Gebruikersavatar
JanTerBeek
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:44

Online Therapie - Hoe denk je erover?

Ik overweeg om online therapie te volgen bij Mindler. Zij hebben meerdere erkende psychologen werkzaam, die je kunt spreken d.m.v. een app. Zie https://mindlercare.com/nl. Kan iemand hierop ingaan wat betreft de effectiviteit? Is het wellicht beter gewoon bij een psycholoog fysiek langs te komen? Ik vind het namelijk wel makkelijk vanuit huis, maar weet niet of dit wel net zo effectief is. Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Lena C.
Berichten: 668
Lid geworden op: 07 jan 2019 15:44

Re: Online Therapie - Hoe denk je erover?

Welkom op het forum, Jan.

Ik begeleid zelf mensen via beeldbelverbinding. Dat is geen therapie, maar het neemt soms wel therapeutische vormen aan en ik denk dat de kern toch het contact is, net zoals in therapie.

Het is anders, dat moet gezegd worden. We spreken af dat we beiden vanaf de borst in beeld zijn (op laptop, liever niet via telefoon ivm formaat), zodat je veel van de lichaamstaal ziet, sowieso van de handen. Je mist dus mogelijk wat van elkaar lichaamstaal, maar houding en handgebaren zie je wel.

Ik zie als begeleider veel voordelen. Mensen voelen zich anders vanuit hun huis, vaak wat meer ontspannen. Als het gesprek intensief was, hoeven zij zich niet meer door het verkeer te bewegen, wat ik ook een voordeel vindt. Soms is men na het gesprek nog zo in gedachten verzonken dat men niet oplet.

Nog een voordeel is dat ik merk dat men zich meer uitspreekt. Misschien is het omdat we een stukje nonverbale communicatie missen, maar ikzelf ben ook meer geneigd om wat dieper door te vragen over of ik de ander goed begrepen heb. We lijken te compenseren in taal, letterlijker te worden omdat die digitale afstand tussen ons in zit.

Bestaat de therapie van Mindler uit beeldbelgesprekken, of ook veel geschreven tekst? Geschreven communicatie kan goed werken voor mensen, maar ik vind het belangrijk om elkaar daarna toch nog (via video) te spreken, om te zien welke emotionaliteit er aan onderwerpen verbonden is. Het geschreven woord kan nog altijd verschillend gelezen worden.
Demons run when a good man goes to war
Gebruikersavatar
Lena C.
Berichten: 668
Lid geworden op: 07 jan 2019 15:44

Re: Online Therapie - Hoe denk je erover?

Graag gedaan, Jan.
Demons run when a good man goes to war

Terug naar “Overige problemen en vragen”