Gebruikersavatar
Mark80
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 aug 2014 14:13

Hoe doorbreek ik dit?

Hoi,

Ik voel me eenzaam en daar wil ik van af! Ik weet alleen niet hoe...

Ik ben een man van 36. Sinds 2 maanden werk ik weer full time (32-40), daarvoor part time (10-20 uur per week). Qua werk gaat het goed, op sociaal vlak slecht.

Ik heb geen vrienden en alleen kennissen die ver van mij af staan. Ik durf wel contact met mensen te maken, maar ik heb geen geld voor leuke dingen (schuldsaneringstraject). Mijn huis is rommelig en erg armoedig. Zo armoedig dat ik ook geen mensen binnen durf te laten. Daarnaast schaam ik me erg voor hoe ik mijn leven tot nu toe heb geleefd en wie ik ben geworden, waardoor ik het erg vervelend vind om over mezelf te praten.

Ik zie dat ik mezelf zo gigantisch klem zet, maar ik weet gewoon niet hoe ik deze negatieve cirkel doorbreek. Heeft iemand ook deze ervaring of tips?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hoe doorbreek ik dit?

Het eerste wat je zou moeten doen is je zelfbeeld veranderen en de schaamte over je verleden of wie je bent te laten varen. Heel veel mensen in Nederland zitten in de schuldensanering, je bent heus niet de enige. Die gedachte zou je moeten sterken.
Dat je huis een armoedige inboedel heeft is helemaal niet erg, maar je kunt natuurlijk wel wat meer moeite doen om de boel wat beter te onderhouden. Je hebt weer werk gevonden, alles lijkt er op dat het leven een nieuwe wending heeft genomen. Niets komt je aanwaaien, je moet natuurlijk wel moeite doen en initiatieven ontplooien om veranderingen in je leven aan te brengen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Hoe doorbreek ik dit?

Hoi Mark80,

Ik ben het grotendeels eens met Volhoudertje.
Mijn huis is rommelig en erg armoedig.
Dat je huis armoedig is, heeft een reden lijkt mij (schuldhulp). Dus daar zou ik niet naar kijken. Je mag het van mij ook best daar op schuiven als iemand zegt dat hij/zij het armoedig vind. Dat moet geen reden zijn om geen mensen uit te nodigen.
Als het gaat om rommeligheid dan is het aan te raden om hier aandacht aan te besteden. Als ik naar mijzelf kijk heb ik hier in het verleden ook best wel van gehad (rommeligheid). Ik heb dat opgelost door na mijn werk naar huis toe te gaan en dan eventjes een half uurtje nog opruimen in matig/hoog tempo. Dus even de huiskamer opruimen en even de afwas doen of kleren sorteren voor in de wasmachine. Als het dingen waren waar ik mij gruwelijk aan irriteerde en ik had er geen tijd voor dan schreef ik het op en ging ik er mee aan de slag als er tijd voor is.
Daarnaast schaam ik me erg voor hoe ik mijn leven tot nu toe heb geleefd en wie ik ben geworden, waardoor ik het erg vervelend vind om over mezelf te praten.
Wat mij betreft hoef je niet over jezelf te praten. Je kan ook praten over hobby's of de manier waarop je aan werk bent gekomen. Ik zou niet uitgaan van het negatieve (.. erg vervelend over jezelf te praten ..) maar juist van het positieve (je hebt werk gevonden!) en wat de toekomst je zal brengen (wat zou je gaan doen als de schuldhulp voorbij is en genoeg geld hebt?).
Ik zie dat ik mezelf zo gigantisch klem zet, maar ik weet gewoon niet hoe ik deze negatieve cirkel doorbreek. Heeft iemand ook deze ervaring of tips?
Ja ik heb er ook mee geworsteld. Ik wist dat ik het goed deed (de psy en collega's zeiden het) maar ik voelde het niet.
- Je kan eventueel lid worden van de plaatselijke bibliotheek en boeken bestellen/zoeken over zelfvertrouwen. Mijn ervaring is dat niet elk boek voor mij is geschreven en van 1 boek werd ik zelfs woedend maar er waren wel boeken waar ik wat aan heb gehad.
- Ik vind de website sochicken wel wat. Wellicht heb je hier wat aan: https://sochicken.nl/meer-zelfvertrouwen
- Kijk ook af en toe naar de natuur om je heen, naar de mooie dingen. Toegegeven: nu is er weinig moois, dan is het een kwestie van beter kijken
- Bedenk af en toe wat je wel allemaal hebt.
- Maak een lijstje wat je nog wilt en probeer hier naar toe te werken. Immers in het leven is er altijd nog wel wat te wensen? Of zoals Bert Visscher zong: Heb een doel in je leven, mensch durft te weven, een blije lach een blos op de wang van hiephiephoera en leven lang... :D of zoek een hobby zoals weven ;-) ..
- Sport, daag je zelf uit.
- etcetera.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Mark80
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 aug 2014 14:13

Re: Hoe doorbreek ik dit?

Beste Volhoudertje en Koen.

Erg bijzonder, na het lezen van jullie reacties voelde ik weer energie om dit te gaan veranderen en ben ik meteen aan de slag gegaan. Ik heb nu twee goede en nuttige dagen achter de rug. Bedankt!

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”