Gebruikersavatar
happygecko
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2016 11:30

Het gevoel van iets weten voordat het gebeurt.

Hallo,

Ik ben zeer christelijk opgevoed en hieruit heeft zich een dwangstoornis ontwikkeld. Ondertussen heb ik zoveel uitgezocht over het geloof dat ik verstandelijk niet meer echt in de God van de Bijbel geloof. Toch twijfel ik soms, met name vanwege de dingen die in mijn hoofd gebeuren. Ik ben opgevoed met het idee dat God en demonen bestaan en dat die je gedachten kunnen beïnvloeden en weten wat er in de toekomst gaat gebeuren.

Ik ben op een gegeven moment bang geworden om dingen te voorspellen. Eerst was ik bang dat God mij door mij dingen in voren te laten weten liet weten dat Hij bestond. Dit terwijl ik ondertussen voor mezelf had besloten dat ik de God uit de Bijbel een slecht persoon vind die ik zeker niet wil dienen ook niet als Hij bestaat. Ik kreeg dan een woord in mijn hoofd en als ik dat woord die dag tegenkwam raakte ik in paniek. Want dat was bewijs van de God die ik niet wilde dienen en daarom moest ik dus als ik ooit dood ging naar de hel (want mensen die God niet dienen gaan naar de hel is me geleerd.

Het gebeurde me bijvoorbeeld dat ik het woord 'leeuw' in mijn hoofd kreeg (geen stem, gewoon een gedachte) en dan liep ik verder, 10 meter verderop zag ik een fiets staan met een tas over het zadel. Ik keek wat er op de tas stond en de winkel waar de tas vandaan kwam had heel in het klein onderop de tas een logo van een leeuw. Dit soort dingen gebeurden vaker. Ik dacht als ik de kamer inloop zegt mijn dochter het woord 'goed'. En ja hoor ik loop de kamer in en mijn dochter zei tegen mijn andere dochter: "Dat is niet goed".

Hetzelfde heb ik ook al een keer met het woord 'schaap' gehad. Ik dacht het woord schaap, loop naar beneden en daar zit mijn vrouw woordjes te oefenen voor logopedie met mijn dochter. Het tweede woord dat ze oplas was schaap. Achteraf kan ik dit verklaren met het feit dat mijn vrouw zei dat ze de hele lijst hardop opgelezen heeft vlak daarvoor. Ik weet alleen niet of ik toen wel of niet in de kamer was en het woord schaap dus al eerder onbewust misschien meegekregen heb.

Ondertussen ben ik wat meer tot rust gekomen en probeer ik dit te relativeren. Het voelt als God die me wat duidelijk wil maken of een demon die me zit te jennen. Maar ik heb zoveel onderzoek naar het waarheidsgehalte van de Bijbel gelezen en dingen bekeken op het internet. En ik ben ondertussen overtuigd geraakt van de evolutietheorie en van het feit dat zeer veel dingen in de bijbel (met name de wonderen) niet gebeurd kunnen zijn. Ik wil in ieder geval geloven dat God er niet is. Verstandelijk geloof ik dat ook. Gevoelsmatig niet.

Ik probeer verstandelijk te beredeneren wat er gebeurde tijdens dat "voorspellen". Wat dit voorspellen betreft ben ik tot de conclusie gekomen dat dit random is. Je kunt af en toe iets goed raden, soms een aantal keren vrij kort achter elkaar, maar soms ook een hele tijd niks tegenkomen dat je juist hebt geraden (want dat is het).

Helaas is er langzamerhand een nieuw probleem ontstaan. Het gevoel dat ik iets weet vlak voordat het gebeurd. Even een voorbeeld. Mijn dochter zegt ik kan wel even gaan... (en ik denk dan fietsen) en vervolgens zegt ze fietsen. Of in andere gevallen heeft ze het over iets niet voor de hands liggend dat ik niet eenvoudig zou kunnen raden en ook dan heb ik het regelmatig goed. Voor mijn gevoel gebeurd het zoals net uitgelegd, maar als ik het probeer te beredeneren met mijn verstand dan krijg ik het idee dat ze het gewoon zegt, dat ik het soms raad en het af en toe dan goed heb (kan gebeuren), maar dat het meestal zo is dat ze gewoon haar hele zin zegt en ik meteen na of onder dat ze het laatste woord zegt een gevoel van herkenning krijg. Net of ik al wist wat ze ging zeggen, terwijl dit niet echt zo is.

Kan dit iets met het geheugen of het doorkomen van informatie te maken hebben? Of iets met vertraging door de medicijnen?(Ik slik 20 milligram Paroxatine per dag). Is er een naam of een uitleg voor hetgeen ik ervaar, want de demon of God uitleg lijkt me niet plausibel. Graag ontvang ik serieuze reacties en geen reacties van mensen die wel in God geloven en me hiervan willen overtuigen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Het gevoel van iets weten voordat het gebeurd.

happygecko schreef:Kan dit iets met het geheugen of het doorkomen van informatie te maken hebben? Of iets met vertraging door de medicijnen?
Déja vu achtige verschijnselen hebben iets te maken met de manier waarop de hersenen informatie verwerken. Herinneringen worden opgeslagen in de temporale kwabben, de juistheid van de herinneringen wordt gecontroleerd door de middelste frontale kwab. Het lijkt me plausibel dat er in het samenspel tussen die hersengedeeltes wat ruis kan ontstaan, die jij interpreteert als 'dingen van te voren weten'. Of dit een bijwerking van het gebruik van Paroxatine zou kunnen zijn is moeilijk te zeggen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Het gevoel van iets weten voordat het gebeurd.

Als je een andere verklaring vinden dan volhoudertje, dan ben ik erg geïnteresseerd die te lezen! Het is voor de mens moeilijk om tijd als dimensie te begrijpen. Stel dat het zich beweegt als een waterval. Het is niet mogelijk om in een waterval omhoog te zwemmen, maar het is wel mogelijk een elektrisch signaal omhoog te sturen. Ik weet niet hoe tijd werkt, maar dit kwam in me op.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Het gevoel van iets weten voordat het gebeurd.

Radius schreef:Het is voor de mens moeilijk om tijd als dimensie te begrijpen. Stel dat het zich beweegt als een waterval. Het is niet mogelijk om in een waterval omhoog te zwemmen, maar het is wel mogelijk een elektrisch signaal omhoog te sturen.
Ik dank het zinvoller is om je te beperken tot het zoeken naar lichamelijke- of psychologische factoren die er toe bijdragen dat iemand het gevoel heeft iets al van te voren te weten en de filosofische-, quantum mechanische- en esoterische bespiegelingen in dit topic verder achterwege te laten.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Het gevoel van iets weten voordat het gebeurt.

Wat je aanhaalt heeft de Zwitserse psycholoog Jung ook bestudeerd. Hij noemde het synchroniteiten. Je kan er meer over vinden als je er op googlet en op Wikipedia

https://nl.wikipedia.org/wiki/Synchroniciteit
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Overige problemen en vragen”