Carolien

Re: Linktips voor een beter leven

Linktips voor een beter leven.
Leven zoals je zelf wil.
Je eigen regels maken.
Je niet laten leven.
Niet doen, omdat het zo hoort.
zelf zeggen, hoe je het wil.
Nee kunnen zeggen.
alleen dingen doen, die je leuk vind, als het kan.
Een wisseldouche nemen, alleen als je gezond bent, en geen hartklachten hebt.
Gezond eten.
Niet roken.
Voldoende slaap.
Op tijd je rust nemen.
voldoende lichaamsbeweging.
Proberen niet dikker en dikker te worden, het gaat er moeilijk weer af.
Een goede relatie.
vriendschap.
Tevreden zijn.
Ook tevreden met je zelf.
Vriendelijk zijn.
Assertief zijn.
Blij zijn,
Humor hebben.
kunnen lachen.
Mensen kunnen vergeven.
Als je fout bent, dan ook toegeven.
Iemand die je aardig vindt, een kaartje sturen.
verzin er nog wat bij, er is zoveel, voor een beter leven!!!!
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Linktips voor een beter leven

Gratis E coaching of het via deze site volgen van cursus/training door middel van internet m.b.t. allerhande dingen die je zou willen verbeteren. Initiatief via de Volkskrant site Hart en Ziel.

Wel een aanrader voor iemand die iets wilt doen met de meer eenvoudige problematieken of wilt werken aan de persoonlijke effectiviteit.
Inzicht als Uitweg..
Faker

Re: Linktips voor een beter leven

Tien tips voor het goede leven


1. Neem de tijd om wakker te worden.
Wat rekken en strekken helpt om fris aan de dag te beginnen. Sla nooit je ontbijt voor die dag over en vergeet daarbij niet het voedsel voor je ziel: een gedicht, een spreuk, even een kaars aansteken op je "altaartje", een stukje lezen uit het Evangelie. Zo begin je met goede moed aan de nieuwe dag.

2. Neem bewust pauzes.
Als je eigen baas bent, maar ook als je voor een baas werkt, zorg er dan voor dat je bewust pauzes neemt. Even je gedachten verzetten, lichaam en geest ontspannen, een blokje om. Pauzes in je werk verminderen niet de arbeid die je verzet. Ze voegen wel kwaliteit toe aan je leven.

3. Zorg voor iets in je buurt dat je goede zin geeft.
Een foto, een bloem, een mooi steentje, gevonden of gekregen. Zorg ervoor dat het in je zicht ligt en kijk er regelmatig na met een glimlach op je lippen.

4. Maak van goede voeding een goede gewoonte.
Het kost wat meer. Zie het als een investering in je lichaam en geest. Het voedt goed en het voelt goed om producten te eten, waarmee niet is gerotzooid en waarvoor niet door anderen is geleden. Zo is het ook een bijdrage aan een wereld met minder lijden.

5. Haal een vreemdeling in huis.
Mocht je daarvoor ruimte hebben biedt die dan aan een vluchteling aan. Het is een concrete vorm van lotsverbondenheid en solidariteit. Er kan een wereld voor je opengaan. Je raakt verbonden met een andere kant van de wereld. Letterlijk en figuurlijk. Maak wel goede afspraken.

6. Zet in op milieusparend huishouden.
Wat voor je lichaam geldt, geldt ook voor je huis. Haal kwalitatief goede spullen binnen om het te verzorgen. Er is een keur aan producten die goed hun werk doen en niet of minder schadelijk zijn voor de wereld waarin je woont.

7. Neem de tijd voor besluiten.
Laat jezelf niet dwingen tot een besluit dat nog niet rijp is. Niet in je gezin en niet op je werk. Vraag een week bedenktijd. In die tijd kunnen inzichten groeien en rijpen, ook bij de anderen. Vaak kan daarna een besluit genomen worden dat door allen wordt gedragen.

8. Thuis in de natuur.
Breek er regelmatig even tussenuit om van de natuur te genieten. Probeer belangstelling te krijgen voor deze altijd aanwezige en geduldige buur, waarmee je wezenlijk bent verbonden. Zie het als een levend schepsel dat graag geeft, maar ook aandacht en genegenheid nodig heeft om zich zelf te zijn.

9. Blij zijn met minder.
Het is heerlijk af en toe iets moois voor jezelf te kopen. Probeer daarbij te voorkomen dat de dingen jou in je greep krijgen en jouw koopgedrag gaan bepalen. Je geniet meer van het moois dat je hebt als er veel ruimte of leegte om heen is.

10. Terugzien in dankbaarheid.
Het is mooi om 's avonds de dag af te sluiten met een korte terugblik. Dat kan bij een glas wijn of in een meditatief moment. Laat door je heen gaan hoe het leven dat jou heeft voortgebracht je ook vandaag weer met vele draden heeft verbonden met zoveel andere levens. Voel je een deel van dat grote geheel. Alle kans dat je dankbaar in slaap valt.

http://www.stoutenburg.nl/tips.htm
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Linktips voor een beter leven

Teleac Helder Geluk kun je leren.

Wie durft te zeggen dat hij gelukkig is ? Dat is bijna onNederlands.
Toch blijkt uit onderzoeken wereldwijd dat we ons helemaal niet zo beroerd voelen in dit kikkerlandje aan de zee. Ondanks alle drukte, klachten over de overheid en de buren, staan we in de top twintig van gelukkigste landen ter wereld. We geven onszelf een 7,5, maar dat is gemiddeld. Hoe gelukkig voel jij je ?

Feiten en cijfers
Mensen die werken zijn gelukkiger dan werklozen.
Mensen die veel geld winnen of erven zijn tijdelijk wat gelukkiger, maar dat duurt maximaal een jaar. Voor het echte geluksgevoel kun je maar beter zorgen dat relaties met vrienden en familie goed blijven.
Gelovige mensen zijn gelukkiger dan ongelovige mensen.
Kinderen krijgen of niet: gemiddeld maakt het niets uit voor ons levensgeluk.
Gehuwde mensen zijn gelukkiger dan alleenstaanden
Elementen van geluk
"Mensen zijn meer gespitst op negatieve gebeurtenissen"
Ruut Veenhoven, geluksonderzoeker
Lastig om te zeggen wat nou gelukkig maakt. Prof. Veenhoven zegt het zo: 'Leven met voldoening'. Het zijn de leefomstandigheden die dat bepalen. Een eerste vereiste is een fatsoenlijke samenleving, daarna volgen goede contacten met gezin, familie, buren en collega's. Ook belangrijk: een levensstijl kunnen kiezen die bij je past. Kortom genoeg keuzevrijheid, een veilig gevoel en sociale warmte daar word je gelukkig van.

Wat is geluk ? Er wordt volop onderzoek gedaan naar geluk - Teleac Beeldbankclip
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Linktips voor een beter leven

Boek samenvatting van Dromen, durven, doen van Ben Tiggelaar:

http://www.depassiepraktijk.nl/boeksame ... endoen.pdf

Zie hieronder een stukje hieruit:

Tips (op basis van ervaringsverhalen van mensen die in het boek zijn
genoemd)

Goed om te weten over veranderen
- Realiseer je dat grote veranderingen nooit in één keer tot stand komen. Het is een proces van vallen en opstaan dat soms jaren kan duren.
- Echte veranderingen draaien om gedrag (niet weten, maar dóén) en kosten aandacht, tijd en energie.
- Als we denken in termen van leren (i.p.v. in slagen of falen), zullen ook vervelende gebeurtenissen ons sterker en wijzer maken.
- Je plannen waarmaken is een leerproces, gewoon door te doen.
- Sommige dingen zijn moeilijk te accepteren en kunnen niet veranderd worden. Je kunt dan de moed opgeven of opnieuw gaan denken vanuit wat er toch wel mogelijk is.

Hoe weet ik wat ik wil?
- Vaak is voor een pijnlijke verandering aanraking met de werkelijkheid nodig om echt serieus te gaan nadenken over veranderingen
- Bedenk wat je echt belangrijk vindt in je leven. Neem de tijd voor dat proces.
- Laat je leven niet bepalen door wat je denkt dat anderen van je verwachten. Maar ga het gesprek met hen aan en durf zelf keuzes te maken.
- Gebruik zowel je verstand als je gevoel als je keuzes maakt.
- Creëer voldoende ruimte en overzicht als je dingen wilt veranderen. Stress en uitputting kunnen er gemakkelijk voor zorgen dat je terugvalt in je oude gewoonten.

Hoe doe ik dat?
- Veranderen begint bij jezelf. Je bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag en dus ook voor het veranderen hiervan.
- Richt je vooral op belonen en meten in plaats van op straffen
- Denk niet in belemmeringen, maar in mogelijkheden. Wat wil je echt? Welke stappen zijn daarvoor nodig? Doe onderzoek: hoe hebben anderen dat aangepakt?
- Stel jezelf haalbare doelen. Bepaal heel concreet wat je wel en niet wilt.
- Als je weet dat het moeilijk wordt om iets door te zetten, bereid je dan extra goed voor. Vermijd afleiding en zorg dat je je echt kunt focussen op de verandering die je wilt.
- Voorzie complicaties in je verandertraject en voorzie de oplossingen.
- Zoek mensen die in je geloven en die je willen helpen bij je veranderingen. Dat motiveert enorm. Je hebt mensen nodig met wie je afspraken maakt en die je hieraan houden, vooral als je het moeilijk hebt.
- Zoek actief naar mensen met wie je goed kunt praten. Bespreek problemen en mogelijke oplossingen. Vaak ontwikkel je daardoor nieuwe inzichten. Iedereen heeft inspiratie en aanmoediging nodig bij veranderingen.

Hoe houd ik het vol?
- Volhouden is de kunst: je moet soms lange tijd je gedrag en resultaten meten om je winst te behouden (lange termijn effect).
- Belangrijke veranderingen zijn niet voor even, maar voor altijd. Ga op zoek naar een nieuwe levensstijl die bij je past.
- Blijf niet achterom kijken, maar richt je op de toekomst en begin met een schone lei.
- Herinner jezelf aan je eigen succesmomenten en wees trots op jezelf.
Inzicht als Uitweg..
viooltje

Re: Linktips voor een beter leven

Mindfulness meditaties op mp3
Verschillende mindfulness aanbieders, hebben delen van hun geleide meditatie CD op internet staan als mp3. Voor onze mindfulness cursus zeeland maken we gebruik van een eigen geleide meditatie CD. Hieronder de korte meditatie oefeningen van Edel Maex, Bettina Heddes en Noud de Haas.

http://in-balans-met-onrust.blogspot.co ... l/oefening
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Linktips voor een beter leven

Psyfit https://www.psyfit.nl/wat-is-het

(Ontwikkelt door UMC Nijmegen)

Mentale fitheid, hoe doe je dat ?

In het gratis online programma Psyfit maken we gebruik van strategieën die zorgen voor meer welbevinden, meer balans en minder stress. Het gaat hierbij om de volgende 7 strategieën:

Leef vanuit een diepgevoelde missie en stel je doelen: weet wat je wil en handel vanuit voor jouw belangrijke principes.

Werk aan je positieve gevoelens: doe de dingen waar je plezier in hebt en heb oog voor je positieve eigenschappen en kwaliteiten.

Buig je niet-helpende gedachten om zodat je je ook beter voelt: zet je niet-helpende, negatieve gedachten om naar helpende, positieve gedachten.

Leef in het hier en nu en geef aandacht aan waar je mee bezig bent: merk op wat zich in je omgeving en in jezelf voordoet. Leef zo min mogelijk op de automatische piloot.

Werk aan positieve relaties: investeer tijd en aandacht in je relaties met anderen en heb oog voor positieve eigenschappen van de ander.

Loop niet weg voor je problemen maar benader ze actief: stel prioriteiten, ga actief aan de slag met problemen en houd de balans tussen inspanning en ontspanning.

Leef gezond: eet gezond, drink matig alcohol, rook niet en beweeg voldoende.

De eerste 6 principes corresponderen met de 6 modules in Psyfit. Het zevende principe, beweeg en leef gezond, ligt buiten de scope van Psyfit. We onderschrijven wel het grote belang van het volgen van een actieve leefstijl voor je mentale fitheid en daarom verwijzen we in de interventie door naar hiervoor relevante oefenprogramma
Inzicht als Uitweg..
mustafa

Re: Linktips voor een beter leven

Het boek Voluit leven geschreven door Ernst Bohlmeijer& Monique Hulsbergen.
Het is een hulpboek gebruik makend van mindfulness, de kunst van het aanvaarden.
Gebruikersavatar
Karin78
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jul 2015 11:30

Re: Linktips voor een beter leven

Ik begrijp dat het niet voor iedereen betaalbaar is maar ik krijg begeleiding van Coachanoniem.
(www.coachanoniem.nl) Omdat ik me schaam voor mijn problemen ( verslaving en veel meegemaakt in mijn jeugd) kan ik mij moeilijk uitten. Ben bij de AA geweest en een verslavingskliniek maar voor mij werkt de individuele aanpak het beste. Je kunt zelf kiezen of je een mannelijke of vrouwelijke coach wilt. Wat voor mij fijn is, is dat ze in de avond bereikbaar zijn dus hoef ik geen verlof te nemen op mijn werk. Het is voor mij best veel geld, maar investeer liever in mezelf want mijn geld gaat toch iedere maand op
Gebruikersavatar
Emma964
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 sep 2017 22:16

Re: Linktips voor een beter leven

Hallo,

Sinds een paar dagen ben ik begonnen met het schrijven van een blog.
Het doel hiervan is dat ik mijn persoonlijke ervaringen deel over mijn psychische problemen in de hoop dat ik andere er bij kan helpen.
www.emma964.webnode.nl

Groetjes,
Tara
Gebruikersavatar
Emma964
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 sep 2017 22:16

Re: Linktips voor een beter leven

Emma964 schreef: 11 sep 2017 22:23 Hallo,

Sinds een paar dagen ben ik begonnen met het schrijven van een blog.
Het doel hiervan is dat ik mijn persoonlijke ervaringen deel over mijn psychische problemen in de hoop dat ik andere er bij kan helpen.
www.emma964.webnode.nl

Groetjes,
Emma
Gebruikersavatar
Roderick
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2017 12:38

Re: Linktips voor een beter leven

Ook het eind van het leven kan zorgen met zich meebrengen, daarom is het goed je eens in te lezen in de verschillende opties die hiervoor zij. Zelf vind ik deze site handig https://uitvaartgeregeld24.nl/
Gebruikersavatar
mana
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2018 13:57

Re: Linktips voor een beter leven

hi,

Een beter leven begint bij jezelf. Ik doe zelf veel yoga en mindfullness, het was even wennen maar helpt mij dus enorm.
Trek mij ook vaak terug in afgesloten resorts in de natuur zoals https://manaecolodges.com/.
Volledig wat anders dan de dagelijkse sleur van het leven in combinatie met gezond eten en sport, yoga.

Misschien een tip:)

Terug naar “Positieve verhalen en tips”