Gebruikersavatar
Steffke
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2017 14:40

kom niet vooruit in het leven

Hoi

Zijn er hier nog mensen die leven alsof hun leven stilstaat ? Niet dat ik echt depressief ben maar word er toch zowat moedeloos van.

Heb al jaren geen werk wegens angst om te werken ( psychische klachten) zodra ik werk had geraakte ik na verloop van tijd in een soort depressieve toestand. Kon niet eten, werd mager kon niet slapen enz. Ik gaf dan vaak mijn ontslag of liet me al in de proefperiode ontslagen. Vandaar dat ik waarschijnlijk werk vermijd. Als ik dan toch eens de moed bij elkaar raap om te solliciteren slaat de twijfel mij toe nog voor ik op gesprek moet gaan. Maar meestal heb ik de job toch niet. Rare is dat ik dan wel een opgelucht gevoel krijg als ik de job niet heb. Ben er ooit eens voor naar een psycholoog geweest maar deze viel uit de lucht, ik voelde mij onbegrepen.

Dit alles brengt mij tot wat ik nu ben een stukje hopeloos die zich eigenlijk schaamt. Rare is wel dat als ik iets voor mezelf moet doen werken geen probleem is . Ik maak ook precies altijd de verkeerde keuzes. Soms ook opgebied van kameraden maar vaak ook dat ik verliefd word op een meisje die niet voor mij bestemd zal zijn.Maar het is niet enkel dit mijn leven heeft naar mijn mening altijd wat stilgestaan. Kameraden krijgen een relatie hebben werk gaan bouwen enz. Ze gaan op reis terwjl ik ook weer niet in de vlieger durf. Alles lijkt mij tegen te steken en het begint nu bij zelfs vormen aan te nemen van jaloezie tov die mensen die wel iets bereikt hebben. Maar ik onderdruk dat. Maar toch ik kom gewoon niet vooruit in het leven , eigenijk is het zelfs al zover dat ik de moed heb opgegeven en denk laat me maar gewoon in deze rot situatie zitten het zal zo voor mij bestemd zijn. Iedereen zegt dat ik een goed gast ben eerlijk , sta altijd klaar ja laat zelfs wat van me prodfiteren door sommige van hen.

Bepaalde situaties drijven me dan helemaal tot een hopeloos gevoel zo heb ik een kennis die eigenlijk schulden heeft tot en met. Daar komt nog eens bij dat hij eigenlijk gewoon iedereen beliegd dat kom ik vaak te weten als men erover praat , hij liegt over zijn functie op het werk , zijn inkomen en noem maar op. Toch heeft deze man steeds mer geluk in de liefde dan mij. Ik ben nu echt radeloos aan het worden maar weet echt niet hoe ik nu mijn leven terug op gang moet brengen na al die tegenslagen.

Ik begin zo te twijfelen over mezelf , mijn uiterlijk ( ben klein van gestalte 1,73 m) ) enz. Als ik dan toch eens vaak een droom heb , dan geef ik het op nog voor het geprobeerd te hebben.
Gebruikersavatar
Maan
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 nov 2017 16:57

Re: kom niet vooruit in het leven

Steffke schreef: 09 jan 2018 17:02 Hoi

Niet dat ik echt depressief ben maar word er toch zowat moedeloos van.
Ik ben geen deskundige, dus ik raad je aan het door iemand te laten onderzoeken die er verstand van heeft, want ik denk juist wel dat je depressief bent.
(vermijdend, slecht eten/slapen, baan niet kunnen volhouden, laag zelfbeeld, het zijn symptomen die bij depressie horen)

Wat me ook opvalt aan je bericht is dat je heel veel gewicht hangt aan werken.
Is dat de norm waar je aan ophangt dat iemand wel of niet iets bereikt en omdat het jou niet zo (ogenschijnlijk) makkelijk lukt, ben jij de mislukkeling?
Maar Steffke, niemand kan je ervan beschuldigen dat je het niet geprobeerd hebt. Het lukt niet en daar is waarschijnlijk een (goede) reden voor.

Je bent eraan toe om die reden te onderzoeken en je te richten op een nieuw doel in je leven:
- goed voor jezelf zorgen (voldoende eten, normaal slapen)
- blij zijn met wie je bent en goed in je vel zitten
Die doelen zijn op dit moment al moeilijk genoeg, zo moeilijk zelfs dat ik denk dat je daar best wat hulp bij kan gebruiken.
Bovendien komt de rest dan vanzelf wel.

Ik kan je niet zeggen wat je moet doen, maar ik hoop dat je naar je huisarts durft en je te laten doorverwijzen om diagnose te laten stellen en van daaruit te kijken wat het beste voor je is.

Sterkte vanaf hier.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: kom niet vooruit in het leven

Steffke schreef: 09 jan 2018 17:02 Ik begin zo te twijfelen over mezelf , mijn uiterlijk (ben klein van gestalte 1,73 m) enz.
Als ik dan toch eens vaak een droom heb, dan geef ik het op nog voor het geprobeerd te hebben.
1,73 m is een normale lichaamslengte, hoor.
Dromen kun je waar maken, je zult er wel moeite voor moeten doen, je zult niets cadeau krijgen.
Dat geldt ook voor de dingen die je in je leven wilt bereiken. Door niets te doen, zal er ook niets gebeuren
en zul je inderdaad niet vooruit komen in het leven.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Steffke
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2017 14:40

Re: kom niet vooruit in het leven

@ maan Dat ik echt in een depressie zit durf ik te betwijfelen maar inderdaad mijn gemoedstoestand is vandaag de dag een ietsje minder.

Ik heb een 4 jaar geleden in een depressie gezeten maar was er na een dik half jaar al wel terug uit . Dit wel in combinatie met medicijnen. Die medicijnen neem ik al lang nimmer en wil ze ook nimmer nemen. Als ik ze toch zou moeten nemen dan moet mijn situatie toch veel erger worden hoor.

@ volhoudertje. Dat is wat lveel psychologen tegen mij zeggen het komt niet vanzelf en je zal er moeite voor moeten doen. Maar wat als het dan nog niet lukt wat als je de moeite al hebt opgegeven.
Gebruikersavatar
Steffke
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2017 14:40

Re: kom niet vooruit in het leven

Je zal er moeite voor moeten doen is blijkbaar een standaard antwoord op iets waarvan ze zelf volgens mij de achterliggende reden niet van kennen of kunnen vinden.
Sorry hoor maar dat is mijn mening en net daarom heb ik het op den duur opgegeven om nog hulp te zoeken.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: kom niet vooruit in het leven

Steffke schreef: 15 jan 2018 19:08 @ volhoudertje. Dat is wat veel psychologen tegen mij zeggen het komt niet vanzelf en je zal er moeite voor moeten doen. Maar wat als het dan nog niet lukt wat als je de moeite al hebt opgegeven.
Als veel psychologen dat al tegen je gezegd hebben, denk je dan niet dat ze gelijk kunnen hebben?
Sommige dingen gaan niet van zelf, maar als je bij voorbaat de hoop al hebt opgegeven, zal er nooit iets veranderen.
Dat is een waarheid waar geen speld tussen te krijgen is, Steffke.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: kom niet vooruit in het leven

Steffke schreef: 09 jan 2018 17:02 Hoi

Zijn er hier nog mensen die leven alsof hun leven stilstaat ? Niet dat ik echt depressief ben maar word er toch zowat moedeloos van.

Heb al jaren geen werk wegens angst om te werken ( psychische klachten) zodra ik werk had geraakte ik na verloop van tijd in een soort depressieve toestand. Kon niet eten, werd mager kon niet slapen enz. Ik gaf dan vaak mijn ontslag of liet me al in de proefperiode ontslagen. Vandaar dat ik waarschijnlijk werk vermijd. Als ik dan toch eens de moed bij elkaar raap om te solliciteren slaat de twijfel mij toe nog voor ik op gesprek moet gaan. Maar meestal heb ik de job toch niet. Rare is dat ik dan wel een opgelucht gevoel krijg als ik de job niet heb. Ben er ooit eens voor naar een psycholoog geweest maar deze viel uit de lucht, ik voelde mij onbegrepen.

Dit alles brengt mij tot wat ik nu ben een stukje hopeloos die zich eigenlijk schaamt. Rare is wel dat als ik iets voor mezelf moet doen werken geen probleem is . Ik maak ook precies altijd de verkeerde keuzes. Soms ook opgebied van kameraden maar vaak ook dat ik verliefd word op een meisje die niet voor mij bestemd zal zijn.Maar het is niet enkel dit mijn leven heeft naar mijn mening altijd wat stilgestaan. Kameraden krijgen een relatie hebben werk gaan bouwen enz. Ze gaan op reis terwjl ik ook weer niet in de vlieger durf. Alles lijkt mij tegen te steken en het begint nu bij zelfs vormen aan te nemen van jaloezie tov die mensen die wel iets bereikt hebben. Maar ik onderdruk dat. Maar toch ik kom gewoon niet vooruit in het leven , eigenijk is het zelfs al zover dat ik de moed heb opgegeven en denk laat me maar gewoon in deze rot situatie zitten het zal zo voor mij bestemd zijn. Iedereen zegt dat ik een goed gast ben eerlijk , sta altijd klaar ja laat zelfs wat van me prodfiteren door sommige van hen.

Bepaalde situaties drijven me dan helemaal tot een hopeloos gevoel zo heb ik een kennis die eigenlijk schulden heeft tot en met. Daar komt nog eens bij dat hij eigenlijk gewoon iedereen beliegd dat kom ik vaak te weten als men erover praat , hij liegt over zijn functie op het werk , zijn inkomen en noem maar op. Toch heeft deze man steeds mer geluk in de liefde dan mij. Ik ben nu echt radeloos aan het worden maar weet echt niet hoe ik nu mijn leven terug op gang moet brengen na al die tegenslagen.

Ik begin zo te twijfelen over mezelf , mijn uiterlijk ( ben klein van gestalte 1,73 m) ) enz. Als ik dan toch eens vaak een droom heb , dan geef ik het op nog voor het geprobeerd te hebben.
Wat denk ik belangrijk is voor jou is kijken naar wat voor werkzaamheden jij graag doet en wat je zoal leuk vind. Ik weet dat als je iets heel leuk vind, je toch nog sombere gedachten kan hebben, maar je maakt misschien de kans erop wat kleiner als jij je richt op fijne bezigheden waar je plezier en voldoening uithaalt. Dat zou al een stapje kunnen zijn. Niet dat de somberheid daarmee (meteen) verdwijnt, maar wel dat je iets doet waarbij je je toch enigszins prettig kan voelen.

Zou het zo kunnen zijn dat je angst hebt om te falen? Dat je daardoor toch opgelucht bent als je een baan niet hebt gekregen? Angst om te falen kan voor veel klachten zorgen. Dat kan van kwaad tot erger gaan. Mocht je wat faalangstig zijn, dan kan het goed zijn om op zoek te gaan waar die gevoelens vandaan komen. Als we er eventjes vanuit gaan dat er ook een punt daar ligt, dat daar wellicht wat problemen mee zijn, kan je dan ook vooral aan jezelf maar ook aan ons vertellen waar dat misschien vandaan kan komen? Heb je slechte periodes gehad op school, of waren er eerder andere problemen waardoor bepaalde gevoelens erger zijn geworden? Het is belangrijk om oorzaken zoveel mogelijk onder ogen te zien en aan te pakken.

Wat je ook al in je bericht beschrijft, er zijn dus bepaalde problemen, er zijn angsten en er zijn zorgen. Ik vind het te gemakkelijk om te zeggen je moet proberen door te gaan en door te zetten, want soms is dat ook gewoon even te moeilijk. Maar je kunt wel naar houvast zoeken en naar strohalmen. Je wilt verandering en dat is fijn. Opgeven lijkt soms een optie, je kan ervoor kiezen de handdoek in de ring te gooien. Dat kan iedereen en blijft een kleine optie. Maar ik denk dat het mooier en beter zou zijn als je toch voor andere mogelijkheden kiest. Want die zijn er ook. Soms is een appel heel zuur maar moet je erdoorheen, op manieren die werken voor jou en die prettig zijn voor jou.

Hopelijk heb je iets aan deze reactie en kun je in dit topic, maar ook wellicht elders op het forum je verhalen kwijt. Ik hoop dat je door deze reactie weer wat moed kan krijgen en interactie kan geven door er misschien op in te gaan.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Overige problemen en vragen”