Francois

je anders voelen na depressie

18 feb 2015 11:41

Zoals gezegd zijnde enkele jaren geleden depressie gehad. Sinds enige tijd voel ik me terug wat minder. Denk dat ik niet echt terug in een depressie zit (alvast dat denk ik toch niet).
Waarom niet? Ik slaap vrij goed, eet goed, sexdrive is goed, ben niet echt emotioneel, lig niet de hele dag in bed, kom nog graag onder de mensen. Onderneem ook nog dingen. Sta nog voor de mensen klaar als ze me iets vragen. Maar toch.

De eerste uurtjes plusminus 2 a 3 na opstaan voel ik me toch nog niet 100 % uitgerust, maar meestal verdwijnt dit na dus die drie uurtjes. Ik heb hiervan al wel mijn hele leven last. Iets ondernemen neemt toch ietwat meer moeite in beslag dan normaal, maar het lukt me wel hoor en als ik bezig ben ga ik ervoor. Ik praat nog graag met de mensen. Dit doe ik ook met mijn psychologe. Soms denk ik dan dat ik haar een vertekend beeld bezorg, namelijk dat het voor haar moeilijker is een beeld te vormen.
Door het gesprek kan ik me wat loslaten en ben ik spontaner waardoor het misschien bij haar overkomt dat ik beter ben dan ik in werkelijkheid ben.

Maar waar ik na mijn depressie wel last van heb is het volgende: ik ben ook zeker van dat dit de oorzaak is dat ik me na mijn depressie niet echt voor 100 % hersteld voelde.

Ik heb de indruk dat mijn gevoelens veranderd zijn na de depressie. Ook de gevoelens over mijn leven mijn lichaam, mijn denken. Het echt gelukkig zijn is bij mij weg, het echt gedreven zijn is weg het echt spontane is weg. Alles lijkt zo oppervlakkig bij me.
Rare is wel dat ik voor mijn depressie op sommige momenten echt heel uitbundig gelukkig kon zijn en een enorme drive had.
Weliswaar was ik wel iemand die zichzelf nooit echt in de schijnwerpers zette, ik was en ben zeer bescheiden man. Heb voor mijn depressie ook wel enkele zware momenten gehad, veel mensen op korte tijd verloren in de familie, moeder aan een zijden draadje gehangen enz.
Misschien is het daardoor dat ik mijn gevoelens onbewust afblok want het viel mij op dat ik op den duur tijdens een uitvaart of zo niet echt emotioneel was of dergelijke. Rare is dan wel dat als ik een mooi rustig liedje opzetten ik alleen ben de tranen over mijn wangen kunnen rollen. Maar ik mis die gevoelens wel die ik hierboven beschreven heb waardoor mijn leven voor de moment echt oppervlakkig is.

Radius

Re: je anders voelen na depressie

20 feb 2015 11:33

Het kan best dat je beleving van de wereld tijdens je depressie blijvend is veranderd. Zijn deze 'oppervlakkige' gevoelens stabiel? Kan je ermee leven? Misschien kan je op zoek gaan naar wat verdieping als je je leven als te oppervlakkig ervaart. Sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute

volhoudertje
Moderator

Re: je anders voelen na depressie

20 feb 2015 14:07

Als je aan mensen die met een depressie te maken hebben gehad vraagt om hun leven te omschrijven, zullen de meesten vaak een scheiding aan brengen tussen hun leven vóór en hun leven ná een depressie.
Ik raad je aan om de verschillen die je bemerkt niet te veel onder het vergrootglas te leggen. Als je heel je leven al twee á drie nodig had om ’s morgens op gang te komen, dan is dat gewone zo en lijkt me dat geen reden voor ongerustheid.
Ook het feit dat je tijdens een uitvaart niet echt emotioneel bent is niet vreemd. Wie wil er nou wel graag emotioneel zijn op zulke momenten? Je denkt dat jij je gevoelens afblokt, maar dat vermoeden wordt volledig geloochenstraft door het feit dat je bij mooie muziek kunt huilen.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”