Gebruikersavatar
Flowerpower
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 okt 2016 17:47

Het klikt niet met psychologe

Hallo iedereen,

Ik zit met iets en weet niet goed hoe ik het moet aanpakken. Onlangs is er bij mij de diagnose burn-out vastgesteld. Omdat ik niet een type ben dat bij de pakken blijft zitten had ik aan de huisarts gevraagd of hij een psycholoog kent in de buurt die mij zou kunnen helpen. Hij kende wel iemand en de dag erna heb ik haar al opgebeld voor een afspraak. Ik kon na 3 dagen al bij haar terecht, wat heel snel is maar vond dat wel positief.
Het 1ste gesprek was een intake gesprek. Tijdens dat gesprek vond ik dat ze heel weinig feedback gaf op mijn verhaal en op sommige zaken zelfs gewoon niet reageerde. Maar ik dacht: achja dit is een intake gesprek, ze wil misschien ook nog niet teveel prijs geven. De week erna kon ik al terug voor een 2de gesprek. Het echte werk dus! Maar dat 2de gesprek verliep dus net hetzelfde als het 1ste. Ik had het gevoel dat ik tegen een muur zat te praten die af en toe eens ja knikte. Ik vertelde haar dat ik de laatste maanden ook meer en meer last ben beginnen krijgen van anstgevoelens. Bijvoorbeeld als ik aan het wandelen ben in het bos denk ik ineens dat er een man achter mij aanloopt die mij gaat aanvallen. Als ik dan achter mij kijk is er uiteraard niemand te zien. Haar antwoord: 'Maar je gaat het dan ook niet uit de weg?' Nee zei ik. Zij: 'Dat is goed.' Moest ik het daar dan mee doen? Blijkbaar wel.

Voor diegene die niet goed weten wat een burn-out is: je kan het vergelijken met een platte batterij. Eens de batterij plat is, is die helemaal leeg en start je smartphone niet meer op, hoe hard hij ook wil opstarten. Ik heb op mijn werk en ook privé zoveel stress ervaren dat mijn batterij nu plat is, en het duurt een hele tijd vooraleer die terug opgeladen is. Ik wil ook heel veel dingen doen en zo snel mogelijk de draad weer oppakken, maar ik kan het niet. Ik ben ook niet gewoon moe, ik ben leeg!

Ik zei tegen de psychologe dat ik niet goed wist wat ik moest doen om me beter te voelen. Iedereen zegt dat ik moet doen wat ik graag doe (sporten), maar daar heb ik totaal de energie niet voor. Ze zei dat ik moest proberen terug structuur in mijn leven te brengen. Toen vroeg ze: 'Hoelang ben je nu al thuis van het werk?' Ik zei: 'ongeveer 2 maanden'. Haar antwoord: 'Ja dan heb je lang genoeg gerust, het wordt tijd dat je die vermoeidheid negeert en gewoon doet wat je moet doen en dan komt de energie vanzelf terug.' Ik vond dit zo'n raar, en zelfs een grof antwoord! Waarom zijn andere mensen met een burn-out dan minstens 6 maanden thuis van hun werk vroeg ik me af? Ik heb het haar niet meer kunnen vragen want ondertussen was de consultatie afgelopen. Maar ik heb hierover een heel weekend over zitten nadenken en heb beslist dat ik met haar niet meer verder wil. Ondertussen heb ik al een andere psychologe in de buurt gevonden die op een heel andere manier werkt, maar nu moet ik dus die minder fijne psychologe bellen en zeggen dat onze afspraak van deze week niet doorgaat omdat ik vind dat het toch niet zo goed klikt. En net dat is hetgene wat ik verschrikkelijk moeilijk vind. Ik had bij haar niet het gevoel dat ik geholpen werd en voelde mij na zo'n gesprek ook niet opgelucht ofzo.

Hoe pak ik zoiets aan? Ik ben nu niet iemand die zich laat doen, maar zo mensen afwijzen die het waarschijnlijk wel goed bedoelen vind ik heel moeilijk. Ik wil die vrouw ook niet teleurstellen. Hoe zouden jullie dit doen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes!
Flowerpower
Don't regret anything you do, cause in the end it makes you who you are
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Het klikt niet met psychologe

Hoi Flowerpower,

Een psycholoog heeft wel vaker gehoord dat het niet klikt. Dat kan en mag. Ik vind het wel wat snel, maar als jij dat wilt en zo voelt dan is het je recht om dat te doen. Wie ben ik om dat tegen te spreken. Wellicht beter dit dan jaren er aan hebben verspilt en niet verder gekomen.

Hoe het aan te pakken? Bel op en vertel dat je er mee stopt. Reden is dat jij vind dat het niet klikt. En dat je iemand anders hebt gevonden. Wellicht vraagt de psy ook wat er dan anders had gekunt. Dan kan je het kort en bondig toelichten. Bedank de psy voor de tijd en wens elkaar gedag. Klaar.

Als zij teleurgesteld is of andereemoties heeft is het haar probleem. Daar hoef je niets van aan te trekken. Het gaat eigelijk om jouw problemen al het andere is gebakken lucht. Concentreerde op jezelf.

Sterkte.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Het klikt niet met psychologe

Flowerpower schreef:Hoe pak ik zoiets aan? Ik ben nu niet iemand die zich laat doen, maar zo mensen afwijzen die het waarschijnlijk wel goed bedoelen vind ik heel moeilijk. Ik wil die vrouw ook niet teleurstellen. Hoe zouden jullie dit doen?
Als je werkelijk van mening bent dat je een betere psycholoog gevonden hebt, zou ik gewoon netjes laten weten dat je niet meer van de diensten van de ene psycholoog gebruik wilt maken en wilt over stappen naar een andere. Ik zou daar niet moeilijk over doen. Het is net als overstappen van de ene provider of stroomleverancier naar de ander. De klant is koning.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Flowerpower
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 okt 2016 17:47

Re: Het klikt niet met psychologe

Ik heb haar een mailtje gestuurd, dat vond ik wel makkelijker dan haar echt bellen. Bij een mailtje kan je wat langer nadenken over wat en hoe je iets zegt.

Beste,

Graag had ik onze afspraak van vrijdag 14 oktober geannuleerd.
Het afgelopen weekend heb ik nog eens nagedacht over het gesprek dat we vrijdag hadden en vind ik dat het toch niet zo klikt.
Daarom zou ik mijn behandeling bij jou willen stopzetten en opzoek gaan naar een andere psycholoog.
Heel fel bedankt voor de tijd en moeite die je in mij gestoken hebt!

Met vriendelijke groeten,
(mijn naam)
Don't regret anything you do, cause in the end it makes you who you are
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Het klikt niet met psychologe

Hoi Flowerpower,

Heb je inmiddels nog bericht terug gehad van je (ex)psycholoog? Goed dat je actie hebt ondernomen. Als het werkelijk tegen alles in gaat, dan is het wellicht beter iets nieuws te proberen. Inmiddels heb je een nieuwe psycholoog gevonden. Laat je ons weten hoe het gaat? :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Flowerpower
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 okt 2016 17:47

Re: Het klikt niet met psychologe

Hallo,

Nee, die (ex)psychologe heeft hier niet op geantwoord. Eerlijk gezegd vind ik dit erg onvriendelijk. Ik heb nog gedacht dat ze mijn mailtje niet gelezen had, maar we hadden gisterenavond om 17.30u afgesproken en ze heeft me toch niet opgebeld waar ik bleef dus veronderstel ik dat ze wel wist dat ik niet ging komen.
Dinsdag moet ik naar die nieuwe gaan. Ondertussen heb ik me ook nog ingeschreven voor een mastermind training (6 weken elke woensdagvoormiddag) die ook volgende week start en ik ga ook eens voetreflexologie proberen. Ik ben benieuwd!

Groetjes
Flowerpower
Don't regret anything you do, cause in the end it makes you who you are
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Het klikt niet met psychologe

Flowerpower schreef:Hallo,

Nee, die (ex)psychologe heeft hier niet op geantwoord. Eerlijk gezegd vind ik dit erg onvriendelijk. Ik heb nog gedacht dat ze mijn mailtje niet gelezen had, maar we hadden gisterenavond om 17.30u afgesproken en ze heeft me toch niet opgebeld waar ik bleef dus veronderstel ik dat ze wel wist dat ik niet ging komen.
Dinsdag moet ik naar die nieuwe gaan. Ondertussen heb ik me ook nog ingeschreven voor een mastermind training (6 weken elke woensdagvoormiddag) die ook volgende week start en ik ga ook eens voetreflexologie proberen. Ik ben benieuwd!

Groetjes
Flowerpower
Dat is geen prettige afsluiting. Wellicht dat je meer hebt aan wat komen gaat. Weet in ieder geval dat je hier je verhaal kan doen, desnoods in vertrouwelijke berichten of een ander subgedeelte.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Flowerpower
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 okt 2016 17:47

Re: Het klikt niet met psychologe

Hallo iedereen,

Ik ben vandaag dus bij een andere psychologe geweest, wat een groot verschil! Bij haar voelde ik mij meteen goed. Zij hanteert ook een andere manier van werken. Toen ik vertelde wat ik aan de hand had met die vorige was ze ook wel geschrokken. Ze vond dat ik klacht moest neerleggen bij de psychologen commissie omdat dat totaal niet kunnen is wat ze tegen mij gezegd had. Ik ga dat nu niet doen denk ik. De weinige energie die ik heb kan ik beter in positievere dingen steken denk ik dan. Uiteindelijk bereik ik er ook niks mee om nu klacht neer te leggen tegen haar.
Wat ik nu ook te weten gekomen ben is dat ik per gesprek 10 euro terug krijg via de mutualiteit. Daar had die vorige psychologe ook niks van gezegd.
Achja, het belangrijkste is nu dat ik me veel beter voel bij deze psychologe. Komt wel goed!

Groetjes
Flowerpower
Don't regret anything you do, cause in the end it makes you who you are
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Het klikt niet met psychologe

Ik kan me voorstellen dat het indienen van een klacht tegen je vorige psycholoog je veel energie kan kosten, dat is uiteraard een geldige reden om niet door te zetten, maar uiteindelijk kan zo'n klacht bij de commissie er toe bijdragen dat je vorige psychologe haar benaderingswijze moet heroverwegen. In die zin is zou dat wel een positieve opbrengst zijn, omdat het in het belang is van eventuele nieuwe patiënten.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Flowerpower
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 okt 2016 17:47

Re: Het klikt niet met psychologe

Ik was vrijdag bij de huisarts, hij had mij doorverwezen naar die psychologe. Ik vertelde hem wat ik daar had meegemaakt en hij was zelf ook gechoqueerd. Hij kende die psychologe niet echt maar had haar aangeraden omdat dit kort bij huis was en dus ook makkelijk. Maar na mijn verhaal heeft hij dus besloten om nooit nog een patiënt naar die vrouw door te verwijzen. Het feit dat ze niet gereageerd had op mijn annulatie vond hij ook heel respectloos. Gelukkig valt mijn nieuwe psychologe wel heel goed mee!
Don't regret anything you do, cause in the end it makes you who you are
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Het klikt niet met psychologe

Flowerpower schreef:Ik was vrijdag bij de huisarts, hij had mij doorverwezen naar die psychologe. Ik vertelde hem wat ik daar had meegemaakt en hij was zelf ook gechoqueerd. Hij kende die psychologe niet echt maar had haar aangeraden omdat dit kort bij huis was en dus ook makkelijk. Maar na mijn verhaal heeft hij dus besloten om nooit nog een patiënt naar die vrouw door te verwijzen. Het feit dat ze niet gereageerd had op mijn annulatie vond hij ook heel respectloos. Gelukkig valt mijn nieuwe psychologe wel heel goed mee!
Mooi bericht en je hebt nu ook duidelijkheid van de doorverwijzende huisarts. [045]
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Overige problemen en vragen”