xavier2203

Huiselijke privacy

M. was een vriend van mij. Maar nu niet meer. En dat komt omdat hij heel egoistisch bezig was. Terwijl ik vrienden alles kan vertellen over bijvoorbeeld mijn salaris, mijn huurkosten, wat ik koop voor mijn huis en ook gevoelens, was M. hier helaas heel gesloten over. Zelfs zo gesloten dat hij niet vertelde hoeveel geld hij bij zich had, wanneer ik geld wilde lenen.

Ik zie privacy als iets wat niet iedereen voor zich hoeft te houden. Helemaal niet zelfs. Ik ben een open persoon. Ik vind het juist beter als mensen elkaar wat meer persoonlijk dingen zouden vertellen. M. heeft mij nooit uitnodigd om lekker gezellig een film te bekijken. Sterker nog, ik denk dat hij zoveel aan zijn privacy gehecht is, dat ik daar niet eens mag komen. Heel bizar. Ik kom maar niks te weten over zijn appartement en op vragen over dvd's, films en andere dingen, laat hij ook nooit los.

Daarom vind ik ook dat privacy niet altijd gesloten hoeft te blijven. Wat vinden jullie? Stel nou dat ik een nieuwe boormachine nodig heb, en ik zou een nieuwe kopen. Dan zou het toch behoorlijk zonde van het geld zijn als bleek dat M. er ook een zou hebben. Die van hem zou ik makkelijk kunnen lenen. Maar als hij zo gesloten blijft over wat hij thuis allemaal heeft, ben ik lekker een hoop geld kwijt...

Moet je eens weten hoeveel mensen je zou kunnen helpen door ze te vertellen wat je hebt. Dan kan je onderling veel meer ruilen en uitlenen. Scheelt bakken met geld.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Huiselijke privacy

Daarom vind ik ook dat privacy niet altijd gesloten hoeft te blijven. Wat vinden jullie? Stel nou dat ik een nieuwe boormachine nodig heb, en ik zou een nieuwe kopen. Dan zou het toch behoorlijk zonde van het geld zijn als bleek dat M. er ook een zou hebben. Die van hem zou ik makkelijk kunnen lenen. Maar als hij zo gesloten blijft over wat hij thuis allemaal heeft, ben ik lekker een hoop geld kwijt...
Je kan alles lenen, maar is dat een manier van leven? Het is meestal toch beter om iets thuis te hebben, zodat je iets niet altijd hoeft te lenen als je iets vaker gebruikt?
Wat ik bedoel te zeggen is, je kan weleens iets lenen, maar het is toch geen vriend "om het lenen"? Het is toch een vriend omdat het een vriend is?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Huiselijke privacy

xavier2203 schreef:Ik zie privacy als iets wat niet iedereen voor zich hoeft te houden. Helemaal niet zelfs.
Ik heb het idee dat je de betekenis van het woord 'privacy' niet goed begrepen hebt, Xavier. Zoek het eens goed na in je woordenboek of het internet, zou ik zeggen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Mickey~
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 mar 2016 17:57

Re: Huiselijke privacy

Ik vind zelf dat iedereen voor zichzelf moet weten wat hij wel of niet vertelt. Wel kun je bij sommige mensen het gevoel krijgen dat ze iets te verbergen hebben, dat is wel vervelend, maar kan ook een andere reden hebben. sommige mensen zijn bang om iets over zichzelf te delen omdat ze vaak teleurgesteld zijn door mensen om hen heen wanneer ze dat deden. Dus er kan een heel verdrietig verhaal achter zitten. Het is denk ik beter om met iemand te praten over het feit dat hij of zij zo weinig zegt, en te vragen naar de redenen daarvoor.
soms moet je doorgaan, tot je denkt dat je niet meer kunt, voordat het leven je weer een lichtpuntje gunt.
xavier2203

Re: Huiselijke privacy

Memories schreef: Wat ik bedoel te zeggen is, je kan weleens iets lenen, maar het is toch geen vriend "om het lenen"? Het is toch een vriend omdat het een vriend is?
Waarom 40 uur per week werken om vervolgens spullen te kopen die bij een ander thuis niks liggen te doen? En hij mag ook alles van mij lenen, scheelt hem ook werk. [027]
volhoudertje schreef: Ik heb het idee dat je de betekenis van het woord 'privacy' niet goed begrepen hebt, Xavier.
Ik begrijp hem wel. Maar het hoeft niet te gelden in elke situatie. Ik vertel wat ik thuis heb, waar een ander van kan profiteren, en dus kan het andersom ook makkelijk. [027]

Kijk eens naar het volgende: Mijn complex telt 50 appartementen, met zeker 1 persoon per woning. Dat al die 50 mensen een boormachine hebben, is wel erg dom. [blink] Het zou beter zijn als 1 helft een boormachine zou hebben, zodat de andere helft die BM's kon lenen. Vervolgens zouden die helft hun bespaarde geld aan iets anders kunnen besteden, wat weer uitgeleend kan worden aan de boormachine helft. Bijvoorbeeld een dure Dyson stofzuiger. En waarom? Zowel een boormachine als een stofzuiger gebruikt niemand elke dag. Helaas doet niemand hieraan mee waardoor er dus 50 boormachines en 50 stofzuigers het grootste gedeelte van de tijd niks staan te doen in bergingen. (Dit verhaal is natuurlijk alleen maar toe te passen op dingen die men niet elke dag gebruikt. Bij TV's en koffiezet apparaten geld dit niet.)
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Huiselijke privacy

Je bent klaar voor een commune, en ruilhandel :D

Ik snap je logica wel, maar de meeste mensen zijn nogal egoistisch over bezit. Mijn,Mijn,mijn....

Plus niet iedereen is even respectvol met het goed van een ander. Er was een tijd dat ik boeken en dvd's uitleende aan vrienden en collega's. Toen ik zelf moest gaan zagen om ze dan al (heel en netjes) terug te zien was het ook een beetje klaar voor mij.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Huiselijke privacy

xavier2203 schreef:Kijk eens naar het volgende: Mijn complex telt 50 appartementen, met zeker 1 persoon per woning. Dat al die 50 mensen een boormachine hebben, is wel erg dom. [blink] Het zou beter zijn als 1 helft een boormachine zou hebben, zodat de andere helft die BM's kon lenen.
Het collectieve bezit van boormachines, een actieplan van Xavier om de wereld te verbeteren! Ach gut, ik vind het wel schattig, dat je met zo veel naïviteit en kinderlijk idealisme in het leven staat. [027]
En als ik nou eens toevallig geen zin heb om mijn boormachine met iemand te delen? Dan ben ik natuurlijk een egoïstische asociale klootzak! 011

Ik zou zeggen, leuk dat jij je spulletjes wilt delen met anderen, maar kom niet aan mijn deur bellen
als je via via begrepen hebt dat ik een apparaat in huis heb wat je graag wilt lenen. Ik leen mijn
spullen alleen uit aan vrienden, mensen die ik niet ken hoeven bij mij niet aan te bellen.
Mijn 'privacy' (zoals jij dat noemt) is mij wat dat betreft meer dan lief.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Huiselijke privacy

Waarom 40 uur per week werken om vervolgens spullen te kopen die bij een ander thuis niks liggen te doen? En hij mag ook alles van mij lenen, scheelt hem ook werk. [027]
Maar niet iedereen heeft hetzelfde gedachtegoed als dat jij hebt, dat moet je tot op zekere hoogte gewoon van elkeer respecteren.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Huiselijke privacy

Elkaar*
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Huiselijke privacy

Trouwens, wat kost nou een goede boormachine? Zelfs als je een luxe klopboormachine wilt hebben
ben je heus geen honderden Euro's kwijt. Dus waar hebben we het over? 001_tongue
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Overige problemen en vragen”