Gebruikersavatar
Jaelbuteijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2016 23:47

Stress/lichte depressie?

Beste allen,

Ik Ben Jaël, een 20 jarige student uit ***. Na mijn laatste studie had een hele lange tijd vrij. Ik was net gestopt met mijn toenmalige sport en deed dus vrijwel niks. Ik zat achter mijn PC, at veel junkfood en dronk veel suikers (Cola, chips enz.) bijna elke dag. Ik heb nu ook vaak last van een soort continu stress achtig gevoel in m'n onderbuik waardoor ik ook slecht inslaap (kan soms echt uren wakker liggen). Vooral de gevolgen voor mijn slaap vind ik zeer vervelend. Ook voel ik me vaak waardeloos en neerslachtig. Heb nergens zin in en nergens motivatie voor. Ik zou niet zeggen dat het echt een depressie is want kan me nog wel verheugen op bepaalde dingen, maar weet even niet hoe ik het anders zou moeten noemen. Nu was mijn vraag of er daadwerkelijk een link is tussen niet sporten/ inactief zijn en deze gevoelens van een soort stress/neerslachtigheid?. Ik Ben nu bezig om weer te beginnen met bewegen maar moet hier veel motivatie voor opbrengen. Een soort van bevestiging van dat het daadwerkelijk veranderd als ik mijn levensstijl verander zou me enorm motiveren. Vandaar deze post.

Mvg,

Jaël
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stress/lichte depressie?

Veel achter je PC zitten, junkfood naar binnen werken en weinig lichaamsbeweging nemen is beslist geen aanrader.
De meeste mensen die besluiten om gezonder te leven voelen zich naar verloop van tijd ook beter.
Het oude spreekwoord luidt niets voor niets 'corpore sana in corpore sano.'
Een gezonde geest in een gezond lichaam.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Stress/lichte depressie?

Beste jaël,

Probeer geleidelijk te veranderen. Niet ineens. Dat lijkt mij niet vol te houden. Probeer te sporten, mag ook fietsen of wandelen. Probeer junkfood te veranderen door normaal eten. En vervang de suiker door thee, water, of limonade of andere dranken.

Dagen voor de pc zitten is ook mijn hobby en doe ik ook voor werk. Het is logisch ook dat je een spreekwoordelijke aanlooptijd nodig hebt om jezelf te motiveren tot bewegen.

Ik denk zeker dat er een link is tussen inactief zijn en een vol hoofd hebben.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stress/lichte depressie?

koen0069 schreef:Probeer geleidelijk te veranderen. Niet ineens. Dat lijkt mij niet vol te houden.
Als je wilt stoppen met junkfood naar binnen te proppen kun je dat het beste op de Cold Turkey
manier doen, je krijgt er heus geen afkickverschijnselen van, hoor.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Stress/lichte depressie?

volhoudertje schreef:
koen0069 schreef:Probeer geleidelijk te veranderen. Niet ineens. Dat lijkt mij niet vol te houden.
Als je wilt stoppen met junkfood naar binnen te proppen kun je dat het beste op de Cold Turkey
manier doen, je krijgt er heus geen afkickverschijnselen van, hoor.
Dat klopt, dat je er geen afkickverschijnselen van krijgt en wellicht moet je het eten van junckfood zien als een verslaving. Wat ik bedoelde is om niet alles radicaal in één keer te veranderen maar door 1 item per maand bijv. aan te pakken. Dat werkt bij mij het beste. Als je wilt dat je stopt met junkfood: niet kopen is gemakkelijk. Maar wat eet je daarvoor in de plaats? En wat als je toch zondigt? En wat als je een slechte dag hebt, ga je dan toch aan de junkfood als een vorm van troosteten? Nou zo dus.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Tsoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2016 11:28

Re: Stress/lichte depressie?

Dag Jael,

Al een beetje gerust gesteld ? Het zijn nu prachtige dagen, spring er eens uit en ga eens een dag fietsen of wandelen, of waarom niet wat gaan lopen of voetballen.
Ga eens na of de inslaapproblemen blijven.
In jouw getuigenis mis ik een beetje de zwarte gedachten, het uitzichtloze, typerend voor depressie.
Op de site https://www.gezondheidsplein.nl/aandoen ... /item31837 hebben ze een kleine zelftest, die min of meer de verschillende aspecten van de definitie 'depressie' belicht.
Hoe scoor je ?
Dat je huidige levensstijl aan herziening toe is, daar ben ik het met Koen eens :lol: !
Iedereen die een tijdje op non - actief staat kent het begrip : THE BLUES : lusteloos, het hoeft allemaal niet meer, alles vraagt dubbele inspanning, waarom doe ik wat ik doe,...
Herkenbaar ?

Alleh, kop op en uit je schulp !
Gebruikersavatar
Dani
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2016 21:35

Re: Stress/lichte depressie?

Ja zeker gaat dat helpen!

Ik zat begin dit jaar in een dip door om te beginnen de donkere dagen (niet zo mijn periode) en door meerdere lichamelijke kwaaltjes. Dipje zorgde voor futloos zijn, weinig ondernemen en slecht voor mezelf zorgen, ook qua voeding. In maart heb ik het roer omgegooid en de regie weer gepakt. Op een enkel ding na zijn mijn lichamelijke kwalen opgelost, mijn gewicht is weer oke en mijn energie is goed. Ik heb gezorgd voor goede voeding en ga bijna iedere dag minimaal een half uur wandelen.
De start gaat bij mij drastisch...even resetten. Heb daarvoor een ontslakkungkuur gedaan. Dat verricht geen wonderen maar voor mij is het roer compleet omgooien vaak even nodig om weer balans te vinden.
Vervolgens heb ik ook de energie gevonden om weer positiever in het leven te staan. Zoals ik zei, zelf regie nemen. Ik voel me dus ook vrolijker, straal dat uit naar anderen.
Gevolg is dan ook wel dat aanpakken soms wat extra moeilijkheden met zich meebrengt (zie mijn topic), maar ook dat is positief en teken dat ik regie aan het proberen te nemen ben.
Soms is goede voeding en bewegen de eerste stap om de energie te vinden om dingen aan te pakken. Ik voelde me wel vrij snel beter hoor- met een weekje stap voor stap. Succes!

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”