Gebruikersavatar
JanJanJan
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2016 16:52

Angst voor afwijzing

Hallo,

Ik ben zo erg bang om afgewezen te worden,waardoor ik eigenlijk niets meer doe waar dit voor zou kunnen vallen.
Dat betekent dat m'n wereldje heel erg klein is geworden. Wat ontzettend jammer is.
Hoe dit zo gekomen is,dat maakt het zo vreemd.
Zijn er mensen die dit ook hebben en hoe ga jij/jullie er mee om?
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Angst voor afwijzing

Hoi 3x jan,

Allereerst welkom bij dit forum. Waar ben je precies bang voor, welk onderwerp spookt er door jouw hoofd heen? Op welke gronden denk jij afgewezen te worden?

Koen.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
JanJanJan
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2016 16:52

Re: Angst voor afwijzing

Dank je wel.
Als ik nieuwe mensen zou ontmoeten bijv. Denk bij voorbaat dat ze me niet leuk vinden.
Voel me zo minderwaardig...
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Angst voor afwijzing

Warm welkom op het forum Jan :) Ik hoop dat jij je hier snel thuis zal voelen en wij zullen je in ieder geval niet afwijzen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
JanJanJan
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2016 16:52

Re: Angst voor afwijzing

Laatst bijv. een afspraakje met een meisje afgezegd. Gewoon omdat ik 'weet' dat ik toch ga tegenvallen.
Toch raar?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Angst voor afwijzing

JanJanJan schreef:Laatst bijv. een afspraakje met een meisje afgezegd. Gewoon omdat ik 'weet' dat ik toch ga tegenvallen.
Toch raar?
Ik weet niet of dat per definitie raar is. De vraag is alleen waarom je denkt zo tegen te vallen. Want dat is iets wat het meisje zou moeten bepalen. Stel je eens voor dat je helemaal niet zo tegenvalt? Door eigen onzekerheid en angsten (waar je vast nog op in zal gaan in een ander topic in plaats van het voorsteltopic?) ben je gaan denken dat niemand je meer leuk vind. Dat belemmerd heel veel. Ik hoop dat je hier je plekje vind op dit mooie forum en dat je stappen kunt zetten naar verbetering. Wie weet heb je daar meer hulp bij nodig dan alleen het forum? Maar dan is het forum in ieder geval een plek waar je (ook) van je af kan schrijven. Door eigen angst invullen is iets waar je voor moet oppassen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Angst voor afwijzing

Welkom op't forum JanJanJan.
JanJanJan schreef:Laatst bijv. een afspraakje met een meisje afgezegd. Gewoon omdat ik 'weet' dat ik toch ga tegenvallen.
Dat is jammer dat je dat afspraakje hebt afgezegd. Misschien had ze jou niet leuk gevonden,
maar misschien één van die andere twee Jannen? 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
JanJanJan
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2016 16:52

Re: Angst voor afwijzing

Is een serieus probleem. Heb totaal geen plezier meer in m'n leven. Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken?
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Angst voor afwijzing

hoe weet je op voorhand dat je zou tegenvallen?

Is het meer gebeurd, kreeg je opmerkingen die bleven hangen?

En hoe denk je dat zij zich voelt, mijn afspraak belt al af voor we elkaar zagen, wat is er mis met mij?
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Angst voor afwijzing

JanJanJan schreef:Is een serieus probleem. Heb totaal geen plezier meer in m'n leven.
Natuurlijk is het een serieus probleem, maar het lijkt of je het al opgeeft voor je ergens aan begonnen bent en jezelf niet eens een kans wilt geven. Neem nou dat voorbeeld van dat meisje. Een meisje gaat heus geen afspraakje met een jongen maken als ze jou maar niets zou vinden. Maar wat doe je? Je bent zo overtuigd dat je niets waard bent dat je de handdoek bij voorbaat al in de ring werpt. Ja, dat schiet lekker op.

Het lijkt me handig als je eens afleert jezelf zo naar beneden te halen en je eigen glazen in te gooien.
Dat is nergens voor nodig.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
JanJanJan
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2016 16:52

Re: Angst voor afwijzing

Nee,nooit eerder gebeurd. Dat maakt het ook zo vreemd. Maar het idee dat ik eventueel afgewezen word,trek ik niet.
Weet hoe stom het klinkt,maar zo is het nu eenmaal. Belemmert me erg in het dagelijks leven.
Herkent iemand dit?


Ps. Moet dit in een ander topic als deze?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Angst voor afwijzing

JanJanJan schreef:Ps. Moet dit in een ander topic als deze?
Ik heb je topic verplaatst naar 'Overige problemen en vragen'.
JanJanJan schreef:Nee, nooit eerder gebeurd. Dat maakt het ook zo vreemd.
Weet je het zeker dat het nooit eerder gebeurd is? Je zegt immers dat je alle situaties vermijdt
waarbij je de kans loopt afgewezen te worden en dat je wereld klein geworden is. Dat verwijst dus naar een patroon.

Het is onvermijdelijk dat mensen wel eens afgewezen worden, dat is niet fijn, maar het hoort er nu eenmaal bij.
Hoe voelt het voor jou als je afgewezen wordt, heb je dat al eens eerder ervaren? Waarom is afgewezen worden
zo erg?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
JanJanJan
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2016 16:52

Re: Angst voor afwijzing

Mensen vragen me vaker of dat niet eerder is gebeurd. Heb wel een voorbeeld. Heb weleens van een meisje gehoord dat ze me niet lelijk vond,maar ook niet knap.
Dat zijn dan al dingen die ik moeilijk kan hebben en me erg raken. Andere mensen trekken daar veel minder zwaar aan. Waarom ik zo kwetsbaar ben weet ik niet.
Heb een prima jeugd gehad. Enkel was m'n vader wel depressief toen ik nog heel jong was,wat zeker indruk op me heeft gemaakt.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Angst voor afwijzing

JanJanJan schreef:Heb weleens van een meisje gehoord dat ze me niet lelijk vond, maar ook niet knap.
Je hebt een eerlijk antwoord van haar gekregen. Had je liever iets anders dan de waarheid gehoord?

Het is nooit prettig om te zien dat één van je ouders depressief is. Het is denkbaar dat dit
heeft bijgedragen aan je onzekerheid, maar om daar achter te komen zou je wat meer moeten
vertellen over de relatie met je vader, welke rol hij in je leven speelt en hoe je tegen
hem aankijkt.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Stella_3
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 aug 2016 21:26

Re: Angst voor afwijzing

Volhoudertje schreef:
Je hebt een eerlijk antwoord van haar gekregen. Had je liever iets anders dan de waarheid gehoord?

Nou, zo voel je je wel afgewezen! In mijn ogen zeg je zoiets niet, ik noem dat geen waarheid. Want je vraag toch niet of je knap gevonden wil worden? Ik vind het nogal een minderwaardige opmerking.

Wat ik graag nog aan Jan kwijt wil, is dat je houding echt er toe doet. Mensen voelen haarfijn aan hoe een ander zich voelt en onbewust reageren we daar bij een ander op. Zeg maar, een soort van spiegel voor houden. Of iemand jou knap vind of niet, slaat echt nergens op. Het gaat om het totaal plaatje. En ja, wil je een meisje versieren dan moet je toch echt wel wat vrolijker zijn en niet depressief. Verder speelt uiterlijke verzorging mee en daar kun je ook erg van opknappen. Maar uiterlijk doet er uiteindelijk niet toe ;)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Angst voor afwijzing

Stella_3 schreef:Nou, zo voel je je wel afgewezen! In mijn ogen zeg je zoiets niet, ik noem dat geen waarheid. Want je vraag toch niet of je knap gevonden wil worden? Ik vind het nogal een minderwaardige opmerking.
Je zegt zoiets niet, maar je denkt het wel. Tja, dat schiet lekker op. :roll:
Natuurlijk voelt iemand zich afgewezen als hij van een meisje te horen krijgt dat hij 'niet lelijk, maar ook niet knap'is. Dat is niet fijn om te horen, maar het schept wel duidelijkheid.
Het is niet diplomatiek, maar moet je dat altijd zijn?

Op elk potje past een dekseltje en er zwemt meer vis in de zee. Als één vrouw je niet aantrekkelijk
vind, dan wil dat niet zeggen dat je altijd bot zult vangen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Stella_3
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 aug 2016 21:26

Re: Angst voor afwijzing

Ik vind het kinderachtig en dom om zoiets te zeggen en ja, je mag best rekening houden met een ander. Dat heet respect. Ik vind het zelfs onder pestgedrag vallen. En je ziet wel, hij is het niet vergeten. Het schept duidelijkheid in die zin dat dat Jan weet waar hij aan toe is. Maar de manier waarop laat zien dat het meisje zelf gebreken heeft.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Angst voor afwijzing

Stella_3 schreef:Ik vind het kinderachtig en dom om zoiets te zeggen en ja, je mag best rekening houden met een ander.
Ach weet je, we weten niet eens onder welke omstandigheden dat meisje dat gezegd heeft en wat er aan vooraf ging. In de regel zal iemand niet zo maar plomp verloren verklaren dat je niet lelijk, maar ook niet knap bent. Daar gaat minstens de vraag "wat vindt je van mij?" aan vooraf.
Tja, en dan kun je als meisje er voor kiezen om eerlijk te zijn, of een diplomatiek antwoord te geven.
Welke van de twee is het beste? Dat hangt van de situatie af, maar hoeft zeker niet onder 'pestgedrag'
te vallen en zeker niet te wijzen op dat het meisje 'een gebrek' heeft. Kom nou zeg, wat een onzin!

Maar terug naar Jan, om zijn situatie beter te kunnen begrijpen ben ik wel benieuwd hoe hij
de depressiviteit van zijn vader heeft ervaren. Dat zou misschien iets kunnen verklaren waarom
Jan zo aan zich zelf twijfelt en angst heeft afgewezen te worden.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Stella_3
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 aug 2016 21:26

Re: Angst voor afwijzing

Het gaat hier om Jan, lijkt me belangrijk dat hij hier zelf een antwoord op geeft.

Maar ik zal het voor 1x duidelijk maken... Ik bedoel ermee te zeggen dat het meisje zelf een gebrek heeft, in die zin dat ze domme uitspraken doet, iemand met inlevingsvermogen en/of respect doet zoiets niet. Maar waarom moet ik alles zo uitgebreid formuleren terwijl het heel duidelijk is wat ik schrijf. Het is geen onzin, jij vindt het onzin. Als jij iets vindt, is het nog niet zo dus is het een mening. Die mag ik hebben, maar jij natuurlijk ook 8)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Angst voor afwijzing

Stella_3 schreef:Maar waarom moet ik alles zo uitgebreid formuleren terwijl het heel duidelijk is wat ik schrijf.
Het is nooit verkeerd om je af te vragen of het gebruik van een bepaalde term wel treffend en op zijn plaats is.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Overige problemen en vragen”