Gebruikersavatar
Saartje 93
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2016 18:00

Lichttherapie helpt niet tegen mijn depressie

Ik heb ieder jaar terugkerend last van een winterdepressie. Vorig jaar had ik een heel slecht jaar en hielp mijn licht therapie vrijwel niet. Dit jaar hoopte ik dat het wel weer zou helpen, ik ben nu 2 weken geleden begonnen met twee sessies van 1 uur helaas zonder enig resultaat. Het huilen staat me nader dan het lachen. Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Lichttherapie helpt niet tegen mijn depressie

Beste Saartje 93,

Allereerst welkom op het forum. cheerqd5 En ja.. ik herken wel wat in dit onderwerp, vroeger last van gehad maar ik zou het nooit willen bestempelen als winterdepressie meer als winter-somberheid.
Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?
Ik denk dat lichttherapie al best wel heftig is, ik beschouw het als paardenmiddel. Als dat niet werkt, zou ik even niet weten wat dan wel werkt. Ik denk dat bij iedereen weer een andere oplossing is wat beter werkt. Ik vind het daarom moeilijk om een kant- en klare oplossing te geven, ik ben geen spiegeloog ik bedoel psycholoog..

Waar ik zelf aan zit te denken is preventief bewegen. Elke dag proberen te bewegen: lopen, rennen of fietsen, ongeveer een half uurtje op een dag lijkt mij wel voldoende. Of je zou bepaalde bewegingen kunnen doen in je huiskamer. Zorg er dan voor dat je zoveel mogelijk daglicht ziet en dat is in deze tijden een uitdaging.

Andere punt is om kritisch te kijken naar voeding wat je eet. Ik ben de laatste om te zeggen dat je iets niet mag eten. Maar ik denk aan veel groeten en fruit, matig met suiker en matig met hapklare dingen uit de supermarkt. Kortom de hooligan uithangen in je keuken: kokkerellen dus.

Probeer een vast aantal uren slaap te slapen en zoveel mogelijk hetzelfde ritme te hebben. Zowel als naar bed toe gaan als opstaan.

Zulke dingen dacht ik aan.
ik ben nu 2 weken geleden begonnen met twee sessies van 1 uur helaas zonder enig resultaat. Het huilen staat me nader dan het lachen.
Weet je het zeker dat het een winterdepressie is? Kan het niet iets anders zijn? Wellicht is het handig om een psycholoog op te zoeken misschien steekt er nog meer achter.. Maar dat is iets wat in mij opkomt.
Understand: you been understood

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”