Gebruikersavatar
Bootsman
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2016 10:01

Te lang humeurig

Hallo!

Soms valt er iets voor en dan blijf ik voor mijn idee te lang humeurig.

Laats bijvoorbeeld, er viel iets voor, wat achteraf gezien, met een wat rationelere blik, niet heel veel voorstelde. Direct na het voorval had ik er over gepraat, maar nog bleef ik boos. Een nachtje slapen hielp ook niet echt, 's ochtends was ik nog steeds boos en gefrustreerd. Dit uitte zich in mijn gedrag door te schelden en alles negatief te zien. Dit beïnvloed ook de mensen om mij heen. Met vlagen was het wat minder, dan was ik als het ware afgeleid door iets en deed ik weer normaal, maar dan leek het wel alsof ik dacht "hé, ik was boos dus weer even de bokkenpruik opzetten". Of als er dan een pietluttig dingetje mis ging was ik weer boos. Ik ga dan ook behoorlijk negatief denken en bijna niks boeit me dan nog. Aan het einde van de dag had ik het weer besproken, toen werd het wel minder en de volgende ochtend was het helemaal prima.

Heeft iemand misschien suggesties hoe ik minder lang boos kan blijven? Het stelt misschien niet zo heel veel voor, maar het gebeurd wel een paar keer per maand en ik vind het heel erg vervelend voor mijn naasten.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Te lang humeurig

Bootsman schreef: 17 okt 2017 10:10 Het stelt misschien niet zo heel veel voor, maar het gebeurd wel een paar keer per maand en ik vind het heel erg vervelend voor mijn naasten.
Relativeren en loslaten, dat zijn de sleutelwoorden, maar vooral meteen aangeven als er iets is. Daardoor voorkom je dat je er mee blijft rondlopen.
Iedereen heeft zijn nukken en buien, misschien moet jij ook niet te hard over jezelf oordelen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Bootsman
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2016 10:01

Re: Te lang humeurig

volhoudertje schreef: 17 okt 2017 13:29Relativeren en loslaten, dat zijn de sleutelwoorden, maar vooral meteen aangeven als er iets is.
Bedankt! Als je het zo zegt klinkt het zo logische, maar tijdens zo'n moment is het lastig om daar aan te denken. Ik zal proberen wat bewuster te zijn in zulke situaties en hopelijk lukt het dan om het toe te passen :)
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Te lang humeurig

Bootsman schreef: 21 okt 2017 08:43
volhoudertje schreef: 17 okt 2017 13:29Relativeren en loslaten, dat zijn de sleutelwoorden, maar vooral meteen aangeven als er iets is.
Bedankt! Als je het zo zegt klinkt het zo logische, maar tijdens zo'n moment is het lastig om daar aan te denken. Ik zal proberen wat bewuster te zijn in zulke situaties en hopelijk lukt het dan om het toe te passen :)
Hoi bootsman, ik snap je wel en ken dat gevoel ook dat het niet meteen lukt om direct aan te geven. Maar.. oefening baart kunst.

:)
Understand: you been understood

Terug naar “Overige problemen en vragen”