Gebruikersavatar
Bootsman
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2016 10:01

Jaloerse reacties

Het is misschien best een pietluttige vraag in vergelijking met sommige heftige dingen die op dit forum besproken worden en ik hoop dat ik het in de juiste categorie heb geplaatst.

Binnenkort ga ik voor een paar maanden in het buitenland wonen en heb daarbij ook al leuke ideeën om uitstapjes te maken naar allerlei mooie plekken. Als mensen er naar vragen en ik vertel er enthousiast over heb ik al verschillende keren de opmerking gekregen dat diegene jaloers op me is. Ze brengen het vriendelijk en positief over dus ik neem aan dat het niet kwaad is bedoeld. Alleen jaloezie is volgens mij alles behalve positief. Dus als mensen dat zeggen lach ik meestal een beetje en bedank ik ze. Dit vind ik zelf nogal knullig, maar ik heb geen idee hoe ik er anders mee om kan gaan. Hebben jullie nog suggesties of moet ik gewoon niet zo zeuren?

Bij voorbaat dank,
H. Bootsman
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15130
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Jaloerse reacties

Bootsman schreef:Ze brengen het vriendelijk en positief over dus ik neem aan dat het niet kwaad is bedoeld. Alleen jaloezie is volgens mij alles behalve positief.
Als mensen het vriendelijk en positieve manier aangeven is er niets aan de hand, dan hoort bij de normale sociale omgangsvormen. Het idee dat jaloezie alles behalve positief zou zijn is een volstrekt verouderd denkbeeld. Het tiende gebod luidt weliswaar: "Gij zult niets begeren dat van uw naaste is," maar de meeste mensen zullen toch erkennen dat er niets mis is met een beetje gezonde jaloezie.

Ik kan me voorstellen dat jij je er een beetje ongemakkelijk bij voelt als mensen aangeven 'jaloers' op je te zijn, maar ik denk dat je een beetje teveel nadruk legt op de negatieve lading van het woord. Als je niet weet hoe je er anders mee om moet gaan moet je maar jaloers worden op mensen die het geen moeite kost. [027] En je moet inderdaad niet zo zeuren. 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24448
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Jaloerse reacties

Voor dit soort gevallen gebruik ik graag de term Postieve Jaloezie. Niets mis mee.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Bootsman
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2016 10:01

Re: Jaloerse reacties

Bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik wel wat mee :)

Terug naar “Overige problemen en vragen”