Gebruikersavatar
Anne11
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 apr 2016 16:14

Collega doet of ik er niet ben

Hallo,

Al een aantal jaren werk ik op een bedrijf, en op een afdeling met een aantal collega's.
Nu heb ik wat taken erbij gekregen die dichtbij een leidinggevende functie ligge.
Mijn leidinggevende zei in het begin dat er wel wat commentaar daarop verwacht, maar hij zou mij daarbij steunen.

Tijdens mijn beoordelingsgesprek kreeg ik te horen dat iedereen super tevreden is, alleen maar lof.

Een collega (nr. 1)heeft soms wat nukken en dan wordt de sfeer daardoor bepaald.
Of zegt niks, of heel nors, of heeeel erg overdreven aardig, of heel boos, gaat overal mee in discussie, een beoordelingsgesprek duurt 3 à 4 uren enz.

Een tijd geleden zei ze niets tegen mij, een andere collega heeft haar daarop aangesproken.
Toen een heftig gesprek met mij erbij, ik vloog volgens haar van hot naar haar en
Ze haalde er van alles bij, ik weet allern nog dat ze heel hard schreeuwde.
Onze leidinggevende kwam erbij en zei tegen haar dat ik mijn werk heeeel erg goed deed en dat zij niet zo aanvallend moest praten.
Later was het zo goed als uitgepraat en ze deed weer normaal.

Nu een half jaar later zegt ze alleen nog goedemorgen en tot morgen.
Verder probeer ik wel een gesprek te beginnen, door te vragen over haar kinderen bijv.
gewoon een gesprek te beginnen. Al negeert ze mij, ik probeer normaal tegen haar te doen, alsof ik het niet in de gaten heb wat ze doet.
Ze reageert vaak heel nors zonder mij aan te kijken of ze geeft antwoord maar dan naar een andere collega gericht pffff
Als ik iets over het werk zegt, dat er iets verandert is of zo dan zegt ze dat ze van niets weet en doet op de oude manier verder.

Ze heeft weleens gezegd dat sommige dingen niet voor mij zijn maar voor de leidinggevende, hij moet die dingen doen en hij schuift het naar jou, op een afkeurende manier.

Eigenlijk sta ik daar boven maar soms breekt dit mij heel erg op.
Als ik erbij ben dan doet ze tegen een anderr collega overdreven aardig.
Andere collega's vinden dit ook niet normaal!

Nog een collega (nr. 2) is aardig tegen iedereen maar roddelt over iedereen en klaagt tegen de leidinggevende over iedereen zodat zei er beter uit komt.
Iedereen heeft dit aangegeven bij de leidinggevende en ze moest bij hem komen.
Ze was helemaal van slag omdat iedereen tegen haar was, en later haalt ze er iets bij wat ze ooit heeft meegemaakt en heel triest is, zodat daar de aandacht naar ging.
Zij ging met collega 1 praten en sindsdien zijn zij vriendinnen bijna, terwijl ze al jaren geen goed woord voor elkaar over hadden.

Collega 2 praat eigenlijk gewoon tegen mij, maar is ontzettend jaloers om de taken die ik erbij heb gekregen. Dit wil zij. Als ze ook maar iets negatiefs over mij kan vertellen tegen de leidinggevende doet ze dat. Heb ik ook tegen hem gezegd, hij weet dat, hij weet hoe zij is.

Collega 1+2 kunnen het nu heel goed vinden voor zolang het duurt, ze zijn beode nogal pittig van aard.
Heel fijn voor hun, ik heb daar geen last van, maar wel van het feit dat collega 1 niets zegt tegen mij. Je bent de hele dag samen, met haar hangt er altijd een spanning.
Met andere collega's kan ik het altijd heel goed vonden, we dollen vaak en er hangt een hele prettige sfeer dan, maar met haar erbij.....

Ik heb geen zin om haar nog een keer aan te spreken hierovert
dat heeft toch geen zin.
Maar hoe moet ik omgaan met het feit dat zij mij zo negeert, zodat ik me daar niet zo aan stoor en er in mijn vrije tijd daar niet zoveel aan denk.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Collega doet of ik er niet ben

Hoi Anne11,

Tsja als je wat leidinggevende taken gaat krijgen dan moet je soms ook omgaan met mensen die je niet liggen. Of die vinden dat ze niet kunnen omgaan met jou. Dat is niet anders.

Ik denk dat je een tweedeling moet maken.
- op zakelijk vlak, dus alles wat met het bedrijf te maken heeft, moet zij en jij gewoon kunnen functioneren. Functioneert zij niet, dan moet ze dat kunnen weten en is het niet erg dat ze een aantal keren te horen krijgen.
- op persoonlijk vlak, is het prima dat zij jou negeert. Ze gaat haar gang maar. Het enige wat je misschien zou willen eisen is dat ze je begroet. Laat maar gaar koken, daar heeft zij meer last van als jij. Want jij staat daar boven.

Wat je vooral niet moet doen is ook in je vrije tijd aan haar denken of piekeren. Dat is zonde van je vrije tijd. Eigenlijk moet je er naar streven dat als je een voet over de drempel zet, dat je denkt aan vrije tijd en niets met het bedrijf.
Collega 2 praat eigenlijk gewoon tegen mij, maar is ontzettend jaloers om de taken die ik erbij heb gekregen. Dit wil zij. Als ze ook maar iets negatiefs over mij kan vertellen tegen de leidinggevende doet ze dat. Heb ik ook tegen hem gezegd, hij weet dat, hij weet hoe zij is.
Probleem opgelost, vormt dus geen probleem of wel?
Collega 1+2 kunnen het nu heel goed vinden voor zolang het duurt, ze zijn beode nogal pittig van aard.
Heel fijn voor hun, ik heb daar geen last van, maar wel van het feit dat collega 1 niets zegt tegen mij. Je bent de hele dag samen, met haar hangt er altijd een spanning.
Met andere collega's kan ik het altijd heel goed vonden, we dollen vaak en er hangt een hele prettige sfeer dan, maar met haar erbij.....
Je hebt er wel last van, anders schreef je dit stuk niet. Als het binnen je "macht" valt is het dan niet handiger als je haar naar een ander plekje laat verhuizen? In de vorm van werksfeer verhogendheid of iets dergelijks.

Suc6 ermee :)
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Anne11
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 apr 2016 16:14

Re: Collega doet of ik er niet ben

Wat je vooral niet moet doen is ook in je vrije tijd aan haar denken of piekeren. Dat is zonde van je vrije tijd. Eigenlijk moet je er naar streven dat als je een voet over de drempel zet, dat je denkt aan vrije tijd en niets met het bedrijf.

Ik denk normaal gesproken nooit aan dingen die gebeuren op het werk, of soms maar heel kort. Maar ik ben ook best gevoelig als het over zoiets gaat. Ik kan met iedereen wel door één deur normaal. Dit houdt mij bezig.
Collega 2 praat eigenlijk gewoon tegen mij, maar is ontzettend jaloers om de taken die ik erbij heb gekregen. Dit wil zij. Als ze ook maar iets negatiefs over mij kan vertellen tegen de leidinggevende doet ze dat. Heb ik ook tegen hem gezegd, hij weet dat, hij weet hoe zij is.
Probleem opgelost, vormt dus geen probleem of wel?

Was dat maar zo. Ik moet me telkens verdedigen als zij weer iets heeft. Zij weet de dingen zo te verdraaien dat ze met haar woorden er goed uitkomt.
De leidinggevenden en directie weten ook wel hoe zij is en hoe ik ben, en dat zij zo gehaaid is
Nadat de leidinggevende met haar dat gesprek had, doet ze de dingen op een andere manier zodat het niet direct kwaadwillend lijkt.
Laatst in een vergadering, de directeur zit erbij, zegt ze iets, ik zei ja klopt dat had ik zo gedaan. De leidinggevende zei toen dat ze voor een klein deel gelijk had, maar hij moest wel nadenken, hij zei dat het nog nooit tot een echt probleem was gekomen dus we laten het zo.
Dus ze had het weer voor elkaar, en had ze weer iets wat ik niet goed zou doen, al was het maar iets heeeel kleins, waar je normaal geen aandacht aan besteed. Maar wel in het bijzijn van de directeur. De anderen zeiden ook, wat was dat een onzin zeg!!

Je hebt er wel last van, anders schreef je dit stuk niet. Als het binnen je "macht" valt is het dan niet handiger als je haar naar een ander plekje laat verhuizen? In de vorm van werksfeer verhogendheid of iets dergelijks.

Een andere werkplek is niet mogelijk.

Ik weet wel dat ik er niet aan moet denken in mij vrije tijd en dat ik daarboven moet staan. Soms kan ik dat ook wel, maar op dit moment speelt het gewoon heel erg in mijn hoofd.
En ik weet ook dat als mijn collega mij negeert dat ik het niet te veel moet aantrekken.
Maar als ze tegen anderen in een redelijk kleine ruimte heel aardig doet (overdreven vaak) is dat niet fijn en soms wel pijnlijk.

Wat ik zou willen is dat ik er nog meer boven kan staan, en dat het niet in mijn hoofd blijft hangen. Maar hoe??
Gebruikersavatar
Anne11
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 apr 2016 16:14

Re: Collega doet of ik er niet ben

Sorry moet de "quote" anders gebruiken, ik zie het nu
Gebruikersavatar
Tsoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2016 11:28

Re: Collega doet of ik er niet ben

Dag Ann11

Wat een vervelende situatie. Jammer genoeg is dit heel herkenbaar waar mensen in kleinere groepen moeten samenwerken.
Als 'oude' leidinggevende kan ik je vertellen dat ik dit meer wel dan niet ben tegengekomen gedurende mijn hele carrière .
Ook de reactie van jouw leidinggevende komt me zeer bekend voor : zowel de kool als de geit sparen, wetende dat je hiermee dikwijls de'goeie' kracht frustreert.
Ook ik heb me een keer laten verleiden om als leidinggevende in te grijpen en een dergelijke negatieve mede werker wandelen gestuurd : een collega vond niet beter deze rol over te nemen.
Je weet het zelf : de enige oplossing ligt bij jou ! Zo lang ze aan jou kan zien dat haar gedrag jou ergert, zo lang zal ze er mee doorgaan. Stelt ze vast dat dit niet meer zo is, dan mag je een periode incalculeren dat ze op jou op alle manieren zal proberen te raken, om nadien uit te doven, of haar aandacht te richten op iemand anders.
Negeer haar en vooral haar spelletjes. Vrees niet wat de anderen gaan denken: dat weet je al ! Richt je aandacht op de andere collega's en geniet van het feit dat ze dan groen ziet van nijd.
Oefen 's morgens voor je de deur uitgaat jouw superieure gelaatsuitdrukking ' jij kunt me niet raken' : dwz een glimlach op je mond, een beetje hautain mag, iets dichtgeknepen ogen en daarnaast een kaarsrechte houding. 011
Wordt het je toch te veel : probeer de 1 Minuut Focus meditatie eens, een paar keer oefenen en je kunt dit overal toepassen om je innerlijke rust en kalmte terug te vinden en je opnieuw te focussen op wat wel belangrijk is.

Je moet me niet vertellen dat het moeilijk is, laat het een troost zijn dat velen je zijn voorgegaan en dat nog velen je zullen moeten volgen. Maar neem ook van mij aan : het is een fase, eenmaal de techniek onder de knie om hiermee om te gaan en er gaat een nieuwe stap voor je open . Zie het als een uitdaging.

Succes !
Gebruikersavatar
Anne11
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 apr 2016 16:14

Re: Collega doet of ik er niet ben

Dank je wel!!

"Dit is een fase waar je doorheen moet"
Dit zei mijn leidinggevende ook voordat dit alles speelde, en we hadden het ook voorspeld dat deze 2 personen een een struikelblok zouden zijn.

Ik moet zeggen dat de collega die mij negeert, dat ik me daar vandaag best sterk bij voelde.
Ik had ook zoiets van, ga lekker zo doen, ik doe gewoon rustig mijn ding, met of zonder jou gezelligheid, ik heb heel veel collega's waar ik het heel gezellig mee heb, en zei vinden haar ook een vreemde vogel.

Ooit zei ze, "laat ieder zijn ding doen", en "jij vliegt van hot naar haar"...
Ik zei ik wil mijn werk gewoon heel goed doen, mijn leidinggevende stond erbij. Hij zei. "Sterker nog, je doet heel erg goed je werk"
En als ik zie dat zei ergens niet uitkomt, zit te vloeken, of zegt snap er niks van...dan laat ik haar maar heen doen, want ze wil geen hulp van mij.
Ze voelt zich te goed of trots om t aan mij te vragen, raar toch, ik vraag heel veel aan anderen waarom iets zo gaat of zo moet of zo.
Ik vind dat fijn om te leren.
Maar haar laat ik maar heen doen, en vaak komt ze er helemaal niet uit.....

Die andere collega is stinkend jaloers op mij, om wat ik mag doen. Dat wil zij.
Eerst deed ze allerlei aanwijsbare dingen waar iedereen zich aan ergerde.
Maar sinds ze heel goed aangesproken is door leidinggevende, diet ze de dingen op een andere manier, waar de leidinggevende niet echt iets mee kan.
Ze probeert mij vooral een oor aan te naaien.
Wat ze nu dus heel erg vaak doet is met de keidinggevende praten, maar dan om te slijmen, want ze praat dan met hem mee waar ze niets van meent.
En klagen over anderen of over t werk
Het lijkt alsof de leidinggende nu meer begrip voor haar heeft, maar zij is juist goediniemand in te palmen. En iedereen weet dat maar iedereen is er al eens in getrapt.

Ik probeer alles een beetje rustig te houden, maar soms trek ik de dingen me wel heel erg aan. Het valt ook niet mee als je dicht op elkaar zit en er zitten paar stoorzenders tussen.
De tijd zal het leren.
Gebruikersavatar
Tsoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2016 11:28

Re: Collega doet of ik er niet ben

Dag Anne11

'De tijd zal het leren' schrijf je,bwaah,ik ben daar niet helemaal van overtuigd. Ik vrees dat het niet van zelf over waait. En neem van mij aan : deze situatie is heel herkenbaar, overal waar mensen moeten samenwerken.
Belangrijk is het dus om te leren er mee om te gaan.

Hou je van spelen, spelletjes? Wel beschouw dit als een spel, niet meer,niet minder : dwz
- In wezen is het niet belangrijk, het is maar een spel
- hoe meer je het speelt, hoe beter je erin wordt : analyseer wat de zetten zijn van je tegenspeler en welke zet je kan doen zodat het jou niet raakt
- hoe hou je in het vuur van de strijd het hoofd koel,zodat je de juiste zet kan doen
- de prijzen worden maar uitgedeeld aan de eindmeet, laat je niet te snel ontmoedigen door een verloren partij, we spelen hier immers een heel tornooi.


Maar laat het een spel blijven en focus op jouw sterktes : jouw inzet, je enthousiasme , je leuke contacten met de andere collega's en het puike werk dat je aflevert, want daar gaat het uiteindelijk om.
Laat spelletjes jouw motivatie en energie niet opvreten!
Gebruikersavatar
Anne11
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 apr 2016 16:14

Re: Collega doet of ik er niet ben

Ik begrijp alleen niet dat er mensen zijn die zo zijn.
Het werkt voor hun zelf ook negatief.

Toen mijn leidinggevende mij vertelde dat ik deze werkzaamheden mocht gaan doen zei hij.
"Jij bent betrouwbaar, flexibel, denkt mee voor verbeteringen, jij probeert ergens het positieve uit te halen, jij kent het werk goed en kunt dingen goed zelfstandig oplossen, en als er iets voorvalt probeer jij rust te creëren.
Anderen hebben hier weinig en sommigen niets van"

Nu ik deze taken doe, staan deze 2 collega's anders tegenover mij, ze zeggen dat ze niet jaloers zijn. "Ik zou het nog niet willen!, kun je alle rotkarweitjes opknappen die eigenlijk voor de leidinggevende zijn"
Ondertussen doe ik mijn nieuwe taken dus gewoon, en ik heb er ook heel veel plezier in en vind er uitdagingen in, en het gaat mij steeds makkelijker af.
Dit zien hun ook waardoor zij zich nu zo gedragen.

Mijn leidinggevende zegt als er weer iets is voorgevallen. deze personen zullen door hun gedrag nooit gevraagd worden voor andere werkzaamheden.
Het is inderdaad ook zo dat ik vaker gevraagd wordt voor bepaalde werkzaamheden, en zij klagen dan dat altijd dezelfde worden gevraagd.

Ik weet wel hoe het werkt, en dat hun zichzelf steeds meer in het negatieve werken en dat ze dat zelf niet eens in de gaten hebben.
Je bent op je werken om te werken en daar zul je samen het beste van moeten maken.
Alleen dat "samen" zie ik niet altijd, en dat maakt het soms moeilijker.
Maar ik probeer ondanks dat er toch het beste van te maken.
Zo sta ik er in tegenwoordig, soms gaat dit me goed af, en soms wat minder, en af en toe vind ik het echt pittig en moeilijk.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Collega doet of ik er niet ben

Anne11 schreef:Mijn leidinggevende zegt als er weer iets is voorgevallen, deze personen zullen door hun gedrag nooit gevraagd worden voor andere werkzaamheden.
Het is inderdaad ook zo dat ik vaker gevraagd wordt voor bepaalde werkzaamheden, en zij klagen dan dat altijd dezelfde worden gevraagd.
Als ik dat zo lees begin ik me eigenlijk af te vragen of die leidinggevende wel goed functioneert in zijn baan. Als ik heel eerlijk moet zijn vind ik het best een slappe zak. Hij constateert dat een deel van
het personeel niet goed functioneert, maar doet er vervolgens niets aan en begint jou zelfs een beetje
voor te trekken. Dat is geen leiding geven, maar dingen op zijn beloop laten. Wat is dat voor een initiatiefloze slapjanus?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anne11
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 apr 2016 16:14

Re: Collega doet of ik er niet ben

Hij spreekt ze er echt wel op aan hoor.
Alleen als een collega niet echt aantoonbare dingen doet kan hij er niet echt iets mee, maar hij vergeet het niet.

Die ene collega heeft echt hele vervelende dingen te horen gekregen van hem, dat is wel duidelijk.
En als iemand vaak moeilijk doet over dingen, veranderingen alleen maar negatief ziet, niet met het bedrijf meedenkt e.d. , vind ik het ook wel logisch dat diegene niet gauw voor de leuke of extra dingen gevraagd wordt.
Sommigen zeuren om te zeuren, daar kan ik niet zo goed tegen. En omdat ik niet meezeur zullen ze mij misschien niet altijd aardig vinden.
Positiviteit wordt bij ons gestimuleerd en beloond, vaak kunnen mensen op de werkvloer zo negatief doen over alles, en continu blijven zeuren, en zelf niet met een betere oplossing komen. En zo ook nog anderen in het negatieve meetrekken.
Je mag natuurlijk wel je mening geven en je hoeft het niet altijd eens te zijn met de leiding.
Maar als ze van de hogere hand een besluit nemen zul je het daarmee moeten doen en het beste van proberen te maken.
Gebruikersavatar
Tsoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2016 11:28

Re: Collega doet of ik er niet ben

Dag Anne,

Ik denk dat je dit heel juist ziet.

Eerst en vooral kan jouw verantwoordelijke dit voor jou niet oplossen : hij kan jou wat steunen en tegendruk geven tegen die collega's, maar alle andere interventies ... kunnen vroeg of laat jou aangerekend worden.

Mensen houden nu eenmaal van zeuren : ik begrijp het ook niet : het helpt niets, het verveelt anderen en vooral het verpest hun eigen dag.ik weet ook niet wat ze er in vinden.
Maar vooral, laat het jouw eigen positieve ingesteldheid, je motivatie en je inzet niet aantasten : geef ze geen kans.

Het is allemaal zo veel mooier en aangenamer als je het positieve van alles blijft inzien, wat er ook gebeurt.

Houden zo !

It's only a game, remember
Gebruikersavatar
Anne11
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 apr 2016 16:14

Re: Collega doet of ik er niet ben

Dank je wel!!
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Collega doet of ik er niet ben

Wat vervelend voor je Anne dat er een paar collega's zijn die het moeilijk vinden dat jij gedelegeerde taken van je leidinggevende erbij hebt gekregen. Helaas zal je dit altijd wel houden als jij promotie krijgt en je collega's niet. Jaloezie zal doorgaans de kop op steken en niet iedereen zal het je van harte gunnen of er zullen er zijn die je onderuit willen halen. Ik weet niet wat je toekomstplannen zijn maar wees er op voorbereid als je door wilt groeien in het vak van manager of leidinggevende dat je vaker dit zulk dingen zult meemaken. Zodra je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt staan er altijd wel een paar klaar om je een kopje kleiner te maken of je terug te trekken naar beneden.

Probeer daar boven te staan en je het niet zo aan te trekken. Blijf bij jezelf anders hou je het niet vol zo en leidt het tot vervelende gevoelens van gekwetst zijn of afwijzing. Denk goed bij jezelf na hoe je verder wilt met je carrière en je toekomst. Vraag evt. coaching aan om hier sterker in te worden. Hoe je hier goed mee om kan gaan.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Nora79
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mei 2015 16:18

Re: Collega doet of ik er niet ben

Hallo Anne

Wat een droevige zaak met die jaloerse collega's van je.
Hoe is het ondertussen met je gesteld vraag ik me af?

Ik denk dat het gewoon energievreters zijn en dat je de oorzaak van hun gedrag niet bij jezelf moet zoeken maar dat het bij hen ligt ( jaloezie, burn-out, frustraties,...) Helaas ben jij wel de stressbal en pispaal van dienst.
Jij moet je grenzen aangeven, zodat ze weten dat ze wat aan hun gedrag moeten doen.

Die gehaaide collega, kan best een vijsje kwijt zijn hoor en een stoornis hebben (gedragstoornis, persoonlijkheidsstoornis, of bi-polair, weet ik veel, sociopate...).

Als ik van u was zou ik psychologieboeken lezen, of op coach-cursus gaan.
Energievreters, omgaan met mensen waar je moe van wordt van Ingalill Roos
Omgaan met moeilijke mensen

Of in de bib in je buurt vind je ook wel wat interessante literatuur.OP het web.

Misschien heb je ook wat aan assertiviteitstraining.

Je kan net zoveel aandacht geven aan de POSITIEVE collega's, opbouwende kritiek en complimenten, probeer dat ook.

Veel succes!
Groetjes
Nora

Terug naar “Overige problemen en vragen”