Lisanh schreef:
Bedankt voor het antwoord
Mijn moeder wilt heel veel dingen op haar manier doen en daarom probeer ik juist door daar vanaf te wijken te laten zien dat het ook anders kan.
Please, dont'.
..en dat zeg ik, als dochter van een moeder met een stevige angststoornis. Enne: dochter of niet, om een andere reden dan mijn moeder had ik op gegeven moment ook een stevige angststoornis....
Hetfige angst door nare dingen komt niet uit je verstand, dus "laten zien dat het ook anders kan, zodat een bang iemand op een beter idee komt" werkt niet.
(Heel triest: lang niet alle psychologen beseffen dat, maar enfin.)
En: hoe verdrietig ook: het is HAAR probleem - of eventueel het probleem van je ouders samen - net niet het probleem van jou.
Dus als jij allerlei dingen "zo gaat lopen doen, dat het voor jou moeder goed is" loop je dadelijk nog jezelf voorbij ook....
Lisanh schreef:
Als ik aan haar verwachtingen voldoe dan veranderd er natuurlijk nooit iets en gaat het eeuwig zo door. Ik maak mijn eigen kamer schoon en heb haar verboden dat te doen en de psycholoog heeft duidelijk gezegd dat wij meer moeten doen in het huishouden. Mijn moeder zegt dan leuk dat ze stiekem mijn kamer wel eens schoonmaakt....
Voet bij stuk houden, hoor: dat mag ze niet, punt.
En tja, die psycholoog, ach - die heeft geloof ik niet door, dat ze de hele dag aan het poetsen is. (Die gaat geloof ik mee, in haar paniek, en in "dat ze zo zielig is" en wat al niet...)