Gebruikersavatar
Walter78
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2018 19:39

Agressief reageren

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem en wil dit aan mensen voorleggen die mij / ons kunnen helpen.'

Inleidend:
Ik denk dat ik iemand ben die door mijn opvoeding bepaalde dingen heeft meegekregen waar ik nu last van heb. Mijn vader zijn manier van opvoeden was meestal dat ik het niet goed deed of niks kon, waardoor ik nu ook vaak een bepaalde prestatiedrang voel en belangrijk vind wat andere van mij vinden. Ook was mijn vader vaak onredelijk tegen mijn moeder en waren er vaak flinke ruzies. Ze zijn nog steeds bij elkaar en de ruzies zijn minder, maar nog steeds kan mijn vader onredelijk zijn en alle inzet van mijn moeder vanzelfsprekend vinden. Door mijn opvoeding heb ik onzekere eigenschappen, voel ik mij snel aangevallen.

Nu is het zo dat ik het heel fijn heb met mijn vriendin. We sporten veel, lachen veel, vinden elkaar aantrekkelijk en er is gewoon een soort van chemie tussen ons. We leren ook van elkaar. Alleen ik kan in hele normale discussies soms heel fel naar haar reageren. Zeg maar dat dit 1 keer in de 2 weken voorkomt. Ze raakt dan een gevoelige snaar bij mij, met achteraf vaak een hele normale opmerking, en dan kan ik iets schreeuwen als 'hey flikker is op' ofzo. Of sla met mijn vuist op de bank. Het is een soort van niet weten wat ik met mijn gevoel aan moet of een soort persoonlijke ontlading. Zij verstijft dan min of meer en ik heb meestal heel snel enorme spijt van mijn reactie. Ik voel wel ergens een onbegrip, maar kan er dan niet normaal over in discussie gaan. Zij is vervolgens stil en gaat naar boven of zegt gewoon niks meer.

Voor mijn vriendin is eigenlijk de maat vol. Ze wil gewoon niet zo behandeld worden en ik snap dat eigenlijk volkomen. Ik haat ook mezelf hierom. Ik verpest zo iets heel moois in mijn leven en ben bang dat ik mijn leven gewoon aan het verpesten ben. Zij zelf is heel zachtaardig, heeft ook last gehad van een zware depressie. Ze is eigenlijk lastig om echt ruzie mee te maken en ze schrikt ook heel erg van dit soort reactie zodat ze er heel lang last van kan houden. Ik zou willen dat ze het als een tekortkoming van mij ziet en boven mij kan staan en het snel kan vergeten, maar zij draagt dit lang bij zich en straalt dan lange tijd ongelukkigheid uit. Het gaat dan wel weer weg maar onderliggend loopt haar emmertje over.

Ik ben bang dat ik haar kwijt raak. Hebben jullie ideeën waar ik aan kan werken of soortgelijke situaties meegemaakt?

Gr Walter
Gebruikersavatar
Maan
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 nov 2017 16:57

Re: Agressief reageren

Ik herken het Walter.
Net als jij reageerde ik me onbedoeld af op mensen in mijn omgeving die dat helemaal niet verdienden. Dat gaat ook nog eens gepaard met schuldgevoel en boosheid op jezelf dat het (weer) gebeurt.

De verklaring is tweeledig.
De eerste is (die raadde je al) onverwerkt verleden met je vader, de andere is dat je vriendin "veilig is" om je op af te reageren. Ze laat je niet in de steek, blijft niet boos, je legt het haar uit en jullie gaan weer verder met de plezierige zaken in het leven.

Je vriendin trekt nu (terecht) aan de rem en is, net als jij, van mening dat zij dit gedrag niet verdient.
En nu begint dat afreageren een probleem te worden.
Je weet dat ze gelijk heeft, dat lees ik duidelijk in je bericht, dus daar zijn we het over eens.

Er moet dus iets veranderen en die verandering ligt in jou.
Het is dan nodig dat jij je eigen gedrag leert begrijpen en een betere manier vindt om met dat verleden om te gaan, zodat de noodzaak om je af te reageren wordt weggenomen.
Het goede nieuws is dat dat mogelijk is, het nare nieuws is dat je daar hard voor aan de slag moet en je beslissing er wat aan te gaan doen maar een kleine, zij het immens belangrijke, stap is op je pad naar verandering.
Ga naar de huisarts en laat je doorverwijzen. Dan hoef je dat pad niet alleen te gaan en heb je een steuntje in de rug.
Betrek ook je vriendin bij de behandeling, zodat ze kan zien dat je moeite doet om te veranderen. Dat kan haar weer sterken als het toch nog eens een keertje fout gaat.
Gebruikersavatar
Walter78
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2018 19:39

Re: Agressief reageren

Bedankt Maan voor je bericht en advies. Ik ga dit ook met mijn huisarts bespreken.

Terug naar “Overige problemen en vragen”