Gebruikersavatar
HansCam
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mei 2014 11:14

Depressie en slapeloosheid of andersom????

laatste maanden veel last van slapeloosheid en daaruit vloeiende depressie. Of is het andersom???

Mijn huisarts zegt (gebruik af en toe een slaappil, anders ga je kapot). Dat doe ik ook maar wil pertinent niet verslaafd worden aan die rotzooi..

maar weet ook niet zo goed wat ik wel kan doen? Ik ren altijd, kan niet tegen anti depressiva (teveel bijverschijnselen)
en ik geloof ook niet zo in ook deze rommel (zie de laatste stand van zaken over medicatie en depressie)

doe in bed alle mogelijke ontspanningsoefeningen etc. etc...

Basis is vermoedelijk stapeling bewust en onbewust van stress, maar hoe kanje afstand nemen van stress in je persoonlijkheid?

Ben nu op zoek naar een psycholoog om te werken aan dit item. Maar die schijnen er niet veel te zijn, tenzij ik dit geheel zelf betaal..

Hoe nu verder?
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Depressie en slapeloosheid of andersom????

HansCam schreef:laatste maanden veel last van slapeloosheid en daaruit vloeiende depressie. Of is het andersom???

Het houdt elkaar in stand. Ik denk dat je zit in een vicieuze cirkel. Dat doorbreken is moeilijk.
Mijn huisarts zegt (gebruik af en toe een slaappil, anders ga je kapot). Dat doe ik ook maar wil pertinent niet verslaafd worden aan die rotzooi..
Heel goed, maar dubbel. Aan de ene kant moet je toch een keer gaan slapen en aan de andere kant moet je zeker niet verslaafd worden. Da's een lastige, een uitdaging.
maar weet ook niet zo goed wat ik wel kan doen? Ik ren altijd, kan niet tegen anti depressiva (teveel bijverschijnselen)
en ik geloof ook niet zo in ook deze rommel (zie de laatste stand van zaken over medicatie en depressie) doe in bed alle mogelijke ontspanningsoefeningen etc. etc...
Vraag je af.. waarom ren je altijd? Hoe kan jij je leven indelen zodat je niet hoeft te rennen. Is het werk of zijn het de bijverschijnselen?
Basis is vermoedelijk stapeling bewust en onbewust van stress, maar hoe kanje afstand nemen van stress in je persoonlijkheid?
Ik denk door elementen in je leven te veranderen of je leven anders in te richten. Je moet er achter komen wat voor jou nu stress veroorzaakt. Kijk of er dingen anders kunnen.
Ben nu op zoek naar een psycholoog om te werken aan dit item. Maar die schijnen er niet veel te zijn, tenzij ik dit geheel zelf betaal.. Hoe nu verder?
Twee mogelijkheden:
a) blijven doorzoeken
b) toch maar gaan voor een betaalde psy.

Het lijkt mij zeer zinvol om te zoeken naar een psy. Ik zou ook concentreren op het punt wat ervoor jou nou zorgt dat je stress ervaart. En dit op papier zetten wat je anders kan doen of met iemand overleggen. Desnoods hier.
Understand: you been understood
Reffy

Re: Depressie en slapeloosheid of andersom????

Welkom op het forum.
HansCam schreef:laatste maanden veel last van slapeloosheid en daaruit vloeiende depressie. Of is het andersom???
Misschien als je wat meer vertelt, kunnen we hier achter komen. Het is allebei mogelijk.
Mijn huisarts zegt (gebruik af en toe een slaappil, anders ga je kapot). Dat doe ik ook maar wil pertinent niet verslaafd worden aan die rotzooi..
Ik weet niet welke slaappillen jij voorgeschreven kreeg, maar de huisarts zegt 'af en toe'. Je wordt niet verslaafd van af en toe, laten we zeggen, 1 keer per week.
In sommige gevallen is het beter om iets in te nemen, dan helemaal niets in te nemen. In ieder geval totdat meer onderzoek heeft plaatsgevonden.
maar weet ook niet zo goed wat ik wel kan doen? Ik ren altijd, kan niet tegen anti depressiva (teveel bijverschijnselen)
en ik geloof ook niet zo in ook deze rommel (zie de laatste stand van zaken over medicatie en depressie)
Een medicijn is een geneesmiddel, bedoelt om helpen te herstellen. Het is niet rommel. Wel werken sommige medicijnen beter dan andere, maar dat verschilt per mens en per middel.
Anti depressiva in kleine doseringen is bedoeld als slaapmiddel meestal. Maar het kan zijn dat je alsnog last krijgt van bijwerkingen. Bespreek dit met je huisarts of psychiater.

Is er iets gebeurd in die laatste afgelopen maanden? Of lijkt dit probleem uit het niets te komen?

Als je denkt dat dit probleem door iets psychisch komt, dan kan je bij GGZ of iets dergelijks terecht.
Het kan ook zijn dat dit probleem medisch is. Je zou een slaaponderzoek kunnen vragen. Maar bespreek dat met je huisarts.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Depressie en slapeloosheid of andersom????

Ja, wat is kip en wat is ei. Een van de lichamelijke kenmerken van een depressie is dat je dag/nachtritme wordt aangetast. (Je zou "just for fun" elk uur dat je wakker bent je temperatuur kunnen meten. Vanaf plm 20.00 uur hoor je af te koelen, vanaf plm. 06.00 uur hoor je pp te warmen met nog een kleine siësta dip. Wie depressief is, heeft dit ritme soms totaal verloren. En: je holt het beste op momenten dat je warm "hoort" te zijn. )

Feit is wel dat er meer mogelijk is dan AD en benzo's.
Ik heb veel plezier gehad (en soms nog) van L-Tryptofaan en L- Glutamine. Het enige nadeel is, dat je ze twee uur na de maaltijd moet slikken. (En soms heb je hetzij vitamine B complex nodig of BCAA poeder, het kan namelijk zo zijn dat je lichaam door alle stress tekoten heeft opgebouwd.)

En stress die werkelijk is gekoppeld aan jouw persoonlijkheid: dat hoort gewoon vergoed te worden!
Tommyy

Re: Depressie en slapeloosheid of andersom????

Probeer anders melatonine om in te slapen.
Gebruikersavatar
HansCam
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mei 2014 11:14

Re: Depressie en slapeloosheid of andersom????

Hartelijkdank voor de reacties. Helaas nog niets erbij dat mij verder helpt. Een enkel dingetje: ik ren elke dag omdat dat weer stofjes aanmaakt (tegen depressies) Verder ben ik (gebleken) overgevoelig voor medicatie. Lang geleden zo'n 10 soort antidepri gebruikt..pfffff Slaappillen had ik eerst hoofdpijn van en nu ander soort, die een kleine vier uur helpen en niet meer,vanwege verslaving, dan 2 keer in week max.

stress ontstat in alle mogelijke situaites. Of met firma's of etc etc... Ligt aan mijn persoonlijkheid. En dat wil ik op de een of andere manier zien te veranderen... Maar alleenlukt niet, dus zoekende naar de juiste hulpverlener met de juiste technieken... confused5
Reffy

Re: Depressie en slapeloosheid of andersom????

Kan jij uitleggen wat jou depressief maakt? Er vanuit gaande dat dit niet door het slaapprobleem komt.

Wat is er verder aan de hand op jouw werk? Te druk? Overuren?

Ik hoop dat je een hulpverlener kan vinden.
Gebruikersavatar
HansCam
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mei 2014 11:14

Re: Depressie en slapeloosheid of andersom????

Werk niet meer... en verder te ingewikkeld om het hier uit t gaan leggen...
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Depressie en slapeloosheid of andersom????

Beetje kip en ei verhaal wie was er eerst. Maar je kan ook lang depressief zijn en toch prima slapen zoiets herinner ik me van vroeger. En hardlopen hielp mij alleen zolang ik hard liep. Thuis na het douchen was het weer terug.
Slapeloosheid is toch meestal een (onbewust) probleem en als je te lang niet slaapt kom je nog eens in een verkeerd ritme waar je moeilijk vanaf komt.

Goed slapen is wel het belangrijkste nodig voor zoveel dingen in je lichaam daarna komt die depressie wel.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”