Gebruikersavatar
Frank1984
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2016 17:02

Een snufje zout

Beste psychologen en andere kundigen,

Mijn naam is Frank, ik ben 32 jaar en ik heb een eigenaardig trekje. Ik kan het niet echt een probleem noemen, maar het wordt wel heftiger, vermoedelijk doordat ik er steeds meer op let.

Het begon me op te vallen in 2009, zonder aanwijsbare gebeurtenis/trigger.

Wanneer ik het woord 'zout' zie, of 'pekel', 'pilaar', maar ook 'ongezouten' (omgekeerd dus), 'peper- en zoutstel', enz., enz., dan heb ik de onbedwingbare neiging om te hoesten. Bovendien krijg ik een enorm zoute smaak in mijn mond. Ook echt op de plekken waar op de tong de zoutreceptoren zitten.

Wanneer iemand mij hiermee plaagt, en doorgaat met het zeggen van 'zout' enz., dan kan ik echt ook buiten adem raken van het hoesten.

Is dit een bekend fenomeen/is dit te doorbreken?

Hoe kan het zo zijn dat ik het ook echt proef (flink intens ook)?

Met vriendelijke groet,

Frank
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Een snufje zout

Frank1984 schreef:Ik kan het niet echt een probleem noemen, maar het wordt wel heftiger, vermoedelijk doordat ik er steeds meer op let.
Wat je beschrijft is een echte dwangstoornis, waarbij je zelfs bepaalde smaaksensaties in de mond oproept. Dat je die smaaksensatie gewaar wordt is niet zo verbazingwekkend, omdat er speekselklieren vlak onder de tong zitten en het puntje van de tong gevoelig is voor de smaken zout en zoet.

Ik vind het opvallend dat je het probleem bagatelliseert, je beschrijft nergens dat je van je dwangstoornis af wilt, terwijl je er al een kleine zeven jaar last van hebt. Dwangstoornissen zijn te behandelen, ik raad je aan hierover eens contact op te nemen
met je huisarts.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Frank1984
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2016 17:02

Re: Een snufje zout

Dank voor de reactie!

Ik dacht dat een dwanghandeling uit bewust gedrag bestond. Dit gaat geheel onbewust.

Ik zal het aankaarten!

Dank!

Terug naar “Overige problemen en vragen”