Gebruikersavatar
Luuk1992
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2016 13:31

Weinig zelfvertrouwen

Hallo,

Ik heb de laatste tijd last van weinig zelfvertrouwen. Dat komt omdat mijn ouders mij steeds naar beneden halen.

Zo heb ik dus al twee jaar mijn auto rijbewijs maar nog geen enkele keer gereden. Mijn broer heeft pas zijn eerste auto gekocht en daar zijn ze helemaal blij om. Ook doet hij alles veel beter, hij heeft werk en gaat ver op vakantie.

Ik heb nog geen werk, ik heb straks werk via het UWV. (Indicatie voor werk)

ik mag geen enkele meter in hun auto rijden omdat ze vinden dat ik niet kan rijden. Ik moet vanmiddag naar het ziekenhuis controle voor mijn oren.

Mijn moeder moet speciaal vrij nemen om mij naar het ziekenhuis te brengen. (Ja echt waar) Terwijl ik gewoon mijn rijbewijs heb.

Maar die stelt schijnbaar niks voor.

Ook mijn leven stelt schijnbaar niks voor. Ik heb een vriendin ik woom op mezelf maar ze klagen steeds dat ik geen werk heb.

Hun weten dat ik faalangst heb maar eigenlijk hebben hun het veroorzaakt.

Zo ook met darten, ik gooi bijna altijd 100 of 140 maar mijn vader heeft mijn vertrouwen weer naar beneden gehaald.
Hij denkt dat ik nergens kans maak om te winnen.

Hoe ga ik hier mee om?

Ik wil zo snel mogelijk mijn eigen geld. Dus dat is de eerste stap.

Het is niet leuk dat hun zo altijd tegen mij doen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Weinig zelfvertrouwen

Luuk1992 schreef:Hoe ga ik hier mee om?
Ik wil zo snel mogelijk mijn eigen geld. Dus dat is de eerste stap.
Het is niet leuk dat hun zo altijd tegen mij doen.
Je hebt binnenkort toch werk via het UWV? Die eerste stap heb je dus al bereikt.
Wees trots op wat je bereikt hebt en wat je allemaal nog van plan bent. Genieten is de
mooiste vorm van genoegdoening. Trek je zo min mogelijk van je ouders en familie aan,
dan komt het allemaal goed.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Luuk1992
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2016 13:31

Re: Weinig zelfvertrouwen

volhoudertje schreef:
Luuk1992 schreef:Hoe ga ik hier mee om?
Ik wil zo snel mogelijk mijn eigen geld. Dus dat is de eerste stap.
Het is niet leuk dat hun zo altijd tegen mij doen.
Je hebt binnenkort toch werk via het UWV? Die eerste stap heb je dus al bereikt.
Wees trots op wat je bereikt hebt en wat je allemaal nog van plan bent. Genieten is de
mooiste vorm van genoegdoening. Trek je zo min mogelijk van je ouders en familie aan,
dan komt het allemaal goed.
Maar het doet wel pijn, ik moet zo naar het ziekenhuis terwijl mijn moeder gaat rijden en ik heb mijn auto rijbewijs. Ik durf dalijk geen enkele meter te rijden. Ze zegt misschien kan tom jou straks naar huis brengen. ja doei!!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Weinig zelfvertrouwen

Luuk1992 schreef:Maar het doet wel pijn, ik moet zo naar het ziekenhuis terwijl mijn moeder gaat rijden en ik heb mijn auto rijbewijs. Ik durf dalijk geen enkele meter te rijden. Ze zegt misschien kan tom jou straks naar huis brengen. ja doei!!
Ik denk dat je heel goed in staat bent om auto te rijden. Laat je door je moeder niets wijs maken.
Het is overigens haar auto, dus zij bepaalt wie er in rijdt en wie niet. Maak het niet groter dan het is. Het is de moeite niet waard om je druk over te maken.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Weinig zelfvertrouwen

Welkom op dit mooie forum Luuk! :) Ik hoop dat jij je snel thuis voelt.

Laat ik er vanuit gaan dat je niet voor niets je rijbewijs hebt gehaald. Dat betekent dat je in staat bent om een auto te besturen en dat jij de regels kent. Zelfvertrouwen kan behoorlijk aangetast worden als je dingen meemaakt of hoort waardoor je twijfels krijgt over jezelf en de dingen die je doet of hebt gedaan. Als je dat te horen krijgt van mensen die je dicht nastaan dan kan dat pijnlijk zijn. Je kan er ook in gaan geloven dat je dingen niet kunt of dat het mis zou gaan. Als je al wat faalangstig bent kan de faalangst worden versterkt als je telkens duidelijk word gemaakt dat je iets beter niet kan doen of dat je het niet goed doet.
Het is belangrijk om je te (leren) realiseren dat mensen die (graag) een ander dingen verwijten, zelf ook onzeker kunnen zijn en misschien niet goed weten daarmee om te gaan. Soms is het dan makkelijker om anderen op dingen te wijzen, terwijl (gelukkig!) niemand perfect is. Of perfect op ieders manier. Maar het kan ook zijn dat mensen het niet in de gaten hebben. Dat ze niet in de gaten hebben wat ze ander aan kunnen doen door het gedrag wat ze uitstralen.
Maar soms... is het wel heel duidelijk dat mensen anderen bewust naar beneden halen. Houdt je vast aan het feit dat iedereen tekortkomingen heeft... en ik geloof dat je het echt wel goed doet. Dat je best voor jezelf op mag komen en ertegenin mag gaan.

Ik weet natuurlijk niet hoe dat ging in het verleden... maar ik denk dat je toch heel wat in je mars hebt. Je moet het alleen uitproberen... kijken naar mooie ervaringen. Het is belangrijk om positieve ervaringen te krijgen... daar ben je zelf ook onderdeel van. Bouwen op ervaringen die je laten zien dat je dingen kan en kan bereiken en dat je toch echt goed bent zoals je bent.
Het hoeft niet in één keer. Het kan en mag in stappen. Zoek mensen op die je steun kunnen geven en jaten zien dat je vooruit kan komen. En dat mag ook hier... je bent welkom.

Niemand is gelijk. Iedereen is uniek. Dat hoeft niet slecht te zijn.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
weegschaal27
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2016 16:44

Re: Weinig zelfvertrouwen

Hey, dat gevoel ken ik.

Ik ben enige dochter van gescheiden ouders. O ramp is mijn moeder in mijn flatgebouw gaan wonen (gelukkig andere inkomhal. Maar heel mijn leven lijk ik ook niks goed te doen. Zelfs gediplomeerd kan ik nog niet beter zijn dan haar. Oh, dat kan ik beter dan jou en heb daar geen opleiding voor nodig gehad.... Leuk is anders. Is gemakkelijk om te zeggen van 'och, is u moeder, je hebt er maar een." Of " je moet je niet laten doen" Ik weet totaal geen raad meer met haar. Laten vallen??? Probeer dat maar als ze 20x met haar hond buiten komt!!!

Dus als je wil praten... altijd welkom hé! :)
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Weinig zelfvertrouwen

weegschaal27 schreef:Hey, dat gevoel ken ik.

Ik ben enige dochter van gescheiden ouders. O ramp is mijn moeder in mijn flatgebouw gaan wonen (gelukkig andere inkomhal. Maar heel mijn leven lijk ik ook niks goed te doen. Zelfs gediplomeerd kan ik nog niet beter zijn dan haar. Oh, dat kan ik beter dan jou en heb daar geen opleiding voor nodig gehad.... Leuk is anders. Is gemakkelijk om te zeggen van 'och, is u moeder, je hebt er maar een." Of " je moet je niet laten doen" Ik weet totaal geen raad meer met haar. Laten vallen??? Probeer dat maar als ze 20x met haar hond buiten komt!!!

Dus als je wil praten... altijd welkom hé! :)
Mag alleen luuc reageren?
Kan je dan niet tegen je moeder de gebroken plaat uithangen? Ik bedoel dus niets raars. Jou moeder weet het dus beter denkt ze dan jij maar jij bent gediplomeerd. Als zo'n situatie voordoet dat je moeder zegt "och dat kan ik beter dan jou" dan kan jij zeggen "maar ik ben gediplomeerd" als ze dan weer wat zegt kan je blijven herhalen . "Nee, ik doe het want ik ben gediplomeerd" en dat dan blijven herhalen tot je moeder afhaakt en het dan doen.

Wellicht een suggestie..
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
B46
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2016 21:09

Re: Weinig zelfvertrouwen

Hallo Luuk,

Je geeft aan dat het pijn doet, alle kwetsuren die je hebt opgelopen en nog steeds oploopt. En het doet waarschijnlijk ook pijn dat je door je negatieve zelfbeeld dingen niet doet (ter vermijding van zelfkritiek) of door je angst mnder succesvol bent in de dingen die je wel doet. Wat kan helpen is de pijn die je al voelt, zo volledig mogelijk te ervaren.
Laatst gewijzigd door momo op 31 jul 2016 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: reclame verwijderd
Gebruikersavatar
ireneverweij
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2016 11:05

Re: Weinig zelfvertrouwen

Ha Luuk,

Goed dat je je bewust bent dat je weinig zelfvertrouwen hebt en daar wat aan wilt doen.
Ik vind het woord zelfvertrouwen altijd mooi. Zelf - vertrouwen; het gaat over vertrouwen op jezelf. Dit vertrouwen haal je dus niet bij een ander maar kun je voornamelijk in jezelf vinden.

Dat gaat over grenzen aangeven, opkomen voor jezelf, zeggen wat je te zeggen hebt en beseffen dat als jij je rijbewijs hebt gehaald, dat jij weet dat je kunt rijden, ongeacht wat je moeder daarvan vindt..
Een uitdaging, dat zeker, maar als je steeds vaker jezelf positief stimuleert om betrouwbaar te zijn voor jezelf, zul je merken dat dat vertrouwen steeds weer een beetje aangroeit.

Ik wens je alle goeds!
hartelijke groet, Irene Verweij

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”