer wat te doen ..

Bedankt voor je reactie en wat fijn dat je zoveel herkent!

Psycholoog en psychiater wordt alleen vergoed als je aanvullend verzekerd bent
Bij mijn zorgverzekeraar in ieder geval

Ja het is echt irritant hoor die coaches. Denken alles te weten en leggen de woorden in je mond.
Ik laat me ook niet meer vast lullen. Maar vervelende is dat als je voor jezelf opkomt dat ze dan alsnog door gaat en gewoon al de mening klaar heeft.
En wat zij concludeert dat verteld ze door als advies aan de HR afdeling en mijn manager.
Nu vindt zij dat er een patroon is, namelijk elke keer dat ik een terugval krijg dan is er iets voorgevallen. 022
En dan gaat ze door over dat ene specifieke ding. Terwijl ik daar helemaal niet zo mee zat bv, dat maakt zij ervan.
Ik ben even teruggevallen omdat ik te snel opgebouwd heb (dit bevestigd huisarts ook) en dan komt op dat moment sowieso alles harder aan omdat ik weer oververmoeid raak. Dit merk ik zelf pas te laat. Ik heb nu dan ook mij voorgenomen even iets terug te gaan in uren en dit even volhoud.
Niet te snel willen :doubt:
Maar zij gaat dan zo praten van .. zijn er dingen voorgevallen ? Dingen gebeurd afgelopen tijd ?
Uhm ja er gebeuren altijd dingen dus ik kan altijd wel wat opnoemen ! Maar dat maakt zij 10x erger terwijl ik t dan allang vergeten was.
glare

Ik wil überhaupt gewoon niet meer praten, maar vooruit kijken. Klaar met alles groter maken dan het is en klaar met t verleden.
We moeten door, er zijn vast nog superveel mooie momenten die op ons wachten :knuffel:
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Weet niet meer wat te doen ..

HelloKitty schreef: 14 jun 2017 00:09 Ik wil überhaupt gewoon niet meer praten, maar vooruit kijken.
Je zult toch moeten bewijzen dat je daartoe in staat bent. Je psycholoog en je huisarts bevestigen dat je te hard van stapel loopt en daardoor in de problemen komt. Ze zullen niet voor niets tot die conclusie zijn gekomen. Daarom vind ik de opstelling van je coach ook begrijpelijk.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Weet niet meer wat te doen ..

Uhm ja er gebeuren altijd dingen dus ik kan altijd wel wat opnoemen ! Maar dat maakt zij 10x erger terwijl ik t dan allang vergeten was.
glare
Dan ben je het dus niet vergeten, maar dan heb je het gewoon weggestopt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
HelloKitty
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:51

Re: Weet niet meer wat te doen ..

Dat vind ik niet..
En ik loop niet bij een psycholoog hè ..

Maar goed mijn vraag is hier dus of meer mensen er tegenaan lopen dat ze een verzuimcoach hebben en deze je niet begrijpt..
Niet de vraag om over mij te oordelen of ik wel/niet dingen wegstop. ;)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Weet niet meer wat te doen ..

HelloKitty schreef: 14 jun 2017 15:19 Dat vind ik niet..
En ik loop niet bij een psycholoog hè ..

Maar goed mijn vraag is hier dus of meer mensen er tegenaan lopen dat ze een verzuimcoach hebben en deze je niet begrijpt..
Niet de vraag om over mij te oordelen of ik wel/niet dingen wegstop. ;)
Laat ik zeggen dat ik de vrwagen die ze stelt of er dingen zijn gebeurd, weldegelijk goed begrijp.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
HelloKitty
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:51

Re: Weet niet meer wat te doen ..

Ik ben inmiddels weer wat verder , en heb vooral veel hulp van een collega die zelf 7 jaar geleden een burnout heeft gehad en heel depressief is geweest. Zo fijn al die herkenning en de tips die zij geeft.
Het is oké dat ik veel dingen te verwerken heb .. en moet me ook zeker niet gepusht voelen om me per ..... beter te voelen.
Met die coach heb ik minder contact. Ik voel me veel vrolijker nu.
Ik ga ook zeker een gesprek aanvragen en dit aangeven. Kan het bedrijf alleen maar iets aan hebben voor de toekomst,
Goeie begeleiding is zo belangrijk ..
Gebruikersavatar
HelloKitty
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2017 15:51

Re: Weet niet meer wat te doen ..

Ik ga er later even verder op in , ga nu naar een verjaardag namelijk occasion14
Maar nog even over dat hard van stapel lopen.. deze coach praat je gewoon degrond in omdat ze haar conclusies al snel getrokken heeft (of ik gewoon in een bepaald plaatje pas wat zij geleerd heeft uit een boekje) en zij stampt je steeds de grond in
Ik heb een niet al te beste jeugd gehad en afgelopen jaren veel meegemaakt .. ik klim nu uit t dal en wordt er sterker door. Ik weet dat het leven mooi is cheerqd5 , maar zij probeert gewoon steeds je weer in dat dal te stoppen door even te zeggen wat ik allemaal NIET kan ofwaar ik niet geschikt voor ben ?? Je bent dit en dat ..
Ehm sorry maar ik ken mezelf het beste. Zij kent me net een half jaar, het halve jaar waarin ik depressief was
De mening van mn vrienden en familie en vooral mezelf is belangrijker.

Maar goed ,genoeg
Deze coach is denk ik niet geschikt voor mij
Gelukkig is hier op t forum weinig herkenning , want het bevorderd echt het genezingsproces niet haha

:knuffel:
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Weet niet meer wat te doen ..

Boekjes zijn maar richtlijnen, het is niet verkeerd om ook het boekje een keer niet te gebruiken en andere manieren te zoeken om iemand beter te begeleiden en enigszins te begrijpen, alhoewel boekjes je ermee kunnen helpen, is het niet alles. Menselijkheid is een groot goed. Kennis gebruiken zonder boekjes kan helpend zijn en soms zelfs meer helpend dan wat geschreven staat. Dus in dat verband... kijk wat je nodig hebt en wat goed voor jou is... en wat fijn is het dan dat een collega je wat snapt en helpt hierin.

Alles wat je niet enigzinds verwerkt kan bij je terugkeren, dus neem vooral de tijd daarvoor en zorg ervoor dat jij de juiste mensen vind die je daarin hulp kunnen bieden en desnoods dus in het hulpverlengingscircuit. Juist omdat ik het jou ook zo gun om stappen te zetten waar jij je weer beter van kan voelen. Het is niet erg om nog dingen te moeten verwerken, het is niet erg om verdrietig en boos over gebeurtenissen te zijn die in het verleden of in het nu spelen.

Herken voor jezelf dat je daar nog pijn van hebt en kijk wat je nodig hebt.
:knuffel: :knuffel:

Werkt het niet of strookt het niet met elkaar dan is een 'genezingsproces'met elkaar aan gaan heel lastig. De coach in dit verhaal is vooral ervoor om je weer dingen te laten doen, wat heel begrijpelijk is... maar waar jij waarschijnlijk nog niet helemaal aan toe bent. Ze kiest manieren om je dat duidelijk te maken, maar het zijn geen subtiele manieren en je word er ook niet blij van. De vrouw is er waarschijnlijk niet helemaal voor om je depressieve klachten te verminderen, wat je in een therapie samen met iemand kan aanpakken, maar is er in meerderheid voor om te kijken hoe nu verder op werkgebied.

Streep af wat je nu niet goed kan gebruiken en sta open en kijk verder naar waar je vooral nu behoefte aan hebt.

Of er op het forum weinig erkenning is, dat weet ik niet, want niet veel reacties op dit specifieke verhaal, hoeft niet te zeggen weinig erkenning.
Enne, heel veel plezier bij de verjaardag! :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”