Gebruikersavatar
simeon
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2016 14:37

Angstgevoelens

Hallo iedereen,

Even mijn situatie schetsen;
Ik ben 32 jaar. In mijn 20-er jaren heb ik enkele keren te kampen gehad met depressie (1 keer heel zwaar).
Hierdoor neem ik al ongeveer 10 jaar variërende dosissen van anti-depressiva.

Enkele jaren geleden ben ik hierbij angstaanvallen beginnen krijgen (hyperventilatie, paniek etc.)
Dit kwam sporadisch voor en hiervoor heb ik toen een verhoogde dosis escitalopram (30mg) voorgeschreven gekregen.

Ongeveer een jaar geleden ben ik deze dosis dan terug gaan afbouwen naar 10mg.

De laatste 6 maand heb ik echter weer meer en meer problemen met angstgevoelens. Ik heb niet altijd door dat het om angst gaat, maar ervaar dit meestal meer als onrust, prikkelbaarheid etc...
Ik merk ook dat ik meer en meer sociale activiteiten, drukke plaatsen etc vermijd. Ik heb ook voortdurend temesta op zak en neem dit 2-3 keer per week. Verder heb ik wel wat stress aangezien ik nogal veel en lange dagen klop voor het werk (wat ik wel graag doe). Ik vermoed dat dit ook niet altijd een even gunstige werking heeft.

De dokter stelt mij daarom voor om terug van 10 naar 20 mg escilatopram te gaan omdat dit zijn inziens beter is dan temesta.

Nu ben ik daar zelf nogal terughoudend tegen aangezien ik het al lang neem en het toch steeds een beetje 'verliezen' is om te moeten opbouwen.

Daarom had ik graag wat meningen van andere mensen gehad hierover.

Alvast bedankt !
Gebruikersavatar
Mickey~
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 mar 2016 17:57

Re: Angstgevoelens

Heb je je angsten wel eens besproken met een therapeut? En is het duidelijk waar ze vandaan komen? Als je dat weet kun je eraan werken dat ze definitief weg gaan. Alleen medicatie is daar niet toereikend voor, dat is alleen maar onderdrukken van de symptomen. Ik zou zelf eerder therapie overwegen dan weer medicatie ophogen, maar dat ben ik...
soms moet je doorgaan, tot je denkt dat je niet meer kunt, voordat het leven je weer een lichtpuntje gunt.
Gebruikersavatar
antje
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2016 10:16

Re: Angstgevoelens

Zelf heb ik ook angst en paniekaanvallen. In druktes, vliegtuig, vergaderingen, gewoon op restaurant enz...Het was wat beter maar is terug slechter. Medicatie ben ik persoonlijk ook niet voor, maar als het niet anders kan is het een must. Probeer het zelf ook af te bouwen. Van mijn medicatie ondervind ik dat mijn gevoelens afzwakken, en dat vind ik dan weer niet ok. Is alsof ik het niet kan verwerken dan.
Angst en paniek heeft meestal een onderliggende oorzaak. Daarvoor ben ik zelf nu sedert september in therapie. Volg je zelf ook therapie?
Als ik geen angst en paniek heb heb ik wel veel onrust in mij, en zo weet ik dat ik me weer slechter voel, een heel vervelend gevoel.
Je moet zelf uitmaken of je het nodig vind voor meer medicatie, maar als je je er niet zo goed bij voelt, praat er dan eerst over met je arts.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”