cc_cc

zware depressie en lithium

30 mei 2015 12:18

Ik heb eenentwintig en twee depressies oud. Dat klinkt negatief, maar zo voelt het nu eenmaal. De eerste depressieve periode kwam naar buiten in mijn pubertijd, dus was natuurlijk schrikken voor mij en iedereen in mijn omgeving. Het duurde gelukkig maar een halfjaar en toen het weg was voelde ik me beter dan ooit. De tweede depressie – vorig jaar- was echter alle overtreffend..

Hoe het kwam weet ik niet, maar opeens was het er. Vorig jaar februari werd wakker met een ‘stolp-gevoel’. Een gedempt gevoel, alsof er een filter tussen mij en de wereld was. Ik ben in die periode heel erg angstig geweest (hypochondrie) en denk dat ik daarom een depressie heb uitgelokt. Bovendien had ik een hele jaloerse, agressieve vriend. Ik was opeens doodmoe. Ik heb nog nooit zoiets gevoeld. Opstaan uit bed en naar de keuken toelopen was me al teveel, dus liet ik alles uit mijn handen vallen. Omdat ik heel snel bang ben voor ziektes, dacht ik dat ik iets ernstigs onder de leden had. Ik heb vier keer bloed laten prikken en heb een internist gesproken, maar werd steeds ‘gezond’ verklaard. Ik begreep er niks van en ging mijn heil zoeken in alternatieve geneesmiddelen. Ik was er constant mee bezig. Deze angst maakte mij nog moeër en de hele zomervakantie heb ik op de bank besteed met de gordijnen dicht. Vriendinnen vertelde ik dat ik druk was. Licht was me teveel en ’s avonds bestelde ik een pizza. Ik ben nog nooit zo ongelukkig geweest.
Maar in september moest ik stagelopen. Wonder boven wonder nam een bedrijf me aan en ben ik begonnen. Door maar gewoon door te gaan voelde ik me iets beter, maar de vermoeidheid bleef. Bovendien kreeg ik heel erg last van paniekaanvallen. Elke keer als ik even niets te doen had ging het mis. Alsof ik dan op adem kon komen en tot bezinning kwam, en dan opeens herinnerd werd aan het feit dat ik me eigenlijk heel slecht voelde. De paniekaanvallen waren heel erg heftig. Ik heb meegemaakt dat ik in de trein misselijk werd, naar buiten keek en opeens niet meer snapte waar ik was. Alles zag er onrealistisch uit, ik zag allemaal vlekken en mijn benen leken wel van elastiek. Ik heb toen overgegeven in het treintoilet, heb me opgemaakt en ben naar stage gegaan.

Na een halfjaar was mijn stage (gelukkig) voorbij en kreeg ik opeens heel veel tijd voor mezelf. Het was toen alweer een jaar geleden dat mijn depressie begon, en ik was inmiddels in gesprek met een therapeut. Zij adviseerde me om een medicijn te gaan gebruiken, maar ik voelde daar niks voor. Het komt wel goed, dacht ik, hoe ongelukkig ik ook was. Maar door alle vrije tijd kregen mijn vermoeidheid en de paniekaanvallen meer ruimte. Ik had de aanvallen op straat, bij vriendinnen en uiteindelijk zelfs in bed voor het slapengaan. Zwetend en hijgend klom ik van mijn bed naar de badkamer om koud water in mijn gezicht te gooien. Ik huilde heel hard en dacht dat mijn hoofd ging ontploffen. Toen was de maat vol.

Ik ben begonnen met Lithium. Een zout dat vaak gebruikt wordt tegen manisch-depressieve periodes. Ik had er niet al te hoge verwachtingen van – ik was al ruim een jaar depressief en zag geen simpele uitweg- maar begon toch maar. Ik was een beetje huiverig voor de bijwerkingen, maar merkte dat het me eigenlijk wel goed deed. Het effect is niet abrupt te zien. Ik voel me nu rustiger, minder ongelukkig en flexibeler. Ik ben echter nog steeds in staat om me heel boos of heel blij te voelen. Dus het dempt me gelukkig niet. Ik kan simpelweg meer aan. Misschien is dit het middel dat ik gewoon nodig had om met mezelf te kunnen leven.

YutaYuneYunesson

Re: zware depressie en lithium

08 jun 2015 22:34

Wat fijn dat je een middel hebt gevonden dat jou helpt =)
Het lijkt mij echt heel erg moeilijk om hypochondrie te hebben en ja ik geloof wel dat het een grote invloed heeft op je depressie. Ik heb zelf ook last van angst aanvallen, je voelt je beperkt, onbegrepen en er lijkt geen oplossing te zijn.
Wat mij heeft geholpen is valeriaan en vitamine B maar ook sporten. Valeriaan en Vitamine B zijn homeopathische middelen.
Valeriaan helpt om rustig te blijven en vitamine B stimuleert de energie stofwisseling maar ook stimuleert het serotonine, je krijgt er dus meer energie van en voelt je lekkerder in je vel.
Ik denk dat wandelen een goede sport voor je kan zijn, omdat ik denk dat zwaardere sporten een paniekaanval kunnen veroorzaken. Wandelen kan erg rustgevend werken en het is makkelijk in te plannen en te combineren voor een halfuurtje per dag.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, liefs Yuta.

Max

09 jun 2015 08:52

Misschien mag ik hier even iets corrigeren...
Homeopathie is: " alternatieve geneeswijze gebaseerd op het gelijksoortigheidsbeginsel. De homeopathische behandeling bestaat uit het voorschrijven van homeopathica, potentiëringen (stapsgewijze sterke verdunningen in combinatie met schudden) van stoffen die in pure vorm dezelfde symptomen als de te bestrijden ziekte zouden oproepen."
Van een dergelijke geneeswijze (die waarschijnlijk die naam niet verdient, want bij geen enkel wetenschappelijk onderzoek is er een gunstig effect van aangetoond) is in jouw geval geen sprake YutaYuneYunesson.
Je bedoelt misschien de term 'natuurlijk'. Maar ook dan: lithium is een natuurlijk zout, valeriaan is een natuurlijke stof afkomstig van de valeriaanplant, en vit B (complex) is een natuurlijk in ons lichaam voorkomende vitamine (complex).
CC-CC: geweldig dat je zoveel baat hebt bij lithium, je boft dat je zo'n effectief middel zo snel gevonden hebt!

volhoudertje
Moderator

09 jun 2015 12:25

Max schreef:Misschien mag ik hier even iets corrigeren... Homeopathie is: etc. etc.
Max, dit topic lijkt me niet de plaats om Yuta Yune Yunesson te willen 'corrigeren'. Als je wilt discussiëren over de zin of onzin van homeopathische middelen kun je dat beter in dit topic doen:

Alternatieve geneeswijzen zijn gebaseerd op bedrog

In dat topic kun je, mocht je daar behoefte aan hebben, helemaal los gaan in je kritiek op de homeopathische geneeskunde, een mening die ik overigens met je deel.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”