Gebruikersavatar
Scorpius1489
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jul 2017 22:01

Twijfel - blijven piekeren over loopbaankeuze

Hoi iedereen,

ik heb een persoonlijke / professionele vraag en had graag hierin wat advies van andere mensen willen horen... Ik zal de situatie zo kort mogelijk proberen te schetsen...

Ik ben 32 jaar en werk bij de overheid. Op dit ogenblik is mijn vriendin hoogzwanger.

Momenteel is het zo dat onze huidige teamleider van dienst gaat veranderen. Iemand waarmee ik altijd een goede band heb gehad. De laatste maanden kreeg ik zelfs wat meer beleidstaken toebedeeld, dewelke ik ook graag deed.
Nu heeft het beleid gevraagd of ik eventueel interesse had om de functie van onze teamleider over te nemen, wat erop neerkomt dat ik wat meer verantwoordelijkheid zou krijgen over het team. Eigenlijk goed nieuws toch zou je denken? In eerste instantie was ik ook enthousiast maar naarmate de deadline naderde begon ik te panikeren. Ik ken de job inhoudelijk goed dus daar zit zeker het probleem niet... Maar in ons team zitten een aantal moeilijke persoonlijkheden en ik ben zelf de jongste van het team.

Ik heb het beleid nu laten weten dat ik er eigenlijk op dit ogenblik nog niet klaar voor ben... Ik voel mij hier eigenlijk nu in gefaald en ben hierdoor heel onzeker geworden.
Ik blijf er over doorpiekeren op een heel obsessieve manier, dat zelfs mijn hoogzwangere vriendin effe geen aandacht meer krijgt... Ik haat mijzelf hierom want dit is niet logisch toch?
Ik ben bang dat ik hier een promotiekans heb laten liggen en dat ik die kans nooit meer ga krijgen... Maar werk is toch ook niet alles?
Als ik mijzelf afvraag waarom ik het nu uiteindelijk niet gedaan heb, dan denk ik dat het ligt aan het feit dat ik op dit moment niet omkan met onzekerheid en met het feit dat ik teveel bevestiging en waardering zoek bij collega's... En laat dat nu iets zijn dat je als teamleider niet veel meer gaat krijgen... Heb ik hier nu goed aan gedaan of niet...? Ik weet het zelf niet meer...
Alle advies is welkom...

groetjes
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Twijfel - blijven piekeren over loopbaankeuze

Als jij je onzeker voelt over je leidinggevende capaciteiten heb je er inderdaad goed aan gedaan om de baan van je teamleider niet over te nemen. Gefaald heb je zeker niet, je bent eerlijk geweest in het uiten van je twijfels. Werk is zeker niet alles en een leidinggevende positie is op dit moment wellicht nog niet voor iedereen weggelegd.

Toch zou je misschien eens moeten nagaan of je iets aan je onzekerheid kunt doen. Er zijn trainingen op het gebied van leidinggeven. Ik geen idee in hoeverre je werkgever je financieel tegemoet zou willen komen bij het eventueel volgen van een dergelijk soort bijscholing. Je hoeft zeker je ambities niet op zij te zetten of je promotiekansen als verloren te beschouwen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Twijfel - blijven piekeren over loopbaankeuze

Welkom Scorpius :)

Bij dit soort verhalen is het altijd fijn dat je regelmatig merkt dat mensen eigenlijk eigen antwoorden geven op de vragen en onzekerheden die ze stellen en hebben. Je beschrijft je gepieker en je wantrouwen over besluiten. Je geeft aan dat je niet goed weet of je er goed aan hebt gedaan, maar tegelijkertijd geef je ook een aantal punten aan waar je moeite mee hebt en waar je eigenlijk nog aan zou moeten werken vóórdat je eventueel hogerop kan gaan. Bijvoorbeeld deze punten:
Ik heb het beleid nu laten weten dat ik er eigenlijk op dit ogenblik nog niet klaar voor ben
Als ik mijzelf afvraag waarom ik het nu uiteindelijk niet gedaan heb, dan denk ik dat het ligt aan het feit dat ik op dit moment niet omkan met onzekerheid en met het feit dat ik teveel bevestiging en waardering zoek bij collega's... En laat dat nu iets zijn dat je als teamleider niet veel meer gaat krijgen...
Trouwens gefeliciteerd met je aanstaande vaderschap, wat leuk! :) Ik hoop dat dit forum, ook naast je eigen topic, een fijne plek voor je zal zijn.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Scorpius1489
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jul 2017 22:01

Re: Twijfel - blijven piekeren over loopbaankeuze

Bedankt Volhoudertje en Memories voor jullie reactie...

@Volhoudertje

Ik voel me er inderdaad onzeker over dus lijkt het logisch dat ik het op dit moment niet doe? Maar ik kan mijn gedachten geen rust geven met die beslissing... Er zijn er andere die zeggen dat indien een kans zich voordoet, je die moet grijpen en soms moet je je uit je eigen comfortzone trekken om iets nieuw te proberen... Dus waarom heb ik het dan niet gedaan?
Het feit is wel dat ik mijn vriendin nu op dit moment veel verdriet aandoe door mijn obsessief denken hierover... Ik blijf denken dat ik deze kans misschien nooit meer ga krijgen...
Moest ik dit verhaal aan externe mensen doen dan zouden ze misschien zoiets hebben van: "wat? jij krijgt die kans en je hebt ze niet genomen??"

Ik wil zeker iets aan mijn onzekerheid doen en ben daar eigenlijk al volop mee bezig...

@Memories

Ik merk ook bij mijzelf dat ik heel vaak al zelf een antwoord geef op de vraag of ik het moet doen... Maar ik heb nog geen antwoord voor mijzelf op de vraag of dit misschien mijn enige kans zal zijn... Niemand kan uiteraard in de toekomst kijken en soms vraag ik mij ook af waarom ik mij hier eigenlijk zoveel zorgen over maak?? Ik doe mijn huidige job graag maar ik geef toe dat ik wel meer zou willen naar de toekomst toe...
Ik denk ook bij mijzelf dat die onzekerheid misschien zou weggaan als ik het wel zou gedaan hebben...

Ik vind het heel moeilijk om voor mijzelf te aanvaarden dat het goed is wat ik nu gedaan heb... Waarom kan ik nu niet gewoon genieten van mijn vriendin en onze zwangerschap...
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Twijfel - blijven piekeren over loopbaankeuze

Scorpius1489 schreef: 11 jul 2017 09:50Het feit is wel dat ik mijn vriendin nu op dit moment veel verdriet aandoe door mijn obsessief denken hierover... Ik blijf denken dat ik deze kans misschien nooit meer ga krijgen...
Of je wel of niet een nieuwe kans op promotie zult krijgen, lijkt me op dit moment niet van belang. Op dit moment heeft je zwangere vriendin duidelijk de prioriteit, dat wil ik je toch even op het hart drukken.

Het lijkt of je naast je eigen onzekerheid, heel erg bevreesd bent voor het oordeel van anderen. Ik vind dat je er goed aan hebt gedaan om je twijfels uit te spreken en die leidinggevende functie niet hebt aangenomen. Je moet ook altijd eerlijk blijven tegen jezelf en achter je eigen keuzes blijven staan, maar ook duidelijk voor ogen hebben waarom je van functie zou willen wisselen. 'Je kans grijpen' en 'iets nieuws proberen' zijn behoorlijk vage motieven. Ik heb het idee dat jij je heel erg blind staart op promotie en carrière maken.

Leiding geven is iets wat je kunt leren, maar het is meer dan 'uit je eigen comfortzone' stappen, het moet ook tot je kernkwaliteiten behoren.
Er is meer in het leven dan promotie en carrière maken. Als jouw onzekerheid je parten blijft spelen, zou ik je zeker adviseren hier eens wat aan te doen en te achterhalen waar de oorzaak ligt.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Overige problemen en vragen”