Ik ben niet zo gauw trots op mezelf moet ik eerlijk bekennen. Ik weet dat het niet zo goed is eigenlijk en dat ik het best wat meer zou mogen zijn maar het lukt me niet zo goed omdat ik al gauw dingen vanzelfsprekend vind, dat ik ze goed doe. Ik ben best wel perfectionistisch van aard en leg de lat vaak erg hoog en voldoe er dus niet snel aan voor mezelf en dat maakt dat ik me niet gauw trots voel, waardoor ik mezelf dus eigenlijk tekort doe.
Maar goed... vandaag ben ik echt trots op mezelf dus want ik moest voor het eerst lesgeven een hele dag. Iets wat ik nog nooit een hele dag heb gedaan, hoogstens een gastles van een uur of 2 maar nooit langer dan dat. Daarbij moest ik lesgeven aan een best wel kritisch publiek en een zeer gevarieerde groep mensen van beginners tot ver gevorderden. En de les was pittig en intensief met moeilijke taaie stof die lastig is om over te brengen. En het ik had er van de week al een hele dag aan voorbereiding aan gedaan en allerlei dingetjes op internet erbij gezocht om de lesstof minder saai te maken en veel meer levendig en leuker.
En daar stond ik dan vandaag. Meteen maar gezegd dat ik het minstens net zo spannend vond als hun omdat het voor mij de eerste keer was dat ik dit deed. Dat ik graag hoorde of ze vragen hadden, of dat er dingen niet goed gingen of wat ze graag anders wilden. Dat ze me er vooral op aan moesten spreken en dat ik hun interactie ook nodig had om er zelf in te kunnen verbeteren.
Het ging hartstikke goed in ieder geval. In het begin was ik wel wat zenuwachtig en gespannen. Vinden ze het wel leuk ? Is het niveau wel goed genoeg ? Ga ik niet snel of te langzaam ? Snappen ze het eigenlijk wel ? Maar naar gelang de dag vorderde werd de groep steeds enthousiaster en het werd er gezellig en ongedwongen. Mensen durfden ook hun ervaringen te vertellen en dat maakte de lessen ook gelijk weer voor mij een stuk makkelijker.
Uiteindelijk in de evaluatie was iedereen heel enthousiast en vol complimentjes. Jammer dat er geen verbeterpunten waren of aanvullingen ofzo, maar aan de andere kant ook een groot compliment natuurlijk. Ik moet nog een dag en daarna moet ik ze examineren. Ben heel benieuwd hoe de examenresultaten dadelijk zullen zijn maar ik ben wel trots dan nu op mezelf. Ik heb het toch maar gedaan, het ging hartstikke goed en dat terwijl ik nooit opgeleid ben om les te geven eigenlijk.. hoogstens presentaties te geven. Yehhh