YutaYuneYunesson

Zijn deze symptomen herkenbaar bij manisch depressiviteit?

Hallo

Ik heb een zusje van 4 jaar jonger en sinds 2 jaar zitten wij op dezelfde opleiding (VMBO-T op vavo) en we zien elkaar elke dinsdag avond ook bij onze vader.
We zien elkaar dus behoorlijk veel en daar ben ik niet altijd blij mee.

Mijn zusje was vroeger een moeilijk kind, erg op zichzelf en vrij gemeen in woorden tegenover mij en mijn ouders.
Dat vond ik toen onbegrijpbaar en we hadden echt een hekel aan elkaar, het was negeren of ruzie, waarbij de ruzie vaker in slaande ruzie overging.

Achteraf vind ik het allemaal wel begrijpbaar, zij was een zogeheten brusje, ik was het kind met de problemen, heb een vorm van ASS en was (ja was) lager begaafd.
De aandacht van mijn ouders ging bijna enkel aan mij op, om mijn zusje bekommerde zich niet zoveel, die was zelfstandig genoeg om zichzelf te redden.
Daarbij trokken mijn ouders eigenlijk altijd partij voor mij, want ik zou er niks aan kunnen doen dat ik zo was, maar zij wel dus haar werd het allemaal kwalijk genomen en ik was echt geen lieverdje, pesten haar regelmatig.

Nu zijn we jaren verder en ik ben behoorlijk veranderd.
Het lijkt wel een beetje of bij mij het besef allemaal wat later is gekomen, nu kan ik mij wel verplaatsen in een ander.
Van een agressief persoon ben ik omgeslagen tot een geduldig en vriendelijk iemand, die eerder bang is om een ruzie te beginnen en de dingen die ik vervelend vind maar voor lief neem.

In 2012 kreeg mijn zusje haar eerste psychose en een tweede slechts 2 weken later, daarna is het niet meer voorgekomen.
Een vaste diagnose is er nog niet voor haar, de diagnoses die zijn genoemd en waar zij zich ook in kan vinden zijn: schizoaffectief, manisch depressief en ADD.
Een lastig pakket die ook wel van invloed zijn op elkaar, er is al een concentratie stoornis, met een stemmingsstoornis en dan ook daarbij stemmen in het hoofd.
Ik vind het dan ook zeker wel zeer knap hoe zij ondanks dat alles goede school prestaties heeft en een breed sociaal leven.

Vanaf hier kun je overslaan als je geen zin meer hebt om te lezen ;) het lukt mij nooit om korte berichten te schrijven.

Maar nu het minder leuke, ik kan mij soms dood irriteren aan haar gedrag.
Meestal is dat niet direct, ik kan redelijk veel incasseren doordat ik er een positieve draai aangeef (ze zegt dat gewoon omdat ze gefrustreerd is, ze meent het niet, later heeft ze er wel spijt van).
Maar uiteindelijk krop ik zo veel op dat het vaak pas eruit komt op het moment dat ze er niet eens meer is, als ik alleen zit en het langzaam laat bezinken wat ze dat afgelopen tijd allemaal heeft gezegd en gedaan.

Wat mij opvalt aan haar gedrag is dat ze iedereen in een negatief daglicht zet, ze lijkt altijd te denken dat mensen "tegen"haar zijn, ze is vrij cynisch naar mijn idee, alles wat mensen doen is vanwege een negatieve manier.
Om een voorbeeld te geven: ze was kwaad op een docent, omdat hij tijdens de examens teveel op en neer zou lopen en vaker dicht op haar heeft gestaan, ze kon zich daardoor niet concentreren en heeft daardoor haar examen verpest.
De docent zei later tegen haar, dat het hem een goed idee leek om daar een klacht over in te dienen, zodat haar probleem meer serieus werd genomen, ook wilde hij ervoor zorgen dat ze wat meer afgezonderd van de rest kon zitten tijdens de examens.
Achteraf vertelde ze mij dat hij dat alleen maar zei om weer aardig gevonden te worden door haar, want hij is echt zon type die door iedereen aardig gevonden wil worden.
Ik probeer haar dan te zeggen dat iemand het ook echt goed kan bedoelen, maar ze heeft altijd wel een tegenargument, ze weet het zeker, je kon het zien aan hoe iemand erbij keek en hoe het is gezegd.

Daarnaast komt het ook vaak voor dat ze "denk" dat iemand slecht over haar denk en vervolgens komt met een reden waarom iemand minder/slechter is dan haar (Onze klasgenoten denken dat ik dom ben omdat ik met mijn leeftijd op deze opleiding zit, maar wacht maar als zij zo oud zijn als ik, dan hebben ze niets bereikt en die gespierde jongen denkt zeker dat hij alle meiden kan krijgen die hij wil, maar mij krijgt hij juist niet)

En weer iets anders is, dat ik haar steeds zie "pleasen" dan zegt zij bijvoorbeeld tegen mij dat ze het echt niet vind kunnen hoe twee klasgenoten tegen de docente doen en de eerst volgende keer als ze het weer doen zal ze er iets van zeggen.
Vervolgens zit ze naast één van de twee en hoor ik haar zeggen: Ja je hebt wel gelijk die juf is echt vervelend.
Ook leek zij te willen slijmen bij een Irakees meisje op school, ik hoorden haar een aantal keer zeggen, dat ze geen varkensvlees eet, terwijl dat onzin is want dat eet zij wel, alleen minder dan ander vlees omdat varkensvlees vet is.

Daarnaast heeft zij ook weer een masker op, ze is er helemaal van overtuigt dat ze zelfverzekerd is en dat het haar helemaal niets kan schelen wat andere van haar vinden en ze is niet bang om haar mening te geven, als zij iemand daar mee kwetst jammer dan, dat verdienen ze.

Ik heb haar een paar keer proberen te confronteren met haar gedrag, maar dat lijdt enkel tot een zinloze discussie.
De discussie eindigt zodra ik ermee stop, want zei heeft eindeloze tegenargumenten, het begint bij een verklaring, als ik zeg dat ik die verklaring niet vind kloppen, ben ik te dom om te begrijpen wat zij zegt, ga ik er dan nog op door kan ik iets kwetsends verwachten.

Daarbuiten stelt zij zich ook nooit verantwoordelijk voor haar problemen, het is altijd de schuld van een ander.
Ook lijkt er weinig begrip te zijn voor andermans beperkingen of problemen.

Ze is vaak sacherijnig en kan daardoor vrij bot overkomen.

Ze geeft mij vaak het gevoel op mij neer te kijken, dat ze niet naar me luistert omdat ze het gevoel heeft veel slimmer en volwassener dan mij te zijn en vaak uit het niets zegt ze iets vervelens over me, bv je maakt smerige geluiden, de hele klas kijkt ook naar je zodra je het doet echt uit het niets, dat ik mij echt afvraag waarom ze ineens besluit om mij belachelijk te maken.

Lees vanaf hier weer verder ;)

De symptomen die ik bij haar zien zijn: de schuld altijd buiten zichzelf leggen, neerkijken op andere, veel nadenken over wat andere van haar vinden, denken dat iedereen tegen haar is/cynisch zijn, gemeen/kort af zijn, schijnheilig zijn, ontkennend zijn in de dingen die zij doet, nooit meegeven (altijd gelijk willen hebben) en geen sorry kunnen zeggen.

Ik vraag mij af of dit typisch kenmerken zijn van manische depressie of dat dit gewoon haar persoonlijkheid is en hieraan wel iets kan doen.
Want ik denk wel dat ze met dit gedrag zichzelf saboteert.
Door een masker te dragen zal ze geen vrede krijgen met haarzelf, door negatief over andere te denken maak ze haar eigen wereld negatiever dan het is, door de schuld buiten zichzelf te plaatsen komt ze niet met oplossingen voor haar problemen etc.

volhoudertje
Moderator

Re: Zijn deze symptomen herkenbaar bij manisch depressivitei

De symptomen die ik bij haar zien zijn: de schuld altijd buiten zichzelf leggen, neerkijken op andere, veel nadenken over wat andere van haar vinden, denken dat iedereen tegen haar is/cynisch zijn, gemeen/kort af zijn, schijnheilig zijn, ontkennend zijn in de dingen die zij doet, nooit meegeven (altijd gelijk willen hebben) en geen sorry kunnen zeggen.

Ik vraag mij af of dit typisch kenmerken zijn van manische depressie of dat dit gewoon haar persoonlijkheid is en hieraan wel iets kan doen.
Ik denk niet dat dit typische kenmerken zijn van manische depressie, maar eerder de meest negatieve karaktertrekken van je zus. Zoals je zelf al aangeeft, draagt dit gedrag niet echt bij tot zelfacceptatie en een positieve kijk op het bestaan. Sommige mensen zijn in staat hun gedrag bij te stellen, maar dit vereist een zekere vorm van zelfreflectie. Jij zult zelf het beste kunnen beoordelen of je zus dit vermogen in voldoende mate bezit.
* Liebe Macht Frei *

YutaYuneYunesson

Ja dat klopt, naar mijn idee is zelfreflectie iets dat mijn zusje niet kan.
Al weet ik niet of zij zelf daadwerkelijk niet bewust is van haarzelf of doet alsof ze er niet bewust van is.
Vaak geeft ze loze argumenten, maar lijkt daar wel helemaal van overtuigt al blijft zij niet bij dezelfde argumenten.
Toen ik haar de eerste keer ermee confronteerde dat ze zeker wel vaak denkt over wat andere van haar vinden was haar argument: Ik denk wel na over wat andere van mij vinden, maar het kan me niet schelen wat ze van me vinden.
De tweede keer zij ze: ik denk niet na over wat mensen van me vinden ik ben gewoon goed in face-readen.
Ik vraag mij af of zij dan liegt, omdat ze steeds een ander antwoord geeft, maar het kan ook zijn dat ze gewoon niet nadenkt over waarom ze iets doet en daarom geen vast antwoord heeft.

volhoudertje
Moderator

YutaYuneYunesson schreef:Ik vraag mij af of zij dan liegt, omdat ze steeds een ander antwoord geeft, maar het kan ook zijn dat ze gewoon niet nadenkt over waarom ze iets doet en daarom geen vast antwoord heeft.
Ik denk dat het gedrag van je zus veel te maken heeft met een vorm van zelfbescherming. Ze doet zich misschien stoer voor en heeft altijd een mening over een ander, maar het is natuurlijk ook een heel breekbaar meisje dat niet gekwetst wil worden en daarom maar van zich af bijt.
* Liebe Macht Frei *

YutaYuneYunesson

Ik kan mij daarin vinden volhoudertje =)
Ik vraag mij af hoe ik haar dat kan laten inzien.
Naar mijn idee is het namelijk helemaal niet slecht of verkeerd dat ze zo denkt, het is iets wat ze niet kan sturen, het is gewoon menselijk.
Het enige wat ik jammer vind is dat zij het ontkent, ik vind eerlijkheid belangrijk.
Zonder dat mensen het beseffen maken zij andere onzeker, door te beweren geen zwakheden te hebben, dat laat andere twijfelen over zichzelf.

Memories
Moderator

YutaYuneYunesson schreef:Ik kan mij daarin vinden volhoudertje =)
Ik vraag mij af hoe ik haar dat kan laten inzien.
Naar mijn idee is het namelijk helemaal niet slecht of verkeerd dat ze zo denkt, het is iets wat ze niet kan sturen, het is gewoon menselijk.
Het enige wat ik jammer vind is dat zij het ontkent, ik vind eerlijkheid belangrijk.
Zonder dat mensen het beseffen maken zij andere onzeker, door te beweren geen zwakheden te hebben, dat laat andere twijfelen over zichzelf.
Soms moet je niet alles tegelijk willen maar het in stappen doen. Het belangrijkste waar je mee begint is een basis van vertrouwen. Dus vertrouwen van jou naar haar toe. Zelfs als je het nu met bepaalde dingen niet eens bent, is het van belang dat je zorgt dat je de basis behoudt. Dat ze weet dat ze altijd bij je terecht kan en dingen kan delen. Niet dwingen en niet pushen, maar het laten weten en voor de rest bij haar laten. Met liefde kan je veel bereiken. Zelfs als de situatie helemaal niet rooskleurig is.
Laat haar desnoods weten dat je van haar houdt en om haar geeft. Ik weet niet hoe vaak je dat aangeeft? Weten dat er mensen achter haar staan die ervoor haar zijn en haar willen helpen voor zover dat mogelijk is, is een begin. Alles vanuit een basis. Je kan ook vanuit die basis een gesprek aan gaan waar je de bal voor een groot deel bij haar legt en niets opdringt. Verhalen vanuit haar zelf laten komen in plaats vanuit jou of vanuit een ander. En vragen stellen die weer met een vraag eindigen zou ook kunnen helpen. Zo blijft dse interessefactor hoog en laat je zien dat ze niet alleen staat.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt of niet, maar laat je mij dat weten? :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

YutaYuneYunesson

Ik geloof je Memmories =)

Het is alleen wel erg moeilijk voor ons, we komen niet uit een gezin waarin het gewoonlijk is om te zeggen dat je van elkaar houdt.
We zien elkaar wel regelmatig maar delen niet veel met elkaar op emotioneel gebied, ik denk dat bij ieder voor ons geld dat onze vrienden ons beter kennen dan onze familie :(.
Ik heb het wel geprobeerd en probeer het nog steeds (zowel bij vader als zusje) maar er is helaas een geslotenheid bij ons allemaal, een soort van angst om ons open te stellen tegenover elkaar.

Memories
Moderator

YutaYuneYunesson schreef:Ik geloof je Memmories =)

Het is alleen wel erg moeilijk voor ons, we komen niet uit een gezin waarin het gewoonlijk is om te zeggen dat je van elkaar houdt.
We zien elkaar wel regelmatig maar delen niet veel met elkaar op emotioneel gebied, ik denk dat bij ieder voor ons geld dat onze vrienden ons beter kennen dan onze familie :(.
Ik heb het wel geprobeerd en probeer het nog steeds (zowel bij vader als zusje) maar er is helaas een geslotenheid bij ons allemaal, een soort van angst om ons open te stellen tegenover elkaar.
Dat is ook niet gemakkelijk. Een soort kwetsbaarheid wat dan naarboven komt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”