Smoochi

Net beginnen werken en twijfelen

24 sep 2014 11:03

Dag iedereen,

Ik ben een meisje van 23 jaar en nieuw op dit forum. Dit jaar ben ik afgestudeerd en werk ik sinds juli in een reclamebureau. Ik doe mijn werk heel graag en vind het leuk om creatief bezig te zijn. Maar toch knaagt er al een tijdje een onzeker gevoel. Soms denk ik dat ik in een soort midlife crisis zit en niet weet wat ik wil met mijn leven terwijl ik het soms wel goed weet. Klinkt misschien raar maar soms twijfel ik of mijn job wel echt voor mij is. Ik weet zeker dat ik dit niet voor de rest van mijn leven ga doen want vroeg of laat wil ik zelfstandige worden, maar het is ook zo stom om nu al, na die paar maanden werken, te zitten piekeren. Ik denk dat ik het gevoel heb dat ik nu aan mijn lot wordt overgelaten en niet goed weet wat ik moet verwachten van "te gaan werken". Het zijn wel redelijk lange dagen en er is veel druk met deadlines maar nu niet om te zeggen dat je er van dood valt. Soms wou ik dat ik een normale job had, met doodnormale uren en redelijk uitvoerend werk in plaats van me elke dag te moeten bewijzen maar dan denk ik: "mens toch, je bent net bezig... Je hebt er voor gestudeerd..." Kort samengevat: ik zit in de knoop (met mezelf). Herkent iemand zich hier ook in? Is dit normaal als je net begint te werken? Ik wou dit gewoon even kwijt.

volhoudertje
Moderator

Re: Net beginnen werken en twijfelen

24 sep 2014 12:50

Smoochi schreef:Soms denk ik dat ik in een soort midlife crisis zit en niet weet wat ik wil met mijn leven terwijl ik het soms wel goed weet. Klinkt misschien raar maar soms twijfel ik of mijn job wel echt voor mij is.
Ik kan je verzekeren dat je op je 23 ste nog veels te jong bent voor een 'midlife crisis', daar moet je minstens tien jaar ouder voor zijn. :-) Voor veel jonge mensen die zich pas op de arbeidsmarkt hebben begeven geldt dat ze vinden dat hun eerste baan tegenvalt, niet is wat ze voor ogen hadden en zeker niet is wat ze de rest van hun leven zouden willen doen. Een zéér gezonde instelling, vind ik. Je hebt nog heel veel jaren voor de boeg, je kunt nog veel verschillende kanten op. Twijfel is in dat opzicht heel normaal en vanzelfsprekend. Het is bij twijfel nooit verkeerd om naar jezelf te luisteren.
* Liebe Macht Frei *

TheEmperor85

Re: Net beginnen werken en twijfelen

24 sep 2014 15:00

Hoi Smoochi , welkom op het forum.

Om even bij bovenstaande reactie in te haken: voor een midlifecrisis ben je idd nog wat jong, maar zoiets als een quarterlifecrisis bestaat tegenwoordig (helaas) ook. De druk op jonge mensen om te presteren is enorm, groter dan ooit. En niet iedereen voelt zich hier happy bij.

Tevens is het ook niet ongebruikelijk dat het begin wat tegen valt: je hebt tijdens je studie een beeld gevormd van wat het werk inhoudt..en de werkelijkheid is altijd anders dan de theorie.

Misschien helpt het om je te bedenken dat je nog hartstikke jong bent en werkelijk alle kanten op kunt. M.a.w wat je nu doet, hóef je niet tot je 67e te doen als je dat niet ziet zitten. Je bent geheel vrij om keuzes te maken, nu, of over 5 jaar, of over 20 jaar. Om gelukkig te worden in je werk is er maar 1 advies: volg je hart :) (en dat doen veel te weinig mensen..)

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”