Gebruikersavatar
rico
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2016 12:13

constant aan het analyseren in mijn hoofd

Ik ben al een lange tijd niet goed meer aanwezig, over veel dingen die totaal helemaal niet belangrijk zijn ga ik zitten te piekeren en analyseren. Bijvoorbeeld over muziek: wat voor een soort muziek, is dit pop of rock? Of: hoe oud is iemand? Dit slaat totaal nergens op. Ik wil gewoon alles weten. Het is ontzettend vervelend, want het gebeurt vaak ongelegen, ook als ik in gezelschap ben van mensen. De automatische piloot schakelt dan over naar piekeren en analyseren. Ik ga dan dwangmatig aan de gang. Ik wil graag mijn gevoel volgen, zonder in detail over alles gaan zitten piekeren. Door dit alles ben ik helemaal afwezig. Wat is dit, hebben jullie tips wat ik daar aan kan doen?

mvg Rico.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: constant aan het analyseren in mijn hoofd

rico schreef:Wat is dit, hebben jullie tips wat ik daar aan kan doen?
De eenvoudigste remedie tegen dwangmatige gedachten is je focus te verleggen.
Probeer het eens als je gedachten weer eens de loop met je nemen en kijk of het helpt.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
rico
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2016 12:13

Re: constant aan het analyseren in mijn hoofd

Bedankt voor dit antwoord,volgens mij is dit een hele moeilijke klus ,het wordt een gevecht met die lastige gedachten.Ik zal me daar in moeten gaan trainen.

mvg Rico
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: constant aan het analyseren in mijn hoofd

rico schreef:Ik ben al een lange tijd niet goed meer aanwezig, over veel dingen die totaal helemaal niet belangrijk zijn ga ik zitten te piekeren en analyseren. Bijvoorbeeld over muziek: wat voor een soort muziek, is dit pop of rock? Of: hoe oud is iemand? Dit slaat totaal nergens op. Ik wil gewoon alles weten. Het is ontzettend vervelend, want het gebeurt vaak ongelegen, ook als ik in gezelschap ben van mensen. De automatische piloot schakelt dan over naar piekeren en analyseren. Ik ga dan dwangmatig aan de gang. Ik wil graag mijn gevoel volgen, zonder in detail over alles gaan zitten piekeren. Door dit alles ben ik helemaal afwezig. Wat is dit, hebben jullie tips wat ik daar aan kan doen?

mvg Rico.
Wat lastig als je telkens zo in je denken schiet. Wanneer is dit zo ontstaan? Wat voor "winst" levert jou dit piekeren en analyseren?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
rico
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2016 12:13

Re: constant aan het analyseren in mijn hoofd

Het levert grote ellende op ,door zaken in mijn hoofd die totaal onbenullig zijn.Ongeveer 10 jaar geleden ontstaan ,ik dacht met het veranderen van mijn baan.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: constant aan het analyseren in mijn hoofd

Het is denkbaar dat het dwangmatige piekeren tien jaar geleden ooit de functie heeft gehad om controle te krijgen over de onzekerheid die het veranderen van baan met zich mee kan brengen.
Dwangmatig piekeren is aangeleerd gedrag, het kan daarom zinvol zijn om eens een gesprek hierover
te voeren met een psycholoog.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: constant aan het analyseren in mijn hoofd

rico schreef:Het levert grote ellende op ,door zaken in mijn hoofd die totaal onbenullig zijn.Ongeveer 10 jaar geleden ontstaan ,ik dacht met het veranderen van mijn baan.
Kennelijk is die verandering van baan voor jou wel een zorgelijke periode geweest? Wat maakte dat je toen zo ging piekeren?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
rico
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2016 12:13

Re: constant aan het analyseren in mijn hoofd

Hoogstwaarschijnlijk door saai werk waar niet veel bij nagedacht hoeft te worden.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: constant aan het analyseren in mijn hoofd

Het kan dat je door saai werk, (bore-out) gaat zitten piekeren omdat je niets veel anders te doen hebt. Toch zit er doorgaans meer onder, zeker als dit gedrag bijna dwangmatig wordt en je er erg last van hebt. Dan is het inderdaad wel aan te raden om hier nader naar te kijken samen met een hulpverlener. Even een paar tips gaan dan niet werken omdat je de oorzaak nog niet weet.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Overige problemen en vragen”